register Paswoord vergeten?

Het nieuwe onderwijs

Discussie's ivm politiek, recente gebeurtenissen, ...

Wat vind je van het nieuwe onderwijssysteem?

Verbetering
0
Geen stemmen
Verslechtering
9
64%
Neutraal
2
14%
Ik volg het niet goed op
3
21%

Totaal aantal stemmen : 14

Het nieuwe onderwijs

Berichtdoor Schifahrer007 op za 26 mei 2012 10:07 pm

Wat is jullie gedacht over het nieuwe onderwijssysteem dat Pascal voorstelt (en dat ons ook hoogstwaarschijnlijk zal opgelegd worden aangezien de Guimardstraat zich achter het voorstel heeft geplaatst)?

Persoonlijk vind ik het een slecht voorstel. Er is een probleem vastgesteld dat inderdaad aangepakt moet worden, maar de manier waarop Pascal het wilt aanpakken schaadt meer dan het goed doet.

Het zou interessant zijn de verschillende ideëen te lezen van mensen die nog schoolgaand zijn, werken op scholen en mensen die niets meer met school te maken hebben.
Schifahrer007 (oude nickname: Schifahrer 007)
Onwetende
Onwetende

Re: Het nieuwe onderwijs

Berichtdoor Piieter04 op za 26 mei 2012 10:11 pm

rotslecht idee. De slimme mensen moeten nu hout beginnen kappen & degene die het sowieso niet zullen kunnen moeten bijvoorbeeld latijn beginnen leren? slaat nergens op
Piieter04
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor TrakeTT op za 26 mei 2012 10:13 pm

Misschien kan je "het plan" eens uitleggen? Of een link voorzien naar waar het (goed!) uitgelegd staat? :p
Afbeelding
TrakeTT (oude nickname: Trakett)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor FFFFFFUUUUUUUu op za 26 mei 2012 10:19 pm

TrakeTT schreef:Misschien kan je "het plan" eens uitleggen? Of een link voorzien naar waar het (goed!) uitgelegd staat? :p

²

Edit by Takai:
Ja, ma enkel gij moogt alles
FFFFFFUUUUUUUu (oude nickname: FFFFFFUUUUUUUU)
I am the alpha and the omega

Berichtdoor Schifahrer007 op za 26 mei 2012 10:19 pm

http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/201 ... ing-so.htm
http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stu ... 1306-7.pdf (vanaf p8., p15 schema over nieuw systeem volgens Pascal)

Deze documenten zijn vrijgegeven door de Vlaamse overheid, houd hier rekening mee.
Laatst bijgewerkt door Schifahrer007 op za 26 mei 2012 10:27 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
Schifahrer007 (oude nickname: Schifahrer 007)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Schoor op za 26 mei 2012 10:26 pm

De redenering gaat ervanuit dat de zwakkere lln naar een hoger niveau worden getild door de sterkere lln.

Maar volgens mij gaat het eerder averechts werken en zal het niveau dalen. Er zal nog een groter onderscheid komen tussen de zogenaamde sterke scholen en zwakke scholen.

Er is inderdaad een probleem, maar het systeem veranderen gaat dat probleem niet oplossen. Tegenwoordig ligt de nadruk teveel op vaardigheden. Er moet een betere mix gevonden worden tussen theorie en vaardigheden. Ik ben zeker en vast geen voorstander van enkel theorie. Maar ik merk zelf ook wel dat het niveau er op achteruit gaat. Als 1/3 van de eerstejaars niet eens Belgiën kan aanduiden op een kaart van Europa. Of zijn of haar dorp kan aanduiden op een kaart van België. Dan is er wel degelijk een probleem.

