register Paswoord vergeten?

Skiën of Snowboarden

Tom boonen, Kim Clijsters, Ronaldinho & Kaka

Wat doe jij?

Skiën
20
29%
Snowboarden
34
50%
geef mij maar zon, zee en strand
14
21%

Totaal aantal stemmen : 68

Re: Skiën of Snowboarden

Berichtdoor Mayo op za 01 feb 2014 1:29 pm

Zijn er hier trouwens toevallig mensen die ervaring hebben als skileraar?

Ben al altijd van plan geweest om een cursus te volgen. Ik zou graag de Oostenrijkse Anwarter behalen, en zo de helft in Nederland afleggen in de Zomer, de helft in Oostenrijk in de herfst, en dan volgende winter een groot deel van het seizoen als skileraar aan de slag te gaan.
Afbeelding

De crew schreef:Gedraagt u nu maar of 't wisserke komt langs

Schaam jullie als crew, echt waar.
Mayo (oude nickname: MayoNaisePot)
I am the alpha and the omega

Berichtdoor hypolicious op za 01 feb 2014 3:26 pm

Mayo schreef:Zijn er hier trouwens toevallig mensen die ervaring hebben als skileraar?

Ben al altijd van plan geweest om een cursus te volgen. Ik zou graag de Oostenrijkse Anwarter behalen, en zo de helft in Nederland afleggen in de Zomer, de helft in Oostenrijk in de herfst, en dan volgende winter een groot deel van het seizoen als skileraar aan de slag te gaan.

Een opleiding duurt ongeveer 100 uur, met een grote vraag naar techiek, dus je moet bij wijze van spreken al ver gevorderd zijn: Verschillende bochten kunnen afleggen op verschillende terreinen (korte bochten van om de 3m op zwart bijvoorbeeld) en je techniek zeer goed onder de knie hebben (niet vallen, de juiste houding van postuur en de vlotheid van je knieën en latten bij het draaien). Ook zou het goed zijn als je al meegedaan hebt aan wedstrijden met verschillende categorieën: racen met slalom, snelheid controles (dus gewoon een piste naar beneden sjeezen en het aantal km/u geflitst worden), freestyle afdaling.

daarnaast wordt er ook gekeken hoe goed je kunt leiding geven, je taalgebruik (DUITS!! en engels), je organisatie (zijn de oefeningen te gemakkelijk/te moeilijk voor je studenten), EHBO en survival aspecten (wat te doen bij lawine, wat te doen bij een vermiste student...)

En dan de pure theorie die maar een klein aspect bedraagt van de cursus (één dag normaal): toerisme, milieu, de omgeving kennen, de pistes kennen, vragen kunnen beantwoorden in het geval je moet bijsteunen in één van de zaken zoals de verhuur/verkoop van ski-materiaal.
Afbeelding

Being naked 'n shit, teh new 2012 trend!
hypolicious (oude nickname: Phluppe)
De slimste mens
De slimste mens

Berichtdoor Mayo op za 01 feb 2014 3:56 pm

Heb je er zelf ervaring mee, of haal je dat gwn ergens van een website? :p
Afbeelding

Berichtdoor hypolicious op za 01 feb 2014 4:23 pm

Ervaring, ski al sinds mijn 8ste, ging vroeger als leider mee met ski-kampen voor kinders, ging mee met skikot en ging soms nog es weg met familie/andere mensen nogmaals gaan skiëen. Heb in Frankrijk, Zwisterland en Oostenrijk gezeten en moest 2de-3de jaars gastjes van rond de 11-15 opleiden. Persoonlijk vond ik dat sucken, maar wss was het omdat ik de afterparty's met de leiders en heel die shit errond meer zag zitten, dat ik er gewoon die 9 to 4 lessen voor kinders erbij heb genomen :p

Ik weet wel niet meer of ik dat nog officieel mag doen omdat het 5-6 jaar geleden is dat ik dat gedaan heb. Dus kan zijn dat het nu anders zit, maar ik zou niet inzien wrm dat veel zou veranderen? Wss zal de tijdsduur van de contracten ook wat anders zijn nu (meerdere maanden ipv één maand).
Mijn vereisten waren: 18 jaar oud zijn, engels en duits kunnen (had wel een uitzondering op die regel sinds het via een organisatie was dat wist dat ik les moest geven aan Belgische kinderen), goeie tot gevorderde ervaring hebben en instaan voor bepaalde kosten. Ski-pas kreeg ik gratis bijvoorbeeld, verzekering was erbij genomen, maar moest wel mijn eigen eten, huur van ski's etc betalen.

