register Paswoord vergeten?

[serieus] Mening over jobs onder studieniveau

Discussie's ivm politiek, recente gebeurtenissen, ...

Re: [serieus] Mening over jobs onder studieniveau

Berichtdoor ikke op di 19 nov 2013 11:56 pm

bjoerk schreef:En als je denkt dat iedere kneus voor een opleiding informatica kan slagen, kom dan maar eens een lesje besturingssystemen volgen, ik kan u garanderen dat je der geen klote van gaat snappen, laat staan dat ge het zomaar efkes zou kunnen door zelfstudie.

Tot mijn grote frustratie moet ik zeggen dat quasi elke kneus eigenlijk wel kan slagen voor een opleiding informatica, zolang hij maar braaf naar alle lessen gaat, taakjes stipt maakt en blindelings naar de pijpen van de docenten danst. Ik KOTS van dat soort gediplomeerden, want in het werkveld zijn die geen cent waard.
Ik ken mensen die halverwege hun 2e jaar (vlak voor hun 3e examen programmeren) tot de ontdekking kwamen hoe een constructor in een programmeertaal werkt. Dat zijn het soort mensen die teren op de verdienste van anderen in groepswerken, want zolang je meewerkt buizen ze u toch niet en "een 10 is goed genoeg", gratis punten sprokkelen doorheen het jaar door hun taken zo goed mogelijk in te dienen, zodat ze een buffer hebben wanneer ze er op het examen alleen voor staan en puur voor theorie moeten gaan, maar uiteindelijk behalen ze wel hun diploma en is dat de grootste soort groep van afstuderende informatici, waardoor alle bedrijven doorheen de jaren een steeds lagere verwachting hebben van juniors, terwijl diezelfde juniors enkele maanden voordien op school door de docenten op een podium gezet werden. Groot is hun verbazing als de echte wereld hen dan uitspuwt tijdens sollicitaties in bedrijven waar ze wél een maatstaf voor niveau hebben.

De ontnuchtering (op alle mogelijke vlakken) kon niet groter zijn toen ik van universiteit naar hogeschool ging, dus na het 1e jaar heb ik mijn ingeschreven onder examencontract zodat ik af was van al die achterlijke bezigheidstherapieën die mij belemmerden om wél nuttige en relevante kennis op te doen, die uiteindelijk heeft gemaakt dat ik sta waar ik nu sta. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om deeltijds voor een webdevelopment-bedrijf te werken en de opleiding in zelfstudie af te werken. Dat vergt discipline en was veel zwaarder dan een regulier diplomacontract, maar het is zonder twijfel de beste beslissing die ik ook gemaakt heb.
Ontnuchtering #zoveel: de hogeschool krijgt geen subsidies voor examencontracters omdat die geen lessen volgen, dus hebben ze die formule een jaar later afgeschaft...

Via internet heb je evenveel goede tutorials/boeken als er slechte van zijn, maar in een opleiding informatica op hogeschoolniveau is dat zeker niet anders.
Over informatica aan de universiteit ga ik mij niet uiten, omdat ik daar erg tevreden was over de leerstof en manier van lesgeven en nooit achter de schermen het reilen en zeilen heb kunnen volgen, wat op de hogeschool wel het geval was, veel meer dan ik achteraf eigenlijk had willen weten...
* Op alle regels zijn uitzonderingen *
* Alles is interpretatie *
* Interpretatie is relatief *
ikke
Fundalize Super-Moderator

Berichtdoor bjoerk op wo 20 nov 2013 3:29 pm

Da was misschien op de hogeschool in gent. Maar waar ik je gelijk geef over het eerste jaar (op KHLeuven) moet ik toch zeggen dat het niveau van het 2de jaar hier hoog ligt. Hier wordt er echt wel verwacht dat je moeite doet, weinig echte groepswerken. Veel zelfstudie, labo's die vereisen dat je thuis enorm veel doet, labo examens die je echt enkel en alleen kan halen als je leert. Hier is het niveau verschil tussen 1ste en 2de jaar enorm. Eerste jaar was echt handje vasthouden en als je lessen mee volgt ben je er door. 2de jaar is echt het buis jaar hier. Enorm veel workload op de student zelf, om zelf te onderzoeken en dat is dankzij de docenten hier die daar super hard op hameren. En ja ik zie enorm veel kneusjes die nu in de moeilijkheden geraken, maar voor mensen die slim genoeg zijn is dit ideaal. Ik ben hier tevreden. Maar ik kan natuurlijk niet spreken over andere scholen.
Afbeelding

http://www.setbb.com/kevinphillippe/
YOU GOTTA FIGHT FOR KP's RIGHT TOO POOOOOOOOOOST
http://nl.pokerstrategy.com/#u715ES
bjoerk
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor ikke op do 21 nov 2013 10:38 am

