register Paswoord vergeten?

Erfenissen afschaffen

Discussie's ivm politiek, recente gebeurtenissen, ...

Re: Erfenissen afschaffen

Berichtdoor Mayo op do 21 mei 2015 5:10 pm

the-skullkid schreef:
Mayo schreef:Skullkid, geef mij een antwoord op een simpele vraag:

Waarom verdien jij een duwtje in de rug, en ik niet?

Heb er ondertussen nog eens over nagedacht.
Mijn vader was er niet bij toen ik geboren was, hij was er niet bij op het schoolfeest, hij was er niet tijdens mijn voetbalmatchen. Op mijn heel leven ben ik misschien 5 keer op een ergens naartoe geweest in de goei kleren. Voor de rest was het altijd werken. Na school werken. Vanaf ik mijn rijbewijs had voor school ook. Dus 'krijg' ik een erfenis of 'verdien' ik die? In mijn geval het 2de.

En wat met de persoon die in dezelfde situatie zit, maar wiens vader geen geld heeft?
Afbeelding

De crew schreef:Gedraagt u nu maar of 't wisserke komt langs

Schaam jullie als crew, echt waar.
Mayo (oude nickname: MayoNaisePot)
I am the alpha and the omega

Berichtdoor Keyser_Soze op do 21 mei 2015 5:15 pm

Mayo schreef:
the-skullkid schreef:

Mijn vader was er niet bij toen ik geboren was, hij was er niet bij op het schoolfeest, hij was er niet tijdens mijn voetbalmatchen. Op mijn heel leven ben ik misschien 5 keer op een ergens naartoe geweest in de goei kleren. Voor de rest was het altijd werken. Na school werken. Vanaf ik mijn rijbewijs had voor school ook. Dus 'krijg' ik een erfenis of 'verdien' ik die? In mijn geval het 2de.

En wat met de persoon die in dezelfde situatie zit, maar wiens vader geen geld heeft?

Die heeft pech :p
Afbeelding
Keyser_Soze (oude nickname: keyser soze)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor the-skullkid op do 21 mei 2015 7:15 pm

Keyser_Soze schreef:
the-skullkid schreef:

Dus gij verdient een duwtje omdat uw pa er niet was?

Ge weet toch dat als er een herverdeling is ge sowieso een "duwtje" krijgt?

Ik bedoel dat ik het niet gekregen heb. Ik heb het verdiend. Als er een herverdeling zou zijn dan zou mijn duwtje kleiner zijn als nu terwijl ik evenveel ervoor gewerkt heb.

Keyser_Soze schreef:
Mayo schreef:
the-skullkid schreef:

Die heeft pech :p

Inderdaad, het leven is geen ponykamp.
Afbeelding

Afbeelding
the-skullkid (oude nickname: the skullkid)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor roadrunner op do 21 mei 2015 10:21 pm

ik zou eerder anders denken: de successierechten tot 250.000 belastingsvrij maken!
waar denkt de staat het recht te hebben om een huis of erfenis NOG eens te belasten als er op da huis of geld al belastingen zijn betaald???
sommige mensen moeten nu al hun huis verkopen om de erfenis te kunnen betalen!
bertje anciaux (gekend al den bleiter) komt altijd met domme voorstellen, en overal verpest hij het.

stel dat ik mij kapot werk, en mij daardoor meer kan veroorloven dan mijn buur die liever dopt...heeft diene dan het recht om een deel van mijn geld te eisen????
[-X
roadrunner
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor los_lampos op do 21 mei 2015 11:26 pm

Keyser_Soze schreef:
the-skullkid schreef:

Dus gij verdient een duwtje omdat uw pa er niet was?

Ge weet toch dat als er een herverdeling is ge sowieso een "duwtje" krijgt?

