register Paswoord vergeten?

Laptop voor wetenschappelijk gebruik

CPU's, videokaarten, moederborden, etc....

Laptop voor wetenschappelijk gebruik

Berichtdoor The_Tuxedo op ma 08 sep 2014 1:18 pm

Aangezien ik afgestudeerd ben en binnenkort dus geld kan gaan verdienen (als wetenschapper), zou ik mij een nieuwe laptop willen aanschaffen. Mijn huidige laptop is 5 jaar oud en vooral nog handig als boekensteun. Ik heb al wat rondgekeken en mijn eigen indrukken opgedaan, maar ik zou graag een aantal andere meningen horen van mensen die er misschien meer van kennen.

Laat ik alvast beginnen met te zeggen dat ik geen fan ben van Windows (noch van Mac), maar ik erken dat het soms handig is om toch een Windows OS te hebben wanneer je samenwerkt met mensen (zeker binnen een onderzoeksgroep waar Windows dominant is). Daarom zou ik waarschijnlijk gaan voor een dual boot met Windows en Linux (vermoedelijk Ubuntu, ik denk niet da'k de skills heb om de meer manueel samenstelbare OS'en te gebruiken) dus Linuxcompatibiliteit is noodzakelijk. Ik zou een redelijk krachtige laptop nodig hebben om allerlei simulaties en berekeningen te kunnen doen, maar hij mag niet te zwaar en dik zijn (liefst onder de 2.5 kg). Een ergonomisch toetsenbord is een must (lange type-sessies moeten comfortabel blijven) net als multi-tasking. Ik mik op zo'n 500GB opslagcapaciteit, al zou ik met iets minder ook nog kunnen leven (bvb. als ik een SSD of SSHD ipv een HDD binnen mijn prijsklasse zou nemen). Bovendien zou ik af en toe wat willen gamen (vooral Football Manager), dus graag een degelijke grafische kaart. Als het even kan, zou ik hem ten slotte ook voor multimediatoepassingen willen gebruiken (video- en beeldverwerking, muziek op amateurbasis) maar dat is geen vereiste. Prijsklasse: ruwweg <1500€ (als de prijs/kwaliteit verhouding goed is, maar als het even kan blijf ik liefst in de buurt van de 1000€).

Ohja, nog vergeten te vermelden: ik zou gaan voor een 15" scherm en 'k heb graag een numeriek toetsenbord, maar dat is niet cruciaal.

Alvast bedankt voor eventuele suggesties!
Afbeelding
The_Tuxedo (oude nickname: The Tuxedo)
Ontslagen
Ontslagen

Re: Laptop voor wetenschappelijk gebruik

Berichtdoor Mayo op ma 08 sep 2014 3:17 pm

"Als wetenschapper", wat houdt dat precies in?

Bij de UGent krijg je gewoon een laptop als je gaat doctoreren of onderzoeker wordt. Bij mijn broer was dat toch zo, en die was net als jou (?) burgelijk ingenieur.
Afbeelding

De crew schreef:Gedraagt u nu maar of 't wisserke komt langs

Schaam jullie als crew, echt waar.
Mayo (oude nickname: MayoNaisePot)
I am the alpha and the omega
I am the alpha and the omega

Berichtdoor The_Tuxedo op ma 08 sep 2014 3:32 pm

Mayo schreef:"Als wetenschapper", wat houdt dat precies in?

Bij de UGent krijg je gewoon een laptop als je gaat doctoreren of onderzoeker wordt. Bij mijn broer was dat toch zo, en die was net als jou (?) burgelijk ingenieur.

Ik ben afgestudeerd als fysicus en ik meen te verstaan dat ik mij dan ook beledigd moet voelen om vergeleken te worden met een toegepaste wetenschapper als een burgerlijk ingenieur! :P Nee maar ik denk niet dat ik een laptop *krijg*. Als ik iets krijg, zal het volgens mij eerder *budget voor een laptop* zijn. Vermoedelijk krijg ik gewoon een overall budget waarmee ik naast conferentiekosten ook dingen kan doen zoals een laptop kopen. Maar 'k ga er toch eens achter horen, merci voor de tip.
Afbeelding
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Proto op ma 08 sep 2014 3:55 pm

The_Tuxedo schreef:Ik ben afgestudeerd als fysicus en ik meen te verstaan dat ik mij dan ook beledigd moet voelen om vergeleken te worden met een toegepaste wetenschapper als een burgerlijk ingenieur!

Oh, je hebt een diploma? Proficiat! Vertel ons nou maar onmiddellijk meer hoe je nu opeens beter bent dan iedereen die geen wetenschapper is.

Afbeelding

Als je het toch enkel zou gebruiken voor je werk wat boeit het dan welk besturingsprogramma dat je gebruikt?
Alsook, als je onder de prijsklasse van 1.500 wilt blijven maar 500 giga opslag wil hebben. Bij laptops moet je kiezen tussen SSD en de harddrive, tenzij je meer wil betalen.

