register Paswoord vergeten?

Shooting range/schietbaan in Belgie?

The name says it all! Post hier alles wat niet in een andere categorie past.

Shooting range/schietbaan in Belgie?

Berichtdoor jefdenbosaap op di 25 sep 2012 6:09 pm

Hallo,

ik vroeg mij af of iemand hier misschien een shooting range kende hier in belgie?
Ik had graag daar eens met een aantal vrienden naartoe gegaan, voor een waarschijnlijk eenmalige sessie.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of doet iemand dit misschien regelmatig?

merci
jefdenbosaap
Onwetende
Onwetende

Re: Shooting range/schietbaan in Belgie?

Berichtdoor RedDragon op di 25 sep 2012 6:45 pm

jefdenbosaap schreef:Hallo,

ik vroeg mij af of iemand hier misschien een shooting range kende hier in belgie?
Ik had graag daar eens met een aantal vrienden naartoe gegaan, voor een waarschijnlijk eenmalige sessie.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of doet iemand dit misschien regelmatig?

merci

Hier in de buurt is een schietbaan maar dan moet ge bij de schietclub zijn. Dit kost 150 euro per jaar en ge moet uw geweer zelf kopen. En ge moet ook een papier van goed zede en gedrag. (geen idee hoe te schrijven en te lui om te zoeken).

Ik weet niet als er in België zo van die schietclubs zijn zoals in Amerika. In ieder geval succes.
RedDragon (oude nickname: --punk--)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor the-skullkid op di 25 sep 2012 6:54 pm

Goed gedrag en zede.

En ik denk inderdaad dat het niet gewoon met 5 man een schietclub binnenwandelen is gelijk da je gaat karten..
Afbeelding

Afbeelding
the-skullkid (oude nickname: the skullkid)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor PietVerkest op di 25 sep 2012 7:00 pm

Onmogelijk ge moet uw vergunning hebben dat wil zeggen dat je moet aangesloten zijn bij een schietclub, uw eigen wapen bezitten, slagen voor een kleine test en een bewijs van goed gedrag en zeden moet kunnen voorleggen.
Afbeelding
PietVerkest (oude nickname: clappie)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Dave_afk op di 25 sep 2012 7:26 pm

PietVerkest schreef:Onmogelijk ge moet uw vergunning hebben dat wil zeggen dat je moet aangesloten zijn bij een schietclub, uw eigen wapen bezitten, slagen voor een kleine test en een bewijs van goed gedrag en zeden moet kunnen voorleggen.

mijn broer heeft dat niet en hij mochte op de schietbaan schieten, was wel via via group4... niet dat hij daarbij zit, ma iemand dat we kennen wel. weet wel niet ofdat hij zijn goed gedrag en zeden moest voorleggen didn't asked. ma zal wel een uitzonderlijk geval geweest zijn :)
Afbeelding

Angry boobz are angry
Dave_afk
Vuilnisman
Vuilnisman

Berichtdoor FFFFFFUUUUUUUu op di 25 sep 2012 7:57 pm

PietVerkest schreef:Onmogelijk ge moet uw vergunning hebben dat wil zeggen dat je moet aangesloten zijn bij een schietclub, uw eigen wapen bezitten, slagen voor een kleine test en een bewijs van goed gedrag en zeden moet kunnen voorleggen.

this, en voor ge een vergunning krijgt moet ge volgens mij een psychologische test afleggen + het duurt enkele maanden voor je ze hebt

Edit by Takai:
Ja, ma enkel gij moogt alles
FFFFFFUUUUUUUu (oude nickname: FFFFFFUUUUUUUU)
I am the alpha and the omega
I am the alpha and the omega

Berichtdoor RedDragon op di 25 sep 2012 8:56 pm

FFFFFFUUUUUUUu schreef:

this, en voor ge een vergunning krijgt moet ge volgens mij een psychologische test afleggen + het duurt enkele maanden voor je ze hebt

Ligt er aan welk wapen en windbuks dan heb ik het wel over de professionele kunt ge zo kopen maar kosten wel 1000 euro en meer. Zodra ge voor een geweer gaat met kogels wordt het al een pak moeilijker testen doen, achtergrond wordt bekeken en nog een aantal dingen die ik ben vergeten.
RedDragon (oude nickname: --punk--)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor jefdenbosaap op wo 26 sep 2012 2:34 pm

allemaal bedankt voor het antwoord,

had wel gedacht dat er mogelijk wel wat complicaties gingen bij komen kijken, op deze manier is het niet echt de moeite dit eenmalig te doen :)
jefdenbosaap
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor HighWire op do 27 sep 2012 3:45 pm

Ugh, in plek van te spuien dat het onmogelijk is, kan je jezelf mischien wat beter informeren? Al neem ik best aan dat wetteksten doornemen ongelooflijk saai is, dus heb ik het maar even gedaan (Betreffende teksten, met bron, staan onderaan deze post.)