Als iedereen een "duwtje" krijgt, krijgt niemand een duwtje... Ik vind nie da ge iemand het recht moogt afnemen om iets op te bouwen dat ze aan hun kinderen willen overlaten. Voor veel mensen is dat zelfs een bestaansreden, wat hun goed recht is (kga er nu wel vanuit dat de ouders moedwillig een erfenis aan hun kinderen willen achterlaten). Tis allemaal mooi in theorie om dat af te schaffen, maar het communisme was ook mooi in theorie.
los_lampos (oude nickname: the_lamp)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor elberto op vr 22 mei 2015 6:23 am

Hehe, omgekeerde wereld hier. In mijn persoonlijke kring zijn er veel die successierechten met plezier zouden willen afschaffen met het argument dat dat dubbele taxatie is.

Zelf weet ik het niet goed wat ik ervan moet denken. Enerzijds snap ik de kritiek van Mayo en Keyser wel maar ik kan me zo moeilijk een wereld zonder erfenissen voorstellen dat ik me er ook niet volledig kan achterscharen.
Afbeelding

Afbeelding

"A tree is judged by the fruit that it bears"
elberto
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Mayo op vr 22 mei 2015 4:48 pm

elberto schreef:Zelf weet ik het niet goed wat ik ervan moet denken. Enerzijds snap ik de kritiek van Mayo en Keyser wel maar ik kan me zo moeilijk een wereld zonder erfenissen voorstellen dat ik me er ook niet volledig kan achterscharen.

Heel moeilijk is dat niet. Miljoenen Belgen kunnen zich dat makkelijk voorstellen aangezien ze nooit iets zullen erven.

Maar het zou wel mooi zijn. Je groeit op en op je 25ste krijg je een deel van de totale som aan erfenissen. Uitgerekend komt dat ongeveer op 100 000 euro per kind. Sommigen kunnen er dan een zaak mee beginnen, anderen investeren het in hun droomhuis, nog anderen gaan ermee op wereldreis.

Tis allemaal mooi in theorie om dat af te schaffen, maar het communisme was ook mooi in theorie.

Eigenlijk is herverdelen een beter woord. Een realistischer systeem zou zijn dat alle successierechten (ook in rechte lijn) tot pakweg 50% worden verhoogd. Zo blijft de erfenis een incentive om te werken en te sparen. (Alhoewel ik dat onzinnig vind, maar het is een steeds terugkomend argument)
Afbeelding

Berichtdoor Jellesg op vr 22 mei 2015 5:18 pm

Ga je dan niet gewoon een situatie kweken waarbij "rijke" ouders hun rijkdom gaan doorsluizen aan de kinderen voordat ze sterven?
Wat houdt oude(re) mensen met een spaarpotje tegen om een huis te kopen voor hun kinderen? Of een dure auto? Of gewoon dat geld een beetje met een keer over te schrijven?

Met als gevolg dat er mogelijks (nog meer) controle zal ontstaan over wie wat doet met zijn/haar geld. En daar ben ik helemaal niet voor te vinden.
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Mayo op vr 22 mei 2015 6:31 pm

Achterpoorten moeten uiteraard gesloten worden. Dat geldt zowel voor successierechten van 4% als van 50%.
Afbeelding

Berichtdoor Jellesg op vr 22 mei 2015 6:36 pm

Mayo schreef:Achterpoorten moeten uiteraard gesloten worden. Dat geldt zowel voor successierechten van 4% als van 50%.

Ja, maar hoe ga je dat doen dan? Je kan iemand toch niet verbieden om een huis te kopen voor zijn/haar kind?
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Mayo op vr 22 mei 2015 6:39 pm

Jellesg schreef:
Mayo schreef:Achterpoorten moeten uiteraard gesloten worden. Dat geldt zowel voor successierechten van 4% als van 50%.

Ja, maar hoe ga je dat doen dan? Je kan iemand toch niet verbieden om een huis te kopen voor zijn/haar kind?

Successierechten op schenkingen ofzo?

Ik ben geen fiscaal expert en dat is een vrij technische materie.
Afbeelding

Berichtdoor Lupes op vr 22 mei 2015 9:04 pm

Jellesg schreef:Ga je dan niet gewoon een situatie kweken waarbij "rijke" ouders hun rijkdom gaan doorsluizen aan de kinderen voordat ze sterven?
Wat houdt oude(re) mensen met een spaarpotje tegen om een huis te kopen voor hun kinderen? Of een dure auto? Of gewoon dat geld een beetje met een keer over te schrijven?