Op het gebied van de studiekeuze uistellen naar het einde van de tweede graad ipv de eerste graad ben ik eerder neutraal. Daar zijn zowel pro's als contra's aan.
(\__/)
(O.o )
(> < )
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
Schoor
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor AMGXV op za 26 mei 2012 10:30 pm

ik vind het in elk geval allemaal negerlullen, ik bedoel maar zo, waaroem doen deze gasten zo verandering dingetjes, terwijl ze er niks van kennen, op vlak van educatie dan, dus welke tactieken zijn het beste om de kindertjes die twoe-intig fransche oe-wordjes van boiten te laten leren.. (als voorbeeld)

heel veel van die shit vandaag is gewoon zo om onze dingetjes anders te laten denken ofso, ze leren de kindertjes meer "wat" te denken dan hoe te denken, tfoe. :-$

in el-uk geval, zouden ze beter zo van die shit doen zoo-aals, afgestoederde jongeren een poll laten doen zo met allemaal dingetjes zo van "ewa a sahbe, oe-weluke dingetjes vint je niet zo hélumaal mooi zo aan die school dingetjes"

Mwaaa Gertjuh! darmee heb je dan een min of meer geongenuanceerde mwening van zo mensen.
AMGXV (oude nickname: {3C}AMGXV)
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor Soul op za 26 mei 2012 10:40 pm

Op zich niet slecht imo, mijn eerste jaar heb ik metaal gehad en hout en vakken uit de moderne. Technisch Wetenschappen heb ik in het eerste middelbaar gedaan.
Dan in het tweede jaar heb ik een half jaar Industriële wetenschappen, TSO nota bene gedaan en ben er weg gegaan naar Moderne Wetenschappen (ASO) omdat het mijn ding niet was/te moeilijk.
Ben niet zo bijzonder technisch aangelegd, veel wiskunde en elektriciteit.

Vind het waterval systeem in ons onderwijs toch niet goed, ouders pushen hun kinderen massaal in de latijn en als ze falen moeten ze maar zakken, zo creëer je een negatief beeld over lagere richtingen natuurlijk. Terwijl er niets mis is met een TSO richting, vraag eens een stielman bij u thuis, ge betaald u blauw.

Een eerste oriëntatie jaar in dat opzicht vind ik goed, kinderen kunnen ontdekken wat ze graag doen en verder willen doen ipv hun jaar te verkloten in de Latijnse omdat ze dat toch niet graag doen en express buizen om iets anders te mogen doen.
Als ze echt iets tegen hun goesting moeten doen belooft dat voor de rest van hun beroepsleven en de nog 40 jaar die ze moeten werken.
Afbeelding
Soul (oude nickname: soul)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor AMGXV op za 26 mei 2012 10:50 pm

Soul schreef:
Vind het waterval systeem in ons onderwijs toch niet goed, ouders pushen hun kinderen massaal in de latijn en als ze falen moeten ze maar zakken, zo creëer je een negatief beeld over lagere richtingen natuurlijk. Terwijl er niets mis is met een TSO richting, vraag eens een stielman bij u thuis, ge betaald u blauw.

Een eerste oriëntatie jaar in dat opzicht vind ik goed, kinderen kunnen ontdekken wat ze graag doen en verder willen doen ipv hun jaar te verkloten in de Latijnse omdat ze dat toch niet graag doen en express buizen om iets anders te mogen doen.
Als ze echt iets tegen hun goesting moeten doen belooft dat voor de rest van hun beroepsleven en de nog 40 jaar die ze moeten werken.

Daar ga ik wel mee akkoord, zeker over dat negatief beeld over TSO-niveau.

Heb het ook meegemaakt dat ik moest zakken van Latijn-Wetenschappen naar Beeldende en Architecturale Vorming.
Wat veranderde er? Maar één uurtje fysica en chemie ipv. twee, en een beetje minder studeren voor examen wiskunde en Frans..

Dat is wel klote.
Maar ik heb het nu meer doorgelezen, al bij al vind ik het nog niet zo slecht.. alhoewel het allemaal weer theorie is.. maar ik zou het liever zien dan wat er nu aan de hand is.
AMGXV (oude nickname: {3C}AMGXV)
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor the-skullkid op za 26 mei 2012 11:01 pm

Als ik het schema bekijk zie ik nog altijd een A-, T- en BSO met het enige verschil dat het eerste jaar 'gemengd' is. Daarnaast heb je nog dat schakelblok voor de niet zo slimme/marginalen.

Het voordeel aan het eerste jaar is dat de leerling alles kan proberen en de mama dus niet de kans krijgt om het kind het ASO in te duwen. (Wat veel te veel gebeurt).

