register Paswoord vergeten?

foto's trekken van licht in donker

Hulp nodig i.v.m. design?

foto's trekken van licht in donker

Berichtdoor FFFFFFUUUUUUUu op zo 14 okt 2012 11:17 pm

ik ben op zoek naar hoe ik het beste fotos trek van lichtjes in de verte in het donker.

der staat een cirkustent niet ver van bij mij thuis maar ik weet niet echt hoe ik die trek zosat die ten volste tot zijn recht komt; enig probleem: ik werk met een camera die ik nog nooit heb gebruikt (canon eos 1100 ds)
en heb niet veel verstand in hoe ik settings moet veranderen of welke de beste settings zijn...

any help?

best pic so far:

Afbeelding

Edit by Takai:
Ja, ma enkel gij moogt alles
FFFFFFUUUUUUUu (oude nickname: FFFFFFUUUUUUUU)
I am the alpha and the omega

Re: foto's trekken van licht in donker

Berichtdoor Sneezy op zo 14 okt 2012 11:31 pm

Toffe foto fuuuu.
Kweet dat ik u daar ni mee help maar ik wou het toch melden :D
Sneezy (oude nickname: TimeDefeater)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor FFFFFFUUUUUUUu op zo 14 okt 2012 11:41 pm

merci ma ik zen der zelf ni content van :p

kzou toch wa moeten kunnen spelen met instellingen om ze echter te laten uitzien

Edit by Takai:
Ja, ma enkel gij moogt alles
FFFFFFUUUUUUUu (oude nickname: FFFFFFUUUUUUUU)

Berichtdoor Didier Deluxe op ma 15 okt 2012 1:14 am

Als ge u kodak op de S-stand zet (shutter) kunt ge de sluitertijd aanpassen, zet ge hem op A (aperture) dan kan je het diafragma aanpassen.
's Nachts heb je weinig licht dus zet je het diafragma best zoveel open (lage waarde in de A-stand) of de sluiter langer open (hoge waarde in de S-stand). In elk geval best een statief gebruiken.
Afbeelding

"Bomen komen elkaar niet tegen en leven doorgaans langer."
Didier Deluxe
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor tonyt op ma 15 okt 2012 4:10 pm

Didier Deluxe schreef:Als ge u kodak op de S-stand zet (shutter) kunt ge de sluitertijd aanpassen, zet ge hem op A (aperture) dan kan je het diafragma aanpassen.
's Nachts heb je weinig licht dus zet je het diafragma best zoveel open (lage waarde in de A-stand) of de sluiter langer open (hoge waarde in de S-stand). In elk geval best een statief gebruiken.

Ook niet vergeten uw iso op 100 te zetten (beeldruis op uw foto) en gebruik te maken van de ingebouwde zelfontspanner of draadontspanner. Zo voorkom je onscherpte bij het afduwen van uw foto. Hou er ook rekening mee dat de meeste lenzen op hun scherpst zijn als het diafragma wat meer gesloten staat.

Nu ik heb de exif van uw foto eens bekeken en ik ga je van daaruit op verder helpen.

exif:

xposure Time (1 / Shutter Speed) = 15/1 second ===> 15 second
Lens F-Number / F-Stop = 4/1 ===> ƒ/4
ISO Speed Ratings = 100
Aperture = ƒ/4
Focal Length = 80/1 mm ===> 80 mm
EF75-300mm f/4-5.6

Het allerbeste wat je kan doen is uw camera op 'Bulb', het diafragma op f11, iso 100 en dan zelf uw ontspanner voor +/-120 seconden inhouden. Dan gaat alles mooi scherp zijn en de belichting gaat hetzelfde zijn als op uw foto

Maar ik denk dat volgende instelling ook al goed zal zijn, iso 200, diafragma op f8 en een sluitertijd van 30 seconden. Deze gewoon instellen op uw camera, uw beeld kadreren, scherpstellen en schieten maar :)

Hou ook rekening wanneer je foto's maakt rechtstreeks naar een lichtbron toe dat je geen lensflare's hebt en probeer wat meer tent en minder schuur in beeld te brengen.
...
tonyt
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Takai op ma 15 okt 2012 5:17 pm

En ik ben ook maar beginneling en ken er nog ni zoveel van maar correct me if I'm wrong.
Maar als ge de 'echte' kleuren wilt moet ge ook wel eerst een goeie witbalans maken, nu is het geel door het kunstmatig licht, al dan ni een ferm effect ma moest ge het willen, there ya go :p

EDIT: @tonyt, moet hem dan geen statief gebruiken als hij zo ne lange sluitertijd neemt? Dan gaat alles toch wazig zijn door de minste beweging?
Afbeelding
Takai (oude nickname: eskimo2HELL)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Member op ma 15 okt 2012 6:22 pm

Takai schreef:En ik ben ook maar beginneling en ken er nog ni zoveel van maar correct me if I'm wrong.
Maar als ge de 'echte' kleuren wilt moet ge ook wel eerst een goeie witbalans maken, nu is het geel door het kunstmatig licht, al dan ni een ferm effect ma moest ge het willen, there ya go :p

EDIT: @tonyt, moet hem dan geen statief gebruiken als hij zo ne lange sluitertijd neemt? Dan gaat alles toch wazig zijn door de minste beweging?

Ja sowieso een statief gebruiken bij sluiters langer dan 1/10 ofzo.
Als ge geen statief hebt is een beanbag een goe alternatief (Hey, wist je dat!? Dit is ook zelf te maken hoor!).
Afbeelding

Eclipx schreef:@Member: vergeet de standaard tatoo op de achterrug niet ééh!!!!
Member (oude nickname: member1002)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor tonyt op ma 15 okt 2012 7:18 pm

Takai schreef:EDIT: @tonyt, moet hem dan geen statief gebruiken als hij zo ne lange sluitertijd neemt? Dan gaat alles toch wazig zijn door de minste beweging?

Ik vulde DidierDeluxe aan, nogal nutteloos om 2x hetzelfde te zeggen :roll:

Dat witbalans staat bij mij op automatisch. Als hij er dan eens naast zit zet ik hem wel weer juist bij het nabewerken.
...
tonyt
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Chiesel op di 16 okt 2012 4:35 pm

FFFFFFUUUUUUUu schreef:ik ben op zoek naar hoe ik het beste fotos trek van lichtjes in de verte in het donker.

der staat een cirkustent niet ver van bij mij thuis maar ik weet niet echt hoe ik die trek zosat die ten volste tot zijn recht komt; enig probleem: ik werk met een camera die ik nog nooit heb gebruikt (canon eos 1100 ds)
en heb niet veel verstand in hoe ik settings moet veranderen of welke de beste settings zijn...

any help?

best pic so far:

Afbeelding

da is al ne machtige foto
Chiesel (oude nickname: LrNs)
Onwetende
Onwetende

Keer terug naar Design Algemeen - Support