Ik snap het niet goed.. Ben je hier nu tegen of voor?
Ik zie niet in wat er verkeerd is aan "rijke" ouders om hun rijkdom door te sluizen naar hun kinderen..
lupes-style = hack-style

'Sir, Sir, we are surrounded!'

'Excellent, now we can attack in all directions!'

Afbeelding
Lupes (oude nickname: Lupes?)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Jellesg op vr 22 mei 2015 10:05 pm

Lupes schreef:
Jellesg schreef:Ga je dan niet gewoon een situatie kweken waarbij "rijke" ouders hun rijkdom gaan doorsluizen aan de kinderen voordat ze sterven?

Ik snap het niet goed.. Ben je hier nu tegen of voor?
Ik zie niet in wat er verkeerd is aan "rijke" ouders om hun rijkdom door te sluizen naar hun kinderen..

Ik ben niet voor en ook niet tegen, mijn mening ligt ergens tussenin. Ik ben gewoon mee aan het denken.
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor the-skullkid op vr 22 mei 2015 10:26 pm

En wat doen we met erfenissen onder nul? Als we alles gaan herverdelen en het toch niet voor mijn kinderen is dan ga ik aan het eind van mijn leven geen facturen meer betalen zu.
Afbeelding

Afbeelding
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Keyser_Soze op vr 22 mei 2015 11:39 pm

the-skullkid schreef:En wat doen we met erfenissen onder nul? Als we alles gaan herverdelen en het toch niet voor mijn kinderen is dan ga ik aan het eind van mijn leven geen facturen meer betalen zu.

Erfenissen onder nul komen minder voor dan andere dus dat wordt sowieso gefixed. En de denkwijze om "aan het einde van uw leven" geen facturen meer te betalen is erg vreemd maar bovenal enorm egoïstisch. Denkt gij dat ge op dit moment enkel belastingen betaalt voor uw eigen? Of dat ge met wat ge aan belastingen betaalt de échte kost van uw ziekteverzekering, opleiding van uw kinderen ed gaat kunnen betalen? Think again.

Ik en nog een hele hoop anderen betalen voor u, net zoals gij dat voor mij doet. Als ik dezelfde attitude of denkwijze zou hanteren dan stopt iedereen met belastingen betalen die deels naar u gaan en dan zult gij vroeg of laat dik in de shit komen, hetzij op medisch vlak( al hoopt iedereen daarvan te vrijwaart te blijven) hetzij op een ander vlak waarvoor solidariteit vereist is. Educatie en toekomst voor uw kinderen, pensioen wanneer ge later niet meer kunt/wilt werken, en ga zo maar door.

Dan komt ge in het systeem terecht dat net voor mensen zoals u (ergens in de middenstand) niet zoveel goeds in petto heeft.

En een ander gegeven: wanneer weet gij dat ge op het einde van uw leven zijt? Gij gaat ervan uit dat ge terminale kanker krijgt en de dokters u exact zeggen hoeveel tijd ge nog hebt? Dan hebben we de grote kans nog niet meegerekend dat ge dement wordt en niks meer zelf kunt doen. Voor deze twee punten verwijs ik opnieuw graag naar ons systeem van solidariteit waarvan ook gij zult kunnen profiteren.

Dus, op welke manier ge die uitspraak ook benadert, hetzij praktisch, hetzij louter theoretisch, het is en blijft een idiote, volkomen domme uitspraak die kant noch wal raakt. Want gij zijt de kerel die het meeste van het systeem profiteert, en er het meeste uit haalt. Of het moest zijn dat ge als vrachtwagenchauffeur baadt in het geld, wat ik durf te betwijfelen.