Nuja, met mijn goed hart heb ik al jouw rammeling eens door elkaar gesmeten en zou ik opteren voor een Acer Aspire S3.
Proto
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor bulck op ma 08 sep 2014 4:02 pm

Proto schreef:
The_Tuxedo schreef:Ik ben afgestudeerd als fysicus en ik meen te verstaan dat ik mij dan ook beledigd moet voelen om vergeleken te worden met een toegepaste wetenschapper als een burgerlijk ingenieur!

Oh, je hebt een diploma? Proficiat! Vertel ons nou maar onmiddellijk meer hoe je nu opeens beter bent dan iedereen die geen wetenschapper is.

Afbeelding

Als je het toch enkel zou gebruiken voor je werk wat boeit het dan welk besturingsprogramma dat je gebruikt?
Alsook, als je onder de prijsklasse van 1.500 wilt blijven maar 500 giga opslag wil hebben. Bij laptops moet je kiezen tussen SSD en de harddrive, tenzij je meer wil betalen.

Nuja, met mijn goed hart heb ik al jouw rammeling eens door elkaar gesmeten en zou ik opteren voor een Acer Aspire S3.

Frustraties frustraties. Jij hebt ze. Wees toch is voor een keertje blij voor een ander.
Hebt gij iets bereikt int leven, vertelt het dan. Buiten hetgeen da ge een van de grootste zuurpruimen hier zijd is geen bereikt doel.

Ot: ga gewoon in een degelijk computer shop binnen. Van waar ben je, ik ken iemand in leuven die er een winkel in heeft een van een lelijke Dell een echte optimus prime kan maken.
Afbeelding
bulck
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor The_Tuxedo op ma 08 sep 2014 4:19 pm

Proto schreef:

Afbeelding

Afbeelding

Sure it does. En als je een beetje deftig wilt programmeren, ga je de verschillen tussen operating systems echt wel opmerken.

Dat besef ik, maar 'k ben er nog niet helemaal uit in hoeverre ik opslagcapaciteit wil opgeven in ruil voor snelheid. Ik heb weinig ervaring met SSD's dus ik ken ook niet alle voordelen (buiten snelheid). En hoe zit het met die snelheidsverschillen na bvb. 1 jaar gebruik? Worden die groter of kleiner of blijven ze ongeveer constant? Dat zijn dingen die ik niet weet. Laat me dus zeggen dat die 500GB opslagcapaciteit op dit moment ook nog niet in steen gegraveerd is.

In elk geval bedankt voor de suggestie, maar hoe zit het met de Linuxcompatibiliteit voor die Acer? Het is in elk geval geen Ubuntu certified hardware. (geen enkele acer, zo lijkt)

bulck schreef:
Proto schreef:*knip*

Frustraties frustraties. Jij hebt ze. Wees toch is voor een keertje blij voor een ander.
Hebt gij iets bereikt int leven, vertelt het dan. Buiten hetgeen da ge een van de grootste zuurpruimen hier zijd is geen bereikt doel.

Ot: ga gewoon in een degelijk computer shop binnen. Van waar ben je, ik ken iemand in leuven die er een winkel in heeft een van een lelijke Dell een echte optimus prime kan maken.

Ik zit in de buurt van Antwerpen, maar mijn indruk is dat ze bij de meeste computershops (die ik ken) bijna volledig Windows- en Mac-gericht zijn. Geen idee in hoeverre ik daar terecht kan voor Linux-supported hardware. Maar misschien sowieso wel eens de moeite om ergens binnen te springen inderdaad.
Afbeelding
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor bulck op ma 08 sep 2014 5:12 pm

Heb je een pm gestuurd tux en edo.
Weliswaar niet. Pikant.
Afbeelding
bulck
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor RedDragon op ma 08 sep 2014 5:40 pm

Je kan altijd eens wat lezen/na vragen op tweakers, daar kunnen ze je zeker helpen.
Ze hebben zoals je misschien al weet een best buy guide zoals deze:
http://tweakers.net/reviews/3636/5/lapt ... ndruk.html

Een ergonomisch toetsenbord is een must (lange type-sessies moeten comfortabel blijven) net als multi-tasking

Wat je ook zou kunnen doen als je voor 90% procent op dezelfde plaats zit is een docking station kopen met ergonomisch toetsenbord. Typt altijd fijner dan op een laptop, als je veel moet typen.
RedDragon (oude nickname: --punk--)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor The_Tuxedo op ma 08 sep 2014 6:58 pm

RedDragon schreef:Wat je ook zou kunnen doen als je voor 90% procent op dezelfde plaats zit is een docking station kopen met ergonomisch toetsenbord. Typt altijd fijner dan op een laptop, als je veel moet typen.

Interessante mogelijkheid, thanks!
Afbeelding
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Noiz op di 09 sep 2014 10:16 am

ik heb rap 3 laptops genomen, gewoon om te zien of er al iets is wat u aanspreekt.
http://www.laptopshop.be/vergelijken/458221/470496/487423/

Ik zou zeker voor de optie ssd kiezen. wat u laptop toch versnelt voor bepaalde dingen.
Afbeelding
Noiz (oude nickname: just)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor The_Tuxedo op di 09 sep 2014 9:12 pm

Noiz schreef:ik heb rap 3 laptops genomen, gewoon om te zien of er al iets is wat u aanspreekt.

