register Paswoord vergeten?

spellings foute op it

Alles over de community (en enkel over de community)

spellings foute op it

Berichtdoor crazyloco op zo 21 sep 2008 6:25 pm

hallo,ik zou wille vrage om te stoppe me zage over spellingsfoute die members maken.het lokt toch alleen maar ruzie uit. en als jullie toch zo graag leraar nederlands wille uithange gelieve dan een ander forum te zoeke

ik zou ook wille vrage aan de crew om hier strenger tege op te trede

groete
Afbeelding
crazyloco
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor gfdsfedsfedfeds op zo 21 sep 2008 6:26 pm

Er heeft iemand (ik denk mayonaisepot) lang geleden ook al zo'n topic geopend, en het heeft toen niet veel verschil gemaakt.
Leer er mee leven, zoals ik ook doe.

xxxjes
gfdsfedsfedfeds (oude nickname: psydo)
Fundalize Moderator
Fundalize Moderator

Berichtdoor Asoka op zo 21 sep 2008 6:34 pm

Zolang het niet puur dialect is, en nog leesbaar zie ik niet echt grote problemen.

Ik heb ook wel van die momenten waar dat ik denk, "verdorie, meent die dat nu? Om dat zo te schrijven?"

Het moet langs beide kanten komen hé. :)
De ene groep mag wel wat inzet tonen om hun taalgebruik te verbeteren en de andere groep moet dan ook weer water bij de wijn doen. Niet iedereen kan evengoed Nederlands en fouten gebeuren nu eenmaal.

"Fouten hebben, en die niet verbeteren, dat is pas fouten hebben."
Confucius Chinees filosoof (551 v.C. - 479 v.C.) ;)
Afbeelding

Hij zegt: ik hou van dieren, maar hij eet ze op.
Hij zegt: ik hou van bloemen, maar hij plukt ze.
Daarom ben ik bang wanneer hij zegt: ik hou van je.
Asoka (oude nickname: ?therapy?)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Jurojin op zo 21 sep 2008 6:35 pm

k vint het anders wel redeleik irritand als er zo kij veel foutte in ne zin staan.. maja, das ieders keuze om daarover te zaage of nie hee?

kusje, eilant!
Afbeelding

Booyashaka!
Jurojin (oude nickname: Jensjens)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor crazyloco op zo 21 sep 2008 6:36 pm

?therapy? schreef:Zolang het niet puur dialect is, en nog leesbaar zie ik niet echt grote problemen.

Ik heb ook wel van die momenten waar dat ik denk, "verdorie, meent die dat nu? Om dat zo te schrijven?"

Het moet langs beide kanten komen hé. :)
De ene groep mag wel wat inzet tonen om hun taalgebruik te verbeteren en de andere groep moet dan ook weer water bij de wijn doen. Niet iedereen kan evengoed Nederlands en fouten gebeuren nu eenmaal.

"Fouten hebben, en die niet verbeteren, dat is pas fouten hebben."
Confucius Chinees filosoof (551 v.C. - 479 v.C.) ;)

heb het vooral op mense die ligge zage over dt foute
Afbeelding
crazyloco
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor DirtyWorkx op zo 21 sep 2008 6:37 pm

Jensjens schreef:k vint het anders wel redeleik irritand als er zo kij veel foutte in ne zin staan.. maja, das ieders keuze om daarover te zaage of nie hee?

kusje, eilant!

Is 'staan' niet met een d?
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

bigdanny: Dirtyworkx jij ownt man. Die belg kan rappen man!
DirtyWorkx (oude nickname: Norden)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moeroend op zo 21 sep 2008 6:44 pm

tzijn ook altijd dezelfde gasten die doordrammen over hoe iets geschreven is , gwoon negeren .
Afbeelding

Grass is the solution, not the problem..
Moeroend (oude nickname: _MoErOeND_)
Vuilnisman
Vuilnisman

Berichtdoor Schoor op zo 21 sep 2008 7:08 pm

Deftig leren schrijven is iets dat je moet kunnen. Voor je secundaire school, hogeschool, of voor het werk later. Als er een foutje in een tekst staat zie ik dat meestal wel. Maar wanneer het echt zware fouten zijn verbeter ik die ook. (ij of ei verkeerd gebruiken, dt-fouten, ou of au verkeerd gebruiken, ...)