Dat is dan ook de eerste hogeschool waar ik van hoor dat ze een deftig niveau van informatica aanbieden, dus er is precies nog hoop, hoewel "veel werken" niet sowieso recht evenredig is met de kwaliteit van de opleiding. Het probleem is net dat de scholen wel zo redeneren, waardoor ze denken dat ze goed bezig zijn als ze u 24/7 uw bezigheid kunnen geven. Het ergste van al is dat de inspectie die logica volgt als ik zie hoe ze controleren en hoe de verschillende hogescholen t.o.v. mekaar beoordeeld worden. De overheid die de overheid controleert? Uiteraard stelt die controle niets voor. Ik heb nog geweten dat ze goedgekeurd raakten nadat ze een een verloren geraakte doos examens hebben vervangen door een andere doos waar ze een jaartal op hebben geschreven, omdat ze op voorhand wisten dat de inspectie enkel de doos wil zien, niet de inhoud. Daarmee is ineens duidelijk waarom er gewoon geen moeite gedaan wordt.

Mijn 2e jaar was trouwens ook het zwaarste jaar en ik denk dat dat voor veel opleidingen geldt, aangezien de grootste schifting na het 1e jaar gemaakt wordt. In het 1e semester van het 3e jaar hadden we helemaal niets van ademruimte meer en moest je echt alle dagen werken voor school om rond te geraken. Ik blijf erbij dat gans dat semester pure opvulling was omdat we in het 2e semester stage hadden en ze toch een jaar moesten kunnen opvullen, want ik heb toen letterlijk niets bijgeleerd. Het beetje dat interessant had kunnen zijn, werd dan nog verkeerd gegeven. Zolang je enkel maar op de schoolbanken hebt gezeten, is alles wat de docent zegt heilig en weet je gewoon van niet beter, dus ga je er vanuit dat dat klopt.
Het ligt duidelijk aan mij en de rest van de mensen die elders al ervaring hebben (unief/werk) dat we durfden ingaan tegen dat regime, maar het gros van de studenten vond het niveau van de opleiding goed. Je oogst wat je zaait, dus die mensen hebben alleszins een gelijkwaardige job gevonden, maar zelfs dat beseffen ze precies niet eens...

Zodat het toch niet enkel uit mijn standpunt zou komen: er zijn docenten die wél competent zijn en die springen er dan ook torenhoog bovenuit. Die verdiepen zich zelfstandig in nieuwe ontwikkelingen binnen de informaticawereld zodat ze up to date blijven, maar die frustreren zich binnen de 2-3 jaar dood aan de gigantische kloof met hun incompetente collega's. De incompetente docenten doen dan bvb in het begin beroep op die docenten om de fouten te halen uit de examens die ze zelf verbeterd hebben. Mind = blown! Dat duurt tot die mannen de incompetentie beu zijn, een tableflip doen en naar de privé trekken.
Op zich zouden ze dat op voorhand ook wel kunnen verwachten, als je ziet wat voor gedrochten antwoorden op vacatures als docent. Toen ik die CV's voor mijn neus kreeg, wist ik niet of ik moest lachen of wenen... Letterlijk uit de wandelgangen: "als je kan kiezen tussen aids en gonorroe en je moet iemand aanwerven, wie kies je dan?" Dat was tegelijk ongeveer het moment dat ik gestopt met met streven naar een opwaardering van de richting, omdat ik tegen dan genoeg informatie had om te weten dat het toch geen zin had, als zelfs docenten met minder kennis dan studenten mochten lesgeven en er geen beterschap in zicht was...
* Op alle regels zijn uitzonderingen *
* Alles is interpretatie *
* Interpretatie is relatief *
ikke

Vorige

Keer terug naar In het nieuws