register Paswoord vergeten?

Mac OSX 10.5 - Leopard

Alles i.v.m. programma's (behalve games)

Mac OSX 10.5 - Leopard

Berichtdoor InStyle op zo 11 nov 2007 12:28 pm

Dit is vooral voor de mensen die niets weten van en toch geinteresseert zijn in het nieuwe OS van Apple.
Mensen die Leopard al kennen en al draaien hebben kunnen hier (indien ze willen) hun ervaringen delen. :)

Afbeelding

Hier even een kort overzicht van de grootste vernieuwingen:

Het Bureaublad:

Afbeelding

Eén blik op het bureaublad van Mac OS X Leopard en je weet dat er een nieuwe wereld voor je opengaat. De menubalk, het prachtige nieuwe Dock ... alles in Leopard is erop gericht dat jij meer plezier hebt achter je computer en er bovendien meer uithaalt.

Finder:

Afbeelding

Hoe zou het zijn als bladeren door je bestanden net zo gemakkelijk was als bladeren door je muziek in iTunes? Dat is nu precies het idee achter de nieuwe Finder in Leopard. Je kunt alles in je systeem openen door met Cover Flow door je bestanden te bladeren of vanuit een navigatiekolom in iTunes-stijl op een onderdeel te klikken.

Snelle Weergave:

Afbeelding

Met de Snelle weergave-functie van Leopard kun je de inhoud van een bestand bekijken zonder het te openen. Je kunt bladeren door documenten met meerdere pagina's, een video schermvullend bekijken of complete Keynote-presentaties doorlopen. Allemaal met één klik.

Time Machine:

Afbeelding

Time Machine is een baanbrekende automatische back-upvoorziening die volledig in Mac OS X is geïntegreerd. Deze functie zorgt ervoor dat van alles wat er op je Mac staat, zoals digitale foto's, muziekbestanden, films en documenten, een actuele back-up wordt gemaakt. Dus als het ooit nodig mocht zijn, kun je teruggaan in de tijd en alles terughalen.

Mail:

Afbeelding

Met Leopard schrijf je je e-mails op je persoonlijke briefpapier. Je kunt je aantekeningen vanaf elke plek lezen. En je takenlijstjes veranderen naarmate je boodschappen veranderen. Kortom, Mail is geschikt voor alles wat je met e-mail doet, inclusief dingen waar je nog nooit aan had gedacht.

iChat:

Afbeelding

Door alle nieuwe voorzieningen wordt videochatten met iChat een ware belevenis. Videoachtergronden, Photo Booth-effecten, diavoorstellingen, Keynote-presentaties, zelfs films op je Mac – je kunt het allemaal aan anderen laten zien met iChat.

Spaces:

Afbeelding

Je kunt veel doen met een Mac. Dus je begint het ene project na het andere, en als je niet oppast, ben je al snel het overzicht kwijt. Geen nood. Daar heb je nu Spaces voor. Hiermee kun je alle programmavensters in groepen rangschikken en orde in de chaos scheppen. In Leopard is er voor alles een space en kun je heel eenvoudig switchen tussen al die verschillende spaces.

Safari:

Afbeelding

Je favoriete webbrowser is nu ook de snelste browser ter wereld. Het nieuwe Safari laadt webpagina's sneller dan alle andere bekende browsers, maar dat is nog niet alles. Met Safari voor Leopard introduceert Apple ook een aantal nieuwe functies.

Ouderlijk Toezicht:

Afbeelding

Als ouder wil je natuurlijk dat je kinderen veilig en onbezorgd op de computer bezig kunnen zijn. Daarom houdt Leopard een oogje in het zeil als je dat zelf even niet kunt. Met een eenvoudige instelling regel en controleer je hoeveel tijd je kinderen achter de Mac doorbrengen, welke sites ze bezoeken en met wie ze chatten.

Bootcamp:

Afbeelding

Leopard is 's werelds meest geavanceerde besturingssysteem. Het is zelfs zo geavanceerd, dat je er Windows mee kunt gebruiken als je een pc-programma nodig hebt. Pak je versie van Windows erbij en start Boot Camp, dat nu onderdeel van Leopard is. De installatie is eenvoudig en gebruiksvriendelijk, zoals je mag verwachten van een Mac.

De nieuwe technologie:

64-bits:

Afbeelding

Leopard levert 64-bits-verwerkingskracht in één universeel besturingssysteem. De Cocoa-programmaframeworks, de grafische voorzieningen, de scriptingfunctionaliteit en het UNIX-fundament van de Mac zijn nu allemaal 64-bits. En omdat 32-bits-programma's en -besturingsbestanden volledig worden ondersteund, hoef je voor één 64-bits-programma niet je hele systeem bij te werken.