Hopelijk komen er meer stielmannen uit voort want over 10 jaar verdient een -goede- elektricien/schrijnwerker/...., kortom goede stielman evenveel tot meer als een advocaat/ingenieur.
Afbeelding

Afbeelding
the-skullkid (oude nickname: the skullkid)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor TrakeTT op za 26 mei 2012 11:02 pm

Het positieve aan zijn plan is inderdaad dat de leeftijd waarop je moet kiezen uitgesteld wordt naar later. België is een van de landen waar je het vroegst moet kiezen van Europa.
In veel andere landen ligt de leeftijd pas op 15/16, maar hun systemen zijn daar dan ook volledig anders.

Hier moet je vroeg kiezen, dus start je best met het "moeilijkste" zodat je altijd nog kan "zakken" want "stijgen" gaat moeilijker.

Maar kweet nog van in de les dat er heel wat nadelen aan waren ook. Het voorstel werd alleszins toch niet enthousiast onthaalt door de leerkrachten. Kga me der nog eens moeten in verdiepen want het zit ver blijkbaar :p
Afbeelding
TrakeTT (oude nickname: Trakett)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor the-skullkid op za 26 mei 2012 11:11 pm

TrakeTT schreef:Het positieve aan zijn plan is inderdaad dat de leeftijd waarop je moet kiezen uitgesteld wordt naar later. België is een van de landen waar je het vroegst moet kiezen van Europa.
In veel andere landen ligt de leeftijd pas op 15/16, maar hun systemen zijn daar dan ook volledig anders.

Hier moet je vroeg kiezen, dus start je best met het "moeilijkste" zodat je altijd nog kan "zakken" want "stijgen" gaat moeilijker.

Maar kweet nog van in de les dat er heel wat nadelen aan waren ook. Het voorstel werd alleszins toch niet enthousiast onthaalt door de leerkrachten. Kga me der nog eens moeten in verdiepen want het zit ver blijkbaar :p

Komt misschien ook omdat er veel ongemotiveerde leerkrachten rondlopen die geen zin hebben om nieuwe lessen te maken. Dan doel ik op de mensen die leerkracht zijn geworden omdat ze dan veel verlof hebben. Degoutant maarja, vast benoemd!
Afbeelding

Afbeelding
the-skullkid (oude nickname: the skullkid)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor elberto op za 26 mei 2012 11:13 pm

Ik sta er zelf vrij sceptisch tegenover.

Maar anderzijds beschouw ik mezelf een beetje als een voorbeeld van leerlingen die in het huidige systeem ergens terechtkomen en daar voor de rest van hun middelbaar vastzitten.

In het onderwijs zoals het nu is heb je enkel het waterval-effect, je kan zakken maar stijgen is totaal uit den boze. Zo geraken leerlingen die té 'laag' (bij gebrek aan een betere term) zitten totaal gedemotiveerd.

Ikzelf was een rotkind op mijn 12-14 jaar. Resultaat, terechtgekomen in STW (Sociaal Technische Wetenschappen) hoewel ik daar totaal niet op mijn plaats zat naar mijn mening. Heb jarenlang geen reet moeten uitsteken en er toch altijd vlot door. Waarom zou je ook werken als je toch vastzit? Ben dan ook pas beginnen werken aan de universiteit.

Kinderen worden gedwongen op een veel te jonge leeftijd een keuze te maken en da's echt wel een dikke fout in ons systeem naar mijn mening.
Afbeelding

Afbeelding

"A tree is judged by the fruit that it bears"
elberto
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Da_Tonio op zo 27 mei 2012 2:09 am

Allee, de hokjes worden voorzien van nieuw behang en gordijnen, ze krijgen een nieuwe naam, en verder?

De zaken die ze als werkpunten aanhalen zijn meestal geen oorzaken, maar gevolgen van aan te pakken problemen. Zolang dat projectmatige niet overheerst blijven ze dus voornamelijk met eindtermen zitten die niet in de richting van iemands interesse kunnen liggen. Daarbij blijven ze vasthouden aan het schooljaar, wat betekent dat iedereen hetzelfde tempo moet aankunnen.
Het typische blijven zitten omwille van die enkele buisvakken, het zwaar overschatte wiskunde (Zeker indien onpraktisch zoals formules die vaak van buiten worden geleerd om achteraf niet toegepast te kunnen worden in de praktijk bij gebrek aan JUISTE kennis van dat wiskundige fenomeen.) of niet klaar zijn voor de volgende stap blijven bestaan, en hun effect zal hetzelfde zijn.

