register Paswoord vergeten?

Fotografie - Rroel Update 20/01

Toon je kunstwerken hier!

Fotografie - Rroel Update 20/01

Berichtdoor Rroel op zo 07 nov 2010 10:29 pm

Laatst bijgewerkt door Rroel op do 20 jan 2011 11:29 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
Afbeelding
Rroel
Onwetende
Onwetende

Re: Fotografie - Rroel

Berichtdoor Kickass op zo 07 nov 2010 11:10 pm

Foto 7, no doubt.

Waarom?
Omdat ik al zeker geen foto zou insturen waar mensen opstaan als je naar Italië bent geweest. Ik zeg niet dat het slechte foto's zijn. Ik zou gewoon een foto insturen waar iets van gebouwen opstaat.

Aan welke had jij gedacht?
Kickass
Fundalize Moderator
Fundalize Moderator

Berichtdoor Dequal op zo 07 nov 2010 11:17 pm

1. tof beeld, zeker omdat het mooi overzicht geeft, met bijhorende 'skyline'.

2. vind ik minder geslaagd, vind ik meer een ordinaire snapshot

3. tof uitzicht, maar qua compositie vind ik het maar niets. als je je foto een beetje cropped, zoals hier, vind ik dat persoonlijk al pak beter

Afbeelding

4. niet echt zuiver beeld (voorgrond dan), dus vind ik niet goed

5. lijkt hier meer een portret snapshot weer, ik weet niet goed wat de bedoeling hiervan is. vind ik dus wat minder

6. deze heeft wel iets, maar er iets dat ontbreekt, ik kan niet direct zeggen wat. Feit dat het glas niet echt scherp is, is ook wel jammer.

7. nogal typisch toeristisch beeld, dus niet echt speciaal. kheb vlug wat gefoefeld met kleurtjes en contrast enzo, om te tonen dat je nog veel meer kunt bereiken door achteraf nog wat aan te sleutelen.

Afbeelding

8. jammer dat de lens hier helemaal je foto vervormt heeft, rechttrekken is een optie maar kan wel voor kwaliteitsverlies zorgen omdat het toch wel extreem is hier.

9. vind ik beter dan 10. omdat die eerste toch mooier beeld geeft van wat er zich in het gezichtsveld van die persoon bevindt. Je ziet bijna een panoramafoto in zijn bril weerkaatsen. Vind ik echt wel knap beeld. Beste van de reeks.

Tis allemaal opbouwende kritiek hier he ;) vat het dus zeker niet persoonlijk op. Doe zo verder ;)
Dequal
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor Rroel op ma 08 nov 2010 10:30 pm

@Kickass: Het moest niet van Italië zijn, we moesten gewoon 5 foto's insturen. Natuurlijk zou het sjieker zijn als ik de gebouwen of iets typisch van daar zou insturen, maar ik zou van mijn leerkracht ook graag wat info/tips/feedback krijgen op portretfoto's. Maar bedankt voor je reactie.

@Dequal: Dank u wel, dat is echt fijne feedback.
Misschien een woordje uitleg:

bij de brug was het eig de bedoeling om de vier bruggen, ook die in de verte erop te krijgen. Waarom vind jij alleen de eerste brug beter?

en je zei nog iets van vervormen van het standbeeld? Dat zie ik niet zo goed eig?
Afbeelding
Rroel
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Dequal op ma 08 nov 2010 10:50 pm

Rroel schreef:@Dequal: Dank u wel, dat is echt fijne feedback.
Misschien een woordje uitleg:

bij de brug was het eig de bedoeling om de vier bruggen, ook die in de verte erop te krijgen. Waarom vind jij alleen de eerste brug beter?

en je zei nog iets van vervormen van het standbeeld? Dat zie ik niet zo goed eig?

Die vier bruggen had ik zelfs niet door dat dat de bedoeling geweest zou zijn. Dan had je toch een andere compositie of kadrering moeten zoeken waar dit beter in het oog springt. Zoals hier (vlug wat gecropped weer, maakt misschien min punt wel duidelijk, maar trekt op niet veel zo)

Afbeelding

Bij dat standbeeld zie je toch dat de muur van dat huis links (rode gevel) volledig 'scheef' staat?
Dequal
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor tonyt op ma 08 nov 2010 11:18 pm

ik had de post gisterenavond gezien en mijn eigen beloofd om te reageren.

Ik heb Dequals reactie gelezen en op de meeste punten zou ik hetzelfde zeggen dus ik ga de gezamelijke punten overslaan uit gemakzucht :mrgreen:

1. Zou ik anders gekadreerd hebben. Ik zou de persoon dat links in de foto staat als onderwerp genomen hebben en als achtergrond de gebouwen. Ook vond ik de balustrade links vanonder storend:).
rap eens gecropped

http://i51.tinypic.com/209mtrl.jpg

2. Er zijn teveel afleidingspunten in de foto, ik weet niet goed naar wat eerst te kijken.

3. zie Dequal :)

4. tgoh, hoge iso-waarde waardoor er ruis en onscherpte ontstaat in combinatie met een iets te korte sluitertijd ivm brandpuntafstand waardoor er bewegingsonscherpte ontstaat (onscherpte door het licht trillen van uw handen :) ) Valt op te lossen door een groter diafragma te gebruiken zodat uw sluitertijd iets korter wordt en een heel klein beetje uitzoomen.