De dt-regel is echt niet zo moeilijk. Voor de tegenwoordige tijd vervang je je werkwoord best door "smurfen".
Ik smurf --> ik vind
Jij smurft --> jij vindt
Hij smurft --> hij vindt
Bij voltooid deelwoorden is het iets moeilijker, maar denk er telkens een fractie van een seconde aan, en je maakt die fouten niet meer.

Ik heb niets tegen dialect (zolang het niet overdreven is) Ik typ het soms ook hier. Maar dialect is geen reden om zware fouten te maken.
(\__/)
(O.o )
(> < )
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
Schoor
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Kickass op zo 21 sep 2008 7:14 pm

Egerer jij u daar zo hard aan, crazyloco?
Kickass
Fundalize Moderator
Fundalize Moderator

Berichtdoor Energie op zo 21 sep 2008 7:22 pm

?therapy? schreef:Zolang het niet puur dialect is, en nog leesbaar zie ik niet echt grote problemen.

Hier ben ik VOLLEDIG mee akkoord
Zageventen dat dat zijn manneke lief
Ze proberen interessant te zijn door spellingsfouten te vinden =(wtf)=
Energie (oude nickname: Kryto)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Zizi_coin_coin op zo 21 sep 2008 7:31 pm

Dat heeft niets te maken met 'leraar nederlands' uithangen. Nederlands (of Vlaams) is je moedertaal. Het wordt verwacht dat elke (zichzelf respecterende) Vlaming en Nederlander dit op een 'uitstekend' niveau kan. De zogenaamde 'dt-fouten' worden gemaakt door mensen die het Vlaams/Nederlands maar op een matig niveau kunnen ofwel door mensen die lui zijn, aangezien de dt-regel zelfs door kinderen van 12 jaar goed gevolgd kan worden. Het is ironisch dat een 16-plusser op een forum (= een tekst-based conversatie) serieus genomen wilt worden als men nog niet zijn moedertaal op een matig niveau kan. Je hebt dus 2 mogelijkheden: ofwel doe je moeite (de dt-regel kan je immers door 2 seconden langer na te denken) en wordt je serieus genomen. Ofwel doe je geen moeite en krijg je de gekende reacties...

Ik persoonlijk heb niets tegen het schrijven van onvolledige woorden, het systematisch weglaten van de laatste 'n' van werkwoorden, het wangebruik van leestekens en hoofdletters, het fout gebruiken van zegswijzen en het gebruiken van grammaticaal foute zinsconstructies, maar je kunt je inbeelden dat als ik een post moet lezen met al deze luiheden, dat een luiheid voor het toepassen van de basisprincipes van de taal Nederlands wel eens een druppel kan zijn die de emmer doet overlopen.
Zizi_coin_coin (oude nickname: Zizi coin coin)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor tonyt op zo 21 sep 2008 7:31 pm

Jensjens schreef:k vint het anders wel redeleik irritand als er zo kij veel foutte in ne zin staan.. maja, das ieders keuze om daarover te zaage of nie hee?

kusje, eilant!

verwijt de pot de ketel? :mrgreen:
...
tonyt
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Cab op zo 21 sep 2008 7:39 pm

Ik trek er me niet veel van aan, maar het irriteert me wel als iemand de wijsneus uithangt en terwijl knoerten van fouten in zijn zinnen staan.

Als men serieus wil genomen worden, dan vind ik dat men ook moeite mag doen om deftig te schrijven. Geen AN, maar toch geen omwisselingen van 'ij' en 'ei' bijvoorbeeld.

Bij het zeveren kan het me niet schelen.
Cab (oude nickname: Cab.)
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor Pr0xje op zo 21 sep 2008 7:43 pm

ik vind gewoon dat je zo moet spreken dat de andere mensen u begrijpen.

Maak je nu een fout is het toch leuk als je op u fouten gewezen word, leren uit u eigen fouten, je kan er enkel maar slimmer van worden en schrijven zonder DT-fouten is altijd handig omdat je het toch nodig hebt voor aangetekende brieven, .....

en als je het u niets boeit, dan zeg je gewoon vriendelijk 'bedankt' en negeer het gewoon :)

Vriendelijk zijn, niemand bedoelt het slecht :)
Afbeelding
Pr0xje (oude nickname: Pr0xje^)
Fundalize Moderator
Fundalize Moderator

Berichtdoor Carelski op zo 21 sep 2008 7:47 pm

Pr0xje^ schreef:ik vind gewoon dat je zo moet spreken dat de andere mensen u begrijpen.