Ik heb 3 grote oorzaken ondervonden ivm schoolmoeheid en slecht gedrag opschool. Ten eerste zal iemand die snel leerstof oppikt zich beginnen vervelen, zijn aandacht zal afdwalen en hij zal beginnen praten, spelen, het varken uithangen, ...
Zowel bij mijn broer als bij mezelf als bij vele anderen die ik ken klopt dit.
Ten tweede zal iemand die de leerstof niet snel oppikt moedeloos worden als hij altijd ziet dat hij achter de klas aan hinkelt. Dezelfde gevolgen komen tevoorschijn.
Ten derde is er afwijken van de interesse. Ik heb houtbewerking gedaan omdat ik wou weten hoe meubels in mekaar zaten, gezien ik graag meubels wou ontwerpen. Na heel veel verbindingetjes op kleine blokjes, het maken van een eigen hamer, werkkist, en dergelijke nutteloze oefeningen hadden we fucking microscopisch houtonderzoek, en schimmeltesten, etc.
En weg was ik, half 5e middelbaar, om nog iets nieuws te proberen dat mijn interesse kon hebben. Architecturale en BinnenhuisKunst leek mij een heerlijke richting, maar het was te laat om in te pikken.
(Niveau van algemene vakken lag lager, dus ik verveelde mij en amuseerde mij dan maar. Niveau van de richtingsvakken was te hoog en dat zag er hopeloos uit, en dus amuseerde ik mij daar maar.)

Nu gaan ze dus deze drie zaken combineren?

ASO, TSO en BSO verdwijnen? Welneen, ze worden herleid naar A-stroom en B-stroom. Hetgeen nu klinkt als "Ene van TSO." of, "t'Is nen ASO'er." zal veranderen in "Tis er ene van den A-stroom." en "Het is nen B-stromer."

Elk mens is een individu, en dat hebben ze blijkbaar nog niet gesnapt. In mijn ogen is deze aanpassing hopeloos, enerzijds omdat de oorzaken van de herkende problemen niet aangepakt worden, anderzijds omdat ik de kwaliteit van ons onderwijs zie omlaag stuiken door o.a. de drie aangehaalde punten uit mijn eigen leven, de verdeling van de leekrachten over meerdere leerlingen, met verder uiteenlopende interesses en van verschillende snelheden qua leerstof opnemen.

Ik ben voor hervorming van het onderwijs, maar dan heb ik het over de onderwijsmethode, niet over de vakjesverdeling en veralgemening waar ze nu mee afkomen. Allersinds is er al sprake van hervorming, wat al geen slecht begin is. Als het volk en de jeugd nu eens van zijn tamme kloten komt, kunnen we het nodige bereiken. Als we dat niet doen, dan slikken we de opgelegde zever en klagen we binnen een aantal jaar over dezelfde problemen. Het voordeel zal zijn dat ze dan sneller zullen aanpassen, gezien het niet meer om 'onaangetaste antiek' gaat.
vragen of info nodig??? PM of mail mag steeds
-------------------------------------------------------
greetzz

Da_Tonio
Da_Tonio
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Mayo op zo 27 mei 2012 9:17 am

Da_Tonio schreef:het zwaar overschatte wiskunde

Eeehh... Uw studiekeuze in het hoger onderwijs wordt enorm beperkt afhankelijk van het aantal uur wiskunde dat je hebt gehad. Minder dan 4u gehad? Dan hoef je meestal al niet meer te denken aan een economische of wetenschappelijke richting. Ingenieur is onmogelijk. En informatica zal ook niet zo vlot gaan. Nuja, als je enorm hard werkt en aanleg hebt voor wiskunde kan je dat wel inhalen, maar vaak worden mensen uit economie-talen of andere richtingen met weinig wiskunde al afgeraden om die richtingen te gaan studeren.

Wiskunde is dus absoluut niet overschat. Het is bepalend voor uw schoolcarrière.

En niet toegepast? Zaken waarvan ik me afvroeg waar ik ze in godsnaam voor nodig had, zoals afgeleiden of logaritmen, had ik al onmiddellijk terug nodig toen ik handelswetenschappen begon. Het meeste heeft wel degelijk nut. Natuurlijk, als je geschiedenis gaat studeren heeft het weinig nut. Ga je ingenieur studeren, dan is dat helemaal anders.