Die onscherpte kan je meestal vermijden door uw sluitertijd korter te houden dan uw brandpuntafstand. als je met uw lens bijvoorbeeld op 50mm een foto gaat maken moet je zien dat de sluitertijd korter is dan 1/50s. Dan gaat de trilling veroorzaakt van uw handen niet waargenomen worden op uw camera.

5. zie grotendeels puntje 4 :) . En als je portretten maakt zien dat de persoon waar je de foto van maakt niet tegen de kader aankijkt. Geef ze altijd wat ruimte om te naar te staren.

6. zie punt 4

7.snapshot

8. de gebouwen rond het standbeeld staan scheef door het perspectief en niet door lensvervorming :) . Als je recht onder een toren staat en omhoog kijkt lijkt hij ook een beetje over te hellen. Dit kan je softwarematig oplossen of met een tilt/shift lens (software matig is de goedkoopste oplossen :p) Al denk ik hier dat de foto zelf een beetje scheef genomen is 8-[

9. De reflectie is goed gezien :) Maar ik zou een foto van het hele gelaat gemaakt hebben en er dan ook op gelet hebben dat je de reflectie van de fontein nog in de bril staat.

10. nummer 9 is beter :p

Nu het is allemaal taakgericht en alles wat ik zeg is zeker niet om af te breken. Ik kan enkel zeggen blijven foto's maken en als je iets leuks ziet eerst eens nadenken van hoe je het op de foto wil zetten. er eens rondlopen en het bekijken in alle hoeken dat er zijn.
...
tonyt
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Timmeeeeh op di 09 nov 2010 5:36 pm

1, 6 & 7 vind ik het beste. Foto's kunnen best ook nog wat nabewerking gebruiken (beetje verscherpen, wat meer contrast etc)

Rest vind ik minder boeiend, als er dan nog 2 bijmoeten, zou ik 3 en 8 er nog bijsteken.
Timmeeeeh (oude nickname: Digi)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Rroel op zo 28 nov 2010 10:41 pm

Hallo allemaal,

ik was al vergeten dat ik dit toen had aangemaakt, wegens uitstellen van reactie. Alvast zeer bedankt voor de uitleg!
Ik heb uiteindelijk nummer 1, 5, 6, 7 en 9 ingestuurd. nummer 9 had ik nog wat gecropped, maar minder als bij 10. ik had gecropped op de 2 brilglazen, wat mijn leerkracht erg beviel want hij vond hem goed en origineel :)

Nu hebk een volgende vraag: nu de sint en kerstperiode aankomt, staan de cadeaus voor de deur!
Ik ben namelijk aan twijfelen of ik een externe flitser zou kopen? Is dit verstandig? Geeft het echt een beter resultaat of is het resultaat niet zoveel anders? Ik zou ook wel voor een lens met een klein diafragma willen gaan, maar dat is dan weer veel duurder natuurlijk!
Nu zul je wel doorhebben dat ik vooral foto's maak 's avonds. Want door de dag heb ik weinig tijd. Daarom ook dat ik dit vraag, want met de invulflits die ik gebruik op m'n camera zelf zijn de resultaten echt slecht, vind ik.

Groeten Rroel
Afbeelding
Rroel
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Dequal op zo 28 nov 2010 11:12 pm

Ik ben eigenlijk nogal tegen het gebruik van flits. Zeker 's avonds creëert dat een nogal onnatuurlijk licht.

Tis vooral te zien voor wat je het wil gebruiken he. Ik gebruik liever een statief met een iets langere sluitertijd dan dat ik m'n flitser moet bovenhalen (alé uitklappen).
Dequal
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor Rroel op zo 28 nov 2010 11:46 pm

Statief heb ik ook al in gedacht gehad, maar ik maak meestal foto's op de jeugdbeweging. Wij hebben activitei van 8-10 's avonds, dus dan ist donker . En die kinderen zitten natuurlijk ook niet stil, dus er wordt altijd bewogen. Maar een statief wilde ik me sowiso al aanschaffen!

Btw, het is ook enkel uit noodzaak dat ik flits. Zou het ook liever niet doen!
Afbeelding
Rroel
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Dequal op ma 29 nov 2010 11:31 am

Rroel schreef:Statief heb ik ook al in gedacht gehad, maar ik maak meestal foto's op de jeugdbeweging. Wij hebben activitei van 8-10 's avonds, dus dan ist donker . En die kinderen zitten natuurlijk ook niet stil, dus er wordt altijd bewogen. Maar een statief wilde ik me sowiso al aanschaffen!

Btw, het is ook enkel uit noodzaak dat ik flits. Zou het ook liever niet doen!

