register Paswoord vergeten?

Zannata z21 tiagra koersfiets

Tom boonen, Kim Clijsters, Ronaldinho & Kaka

Zannata z21 tiagra koersfiets

Berichtdoor schranzy op wo 27 jun 2012 4:06 pm

Hey tt-leden, ik ben op zoek naar een goede koersfiets, ik weet er alleen niets van want ik heb er nog nooit een gehad. Daarjuist ben ik naar de lokale fietsenwinkel gegaan en daar zeiden ze dat dit een goede is voor 1000€. Het is niet zo'n dure maar goed om te beginnen blijkbaar. Nu zou ik even willen weten wat jullie hier van vinden.

Categorie: Koersfiets
Type:  zannata z21 tiagra 999 euro

Versnellingen: vanaf 18
Kleur: /
Verlichting: /
Dames: /
Heren: Ja

Prijs: vanaf 999 EUR

Omschrijving: Frame:
Z21 Alu 6061 Hydroform
Vork:
Alu-carbon "aeroshape" 12K
Balhoofd:
Semi integrated
Groep:
Shimano Tiagra
9 speed compact 50-34
Zadelpen:
Alu
Zadel:
San Marco Ponza Power
Stuurpen:
Deda Elementi Big Logo
Stuur:
Deda Elementi Big Piega
Wielen:
Miche Excite
Banden:
Schwalbe Lugano
Kleuren:
Wit-rood - Wit-blauw - Zwart-geel
Gewicht:
9,38 kg (M)
Laatst bijgewerkt door schranzy op wo 27 jun 2012 4:59 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
schranzy
Onwetende
Onwetende

Re: Zannata z21 tiagra

Berichtdoor schranzy op wo 27 jun 2012 4:27 pm

schranzy
Onwetende
Onwetende

Re: Zannata z21 tiagra koersfiets

Berichtdoor Eburoon op wo 27 jun 2012 5:39 pm

lol, is da standaard dat ze er geen pedalen opzetten?
Eburoon
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Cab op wo 27 jun 2012 5:44 pm

Het is geen slechte velo, maar voor 1000euro kan je wel wat beters hebben.

Zannata is een Belgisch merk, maar ik kan niet zeggen of deze goede kaders hebben.
Op zich is het Alu, dus slecht kan het niet zijn... je zou eens moeten kijken naar de afwerking van de lasnaden aan het stuur- en zadelpen om te bepalen of het goede kwaliteit is.
Voor 1000euro zou je wel een full-Carbon voorvork mogen hebben.

Shimano Tiagra moet je echt absoluut vermijden!! Dat is iets dat ze op City-bikes etc steken... Probeer toch Shimano 105 te hebben, full en anders ten minste de achterderrailleur...

Ga ook eens kijken naar:
http://www.cube.eu/
http://www.sensabikes.com/
Geen topkwaliteit maar je krijgt wel veel voor weinig geld.

Maar de beste deals vindt je op:
http://www.salden.nl/

... en als je echt een goede deal wilt, dan wacht je best tot na de zomer als de nieuwe modellen uitkomen. Dan gaan de oude modellen vaak aan 50% buiten.

EDIT: Check deze eens http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2916
GIANT TCR 2011: Zéér goede alu-kader + fully Shimano Ultegra = 999euro
10keer de fiets dan die Zannata
Cab (oude nickname: Cab.)
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor FFFFFFUUUUUUUu op wo 27 jun 2012 6:02 pm

ik verschiet er echt van hoe duur die fietsen altijd zijn :p

ooit is ne copain gehad die al zijn onderdelen van carbon heft gekocht (via een site waar ze niks anders verkochten, geen idee welke, zal het is moeten vragen) en heeft dan thuis zelf de fiets in elkaar gezet, kwam een pak goedkoper uit volgens hem, omdat het geen "merk" fiets was, was gewoon compleet zwart.

edit; de site was carbonparts.be maar schijnt niet meer te bestaan; http://carbon-products.en.alibaba.com is gelijkaardig. of het een goed idee is om ze zelf in elkaar te steken hangt volgens mij af van u eigen kunnen of vraag het isi aan cab wa hij denkt :p