OT:

Ik zie de noodzaak er niet van in. België heeft een zeer goed schoolsysteem in vergelijking met andere landen. Waarom zou je een goed systeem ingrijpend veranderen?

Op zich is het misschien goed om de studiekeuze later te leggen, maar ik heb toch mijn twijfels bij die algemene richtingen. Volgens mij gaat dat leiden tot enorm oppervlakkige en algemene vakken waar leerlingen pas echt moe van gaan worden. Ik herinner mij nog de lessen Technologische Opvoeding uit mijn eerste twee jaar. Wat heb ik daar geleerd? Wat gezever over AND/OR/NOT poorten? Dat was enorm oppervlakkig, en ik heb zo'n gevoel dat in het nieuwe systeem alle vakken zo redelijk oppervlakkig zullen zijn, zonder ergens dieper op in te gaan.
Afbeelding

De crew schreef:Gedraagt u nu maar of 't wisserke komt langs

Schaam jullie als crew, echt waar.
Mayo (oude nickname: MayoNaisePot)

Berichtdoor Jellesg op zo 27 mei 2012 9:44 am

Mayo schreef:
Da_Tonio schreef:het zwaar overschatte wiskunde

Eeehh... Uw studiekeuze in het hoger onderwijs wordt enorm beperkt afhankelijk van het aantal uur wiskunde dat je hebt gehad. Minder dan 4u gehad? Dan hoef je meestal al niet meer te denken aan een economische of wetenschappelijke richting. Ingenieur is onmogelijk. En informatica zal ook niet zo vlot gaan. Nuja, als je enorm hard werkt en aanleg hebt voor wiskunde kan je dat wel inhalen, maar vaak worden mensen uit economie-talen of andere richtingen met weinig wiskunde al afgeraden om die richtingen te gaan studeren.

Wiskunde is dus absoluut niet overschat. Het is bepalend voor uw schoolcarrière.

En niet toegepast? Zaken waarvan ik me afvroeg waar ik ze in godsnaam voor nodig had, zoals afgeleiden of logaritmen, had ik al onmiddellijk terug nodig toen ik handelswetenschappen begon. Het meeste heeft wel degelijk nut. Natuurlijk, als je geschiedenis gaat studeren heeft het weinig nut. Ga je ingenieur studeren, dan is dat helemaal anders.

Ik heb zelf maar 4u wiskunde gehad in 't middelbaar (deed Moderne Talen) en ik zit ondertussen ook in mijn vierde jaar ingenieursstudies, dus dat valt te relativeren hoor. Het niveauverschil is inderdaad groter, maar zeker niet onoverkomelijk.
Maar dat is zelfs helemaal het punt niet. Het punt is dat je die wiskunde door je strot geramd krijgt zonder te snappen waar het goed voor is, en dat is eerder wat Da_Tonio (volgens mij) bedoelt. Je geeft zelf aan dat je je afvroeg waarom je bepaalde zaken in godsnaam nodig had. DAT is imo het grootste probleem in ons schoolsysteem. Hadden ze mij vroeger uitgelegd welke toepassingen afgeleiden of logaritmen hadden in de praktijk, dan was ik waarschijnlijk nooit naar de talen geweest en had ik direct We-Wi gevolgd. Maar neen, je MOET dit kennen en je MOET minstens een bepaalde score halen, ook al snap je niet waarvoor het dient of waarvoor je het kan gebruiken. En dan verliest menig student de interesse alvorens goed en wel te beseffen waar dat vakgebied je nog naartoe kan leiden. En dat geldt niet alleen voor wiskunde, ons middelbaar schoolsysteem in het algemeen is teveel gericht op presteren en op leerstof erin stampen in plaats van voldoende inzicht te creëren.

