register Paswoord vergeten?

De onderwijskwestie

Discussie's ivm politiek, recente gebeurtenissen, ...

De onderwijskwestie

Berichtdoor The_Tuxedo op do 22 mei 2014 11:29 pm

Zo vlak voor de verkiezingen toch even over een politiek onderwerp praten. Ik heb me er niet in verdiept (so correct me if I'm wrong somewhere), maar zoals ik het begrijp willen alle Vlaamse partijen behalve NVA in de eerste graad van het secundair onderwijs geen onderscheid maken tussen TSO en ASO. Nu ben ik het niet eens met meerdere standpunten van de NVA (hetgeen geldt voor elke partij trouwens), maar daar geef ik ze nu eens overschot van gelijk.

Het klinkt als een democratisch en sociaal-positief idee, maar gelijktrekken is het achterlijkste dat je kan doen met je studenten. Dat gebeurt nu al te veel. Wat je moet doen is kinderen beter begeleiden: de kinderen die het moeilijk hebben, maar zij waarvoor het vlot lijkt te gaan op z'n minst evenzeer. En ouders moeten gesensibiliseerd worden over hun verwachtingen en soms onbewust dwingende invloed. Maar iedereen over dezelfde kam scheren is ridicuul. Het huidige systeem is al gericht op het bijna op industriële wijze produceren van quasi-identieke eindproducten, dus maak het aub niet nog erger. Je moet individuen afleveren, geen kopieën van één of andere template opgelegd door de overheid.

Anyway, wat zijn jullie ideeën hierover? En nogmaals: als ik de plannen van de Vlaamse partijen ivm onderwijs verkeerd heb geïnterpreteerd, by all means: corrigeer mij.
Afbeelding
The_Tuxedo (oude nickname: The Tuxedo)
Ontslagen
Ontslagen

Re: De onderwijskwestie

Berichtdoor Mayo op do 22 mei 2014 11:39 pm

Dat afschaffen van de ASO/TSO opdeling is puur een naamskwestie. Ze willen af van het slechte imago van het technisch onderwijs. Dus willen ze domeinen invoeren. Je kiest niet meer voor een ASO, maar voor "wetenschappen en techniek", "taal en cultuur", etc.

In de praktijk gaat het dus allemaal hetzelfde blijven, want scholen gaan zich gewoon toeleggen op bepaalde subdomeinen, dus concreet gewoon de studierichtingen die ze nu al aanbieden. En ouders gaan nog steeds liever hebben dat ze naar school A gaan en richting X volgen, want dat is beter dan school B en richting Y.

De hele onderwijshervorming is redelijk nutteloos. Het gaat z'n doel voorbij schieten, de onderwijsinstellingen staan er zelf niet achter, en er is eigenlijk een gebrek aan visie.
Afbeelding

De crew schreef:Gedraagt u nu maar of 't wisserke komt langs

Schaam jullie als crew, echt waar.
Mayo (oude nickname: MayoNaisePot)
I am the alpha and the omega

Berichtdoor Schifahrer007 op vr 23 mei 2014 5:52 am

Zoals Wouter Beke het uitlegde (in het Beloofde land of VK14?) wordt het ook een redelijk ingewikkeld systeem. Het is niet zo dat je pas kan kiezen op 14 jaar. Hij zegt dat het mogelijk moet zijn voor jongeren om zowel op 12 jaar als op 14 jaar een keuze te maken. Dat wil zeggen dat de kinderen die pas op hun 14 een definitieve keuze maken, instromen met de kinderen die dat al op hun 12 deden. Ik vraag me af hoe hij dit praktisch ziet, want ik zie niet hoe de kinderen die zich 2 jaar later op een specifieke richting gaan toeleggen GEEN achterstand hebben op de kinderen die dit al van in het begin van het secundair onderwijs deden.

Daarnaast is (denk ik) elke partij het er WEL mee eens dat BSO/TSO geherwaardeerd moet worden.

Ik vind het trouwens ook (in dat zelfde debat) fout van Muyters dat hij zegt dat die van het ASO zich 'verheven' voelen. Toen ik in het ASO zat had ik juist het omgekeerde gevoel. Kwamen we iemand van BSO/TSO tegen, doen we moeite om daar 'normaal' tegen te doen, maar het waren vaak zij die voor een breuk zorgden en zich vijandig ten opzichte van ons opstelden omdat wij de seuten van ASO waren.
Ik vind dus zeker dat er gewerkt moet worden BSO en TSO om de negativiteit daar weg te werken. Voor ASO denk ik dat het huidige systeem goed is; veeleisend.