Goh als het echt voor personenfotografie is, en de achtergrond niet zoveel uitmaakt, dan kunt ge wel een flitsertje aanschaffen. Best eentje die je kan veranderen van richting (dus geen vaste), zodat je eventueel je flits kan richten op het plafond en heel de kamer zo beetje verlichten met je flits (en verblind je ook de kinderen niet zo). :)
Dequal
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor tonyt op ma 29 nov 2010 4:05 pm

mss eens zien voor een lichtsterke lens? 30mm, 28mm of een 50mm :) prime lensjes hebben een veel groter diafragma en ga je veel meer marge hebben om foto's te maken bij beperkter licht.

Wat je ook kan doen is wat Dequal zegt over een externe flitser al dan niet met een cactus trigger. Dan kan je uw flits ergens in de ruimte opstellen die verlicht dan steeds de ruimte waarbij de kinderen beter belicht zijn. Of flitsen met een lange sluitertijd 1/2 seconden (wel in manueel). Of een beanbag ineen knutselen :).

Ikzelf gebruik de flitser ook niet graag (mijn toestel heeft dat zelfs niet 8-[ ). in de plaats gebruik ik lichtsterke lenzen (35mm f2 of 50mm f1.4). of ik leg mijn toestel ergens op met mijn jas eronder om te steunen of ik leun tegen een paal :).
...
tonyt
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Rroel op ma 29 nov 2010 8:58 pm

Dat waren dus ook mijn 3 mogelijkheden die ik in gedachte had: Flitser, statief en lens met groot diafragma. Maar het statief komt met het nadeel dat de kinderen bewegen, maar is dan tegelijkertijd ook nuttig, omdat ik dat kan blijven gebruiken.
De lens zou ik heel graag willen, maar ik vrees dat dat vrij duur uitvalt? Zo een lichtsterke lens komt al snel rond de 400-500 euro?
De flitser kwam mij dan het beste uit. Aan een verstelbare had ik al gedacht, want dat kan je ook indirect flitsen, zoals al vermeld.

Hoe kan ik eig zien of een lens op mijn camera past? Ik heb ook op 2dehands een beetje zitten rondkijken en kwam volgende lens tegen : http://www.2dehands.be/foto-camera/lenz ... oto-camera
Hoe weet ik nu of deze lens niet kapot is en dat ze goed is en dat ze op mijn camera past?
Afbeelding
Rroel
Onwetende
Onwetende

Re: Fotografie - Rroel Update 20/01

Berichtdoor Rroel op do 20 jan 2011 11:32 pm

Update 20/01
Afbeelding
Rroel
Onwetende
Onwetende

Re: Fotografie - Rroel Update 30/01

Berichtdoor Rroel op zo 30 jan 2011 10:01 pm

UPDATE!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naar originele fotos mag je altijd vragen, maar veel heb ik niet bewerkt. Beetje contrast e.d.
Afbeelding
Rroel
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor tonyt op ma 31 jan 2011 6:55 pm

Als ik naar uw foto's kijk merk ik dat er al verbetering is, maar ik zou nog blijven werken aan het kadreren :)

Bij de 3rde foto ligt de focus iets teveel naar voor. Hij ligt juist voor het takje ipv op het takje, maw je hebt scherpe beton maar een onscherpe tak :). Niet bang zijn om een foto teveel te maken ;) je werkt digitaal een geheugenkaart is een eenmalige kost :p.

bij de voorlaatste foto weet ik eigenlijk niet goed wat het onderwerp is, mijn aandacht wordt naar alle kanten getrokken.

kga hier nog een link neerplaatsen die ik al ergens op het forum ben tegengekomen. Daar staan tips in waar je allemaal op zou kunnen letten als je een foto maakt :). Het kan de moeite waard zijn ;)
hypolicious schreef:*knip*

als je wat meer wil weten over compositie en al die shit over foto's dan moet je eens geoff lawrence of cub kahn googlen, pro fotografen die tutorials hebben over zulke zaken
of je kunt hier naartoe gaan
http://photoinf.com/General/KODAK/guide ... ition.html
*knip*
Laatst bijgewerkt door tonyt op wo 02 feb 2011 11:05 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
...
tonyt
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Rroel op wo 02 feb 2011 10:29 pm

Dankuwel tonyt!
Door uw (positieve) kritiek leer ik bij! ;)
De site die je gaf vindk echt goed, ga er op letten!

Vraagje nog: Ik heb altijd de indruk dat mijn foto's niet scherp zijn?
Heb een Sony A390 met de standaard 18-55mm lens. Kan dat aan het materiaal liggen of waaraan zou het kunnen liggen?
Zelfs op ISO 100 lijkt mijn foto onscherp en met ruis als ik fel inzoom?

Deze bijvoorbeeld :
Afbeelding
Afbeelding
Rroel
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Rafael op zo 06 feb 2011 11:46 pm

Je fotografeert nogal saaie onderwerpen.
I am protected species
Rafael (oude nickname: Whicker)
Vuilnisman
Vuilnisman

Keer terug naar Showoff