De wetgeving hieromtrent is een tijdje terug veranderd.

Zelf heb ik geen vergunning, echter ben ik een paar weken terug wel gaan schieten.
Elke Belg, boven de 18j mag 1x per jaar ZONDER vergunning gaan schieten op erkende schietbanen (hier maak je dan gebruik van de clubwapens). Het is wel aangeraden van iemand mee te nemen die een vergunning heeft (al dan niet een voorlopige vergunning) zodat deze persoon de veiligheidsregels kan uitleggen.

Ik ben gaan schieten bij wapenhandel Podevijn in Zottegem ( http://www.wapenhandelpodevijn.be/ ).

Hoe het daar in zijn werk ging was als volgt:
Eens aangekomen moet je een formulier in vullen, kost 25€ (dacht ik). Dit is voor de verzekering en dergelijke (mocht je jezelf in de voet schieten, iets wat ik ten stelligste afraad...).
Eenmaal ingevuld kregen we uitleg over de werking van de schietbaan alsook een veiligheidsbriefing van iemand die bij ons in de groep meegekomen was en een vergunning had (dit is NIET noodzakelijk, wel aangeraden...).

Nadien mochten we schieten op doelwitten (de schietbaan stelt deze ter beschikking, kosten 1€ het stuk dacht ik). De munitie die je verschiet dien je uiteraard ook te betalen. (Om hier een voorbeeld van te geven: voor 10€ heb je 100 .22 kogels, voor die 10€ heb je echter maar 8 of 10 (ben de exacte prijs kwijt) 7.62 NATO kogels (m16 ;) )

We mochten zoveel als we wouden van wapen wisselen zonder meerkost, dit is echter niet overal zo! Er zijn clubs die per wapenwissel kosten aanrekenen (ivm onderhoud van het wapen.)

Om een idee te geven van het kostenplaatje (ik ben redelijk trigger happy trouwens...) een ruwe schets van met wat ik geschoten heb:

- Glock 9mm
- .22 pistool (precies een water pistooltje...)
- .22 lever action & bolt action (deed me denken aan een luchtbuks...)
- .357 revolver (ben naam kwijt...)
- Pump action shotgun (zowel slugs als hagel, als je hiermee schiet, schouder je wapen deftig! Of je hebt een knaller van een blauwe plek...)
- m16 (Super om mee te schieten! Terugslag valt goed mee :) )
- 30/30 lever action (Dit ding knalt HARD! Goed schouderen! )
En ik vergeet er nog 1 of 2 denk ik...
Al bij al heb ik die dag om en bij de 150-200 patronen gelost, en ik was net geen 100€ kwijt (ik heb VEEL met die .22 geschoten :p)

Nu, om gans deze tekst wat wettelijke ondergrond te geven, vooraleer er hier iemand komt zeggen dat ik alles uit mijn duim zuig, ziehier Artikel 11 van de Belgische Wapenwetgeving (en meerbepaald, daaronder Artikel 12, paragraaf 5):

Art. 11. § 1. Zonder een voorafgaande vergunning, verleend door de gouverneur bevoegd voor de verblijfplaats van de verzoeker, is het particulieren verboden een vergunningsplichtig vuurwapen of de daarbij horende munitie voorhanden te hebben. Deze vergunning kan slechts worden verleend na advies, binnen drie maanden na de aanvraag, van de korpschef van de lokale politie van de verblijfplaats van de verzoeker. De beslissing moet met redenen worden omkleed. De vergunning kan worden beperkt tot het voorhanden hebben van het wapen zonder munitie en ze is slechts geldig voor één wapen.

Indien blijkt dat het voorhanden hebben van het wapen de openbare orde kan verstoren of de wettige reden ingeroepen om de vergunning te bekomen, niet meer bestaat, kan de gouverneur bevoegd voor de verblijfplaats van de betrokkene de vergunning volgens een door de Koning bepaalde procedure bij een met redenen omklede beslissing beperken, schorsen of intrekken na het advies te hebben ingewonnen van de procureur des Konings bevoegd voor deze verblijfplaats.