Ik zou zeker voor de optie ssd kiezen. wat u laptop toch versnelt voor bepaalde dingen.

Uitstekende suggesties! Merci. Ik neig ook hoe langer hoe meer inderdaad naar een SSD. Op z'n minst een SSD cache. Die MSI is een beest, maar ik houd niet van de GamingSeries branding. Da's een probleem met zo'n gaming laptops, terwijl ze ook heel geschikt zijn als krachtige wetenschappelijke computers (al zou ik voor écht zware simulaties wss de supercomputer van de univ gebruiken natuurlijk).
Afbeelding
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Noiz op wo 10 sep 2014 12:57 pm

The_Tuxedo schreef:
Noiz schreef:ik heb rap 3 laptops genomen, gewoon om te zien of er al iets is wat u aanspreekt.

Uitstekende suggesties! Merci. Ik neig ook hoe langer hoe meer inderdaad naar een SSD. Op z'n minst een SSD cache. Die MSI is een beest, maar ik houd niet van de GamingSeries branding. Da's een probleem met zo'n gaming laptops, terwijl ze ook heel geschikt zijn als krachtige wetenschappelijke computers (al zou ik voor écht zware simulaties wss de supercomputer van de univ gebruiken natuurlijk).

http://puu.sh/btfhg/b44e575cca.png

eentje van bto :)
Afbeelding
Noiz (oude nickname: just)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor The_Tuxedo op za 13 sep 2014 12:23 pm

Noiz schreef:
The_Tuxedo schreef:

http://puu.sh/btfhg/b44e575cca.png

eentje van bto :)

Even wat feedback geven: het glanzend scherm en gewicht van de Lenovo Ideapad Y510P is een beetje een struikelblok. De Asus N550JK is ook aan de zware kant (zelfde gewicht), is wat nipt qua geheugen en heeft het nadeel dat de accu niet verwisselbaar is (hoewel dat geen beslissende factor is). Zoals ik al zei ben ik geen fan van de GamingSeries branding op de MSI en eigenlijk is die ook gewoon te duur voor mij. Hij is wel uitstekend qua gewicht. Voor alledrie vraag ik me af hoe het met de Linuxcompatibiliteit zit. In elk geval lijken ze niet in de lijst met Ubuntu Certified Hardware te staan.

De Asus met het gewicht van de MSI had en iets meer geheugen (bvb. een HDD met SSD-cachegeheugen), dat zou waarschijnlijk de laptop zijn die ik zoek. Als hij Linuxcompatibel is.

Het gewicht van die BTO (standaard 2.5kg) is op het randje en ook hier: compatibiliteit? Voor de rest ziet hij er goed uit, al zou ik liefst de prijs nog iets drukken als het kan. Maar dat kan wel opgelost worden met een minder dure i7 (bepaalde reden waarom jij die specifieke processor koos?) of minder werkgeheugen (reden waarom jij de Crucial geheugen module koos?).

Ik ga vandaag waarschijnlijk ook eens bij een paar winkels binnenspringen.
Afbeelding
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Lupes op wo 17 sep 2014 4:44 pm

Op mijn Asus staat standaard Windows 7; via VirtualBox werk ik in Linux.
Een kameraad van mij heeft standaard Linux staan op z'n Asus (en dat werkt heel goed) dus ik denk dat dit merk daar wel geschikt voor is.

Verder begrijp ik niet echt wat je bedoelt met 'Linuxcompatibel" ?
(ik heb nog nooit problemen gehad om Linux te draaien binnen VirtualBox of als standaard besturingssysteem - op een Lenovo, Vaio, Asus en Fujitsu)
lupes-style = hack-style

'Sir, Sir, we are surrounded!'

'Excellent, now we can attack in all directions!'

Afbeelding
Lupes (oude nickname: Lupes?)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor The_Tuxedo op vr 19 sep 2014 5:27 pm

Lupes schreef:Op mijn Asus staat standaard Windows 7; via VirtualBox werk ik in Linux.
Een kameraad van mij heeft standaard Linux staan op z'n Asus (en dat werkt heel goed) dus ik denk dat dit merk daar wel geschikt voor is.

Verder begrijp ik niet echt wat je bedoelt met 'Linuxcompatibel" ?
(ik heb nog nooit problemen gehad om Linux te draaien binnen VirtualBox of als standaard besturingssysteem - op een Lenovo, Vaio, Asus en Fujitsu)

Ik ben er ook geen expert in maar basically: niet voor alle hardware bestaan Linux-drivers. Tegenwoordig valt dat waarschijnlijk nogal mee (Lenovo in het bijzonder zou goed compatibel zijn met Linux), maar met de opkomst van meer en meer laptops die hardware bevatten die specifiek geoptimaliseerd is voor Windows 8 bvb, wil ik zekerheid over al m'n hardware. 'k Heb nog volgende verzameling van informatiebronnen gevonden: http://www.linux.com/news/hardware/driv ... d-out-here.
Afbeelding
Ontslagen
Ontslagen

Keer terug naar Hardware