Dat er zich een cascade afspeelt van ASO naar TSO/BSO zal er volgens mij wel altijd zijn. Met het motto 'shoot for the stars' zullen de ouders (en soms zelfs de kinderen zelf) zich steeds willen plaatsen in de richting met het meeste toekomstperspectief (alleszins, met het meeste toekomstperspectief volgens hen). Dat je het maar moet proberen zo hoog mogelijk te richten en zien waar je uitkomt vind ik geen fout idee. Als het je lukt ben je verbaasd over jezelf en krijg je meer zelfvertrouwen. Als het niet lukt, jammer, maar ook dit moet je positief bekijken. Je kunt niet méér doen dan het proberen. En ook in BSO/TSO zijn er toekomstperspectieven, die nu jammer genoeg worden overschaduwd door de negativiteit hier omtrent.

Nog een extra punt over onderwijs; naar mijn mening MOET het ingangsexamen geneeskunde blijven bestaan.
Schifahrer007 (oude nickname: Schifahrer 007)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor elberto op vr 23 mei 2014 8:31 am

Ik denk dat een uitgestelde studiekeuze een goede zaak zou zijn. Als ik naar mezelf kijk dan was dat ongelofelijk veel beter geweest. Toen ik uit de lagere school kwam was ik een dom, onnozel kind dat niets deed voor school en zich enkel en alleen wou amuseren.

Resultaat, heb mijn hele middelbaar doorgebracht in een richting die eigenlijk niet geschikt was voor mij. Het was schijtegemakkelijk dat wel.
Maar goed op basis van een dergelijke anekdote kun je geen beleid gaan hervormen natuurlijk, ik denk alleen dat het voor mezelf beter geweest zou zijn en ik durf stellen dat dit voor een groot aantal kinderen het geval is.

Misschien dat een grotere flexibiliteit ook al kan helpen. Nu heb je een systeem waarbij kinderen enkel kunnen "zakken". Je kan van TSO naar BSO gaan maar naar ASO is out of the question. Eens je ergens zit heeft excelleren eigenlijk geen zin, stijgen kan je toch nooit doen. Zorg gewoon dat je het niet te slecht doet. Een dergelijke mentaliteit is volgens mij compleet verkeerd.

Heb ooit eens een opiniestuk in DS gelezen waarvan ik echt moest kotsen. Een vader zat daar zielig in te doen dat zijn dochtertje bij hem was komen bleiten omdat ze dacht dat ze volgend jaar (ze zat in het zesde leerjaar) niet naar de Latijnse ging mogen maar NOG twee jaar met "de anderen" moest samenzitten.
Afbeelding

Afbeelding

"A tree is judged by the fruit that it bears"
elberto
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Mayo op vr 23 mei 2014 9:11 am

elberto schreef:Heb ooit eens een opiniestuk in DS gelezen waarvan ik echt moest kotsen. Een vader zat daar zielig in te doen dat zijn dochtertje bij hem was komen bleiten omdat ze dacht dat ze volgend jaar (ze zat in het zesde leerjaar) niet naar de Latijnse ging mogen maar NOG twee jaar met "de anderen" moest samenzitten.

Laten we allemaal hopen dat ze onmiddellijk buist voor Latijn [-o<

Studiekeuze later maken lijkt me een enorm moeilijke taak. Als je het niveau van een 2e jaar ASO vergelijkt met dat van het 6e leerjaar, dan zie je toch een enorm verschil. In het eerste middelbaar wordt er al onmiddellijk begonnen met algebra, in het tweede leer je bewijzen, etc. Je kan niet dezelfde groep van een lagere school nog twee jaar langer laten samen zitten. Dus die fundamentele keuze: kies ik voor een beroepsopleiding of een algemene opleiding moet echt wel op die leeftijd gebeuren. Laat je het langer duren, dan gaat dat ten koste van alle leerlingen: te saai voor de slimsten, te moeilijk voor de zwakkere, demotiverend voor iedereen. En dat is nu net een pijnpunt van ons onderwijs: er wordt een eenheidsworst gecreeërd waarbij de middelmatigheid centraal staat.
Laatst bijgewerkt door Mayo op vr 23 mei 2014 10:12 am, in het totaal 1 keer bewerkt
Afbeelding

De crew schreef:Gedraagt u nu maar of 't wisserke komt langs

Schaam jullie als crew, echt waar.
Mayo (oude nickname: MayoNaisePot)

Berichtdoor Lupes op vr 23 mei 2014 10:07 am

Naar eigen ervaring kan ik zeggen dat het systeem enorm faalde (ten tijde ik in lager / secundair onderwijs zat) voor randgevallen (:mensen die net té slim of té dom zijn voor hun jaar). Ook moet er VÉÉÉÉÉL MEER gedaan worden tegen pesten; het (mis)vormt u als kind en later als mens.