Zou graag die organisatie es doorsturen waarbij ik zat, maar die was van W-VL en is sinds 3 jaar ermee gestopt omdat het koppel die ervoor verantwoordelijk waren nu al op pensioen zijn en dat 35 jaar gedaan hebben en geen officiële vervangers vonden...

Als je echt wil gaan skiëen en geld verdienen door je eigen ding te doen, dom of niet, maar dan moet je een aanvraag doen voor zo rond te gaan skiëen als zo'n mascotte, je krijgt een gratis pas voor heel de pistes in de buurt, je mag je eigen ding doen zolang het op de pistes is en je wordt ervoor betaald. Off-road gaan mag wel niet of naar een top wandelen om daar te starten ook niet.

Heb ook verschillende plaastelijke wedstrijden meegedaan van mijn 14de-18de waaronder zilvers en goud, dusja, als je die levenstijl gewoon bent dan gaat die cursus wel vlot verlopen. Zolang je een goeie techniek hebt en die kunt mixen met een goeie snelheid, dan zal het wel lukken. Die theorie zelf van lawinegevaar is imo nutteloos want die zaken komen enkel maar voor bij mensen die off road gaan en ik zie nog niet direct zulke rampen gebeuren op een groene tot rode piste als je les moet geven aan beginners.
Afbeelding

Being naked 'n shit, teh new 2012 trend!
hypolicious (oude nickname: Phluppe)
De slimste mens
De slimste mens

Berichtdoor Mayo op za 01 feb 2014 5:04 pm

Welk diploma heb je behaald? En waar?
Afbeelding

Berichtdoor Mayo op za 06 sep 2014 2:44 pm

Iemand ervaring met de monitorcursus van Josk?
Afbeelding

Berichtdoor Specht op za 06 sep 2014 8:54 pm

Ik heb voorbije winter het hele seizoen in een Oostenrijkse skischool gewerkt, mijn advies: ga gewoon de 10 daagse opleiding in kaprun bij het Oostenrijks verbond zelf doen (ik heb het bij SBSSV gedaan in 2012) was een fantastische week, veel feesten en ik vond de examens meevallen, je moet natuurlijk wel duits spreken. Al die nederlandstalige alternatieven vind ik nog al overbodig. Ik heb deze winter super kunnen werken omdat ik goed overeenkwam met mijn chef die niet keek naar mijn diploma, maar naar mijn kunnen (In de meeste skischolen kan je met je Anwarter een hele winter in de kinderwei gaan staan) Ook prive-uren is iets waar je werk van moet maken en klanten voor je winnen, zo kom je aan een zeer degelijk loon.
Dit is natuurlijk allemaal als je bij een officiële skischool wilt gaan werken, bij belgische organisaties zien ze je altijd graag komen met een anwarter.
Specht
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Mayo op za 06 sep 2014 10:36 pm

Ik heb besloten dat de anwarter nog niet voor dit jaar zal zijn. Voor de volledige opleiding ben je al gauw bij de 2000 euro kwijt, en dat vond ik eigenlijk wel nogal veel. Dus wil ik een goedkopere manier pakken en zien of ik skiles geven uberhaupt wel plezierig vind. Daarom zat ik te kijken naar de monitorencursus van Josk. Geen erkend diploma, maar wel goedkoop (600 euro). Als het me aanstaat kan ik later nog altijd een volwaardige opleiding volgen.
Afbeelding

Vorige

Keer terug naar Sport