Ik ga verder akkoord met Da_Tonio. Ik ben ook pro hervorming, maar niet op de voorgestelde manier. Het schoolsysteem zou zo hervormd moeten worden dat ieder individu de kans krijgt om naar zijn studiegebied van interesse te zoeken en zich daarin verder te ontplooien, ongeacht de resultaten van zijn leeftijdsgenoten of zelfs zijn eigen resultaten.
Een stap verder is de afbouw van voorbereiding op de arbeidsmarkt. Ik heb hier ergens al eens uitgelegd waarom ik management- en economierichtingen waardeloos vind denk ik. In dergelijke richtingen leer je niets essentieel. Het zijn richtingen puur ontworpen voor en door de arbeidsmarkt. Als ons systeem over 10 jaar instort/verandert is je diploma waardeloos en kun je geen reet meer. Dit geldt in mindere mate ook voor andere richtingen, zelfs de mijne. Een mooi voorbeeld heb ik nog deze week gekregen: tijdens de voorstelling van onze bachelorproef moest iemand waterzuivering bespreken, waarop één van onze docenten reageerde dat het voor een bedrijf economischer is om de lozingsnorm te proberen verhogen in plaats van te proberen onder die norm te raken. Dit heeft helemaal niets meer te maken met kennis of ervaring opdoen, maar is puur gericht naar het functioneren binnen het huidig systeem.
En ja, ik hoor jullie al afkomen, we zitten nu eenmaal in dat huidig systeem en om je kansen te vergroten moet je inderdaad ingespeeld zijn op de arbeidsmarkt en de gebruiken van dit systeem. Maar dat zou dan imo niet 'onderwijs' mogen heten, eerder 'aanpassing' of 'mentale vorming' (om maar niet het woord 'indoctrinatie' te gebruiken en over te komen als een conspiracy theorist).
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Didier Deluxe op zo 27 mei 2012 10:19 am

Volgens mij zou het beter zijn om het middelbaar onderwijs meer zoals het hoger onderwijs aan te pakken. Scholen verdelen volgens studiegebied en per school verschillende niveau's aanbieden, maar dan natuurlijk met minder richtigen en een algemenere opleiding in vergelijking met het hoger onderwijs.
Nu kies je eerst je niveau (ASO, TSO, KSO, BSO) en dan pas je interesse. In het andere systeem kies je eerst je interesse (wetenschappen, talen, techniek, kunst, economie, ...) en dan pas je niveau, meer praktisch of theoretisch (cfr. bachelor/master in het hoger). Dat laat veel meer verandering van niveau toe, zowel stijgend als dalend.
Afbeelding

"Bomen komen elkaar niet tegen en leven doorgaans langer."
Didier Deluxe
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Da_Tonio op zo 27 mei 2012 2:32 pm

Jellesg zit er plat op. Het wiskunde wordt overschat zoals het is, en de nadruk ligt op de theorie die ook weer overschat wordt.

Tegenwoordig zijn zowat alle ouders bezig met hun kinderen te leren tellen, en de kinderen kunnen het hoor. Van 1 tot 20 zonder probleem aframmelen. Ze leren dat twee na één komt, en dat daarna drie komt. Dat 1 + 2 gelijk is aan 3 weten ze niet, want ze snappen er de kloten van! Ze kunnen woordjes na mekaar aframmelen, en tadaaa, ze kunnen tellen. Ze kunnen die woordjes linken en weten dat elk woordje voor 1 staat. (En zo kan je evengoed leren tellen met het alphabet, met kleuren, met wat dan ook.)

Kinderen zijn leergierig, dus hen leren tellen is echt niet nodig. Zorg dat ze willen tellen, en ze zullen het zichzelf leren mits toegang tot de nodige ervaringen. Die ervaringen zullen theorie bevatten, maar het zal een deel zijn van een zoveelste unieke ervaring die op zichzelf staat. (Kind wilt een modelvliegtuig bouwen. Je telt de onderdelen. Je legt het begrip 'dubbel' uit aan het aantal wielen, vleugels ,stickertjes, etc. Doorheen heel de 'les' krijgt je de volledige interesse. Een test zou niet eens op een test lijken, misschien zelfs niet opgemerkt worden als test.)
Nu leren ze speels en plezant tellen door programma's op tv, door computerspelletjes, etc waarbij ze met volle interesse bijleren. Daarna worden ze in een vierkantig kot op een bank bastgezet tot hun 18 jaar, om dan verbaasd te zijn dat dat leren blijkbaar niet half zo leuk was dan verwacht.
En wij ons verbazen over wegzakkende interesse? Hoe dom zijn wij niet ondanks onze jarenlange ervaring op school?
vragen of info nodig??? PM of mail mag steeds
-------------------------------------------------------
greetzz

