register Paswoord vergeten?

Opgewaardeerde speakers

CPU's, videokaarten, moederborden, etc....

Opgewaardeerde speakers

Berichtdoor TangoDeltaBravo op wo 28 aug 2013 11:34 pm

Sinds kort zijn de satellieten kapot gegaan van men 2.1 speakers systeem (2 satellieten + 1 bas met versterker) , maar ik had hier nog een oud 5.1 surround sound systeem van sony liggen (al jaren stof ant vangen omdat em kapot is). Nu de satellieten waren verbonden met een 3.4 mm jack aan de bas. Heb die kabel gerecupereerd eens gekoppeld aan die boxen van de oude sony, niet geheel verbazend, maar het werkte. Dus had nu weer een werkend 2.1 systeem. uiteindelijk heb ik de 3 andere sony boxen er ook maar aangehangen. De linker achterspeaker staat parallel met de linker voorspeaker, idem rechter achter speaker parallel geschakeld met rechter voorspeaker. De center speaker heb ik voor de lol de + gekoppeld aan de linker voor speaker, en de - aan de rechter achter speaker. Resultaat het marcheert allemaal. heb nu 5.1 systeem
Moet ik mij zorgen maken of de versterker in de bas dat wel aankan? (ik pruts graag met elektronica, maar sta niet echt stil bij de fysische beperkingen)
En heeft iemand een idee of de boxen van zo'n 5.1 systeem verschillende eigenschappen hebben (spelen de achterste muziek anders af dan de voorste)? Of wordt dat surround sound effect via de elektronica gegenereerd? Het valt me op de de center meer geluid geeft dan de zij speakers. en de achterste geven ook wat ander tonen dan de voorste.
Hartelijk dank !
TangoDeltaBravo (oude nickname: warlock)
Onwetende
Onwetende

Re: Opgewaardeerde speakers

Berichtdoor Arnodude53 op do 29 aug 2013 12:00 am

Ik kan in elk geval al zeggen dat dit niet een echte 5.1 klank geeft omdat 5.1 heeft 5 audio kanalen incl subwoofer terwijl uw geluids systeem nog steeds maar 2 kanalen heeft, dus in dit geval speelt je linker achter speaker gewoon hetzelfde als je linker voor speaker, hetzelfde voor de recter kanaal.. Je moet ook rekening houden met de weerstand dat je versterker (in dit geval zal is de versterker ingebouwd in je subwoofer) dit aankan, als je linker speaker bv een weerstand heeft van 8 ohm, en je sluit daar parallel nog een van 8 ohm op ga je je versterker een belasting van 4 ohm geven, je zou dus moeten weten hoeveel ohm je standaard speakers zijn die bij je 2.1 set waren, dan weet je gelijk de weerstand die je versterker aankan (zoek specificatie's van je bepaalde model op google), hetzelfde voor de speakers van sony.. De weerstand van de speaker mag wel hoger zijn dan dat je versterker aan kan (let wel dat hij dan minder luid zal spelen), maar niet lager want dan ga je je versterker overbelasten)

In elk geval ben ik vrij zeker dat hoe jij het allemaal aangesloten hebt het niet lang zal werken want zowiezo dat een 2.1 setje geen 5 speakers op 2 kanalen aankan, mss moest het nu een duurder 2.1 setje geweest zijn waarbij de versterker 4 ohm op de 2 kanalen aankan zou je op elk kanaal 2 speakers kunnen aansluiten, maar in feite heeft dit weinig zijn omdat het zowiezo minder luid zal gaan door de hogere weerstand van de speakers en in feite word het geluid dan gewoon verdeeld over de 2 speakers dus je gaat niet meer volume hebben ofzo
Arnodude53 (oude nickname: loller99)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor the-skullkid op do 29 aug 2013 4:46 pm

Echt waar gasten. Enterke af en toe?
Afbeelding

Afbeelding
the-skullkid (oude nickname: the skullkid)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Arnodude53 op do 29 aug 2013 7:06 pm

the-skullkid schreef:Echt waar gasten. Enterke af en toe?

Khad die reactie gezet toen ik vrij moe was dus dan let ik meestal niet meer op tekstopbouw, spelling etc :p
Arnodude53 (oude nickname: loller99)
Pastoor
Pastoor

Keer terug naar Hardware