Edit by Takai:
Ja, ma enkel gij moogt alles
FFFFFFUUUUUUUu (oude nickname: FFFFFFUUUUUUUU)
I am the alpha and the omega
I am the alpha and the omega

Berichtdoor schranzy op wo 27 jun 2012 6:33 pm

Die giant lijkt me wel een goeie fiets. Nu weet ik ni of ze die in mijn maat hebben. Ik ben 1m 78 en weeg 72. Bij die zannata had ik een medium. Voor er zelf een in elkaar te steken lijkt me niet zo gemakkelijk.
schranzy
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Cab op wo 27 jun 2012 7:23 pm

schranzy schreef:Die giant lijkt me wel een goeie fiets. Nu weet ik ni of ze die in mijn maat hebben. Ik ben 1m 78 en weeg 72. Bij die zannata had ik een medium. Voor er zelf een in elkaar te steken lijkt me niet zo gemakkelijk.

Het goedkoopste is hem online te bestellen of af te halen dan krijg je hem in een doos...
Het enige waar je gaat voor moeten opletten is je positie op de fiets, als je teveel pijn hebt aan je nek zal je enkele spacers moeten plaatsen onder de stuurpen.
Maar als ik me niet vergis kan je je laten opmeten bij Math Salden en dan doen ze dat allemaal voor u, maar dan zal je wel naar Maastricht moeten rijden... en wss een werkuurtje bij mogen tellen.

FUUUUUUUuuuu:
Zelf de fiets in elkaar steken is geen goed idee voor iemand die dat niet kan. Het plaatsen van de voor- en achterderrailleur, plaatsen van de trapas en bracket, afzagen van voorvork op juist hoogte, afknippen van de geinen... etc. Als dat lukt steekt hij in elkaar... dan moet ie nog volledig afgesteld worden.
Niet aan te raden...
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor Ottorongo op wo 27 jun 2012 9:54 pm

ik heb zelf zojuist ne felt f85 gekocht en k moet zeggen datk echt content ben ervan :) en ik zat nog net onder de 1000€ en die is lichter dan die ge laat zien, ma tis wel ne mooie :D
Ottorongo (oude nickname: slaapkopje)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor fatsjie op do 28 jun 2012 11:40 am

Cab schreef:EDIT: Check deze eens http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2916
GIANT TCR 2011: Zéér goede alu-kader + fully Shimano Ultegra = 999euro
10keer de fiets dan die Zannata

bah, triple...

ook eens nagaan wat de service na verkoop is ivm garantie etc. Kan ook wel voor een prijsverschil zorgen.

Zelf zou ik voor een ridley gaan. Iets duurder, maar dan weet je zeker dat de kwaliteit en service in orde is! En een Belgisch merk!
Zoals Cab zegt, in september worden de nieuwe collecties voorgesteld, dus waarschijnlijk veel korting op oudere modellen. Hier trouwens een site voor oudere Ridley modellen, soms veel korting: http://outlet.ridley-bikes.com/home/
fatsjie
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Cab op do 28 jun 2012 12:14 pm

buah Ridley... geen fan.
Ten eerste zijn ze veel te duur voor wat je krijgt...
En ten tweede is een dure Ridley is inderdaad goede kwaliteit, maar een goedkopere Ridley... daar heb ik serieus m'n twijfels over. Enkele jaren geleden hadden ze toch veel problemen met hun goedkope carbonkaders, lakbarsten, carbonbarsten, zelfs breuken... en tenslotte geven ze maar 3 jaar garantie...
Dan ga je volgens mij beter naar een ander merk a la Cube, die veel meer thuis zijn in dat goedkoper segment.
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor fatsjie op do 28 jun 2012 3:50 pm

Cab schreef:buah Ridley... geen fan.
Ten eerste zijn ze veel te duur voor wat je krijgt...
En ten tweede is een dure Ridley is inderdaad goede kwaliteit, maar een goedkopere Ridley... daar heb ik serieus m'n twijfels over. Enkele jaren geleden hadden ze toch veel problemen met hun goedkope carbonkaders, lakbarsten, carbonbarsten, zelfs breuken... en tenslotte geven ze maar 3 jaar garantie...
Dan ga je volgens mij beter naar een ander merk a la Cube, die veel meer thuis zijn in dat goedkoper segment.