Da_Tonio
Da_Tonio
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor sandertjen23 op zo 27 mei 2012 4:58 pm

Didier Deluxe schreef:Volgens mij zou het beter zijn om het middelbaar onderwijs meer zoals het hoger onderwijs aan te pakken. Scholen verdelen volgens studiegebied en per school verschillende niveau's aanbieden, maar dan natuurlijk met minder richtigen en een algemenere opleiding in vergelijking met het hoger onderwijs.
Nu kies je eerst je niveau (ASO, TSO, KSO, BSO) en dan pas je interesse. In het andere systeem kies je eerst je interesse (wetenschappen, talen, techniek, kunst, economie, ...) en dan pas je niveau, meer praktisch of theoretisch (cfr. bachelor/master in het hoger). Dat laat veel meer verandering van niveau toe, zowel stijgend als dalend.

Op zich een goed idee, ik ben er zeker voor te vinden, maar stel je kiest voor iets in de sector techniek (neem nu houtbewerking) omdat het je interesseert. En dan zou je je niveau moeten kiezen, maar in zulke richting kun je toch moeilijk een niveau verschil leggen. Het is toch de bedoeling dat iedereen dezelfde kwaliteit kan afleveren als ze iets uit hout maken zoals een trap of dergelijke.
You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
sandertjen23
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Didier Deluxe op zo 27 mei 2012 5:15 pm

sandertjen23 schreef:Op zich een goed idee, ik ben er zeker voor te vinden, maar stel je kiest voor iets in de sector techniek (neem nu houtbewerking) omdat het je interesseert. En dan zou je je niveau moeten kiezen, maar in zulke richting kun je toch moeilijk een niveau verschil leggen. Het is toch de bedoeling dat iedereen dezelfde kwaliteit kan afleveren als ze iets uit hout maken zoals een trap of dergelijke.

Er zit wel veel verschil in niveau bij technische studies hé.
Neem nu als wat ge allemaal kunt afstuderen in een technische richting. Dat zijn dan niet alleen beroepsrichtingen (bv. zoals jij zegt hout) maar ook professionele bachelors (bv. elektromechanica) tot zelfs masters (industrieel en burgerlijk ingenieur).

Dus bij techniek krijgt het hoogste niveau veel wiskunde en wetenschappen (meer theoretische aanpak klaarstomen voor ingenieursrichting) en de meer praktisch gerichte richtingen zorgen dan voor de voorbereiding voor een professionele bachelor of de arbeidsmarkt.

Het is eigenlijk gewoon om te vermijden dat iemand die een bepaald niveau niet meer aankan en dus moet veranderen van niveau, ook niet van interesse hoef te veranderen. Nu gebeurt het bijvoorbeeld vaak dat mensen naar een talen-richting zakken omdat ze de wiskunde niet aankunnen, en niet omdat talen hun meer interesseren.
Afbeelding

"Bomen komen elkaar niet tegen en leven doorgaans langer."
Didier Deluxe
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor sandertjen23 op zo 27 mei 2012 7:28 pm

Didier Deluxe schreef:...

Ik vind het alleszins een goed idee, en als je het zo zou oplossen, zou dat wel ideaal zijn. Ik zit ook in mijn 3e jaar Industrieel Ingenieur en ik ben blij dat ik kan studeren wat mij interesseert, want dan blijft de leerstof ook meer hangen.
Ik vind uw systeem dan nog het beste.

Maar ik heb zo nog altijd iets: wat weet een 12 jarige wat hem interesseert om als job later te doen. Ja er zijn er die al weten dat ze bakker, agent,... willen worden; maar toch: die kinderen moeten nog de puberteit door en ze moeten nog volwassen worden. Wie weet verandert hun interessegebied wel. Er zijn er zelfs op hun 18 die niet geen gedacht hebben wat ze gaan voort studeren aan een universiteit of hogeschool. Maar ja, ik denk dat daar weinig aan te doen is, dat is nu eenmaal de jonge leeftijd.
You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
sandertjen23
Onwetende
Onwetende

Keer terug naar In het nieuws