Maak je nu een fout is het toch leuk als je op u fouten gewezen word, leren uit u eigen fouten, je kan er enkel maar slimmer van worden en schrijven zonder DT-fouten is altijd handig omdat je het toch nodig hebt voor aangetekende brieven, .....

en als je het u niets boeit, dan zeg je gewoon vriendelijk 'bedankt' en negeer het gewoon :)

Vriendelijk zijn, niemand bedoelt het slecht :)
Jij moet geen opmerking maken over DT-fouten want er staat er eentje in je post. :D
Carelski
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Brainiac op zo 21 sep 2008 7:53 pm

Afbeelding

En het is 'spelfout'. Niet 'spellingsfout'.

:mrgreen:
Laatst bijgewerkt door Brainiac op vr 07 nov 2008 8:22 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
Yes, I can be a jerk to people I haven't slept with. I am that good.
Brainiac
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Pr0xje op zo 21 sep 2008 7:54 pm

Carelski schreef:Jij moet geen opmerking maken over DT-fouten want er staat er eentje in je post. :D

ah, verbeter ze maar, want wil altijd weten waar ze staan :p

Ik hou mij daar niet met bezig met dat verbeteren, want ben daar ook helemaal niet goed in :mrgreen:
Afbeelding
Pr0xje (oude nickname: Pr0xje^)
Fundalize Moderator
Fundalize Moderator

Berichtdoor Roely op zo 21 sep 2008 7:56 pm

Beetje gelijk Cab. zegt, 't is verschrikkelijk als men in deftige gesprekken spellingsfouten maakt tegen 'ei' of 'ij' en dergelijke.

In de zevertopics maakt dat minder uit, maar ze moeten wel nog zorgen dat het ietwat verstaanbaar is.
Dat begint bij het gebruik maken van leestekens, niet te lange zinnen maken en door de zin gewoon zelf nog eens te herlezen.
Als je rekening houdt met deze 3 kleine regeltjes, dan komen we gelijk van dit probleem af.

Aan d/t fouten kan ik me ook wat storen, maar dat beïnvloedt de verstaanbaar daarom niet.
De d/t-regels zijn idd niet zo moeilijk, maar door verstrooidheden zou ik ook zelf (zelden) één durven maken.

En ther heeft natuurlijk ook overmaat van gelijk. Wat water bij de wijn aan de ene kant, wat opletten als je iets neerschrijft aan de andere kant.
Afbeelding
Roely
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Kennyroelandts op zo 21 sep 2008 8:15 pm

Niets tegen taal die wat aangepast is om hem wat aangenamer te maken. Maar bij fouten als:
- Ik vindt
- Ik wordt
- Hij zij ipv zei
Bij zo'n fouten denk ik toch soms eens van 'damn'.
Afbeelding

Afbeelding
Kennyroelandts (oude nickname: K-bigfoot)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor -liquid- op zo 21 sep 2008 8:27 pm

pffff spellingsgoeroes, khaat ze, maar ik laat hun ma doen, zolang ze maar gelukkig zijn zulle we maar zegge ...

wa mij wel opvalt is, da die spellingsdokters het zelde kunne hale op inhoud, en daarom de persoon in kwestie "op hun fouten wijzen", en ook dat je het vroeger niet zag, tis iets van dezen tijd :)

dus :p raad van wijze liquid
- ga nooit in discussie met zo'n spellingsterrorist
- als ze je verbeteren kak je ze eens lekker uit
- gwn negeren als ze toeslaan bij iemand anders

en dan verdwijne ze automatisch wel :mrgreen:
Afbeelding
-liquid-
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Olaq op zo 21 sep 2008 8:31 pm

ik vint dad dad ijgenleik nie zveel uitmaakd , behalve dad ze zo wesd-vlaamc tijpen, daar moede nog mer moeide vr doen om zo te tijpen
Afbeelding
Olaq
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Soul op zo 21 sep 2008 8:33 pm

gertlaureys1 schreef:ik vint dad dad ijgenleik nie zveel uitmaakd , behalve dad ze zo wesd-vlaamc tijpen, daar moede nog mer moeide vr doen om zo te tijpen

:shock:

Anyway , ik ben meneer Nederlands himself , alles wa ik zeg is correct ^^
Afbeelding
Soul (oude nickname: soul)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Density op zo 21 sep 2008 8:34 pm

soul schreef:
gertlaureys1 schreef:ik vint dad dad ijgenleik nie zveel uitmaakd , behalve dad ze zo wesd-vlaamc tijpen, daar moede nog mer moeide vr doen om zo te tijpen

toch niet wa is niet correct ;)

euhm gertlaureys, ik ben west-vlaming, en ik kan heel normaal typen hoor, dus doe maar gewoon :roll:
Afbeelding

