HULSHOUT - Een dertiger uit Nijlen heeft gisterochtend Neals Clé (17) doodgereden in Hulshout in Antwerpen. De dronken bestuurder pleegde vluchtmisdrijf en werd opgepakt.
Wat voor enkele vrienden uit Hulshout het laatste toffe weekend van de vakantie moest worden, is uitgedraaid op een drama. Neals Clé (17), Sam Van Asbroeck (18) en Jens Van Den Broeck (20) trokken vrijdagavond naar de Schuimparty in een grote tent in het Industriepark. Iets over 4 uur 's morgens wandelden ze via de Vaartstraat naar huis. Ze wonen amper twee kilometer verder. Drie andere vrienden, onder wie Jelle Van Den Broeck (17), reden met de fiets naar huis.
Enkele meters voorbij het kruispunt met de Vosseputten gebeurde het ongeval. 'We wandelden op de berm', vertelt Jens. 'In het gootje naast de weg liep Neals, daarnaast Sam en dan ik. Zonder dat we ook maar iets gehoord hadden, flitste er plots een auto voorbij. Het volgende moment zag ik Neals de lucht in vliegen. Hij belandde enkele meters verderop in de berm.'
'De auto reed met hoge snelheid door. Ik heb meteen de hulpdiensten gebeld maar ik zag dat het niet goed ging met Neals. De dokters hebben hem nog gereanimeerd, maar mijn kameraad was dood.' Enkele minuten later kwamen ook de andere vrienden aangefietst.
Ouders, familie en vrienden van Neals zijn erg aangeslagen. 'Ik ben net bij zijn ouders geweest', zegt Walter Van Den Broeck, vader van Jens en Jelle. 'Het dringt niet tot hen door. Ze zijn hun enige zoon kwijt. De grootouders van Neals zijn ontroostbaar.'
Ook Sam Van Asbroeck (18) kan het ongeval moeilijk verwerken. 'Ik ben mijn zoon gaan ophalen met de auto', zegt zijn moeder, Carine Bruynseels. 'Toen ik aankwam, zat Sam op de grond, in shock. Hij heeft veel geluk gehad: toen Neals werd aangereden, voelde hij die auto ook zijn lichaam raken.'
De bestuurder, die vermoedelijk met een zwarte Volkswagen reed, pleegde vluchtmisdrijf. De politie pakte hem in dronken toestand op in Berlaar.
'We kennen die man. Hij woont in Bevel bij Nijlen', zegt Walter Van Den Broeck. 'Hij heeft zaterdagmorgen naar een vriendin van ons een sms'je gestuurd dat hij iemand had doodgereden. We geloofden het eerst niet. Ik ging met die informatie naar de politie maar de agenten waren hem toen al op het spoor.'
Het zou niet de eerste keer zijn dat de man werd opgepakt voor onverantwoord rijden.

Neals Clé (links) was op weg naar huis na een avondje stappen met onder anderen zijn vriend Jelle Van Den Broeck. Hij werd het achtste dodelijke slachtoffer van een vluchtmisdrijf deze zomer.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =GK02EALUG
Kverschoot wel als ik zijne foto zag staan op het voorblad in de zondagskrant derjuist... (R.I.P.)