Ik heb eigenlijk nog geen klachten gehoord over de Orion, toch het goedkoopste Ridley carbon kader... Mijn vader heeft de Orion zomerfiets van seizoen 2011, en heeft hier nog geen problemen mee gehad. Misschien dat hier in het verleden meer problemen mee waren, maar deze zijn dan toch opgelost. Het zal er ook van afhangen of de mensen die ge kent er problemen mee gehad hebben. Misschien kent ge 2 mensen met problemen, terwijl 1000 anderen er perfect tevreden over zijn (of andersom voor mij :)) Momenteel rijd ik tijdelijk op een X-ride (cross-fiets), voor het moment is die perfect voor mij. Lokale MTB tochtjes lukken (wel met wat meer moeite natuurlijk), en op de weg rijd ik vlot van de MTB's weg. Een beetje een gulden middenweg, als ge niet te ver gaat in het MTB'en.

Ze geven trouwens ook 5 jaar garantie, voor carbon kaders valt dat goed mee.
fatsjie
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Cab op do 28 jun 2012 5:54 pm

Nja kan zijn hoor dat ze verbeterd zijn, ik heb me er niet meer in verdiept sinds de aankoop van mijn Cervélo...
Hun garantietermijn is gestegen, dus dat zal ook wel niet voor niets zijn.
Maar toch... zoiets blijft erin bij mij.
Zelfde met Canyon, uitstekende kaders maar enkel jaren geleden enorm veel problemen met de service. Ze weigerden bijna altijd de garantieaanvraag bij een gebroken of gebarsten kader.
Is waarschijnlijk nu anders, maar dat blijft de naam achtervolgen.
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor Didier Deluxe op do 28 jun 2012 6:34 pm

Zannatta is niet zo goed, goedkoop frame en goedkope onderdelen. Voor €999 kunt ge veel beter kopen.
Ridley is goed maar overpriced.
Giant is goed en een ultegra groep is in elk geval pakken beter dan een tiagra.

En een nooit een carbonframe kopen op een <€1000 fiets.

Ik kocht mij onlangs een Canyon Roadlite 6.0 SL en daar ben ik zeer tevreden van, topframe én toponderdelen. Dit is wat is in Ottorongo's forumpost reageerde:
Didier_Deluxe schreef:Ik heb me een paar weken geleden een Canyon Roadlite besteld, die kost 999€ en is volgens mij het beste wat ge in de categorie <1000€ kunt krijgen.

Lichtste en best ontwikkelde aluminium frame en carbon voorvork zorgen ervoor dat ge een fiets van in totaal net geen 8 kg hebt, meeste fietsen in de sub 1000€ categorie wegen 9-11 kg.

Ook qua onderdelen beste keuze, bij de groep (dat zijn versnellingen, ketting, trapas, remhendels,..) is er keuze tussen SRAM Apex of Shimano 105 (met een paar Ultegra onderdelen) welke veel beter zijn dan de Shimano Sora (Cube Peloton) en Tiagra (Trek 1.5 & Cube Pro).

Die Felt F85 komt in de buurt van de specs van de Canyon, maar weegt wel een kilo meer...

Enigste nadeel van de Canyon is dat die enkel via de site kunnen besteld worden en vervolgens aan huis geleverd worden, en dat kan even duren. Zo komt mijn fiets normaal gezien eind deze maand toe terwijl die een maand en half geleden besteld werd, je weet wel op het moment van de bestelling zelf wanneer je je fiets mag verwachten. Maar eerlijk is eerlijk, als ik hem vandaag besteld had kwam hij ook eind deze maand toe, ze hebben gewoon een vreemd logistiek systeem...

"Triple" betekend 3 kettingbladen vooraan (op de trapas dus) en is de dag van vandaag een beetje achterhaald op koersfietsen, je vindt ze enkel terug op goedkope fietsen. In plaats daarvan wordt meestal voor een "compact" systeem gekozen: 2 kettingbladen, met een kleiner dan normaal klein tandwiel en een normaal groot tandwiel.