Core Animation:

Afbeelding

Welkom bij computeranimatie van de volgende generatie. Nee, dit is geen speelfilm, dit is je bureaublad. Core Animation is een API waarmee Mac-ontwikkelaars eenvoudig verbluffende afbeeldingen en animaties aan programma's kunnen toevoegen. Zonder enige esoterische grafische en wiskundige technieken kun je vloeiende, haperingloze effecten creëren, die vergelijkbaar zijn met de baanbrekende programma's Spaces en Time Machine.

Multicore:

Afbeelding

De Macs van tegenwoordig bieden verbluffende prestaties met een verwerkingskracht van maximaal acht processorcores. Hoe heb je daar het meeste profijt van? Heel eenvoudig. Met Leopard. Een volledig nieuw ontworpen systeem, perfect afgestemde programma's en krachtige nieuwe tools voor ontwikkelaars maken Leopard tot het perfecte besturingssysteem voor je Mac met meerdere processorcores.

UNIX:

Afbeelding

Wat kan de volledig compatibele UNIX-technologie in Leopard allemaal? POSIX-compatibele broncode uitvoeren. Je helpen om multicoresystemen optimaal te benutten. Een nieuwe versie van Terminal met tabbladinterface binnen handbereik brengen. Een groot aantal nieuwe functies leveren die het leven van elke ontwikkelaar een stuk eenvoudiger maken. Misschien kun je beter vragen wat het eigenlijk niet kan!

Beveiliging:

Afbeelding

Dankzij het oersolide fundament van Mac OS X is elke Mac al zo veilig als een huis. En met Leopard heb je nog meer mogelijkheden om je persoonlijke gegevens te beschermen en ongewenste indringers tegen te houden als je het web opgaat.

Bonjour:

Afbeelding

Je hoeft niets te configureren. Geen ingewikkelde toestanden dus. Dankzij de Bonjour-technologie is de communicatie tussen computers en intelligente apparatuur een kwestie van aansluiten en aanzetten. Meer niet.

Dit is natuurlijk niet het enige dat veranderd is.
In totaal zijn er meer dan 300 nieuwe functies.

Die je hier kan bekijken:
http://www.apple.com/benl/macosx/features/300.html

Bron: ©Apple http://www.apple.com/benl/
InStyle (oude nickname: DarkZero)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor DeYannick69 op zo 11 nov 2007 12:34 pm

nette post! ziet er echt wel een mooi OS uit
DeYannick69
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Zerotolerance op di 13 nov 2007 2:23 pm

ik wacht nog tot adobe zijn cs3 ook geupdate heeft naar leopard.

de meeste proggies zijn al in orde maar het duurt wss nog tot eind januari eer cs3 volledig werkt in leopard.
Afbeelding

Afbeelding
Zerotolerance (oude nickname: ZeroTolerance)
Onwetende
Onwetende

Woonplaats: happyland! Where you burp when you fart, and you fart when you burp!

Berichtdoor Brainiac op di 13 nov 2007 3:08 pm

ZeroTolerance schreef:ik wacht nog tot adobe zijn cs3 ook geupdate heeft naar leopard.

de meeste proggies zijn al in orde maar het duurt wss nog tot eind januari eer cs3 volledig werkt in leopard.

Tot nu toe heb 'k nog geen problemen ondervonden met de CS3 suite onder "Leopard".

Ervaringen? 't Werkt sneller dan "Tiger", 'n nog efficiëntere workflow, "Time Machine" is meer dan welgekomen (had nooit gedacht dat 'k zoveel ging gebruiken eens ge't hebt), en uiteraard is "QuickLook"en zijn de "Stacks" superhandig ! Vrijwel zonder lag gelijk wel bestand openen zonder de applicatie te starten. En al mijn applicaties werken nog altijd dus meer kan 'k eigenlijk niet vragen.

Wel al enkele bugs/schoonheidsfouten gevonden die hopelijk snel zullen verholpen worden bij de volgende update:

Het kruis van de "stop-knop" staat niet gecentreerd !

Afbeelding

Wanneer Spotlight geactiveerd wordt terwijl ge't bureaublad net vrij gemaakt hebt d.m.v. Exposé, dan verschijnt 't zoekvenster ook achter de taakbalk.

Afbeelding

Verder nog niks aan te merken.