Thnx to rebelator !!!
Density (oude nickname: Den§ity)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor taron op zo 21 sep 2008 8:44 pm

Ik erger me er aan als ik een reactie 5 keer moet lezen om hem volledig te begrijpen doordat er zoveel dialectische uitdrukking of woorden worden gebruikt. Ook worden verwijswoorden wel eens verkeerd gebruikt en dat leidt ook tot verwarring. Bij stomme fouten zoals au en ou door elkaar gebruiken en dt fouten, - geen uitgangen is ook wel irritant maar minder - denk ik soms ook wel eens iets in de aard van: "wtf!". Zoals. kwa faute val da wel nog goe mee, vindt ik. (qua fouten valt dat nog goed mee, vind ik.)

Het (correct) gebruiken van algemeen Nederlands vindt ik dat net moet worden aangemoedigd, omdat het vlotter en makkelijker leest en schrijft. Verwarring voorkomt, bijvoorbeeld het zien van wijf als dysfemisme terwijl in sommige dialecten dit neutraal is en 'nutteloze' topics voorkomt.
‫‬‭‮‪‫‬‭‮‫‬‭‫‬‭‮‪‫‬‭‮
taron
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Kickass op zo 21 sep 2008 8:47 pm

Ach, leestekens doet ook al veel. 't Is soms daardoor dat ik ook een tekst 3x moet lezen vooraleer ik hem begrijp.
Kickass
Fundalize Moderator
Fundalize Moderator

Berichtdoor brugesboytillidie op zo 21 sep 2008 9:04 pm

inderdaad, dit blijft hoe dan ook een forum, met veel jongeren die zich geen bal van taal aantrekken.

Als er al gebruik wordt gemaakt van leestekens vind ik het al oké. Volledig in het dialect getypte teksten storen mij mateloos, maar om daar nu over te gaan discussiëren...

uw reactie moet voor iedereen leesbaar zijn, dat is toch het doel van een forum, om uw reactie openbaar te zetten, en iedereen de kans te geven daarop te reageren..

wel jammer dat de jeugd zijn taal niet meer kent.
brugesboytillidie
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor tonyt op zo 21 sep 2008 9:09 pm

Kickass schreef:Ach, leestekens doet ook al veel. 't Is soms daardoor dat ik ook een tekst 3x moet lezen vooraleer ik hem begrijp.

Ik ben al blij dat ze spaties gebruiken. wanthetisnietmakkelijktelezenalsallesaanelkaarstaat :mrgreen:
...
tonyt
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Kickass op zo 21 sep 2008 9:12 pm

tonyt schreef:
Kickass schreef:Ach, leestekens doet ook al veel. 't Is soms daardoor dat ik ook een tekst 3x moet lezen vooraleer ik hem begrijp.

Ik ben al blij dat ze spaties gebruiken. wanthetisnietmakkelijktelezenalsallesaanelkaarstaat :mrgreen:

We zouden dus al bij al niet mogen klagen.

Waarom dit topic dan nog? :lol:
Kickass
Fundalize Moderator
Fundalize Moderator

Berichtdoor deligu op zo 21 sep 2008 9:20 pm

Cab. schreef:Ik trek er me niet veel van aan, maar het irriteert me wel als iemand de wijsneus uithangt en terwijl knoerten van fouten in zijn zinnen staan.

Als men serieus wil genomen worden, dan vind ik dat men ook moeite mag doen om deftig te schrijven. Geen AN, maar toch geen omwisselingen van 'ij' en 'ei' bijvoorbeeld.

Bij het zeveren kan het me niet schelen.

100% mee eens. Als je serieus genomen wilt worden dan moet je ook serieus kunnen schrijven :).
Afbeelding
deligu (oude nickname: DeLiGu)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor DirtyWorkx op zo 21 sep 2008 9:21 pm

Den§ity schreef:
soul schreef:

toch niet wa is niet correct ;)

euhm gertlaureys, ik ben west-vlaming, en ik kan heel normaal typen hoor, dus doe maar gewoon :roll:

Tis dan ook omda je niet int west vlaams typt...
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

bigdanny: Dirtyworkx jij ownt man. Die belg kan rappen man!
DirtyWorkx (oude nickname: Norden)
Onwetende
Onwetende

Volgende

Keer terug naar Fundalize Algemeen