----
Art. 12. Artikel 11 is niet van toepassing op :
1° [houders van een jachtverlof, die lange wapens daar toegelaten waar het jachtverlof geldig is, evenals de daarbij horende munitie mogen voorhanden hebben, op voorwaarde dat hun strafrechtelijke antecedenten, hun kennis van de wapenwetgeving en hun geschiktheid om veilig een vuurwapen te hanteren vooraf zijn nagegaan;]
2° houders van een sportschutterslicentie, die vuurwapens ontworpen voor het sportschieten en waarvan de lijst wordt vastgesteld door de minister van Justitie, en de daarbij horende munitie mogen voorhanden hebben, op voorwaarde dat hun strafrechtelijke antecedenten, hun kennis van de wapenwetgeving en hun geschiktheid om veilig een vuurwapen te hanteren vooraf zijn nagegaan;
3° houders van een geldige Europese vuurwapenpas afgeleverd in een andere lidstaat van de Europese Unie, die de daarop vermelde wapens en munitie tijdelijk mogen voorhanden hebben in België;
4° op bijzondere wachters die lange vuurwapens als bedoeld in de artikelen 62 en 64 van het Veldwetboek en de daarbij horende munitie mogen bezitten in het kader van de uitoefening van de activiteiten die hen werden toegewezen door de regionale overheden en die volgens deze overheden het gebruik van een wapen vereisen, onverminderd de vereisten gesteld in het Veldwetboek en zijn uitvoeringsbesluiten.
[5° meerderjarige particulieren die hoogstens één keer per jaar een vergunningsplichtig wapen voorhanden hebben op een erkende schietstand onder de voorwaarden zoals bepaald door de Koning.]

Bron: http://www.wapenunie.be/wapenwet

Het halen van een vergunning is trouwens niet zomaar een "kleine test"... Gemiddeld duurt het behalen van je volwaardige vergunning een jaar. Ze hebben dit serieus verstrengd.

Om ineens wat veiligheidstips mee te geven ivm correct wapengebruik:

- Beschouw elk wapen als geladen.
- Richt NOOIT je wapen op een andere persoon/dier (basicly: op niets richten waar je geen gat in wilt...)
- Stel je wapen altijd veilig, controleer altijd of de kamer leeg is na gebruik!
- Het laden en ontladen van je wapen doe je op je schietbaan, rondlopen met een geladen wapen doe je NIET.
- Alcoholgebruik in combinatie met vuurwapens doe je ook NIET. (nogal logisch, niet?)
- Als je je wapen terugbrengt naar de wapenkamer, zet je wapen open (grendel open, magazijn eruit, etc...), zet de veiligheid op (als je wapen er een heeft) en wederom: richt het wapen op niemand. Jij weet dat het ongeladen is, maar degene waar je op richt weet dat niet, met alle gevolgen vandien!
HighWire
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Kenny_Brent op vr 28 sep 2012 8:42 pm

@HighWire

Thanks kerel om dit mee te delen.
Ik had er geen idee van dat dit mogelijk was.
Wou dit altijd al eens doen, heb zelfs een maat in een schietclub maar die heeft me gezegd dat ik het mag vergeten.
Ben nl. niet van 'onbesproken gedrag' LOL..
Dan is het gwn zaak om van deze uitzondering gebruik te maken maar helaas, ik ken niet echt iemand bij een schietclub die me daar zou willen bij helpen. Die maat van me gaat dat niet doen, heeft te veel schrik dat ik hem in discrediet zou brengen, terwijl ik toch een heel brave jongen ben.. :lol:

Anyway goed dat ik weet dat de mogelijkheid er is, ik zou u +K geven als ik kon. ;)
Afbeelding

Afbeelding
Kenny_Brent
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Champion1 op do 07 apr 2016 7:01 am

Het laden en ontladen van je wapen doe je op je schietbaan, rondlopen met een geladen wapen doe je NIET.
- Alcoholgebruik in combinatie met vuurwapens doe je ook NIET. (nogal logisch, niet?)????
Champion1
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor appeltaart op vr 29 apr 2016 6:18 pm

in nederland heb je ook een verklaring omtrend gedrag nodig, maar bij de meeste clubs kun je wel aankloppen om het te proberen, dan betaal je een 20 tal euro voor zon 3 keer de baan met leenwapen .22 te gebruiken,, aan de andere kant is een buks compleet legaal en een HPA .22 buks schiet dan ook veel zuiverder/harder
Afbeelding
appeltaart (oude nickname: u oma)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor rebellion op do 06 okt 2016 8:29 pm

It is interesting that there is legal...
rebellion
Onwetende
Onwetende

Keer terug naar Shit Shat