Nette post trouwens !
Laatst bijgewerkt door Brainiac op zo 30 dec 2007 6:22 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
Yes, I can be a jerk to people I haven't slept with. I am that good.
Brainiac
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor naga op wo 14 nov 2007 12:12 am

Was België wat sneller met zijn stocks, dan zou ik nu ook al een maccer zijn, het is nog 1-2 weekjes wachten voor er een nieuwe wereld opengaat. Geen macfanboy, maar een nuchtere kijken op een volledig nieuwe os :). Mooie post trouwens darkzero, ik verlang nu nog meer achter mijn macbookje ;).
naga (oude nickname: nagasy)
Fundalize Moderator
Fundalize Moderator

Berichtdoor don fuckeriano op zo 30 dec 2007 5:47 pm

mooie post! maar ik persoonlijk werk niet graag met apple, kmoet nu werken met apple op school en dit bevalt me echt niet! vind het gewoon een ambetante computer, kverlang iedere dag totdat ik weer achter mijn eigen windows zit ;)
Afbeelding

KEEP ON LIFTING THEM WEIGHTS!!
don fuckeriano
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor W0utR op zo 30 dec 2007 11:53 pm

Ik vindt leopard wel vree mooi, maar er zitten toch nog wa bugs in ze.

Het opstarten duurt veel langer dan bij tiger en regelmatig loopt firefox nog vast.

De stacks en quicklook zijn heel handig.

Maar Timemachine neem VEEL plaats in op je harde schijf
W0utR
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor TekMusicx op zo 30 dec 2007 11:57 pm

ziet er lekker uit
TekMusicx (oude nickname: EnzymeX)
Vuilnisman
Vuilnisman

Berichtdoor Brainiac op ma 31 dec 2007 9:10 am

W0utR schreef:Ik vindt leopard wel vree mooi, maar er zitten toch nog wa bugs in ze.

Het opstarten duurt veel langer dan bij tiger en regelmatig loopt firefox nog vast.

De stacks en quicklook zijn heel handig.

Maar Timemachine neem VEEL plaats in op je harde schijf

Time Machine gebruikt de schijf totdat ze vol is. Dan gaat 'm oudere bestanden pas verwijderen. Dus ofwel koopt ge een schijf bij, ofwel maakt ge een aparte partitie aan.
Brainiac
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor W0utR op ma 31 dec 2007 7:01 pm

kheb er speciaal voor een andere schijf gekocht.
Maja, als ge zo wat films op uw laptop hebt staan raakt die timemachine schijf vree rap vol.
W0utR
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Brainiac op ma 31 dec 2007 10:06 pm

W0utR schreef:kheb er speciaal voor een andere schijf gekocht.
Maja, als ge zo wat films op uw laptop hebt staan raakt die timemachine schijf vree rap vol.

Ge kunt ook aangeven dat 'm bepaalde mappen niet moet back-uppen he, mocht ge dat willen.
Brainiac
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor speeddevil op za 26 jan 2008 8:06 am

ben van plan, later in de toekomst voor de DRIVER te sparen, niet voor de notbook. Ik wil hem gewoon hier op mijn Vista-laptop installeren, goed idee? of beter niet?
Afbeelding

thx BramVroy
speeddevil (oude nickname: $peedDevil)
Vuilnisman
Vuilnisman

Berichtdoor Brainiac op za 26 jan 2008 9:06 am

$peedDevil schreef:ben van plan, later in de toekomst voor de DRIVER te sparen, niet voor de notbook. Ik wil hem gewoon hier op mijn Vista-laptop installeren, goed idee? of beter niet?

Wat is de DRIVER?
Brainiac
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor The man with the plan op za 26 jan 2008 11:03 am

vraagje: is er een manier om Leopard gratis te testen? Ik zou al lang mac OSX eens willen testen, maar een mac kopen + leopard is en dure optie als het tegenslaagt (zoals bij linux het geval was).
The man with the plan
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor W0utR op za 26 jan 2008 11:05 am

The man with the plan schreef:vraagje: is er een manier om Leopard gratis te testen? Ik zou al lang mac OSX eens willen testen, maar een mac kopen + leopard is en dure optie als het tegenslaagt (zoals bij linux het geval was).

je kan altijd in een applestore ff gaan testen.

In de meeste staan er gewoon macbook's of imacs op en die kan je testen
W0utR
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor The man with the plan op za 26 jan 2008 11:09 am

W0utR schreef:
The man with the plan schreef:vraagje: is er een manier om Leopard gratis te testen? Ik zou al lang mac OSX eens willen testen, maar een mac kopen + leopard is en dure optie als het tegenslaagt (zoals bij linux het geval was).

je kan altijd in een applestore ff gaan testen.