Tandwielverdeling is als volgt:
Compact crankstel (34/48of50): 34 tanden op het kleine tandwiel en 48 of 50 op het grote tandwiel.
Dubbel (39of42/52): 39 of 42 tanden op het kleine tandwiel en 52 op het grote tandwiel.
Triple (30/42/52): 30 tanden op het kleinste tandwiel, 42 op het middelste en 52 op het grootste.

Ik raad je compact of triple aan, dubbel is de standaard (bij pro's) maar daar haal je pas voordeel uit als je snel rijdt op vlak terrein (gemiddelde >35 per uur).
Ik koos voor compact omdat het lichter, makkelijker en sneller is. (maar 2 tandwielen) De verhouding tussen lichtste en zwaarste verzet is bij beide vergelijkbaar, maar dat impliceert dus dat ge bij een triple meer kleinere stappen hebt en de kans dus ook groter is dat ge een altijd een perfecte cadans kunt houden.

Cab schreef:Zelfde met Canyon, uitstekende kaders maar enkel jaren geleden enorm veel problemen met de service. Ze weigerden bijna altijd de garantieaanvraag bij een gebroken of gebarsten kader.
Is waarschijnlijk nu anders, maar dat blijft de naam achtervolgen.

Daar heb ik geen idee van, maar aangezien die de laatste jaren sterk geboomd zijn, neem ik aan dat dat tegenwoordig geen (groot) probleem meer is.
Afbeelding

"Bomen komen elkaar niet tegen en leven doorgaans langer."
Didier Deluxe
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor schranzy op do 28 jun 2012 8:38 pm

Het is deze geworden. Hij was normaal 1100€ en was nu te koop voor 825€. Alleen wel die tiagra casette en ketting zit er op. Met nog een vest, broek, trappers, handschoenen en een drinkenhouder was het 1060€. Bedankt voor de tip in elk geval cab. Ik ben er vandaag naartoe gereden. wel een eindje rijden maar dat was het wel waard denk ik. Ze hebben hem ook gemonteerd zonder extra kosten. Wat denken jullie er van?

http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2916

Omschrijving
Maten: XS, S, M, M/L, L, XL
Kleuren: Wit/Blauw
Frame: ALUXX SL-Grade aluminium
Voorvork: Advanced-Grade Composiet, aluminium OverDrive Steerer
Stuur: Giant Connect, 31.8
Stuurpen: Giant Connect
Zadelpen: Giant Connect Composiet, 30.9
Zadel: Giant Performance Road, Heren
Pedalen: Geen
Shifters: Shimano 105
Voorderailleur: Shimano 105
Achterderailleur: Shimano 105
Remmen: Tektro TK-R540 Giant Specific, Dual Pivot
Remhendels: Shimano 105
Cassette: Shimano Tiagra 11-28 of 12x25, 10-Speed
Ketting: Shimano Tiagra
Crankstel: R563 30/39/50
Bracket: Shimano, extern
Velgen: Giant P-R2
Naven: Giant Sealed Bearing 24/28h
Spaken: DT Swiss Competition, 14/15g
Banden: Giant P-R3, voor en achter specifiek, 700x23
schranzy
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Cab op do 28 jun 2012 8:50 pm

De Giant TCR was wel een veel betere fiets, TCR-kader is een van de betere alu-frames op de markt + full Ultegra.... maar ok, deze is zoiezo beter dan die Zannata :)
Tiagra casette en ketting is geen probleem, dat zijn slijtende onderdelen die je na x-aantal km's toch moet vervangen.
Zolang de aandrijvings-onderdelen(derrailleurs, bracket, handles...) maar van goede kwaliteit zijn, en 105 is dat zeker voor zo weinig geld.
Welke pedalen heb je gestoken? Geen schoenen gekocht dan?