Don't be an ass, en denk na.
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor the-skullkid op vr 22 mei 2015 11:44 pm

Kalm Keyser, ik heb nog niet gestemd in die Poll hé. :D

Ik ben er zeker van dat erfenissen onder nul meer voorkomen dan gij denkt.
Afbeelding

Afbeelding
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Keyser_Soze op vr 22 mei 2015 11:47 pm

the-skullkid schreef:Kalm Keyser, ik heb nog niet gestemd in die Poll hé. :D

Gij weet niet wat ik denk qua hoeveelheid, maar goed, het kan dat het er meer zijn dan ik denk. Dat doet er echter niet toe want ge weet zelf goed genoeg dat er meer "positieve" dan "negatieve" erfenissen zijn.

Go ahead, breng je stem uit :mrgreen:
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Mayo op za 23 mei 2015 8:21 am

the-skullkid schreef:Kalm Keyser, ik heb nog niet gestemd in die Poll hé. :D

Wat gebeurt er vandaag de dag met zo'n negatieve erfenis? Die worden geweigerd. Ik denk dus niet dat het veel verschil zou maken.

Als je stopt met uw rekeningen te betalen zal je uit uw oudemannenhuis worden gezet. Of uw eigendommen worden aangeslagen.

Ik zie het probleem niet.
Afbeelding

Berichtdoor Jellesg op za 23 mei 2015 9:16 am

Totale schulden van alle Belgen (cijfers uit Februari 2015): 3,12 miljard euro
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150210_01521505

Totale spaargeld van alle Belgen (cijfers uit 2014): meer dan 250 miljard euro
http://www.vandaag.be/economie/146991_b ... -euro.html

Het lijkt me duidelijk dat bij een herverdeling van de erfenissen we geen "gat" gaan over houden door mensen die negatief zaten. Integendeel; door dit soort herverdelingen zullen er op termijn juist minder mensen zijn die in zo'n gat belanden.
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Mayo op wo 22 jul 2015 11:57 am

Vandaag in de Morgen: een interview met Tony Atkinson over o.a. de "staatserfenis" en het basisinkomen. Als iemand graag het volledige artikel wil => pm.

http://www.demorgen.be/economie/tony-at ... -a2400172/

Een van uw origineelste voorstellen is dat iedereen, rijk en arm, op zijn achttiende een soort 'staatserfenis' zou krijgen.
"Ik heb niets tegen erfenissen. Het overgeven van bezit van de ene generatie op de andere is niet verkeerd, maar het is wel erg ongelijk verdeeld, in de mate dat mensen vaker rijk zijn omdat ze erven dan omdat ze hard werken. Dat sommigen miljoenen erven en anderen niets of schulden, is niet echt rechtvaardig te noemen. Een staatstoelage op je achttiende zou die ongelijkheid toch een beetje verminderen."

"En als je het substantieel genoeg maakt, denk aan 15.000 tot 20.000 euro, dan ga je daar geen reisje mee maken, maar ga je zoiets gebruiken om je studiekosten af te betalen of als startkapitaal voor een woning of een kleine zaak. Zo verminder je niet alleen de ongelijkheid, je vergroot ook de kansen van elk individu. Veel pensioenplannen voorzien een kapitaaltje op je 65ste, waarom zouden we dat ook niet aan de start kunnen organiseren, wanneer je het misschien beter kunt gebruiken?"

En ook om het idee tegen te gaan dat zo populair is geworden, met name dat de volgende generatie de eerste zal zijn die het slechter zal hebben dan haar ouders?

"Moeilijk te voorspellen, maar zelfs als we met iets minder materieel bezit door het leven moeten, zal ons dat dan fundamenteel ongelukkiger maken? Ik denk niet dat we eenzelfde economische groei kunnen blijven waarmaken, al was het maar omdat we demografisch een oudere en dus minder productieve bevolking zullen hebben. Omdat we klimatologisch niet eindeloos onze reserves kunnen blijven uitputten en ons zullen moeten aanpassen."

"Ik denk dus dat we naar een generatie gaan waarbinnen de groei van het bruto nationaal product waarschijnlijk voor het eerst groter zal zijn dan de groei van de gezinsinkomens. Wat nog maar eens het groeiende belang van de herverdeling van dat bnp aantoont: meer naar gezinnen, minder naar kapitaal."