In de meeste staan er gewoon macbook's of imacs op en die kan je testen

das nie testen he, das proberen. dan sta je daar 10 min achter die pc, en da is het dan. met testen bedoel ik echt een paar weken gebruiken.
Werkt leopord op eender welke pc? of enkel op mac's?
The man with the plan
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Brainiac op za 26 jan 2008 11:13 am

The man with the plan schreef:das nie testen he, das proberen. dan sta je daar 10 min achter die pc, en da is het dan. met testen bedoel ik echt een paar weken gebruiken.

http://tweakers.net/nieuws/50065/mac-os ... aaien.html
Brainiac
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor The man with the plan op za 26 jan 2008 11:20 am

Brainiac schreef:
The man with the plan schreef:das nie testen he, das proberen. dan sta je daar 10 min achter die pc, en da is het dan. met testen bedoel ik echt een paar weken gebruiken.

http://tweakers.net/nieuws/50065/mac-os ... aaien.html

Dankuwel, de rest zal ik zelf wel vinden ;)
The man with the plan
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor speeddevil op za 26 jan 2008 2:54 pm

Brainiac schreef:
$peedDevil schreef:ben van plan, later in de toekomst voor de DRIVER te sparen, niet voor de notbook. Ik wil hem gewoon hier op mijn Vista-laptop installeren, goed idee? of beter niet?

Wat is de DRIVER?

ik bedoel dat ik OSX op Vista wil installen
Afbeelding

thx BramVroy
speeddevil (oude nickname: $peedDevil)
Vuilnisman
Vuilnisman

Berichtdoor Brainiac op za 26 jan 2008 4:37 pm

$peedDevil schreef:
Brainiac schreef:

Wat is de DRIVER?

ik bedoel dat ik OSX op Vista wil installen

Zoals ik hierboven net vermelde, kan het, maar 't is toch niet aan te raden.
Brainiac
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Zerotolerance op di 29 jan 2008 7:41 pm

heeft der iemand nog gehoord van de update van adobe??
Afbeelding

Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Woonplaats: happyland! Where you burp when you fart, and you fart when you burp!

Berichtdoor W0utR op zo 03 feb 2008 8:05 pm

ZeroTolerance schreef:heeft der iemand nog gehoord van de update van adobe??

naar mijn weten werkt adobe perfect op leopard. (bij mij toch)
W0utR
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor ndsurf op ma 24 maart 2008 10:50 am

Mooie post! Kan niet wachten om Leopard te gebruiken.
Afbeelding
ndsurf
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor mottigenhond op ma 24 maart 2008 11:20 am

vraagje, zit bootcamp wel degelijk standaard bij leopard? dus als ik gewoon ene windows cd er in drop, windows via bootcamp installeer, kan ik dan gewoon overschakelen naar windows als ik wil? of moet ik rebooten? en neemt windows dan veel van m'n geheugen weg?

dat zou wel handig zijn omdat ik wel es een mac wil uitproberen (en dus windows als backup heb, you never know ...)
mottigenhond
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor InStyle op ma 24 maart 2008 6:35 pm

Je moet opstarten met de alt ingedrukt, dan kun je kiezen tussen (indien windows geïnstalleerd is) Windows of Mac OSX. Het OS dat je dan opstart zal de volledige capaciteit van de computer gebruiken. Met bootcamp kan je maar met één OS tegelijk werken. :)

Als je echt wilt switchen van OS tijdens dat je met één van de besturingssystemen werkt dan gebruik je best parallels of VMWare Fusion. (Deze software simuleren het OS, dus hier wordt niet de volledige capaciteit van de computer gebruikt.)

Meer info:
- http://www.parallels.com/
- http://www.vmware.com/
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor eclipx op do 25 sep 2008 5:54 am

bump bump ?

Afbeelding
eclipx (oude nickname: _eclipx)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Zerotolerance op do 25 sep 2008 10:45 am

Bump you right back

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Zerotolerance op vr 23 jan 2009 1:00 pm

Ik heb een vraagske, ik heb een bestand in mijne prullebak zitten, en ik krijg het der niet uit.
Ook niet met de optiontoets ingedrukt..
Weet er iemand hoe ik da nog op een andere manier deruit kan flikkeren?
Afbeelding

Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor InStyle op vr 23 jan 2009 5:16 pm

Is het bestand beveiligt? Dit kan je oplossen door het er terug uit te halen, info opvragen en vinkje bij beveiligd weg doen.
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Zerotolerance op ma 09 feb 2009 3:42 pm

khebbet gevonde, ik hield cmd ingedrukt ipv option.
Afbeelding

Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Volgende

Keer terug naar Software