@Didier:
Ik ben er volledig akkoord mee dat Canyon topkwaliteit is, dat is ook gewoon zo. Zowel de alu als de carbon frames, en ze zien er ook geweldig knap uit.
Ik wou me ook een canyon aanschaffen 5 jaar geleden, maar die service problemen hebben mijn keuze de nek omgedaan.
Maar moest ik nu een nieuwe fiets kopen, canyon is zeker een topkandidaat. Ook omdat ik nu weet dat die service eigenlijk van weinig belang is, de kans dat uw kader breekt dgv fabrikagefout is echt zéér klein...
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor schranzy op do 28 jun 2012 9:06 pm

Ja het ging tussen de defy 1 en de tcr. Ze zeiden dat die defy meer confort heeft en die tcr meer op racen gericht is. En op deze site stond er nog een review van: http://www.bikeradar.com/gear/category/ ... 1-12-45849
De pedalen zijn van shimano (PDA520), dat zijn pedalen voor een koersfiets waar je met mountainbike schoenen in kan klikken. Die heb ik nog niet zo lang geleden gekocht dat waren northweave sparta schoenen. Heb je nog tips om een goede conditie op te bouwen?
schranzy
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Cab op do 28 jun 2012 10:06 pm

SPD pedalen dus, is ok voor te beginnen :)

Conditieopbouw, oei... Ik fiets eigenlijk altijd op mijn gevoel, conditie komt dan vanzelf.
Ik ben hier geen krak in, het is best dat je dit google's, er zijn veel trainingsschema's beschikbaar.
Maar je moet gewoon onthouden dat duur van het fietsen de conditie zal bevorderen, niet de intensiteit.
Het is beter om een rit van 5u te doen aan 25km/u dan één van 2u aan 35km/u, aleja afhankelijk van uw niveau uiteraard.. :)
Aan de andere kant is het ook belangrijk om geen lange rustpauzes in te lassen, wat wil zeggen niet enkel lang maar ook véél fietsen. Vermits je die tijd waarschijnlijk niet hebt is het dus best om in de week 3-tal keer kortere afstanden te fietsen en dan in het weekend een lange afstand. En dan mag je 1 keer per week ook eens voluit gaan om je limiet te verleggen.
En trainingen altijd fietsen in uw hartslagzone !
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor fatsjie op vr 29 jun 2012 12:18 pm

Cab schreef:De Giant TCR was wel een veel betere fiets, TCR-kader is een van de betere alu-frames op de markt + full Ultegra.... maar ok, deze is zoiezo beter dan die Zannata :)
Tiagra casette en ketting is geen probleem, dat zijn slijtende onderdelen die je na x-aantal km's toch moet vervangen.
Zolang de aandrijvings-onderdelen(derrailleurs, bracket, handles...) maar van goede kwaliteit zijn, en 105 is dat zeker voor zo weinig geld.
Welke pedalen heb je gestoken? Geen schoenen gekocht dan?

@Didier:
Ik ben er volledig akkoord mee dat Canyon topkwaliteit is, dat is ook gewoon zo. Zowel de alu als de carbon frames, en ze zien er ook geweldig knap uit.
Ik wou me ook een canyon aanschaffen 5 jaar geleden, maar die service problemen hebben mijn keuze de nek omgedaan.
Maar moest ik nu een nieuwe fiets kopen, canyon is zeker een topkandidaat. Ook omdat ik nu weet dat die service eigenlijk van weinig belang is, de kans dat uw kader breekt dgv fabrikagefout is echt zéér klein...

Canyon topkwaliteit?
Ik ken mechaniekers bij de Lotto ploeg, en elke renner sprong een gat in de lucht toen ze hun Canyon's mochten wegdoen. De achtertrein was zelfs zo slap dat ze op elkaar genepen kon worden.

service is toch belangrijk vind ik. zelfs bij een val krijg je soms 30% korting op de aankoop van een nieuw kader van hetzelfde merk (binnen de garantietermijn). dat scheelt toch ook weer wat euro's!
fatsjie
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor anmol77 op wo 27 apr 2016 12:38 pm

Op zich is het Alu, dus slecht kan het niet zijn... je zou eens moeten kijken naar de afwerking van de lasnaden aan het stuur- en zadelpen om te bepalen of het goede kwaliteit is.
anmol77
Onwetende
Onwetende

Keer terug naar Sport