Tbh, ik haat(te) het schoolsysteem (lager- en secundair-) zoals het was toen ik er zat. En de leraars haatte ik nog meer; meer dan de helft was incapabel of lui of deed de moeite niet om enkele leerlingen te begrijpen. Het is enorm triestig hoeveel idioten er zo gemakkelijk leraar kunnen worden; een job die (naar mijn mening) enorm belangrijk is en veel verantwoordelijkheid draagt, aangezien je de kinderen niet alleen onderwijst, maar ook vormt.

Imo zou er hier een sfeer moeten hangen zoals in de noorderse landen; dat het beroep van leraar evenveel respect krijgt én verdient als een dokter of ingenieur.
Maar zoals het nu is, is dit nog verre van realiteit.
Als ik ooit kinderen krijg, twijfel ik nog of ik thuisonderwijs zou geven ipv ze naar een lagere school te sturen.
lupes-style = hack-style

'Sir, Sir, we are surrounded!'

'Excellent, now we can attack in all directions!'

Afbeelding
Lupes (oude nickname: Lupes?)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor TrakeTT op vr 23 mei 2014 10:34 am

Niet alles ligt aan de leerkracht hoor. Dat is natuurlijk de "gemakkelijkste" verklaring: ze zijn overbetaald, niet capabel, lui en hebben teveel vakantie. Ga naar hln.be en je zal veel vriendjes maken. Of ga eens bij een leerkracht thuis en je zal de realiteit zien.

Over dat pesten heb je gelijk, maar dat is echt niet zo gemakkelijk als het lijkt. Er zijn altijd meerdere kanten aan een verhaal. Waar trek je de lijn tussen elkaar eens plagen en echt pesten? Ouders halen er ook meer advocaten bij: Mijn kind, schoon kind. Het is al goed als een school er een goed beleid rond heeft maar een wondermiddel bestaat niet.

Al denk ik dat we nu niet meer het onderwerp bespreken dat The_Tuxedo wou :p
Afbeelding
TrakeTT (oude nickname: Trakett)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor elberto op vr 23 mei 2014 11:38 am

Lupes schreef:Naar eigen ervaring kan ik zeggen dat het systeem enorm faalde (ten tijde ik in lager / secundair onderwijs zat) voor randgevallen (:mensen die net té slim of té dom zijn voor hun jaar). Ook moet er VÉÉÉÉÉL MEER gedaan worden tegen pesten; het (mis)vormt u als kind en later als mens.

Tbh, ik haat(te) het schoolsysteem (lager- en secundair-) zoals het was toen ik er zat. En de leraars haatte ik nog meer; meer dan de helft was incapabel of lui of deed de moeite niet om enkele leerlingen te begrijpen. Het is enorm triestig hoeveel idioten er zo gemakkelijk leraar kunnen worden; een job die (naar mijn mening) enorm belangrijk is en veel verantwoordelijkheid draagt, aangezien je de kinderen niet alleen onderwijst, maar ook vormt.

Imo zou er hier een sfeer moeten hangen zoals in de noorderse landen; dat het beroep van leraar evenveel respect krijgt én verdient als een dokter of ingenieur.
Maar zoals het nu is, is dit nog verre van realiteit.
Als ik ooit kinderen krijg, twijfel ik nog of ik thuisonderwijs zou geven ipv ze naar een lagere school te sturen.

Zeker dat laatste is echt een probleem. Het prestige van het beroep leerkracht is nihil in België. Dat zorgt voor een gebrek aan respect zowel van ouders als van leerlingen.

Thuisonderwijs lijkt mij echt wel geen goed idee voor de ontwikkeling van de sociale vaardigheden van kinderen. Misschien ben ik daar fout in maar ik kan me inbeelden dat een kind dat tijdens die jaren nooit met leeftijdsgenoten is omgegaan sociaal gehandicapt wordt want die heeft nooit geleerd hoe je met allemaal verschillende individuen en groepen moet omgaan.