U vindt de tijd ook stilaan rijp voor wat u een participatie-inkomen noemt, en wij - in het land van econoom en filosoof Philippe Van Parijs - een basisinkomen.
"Mijn goede vriend Philippe, met wie ik daar uren over heb gepraat en het behoorlijk oneens ben. Hij heeft over dat basisinkomen een stuk geschreven met als provocerende titel 'Why the Surfers Should Be Fed', waarin hij bepleit dat een basisinkomen voor iedereen en universeel zou moeten zijn, zonder voorwaarden. Dat kan niet, vind ik. Er moet toch een voorwaarde zijn? Je kunt toch niet op Heathrow landen, je hand opsteken en vragen waar je basisinkomen is? Nationaliteit dan maar? We weten niet eens hoeveel Britse onderdanen er zijn. Hoe zou je dat trouwens rijmen met de Europese regels?"

"Je loopt daar altijd in vast, tenzij je als criterium een brede definitie van participatie aanvaardt. Je neemt deel aan de samenleving als je erin werkt, mantelzorg doet, de muren van het gemeenschapscentrum een nieuwe verflaag geeft, noem maar op, zolang er maar een mate van wederkerigheid blijft tussen ontvanger en gemeenschap. Bij mij hebben de surfers dus pech, tenzij ze misschien het strand schoonmaken (lacht)."

Critici waarschuwen dan voor de armoedeval. Als mensen een degelijk basisinkomen hebben, vermindert de zin om te werken en daarvoor kosten te maken.
"Toch niet. Dat is net wat nu gebeurt, wanneer je mensen een werkloosheidsuitkering geeft en die afneemt wanneer ze werk vinden. Het basisinkomen mag je houden, zelfs belastingvrij, dus de incentive om werk te zoeken zal zelfs groter zijn dan nu, want je verliest niets. En je bespaart op de behoorlijke moeite die je nu moet doen om al die inkomensgerelateerde uitkeringen te gaan uitrekenen en controleren. De armoedeval zou net kleiner worden."

"Het is ook niet onbetaalbaar, omdat je heel wat andere uitkeringen kunt afschaffen. Bovendien doen we het nu al voor een stukje, dat geeft ook Milton Friedman - toch niet echt een 'radical leftie' - toe. Nu werken we ook met belastingvrije sommen, in dit land zo'n 14.000 euro, waardoor we mensen met kleine inkomens eigenlijk belasting teruggeven. We hebben wat projecties over de financiering van dat model gedaan en ik kom bijna op een budgetneutrale operatie uit."
Afbeelding

Berichtdoor Lupes op wo 22 jul 2015 5:52 pm

tl;dr

samenvatting in enkele woorden?
lupes-style = hack-style

Afbeelding
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Jellesg op wo 22 jul 2015 7:33 pm

Lupes schreef:tl;dr

samenvatting in enkele woorden?

tl;dr: als een goed geschreven tekst van nog geen vijf minuten te lang is om geïnteresseerd te lezen boeit dit onderwerp je eigenlijk geen reet en heb je dus ook geen recht om mee te discussiëren.
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Lupes op do 23 jul 2015 1:48 am

'geen recht' :-DD
lupes-style = hack-style

Afbeelding
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Jellesg op do 23 jul 2015 11:45 am

Hahaha hilarisch toch xD xD :-DD
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor elberto op do 23 jul 2015 1:01 pm

:lol: :lol:
Afbeelding

Afbeelding

"A tree is judged by the fruit that it bears"
elberto
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Lupes op do 23 jul 2015 3:36 pm

Jellesg schreef:Hahaha hilarisch toch xD xD :-DD

maar eerlijk, ik begreep het tekstje gewoon niet zo goed 8-[ :-=
lupes-style = hack-style

Afbeelding
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor set op di 13 dec 2016 11:06 am

Ik heb dit probleem. Het is geweldig advies voor me :) Dank je wel.
set
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor bonzaikris op di 13 dec 2016 9:56 pm

set schreef:Ik heb dit probleem. Het is geweldig advies voor me :) Dank je wel.

:-k
Rare jongens die romeinen.

Afbeelding
bonzaikris
Onwetende
Onwetende

Vorige

Keer terug naar In het nieuws