Over pesten, dat is idd waar wat je zegt, maar verdomd moeilijk aan te pakken he. De dominante leerling zal altijd proberen zijn hoogste positie op de sociale lader te verdedigen. Dat wordt bevestigd door zij die onderaan de sociale lader staan te koeioneren. Daarmee bevestigt hij bij alle anderen de gedachte dat hij hen klein kan krijgen als ze zijn dominante positie zouden uitdagen. Het wordt nog erger als je je bedenkt dat het pesten ook dé manier wordt om te stijgen op die sociale ladder.

Het is erg om te zeggen maar kinderen (en volwassenen ook) leven echt in een pikorde. Shit rolls down en dat krijg je er ongelofelijk moeilijk uit.
Afbeelding

Afbeelding

"A tree is judged by the fruit that it bears"
elberto
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Lupes op za 24 mei 2014 2:25 pm

ASO / BSO / TSO en andere zijn er nu eenmaal omdat geen twee kinderen hetzelfde zijn. Ik vind het goed dat er, naargelang de interesses en capaciteiten van het kind, ergens een onderverdeling gemaakt wordt. Dat verschillende onderdelen een slechte naam hebben bij andere onderdelen, komt voort uit slechte eigenschappen van de mens (jaloezie, vooroordelen, onbegrip, bekrompen gedachten enz..). Imo maakt het dus niet uit hoe ze het gaan vervormen, het imago zal voor anderen toch hetzelfde blijven.. ASO zal voor BSO & TSO een hoop seuten en janetten blijven; BSO & TSO zal voor ASO een verzameling debielen zijn.
lupes-style = hack-style

'Sir, Sir, we are surrounded!'

'Excellent, now we can attack in all directions!'

Afbeelding
Lupes (oude nickname: Lupes?)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor raima55 op za 11 okt 2014 8:08 am

Stel dat de rijken er toch niet onderuit geraken. Wie gaat er nog willen investeren en grote projecten financieren als je maar 1 mensenleven de tijd hebt om je budget hiervoor op te bouwen? Als het geld collectief verdeeld wordt en iedereen met dezelfde basis begint impliceert dit dat innovatieve projecten met een hogere kost enorm veel meer investeerders gaan nodig hebben. Veel investeerders betekent dat er met veel meer meningen gaat rekening gehouden moeten worden. Dit gaat dan weer resulteren in een veel trager ontwikkelingsbeleid voor dat bepaald project. Tel dit voor alle ondernemingen/projecten samen en volgens mij gaat de snelheid van vooruitgang toch drastisch dalen.
raima55
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor The_Tuxedo op za 11 okt 2014 1:27 pm

raima55 schreef:Stel dat de rijken er toch niet onderuit geraken. Wie gaat er nog willen investeren en grote projecten financieren als je maar 1 mensenleven de tijd hebt om je budget hiervoor op te bouwen? Als het geld collectief verdeeld wordt en iedereen met dezelfde basis begint impliceert dit dat innovatieve projecten met een hogere kost enorm veel meer investeerders gaan nodig hebben. Veel investeerders betekent dat er met veel meer meningen gaat rekening gehouden moeten worden. Dit gaat dan weer resulteren in een veel trager ontwikkelingsbeleid voor dat bepaald project. Tel dit voor alle ondernemingen/projecten samen en volgens mij gaat de snelheid van vooruitgang toch drastisch dalen.

I'm thinking you'll wanna take that comment here. ;)
Afbeelding
The_Tuxedo (oude nickname: The Tuxedo)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Sneezy op za 11 okt 2014 1:52 pm

raima55 schreef:Stel dat de rijken er toch niet onderuit geraken. Wie gaat er nog willen investeren en grote projecten financieren als je maar 1 mensenleven de tijd hebt om je budget hiervoor op te bouwen? Als het geld collectief verdeeld wordt en iedereen met dezelfde basis begint impliceert dit dat innovatieve projecten met een hogere kost enorm veel meer investeerders gaan nodig hebben. Veel investeerders betekent dat er met veel meer meningen gaat rekening gehouden moeten worden. Dit gaat dan weer resulteren in een veel trager ontwikkelingsbeleid voor dat bepaald project. Tel dit voor alle ondernemingen/projecten samen en volgens mij gaat de snelheid van vooruitgang toch drastisch dalen.

Bij kickstarter loopt dat nochtans héél goed.
https://www.kickstarter.com/
Sneezy (oude nickname: TimeDefeater)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Keer terug naar In het nieuws