register Paswoord vergeten?

De Ronde

De Ronde

Berichtdoor Pr0xje op di 15 feb 2011 7:00 pm

1,9 miljoen kijkers en toch veel kritiek voor 'De Ronde'

Van 'geniaal' tot 'saai': de reacties op de nieuwe fictiereeks 'De Ronde' zijn verdeeld, al zaten er wél 1,9 miljoen mensen te kijken. Regisseur Jan Eelen toont begrip. 'Dit verhaal wordt niet normaal verteld.'

Het is altijd prettig om 's morgens bij de koffie de reacties op een nieuw tv-programma te zien verdampen. In het geval van De Ronde, de nieuwe fictiereeks op Eén, zijn die reacties zeer verdeeld. Een aantal kijkers kan niet wachten tot volgende zondag voor aflevering twee, een aantal vindt dat het verhaal met aflevering twee wél dringend op gang moet komen. Zondagavond liet regisseur Jan Eelen in De Ronde heel veel personages en verhaallijnen los op de kijker. Té veel, wordt gezegd: 'Wat is er in die eerste aflevering eigenlijk gebeurd?'

Geen alternatief
Regisseur Jan Eelen vindt de kritiek interessant en heeft er zelfs begrip voor. 'Er was alleen geen alternatief voor de manier waarop dit verhaal verteld wordt. Ik volg het ritme van een wielerkoers, de Ronde van Vlaanderen. De eerste aflevering begint letterlijk op zondagmorgen, rond negen uur. Op dat moment staat een aantal personages al aan de start, maar een aantal ligt ook gewoon nog in bed. De koers moet nog beginnen. In die eerste aflevering is eigenlijk niet veel gebeurd: er is iemand uit de vipauto gevlogen wegens plaatsgebrek en die persoon moet meerijden in de reclamekaravaan. Al de rest moet nog beginnen.'

Jan Eelen kan niet beloven dat hij op alle vragen meteen een antwoord geeft. 'In de tweede aflevering zie je meer, maar sommige verhalen zie je pas echt in de vierde of vijfde aflevering totstandkomen. Begrijp me niet verkeerd: ik zeg niet dat ik als regisseur mijn goesting heb gedaan en dat de kijkers maar moeten volgen. Ik heb een hekel aan tv-makers die zeggen: Ik doe mijn ding en de mensen begrijpen het weeral niet. Ik wil dat zoveel mogelijk mensen naar De Ronde kijken, iets wat in de eerste aflevering al aardig is gelukt. Ik wil dat mensen na zo'n eerste aflevering gebiologeerd raken, niet gefrustreerd. Dat je niet zegt: zég Eelen, komt er nog een antwoord? Als er al een antwoord komt, natuurlijk.'

Ritme van de koers
De regisseur beseft dat De Ronde een verhaal is dat niet op een 'normale' manier wordt verteld. 'Al vraag ik me af wat dat is, normaal. Welke wet bepaalt welk tempo een televisieprogramma moet hebben? Ik besef dat de kijker op de rand van een zwembad staat en erin wordt gesmeten. Dat gold ook voor de acteurs én zelfs voor de echte renners van de Ronde van Vlaanderen die dag. Zo'n Italiaanse coureur op de markt in Brugge weet ook niet wat hem overkomt, hoor. Ik hoop dat de mensen genoeg geboeid zijn om te willen weten wat er gaat komen. Zoals ik al zei: De Ronde gaat niet over de koers, maar we volgen wel het ritme van die koers. De eerste 150 kilometer gebeurt in de Ronde van Vlaanderen niks, hè? Dan rijden de renners over drie grote gewestwegen, dat ritme zul je voelen in het verhaal.'

Misschien waren de verwachtingen voor De Ronde iets te scherp gesteld. Jan Eelen is blij met de massale aandacht die de fictiereeks op voorhand kreeg, maar hij wil vooral de kijker laten beslissen: 'Ik vond het minder fijn dat De Ronde op voorhand al 'de hype van het jaar' werd genoemd. Dat zal moeten blijken, denk ik dan. Tom Lenaerts heeft me uitgelegd hoe ik de kijkcijfers moest interpreteren. Van alle mensen die zondagavond zijn beginnen te kijken, heeft blijkbaar niemand afgehaakt. Dat vind ik een compliment.'

Wat vonden jullie van de eerste aflevering? en gaan jullie verder kijken? ;)
Afbeelding
Pr0xje (oude nickname: Pr0xje^)
Fundalize Moderator
Fundalize Moderator

Re: De Ronde

Berichtdoor Wafelsap op di 15 feb 2011 7:20 pm

Kvonnet ma langdradig, en nie echt mijn onderwerp precies...

Ik ga nie verder kijken :D
Afbeelding
Wafelsap
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor TrakeTT op di 15 feb 2011 7:21 pm

Kheb ook gemixte gevoelens. Langs de ene kant denk ik "traaaaaaaaaaaaaag", maar langs de andere kant wil ik wel zeker de volgende aflevering zien om te weten wat er gebeurd :D
En dat gevoel doet me volledig denken aan DE ronde van Vlaanderen!

Gewoon de volgende afleveringen afwachten en voorlopig ziet het er goed uit :)
Afbeelding
TrakeTT (oude nickname: Trakett)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Mayo op di 15 feb 2011 7:25 pm

Ik vond die eerste aflevering rotslecht. Er zat helemaal niets in. Ik vind het trouwens grappig hoe alle kranten en tijdschriften goede punten geven. De facebookpagina van De Ronde is anders wel een goeie indicatie: Voor de uitzending 450 fans, drie dagen er na 780. Ter vergelijking: Het aantal fans van Basta was verdubbeld tot 1000 vijf minuten na de uitzending, en staat nu op 100 000 fans.

Maar bon, misschien is het inderdaad zo dat het verhaal op gang moet komen. Ik zal nog een tweede keer kijken, als het even slecht is stop ik.
Afbeelding

De crew schreef:Gedraagt u nu maar of 't wisserke komt langs

Schaam jullie als crew, echt waar.
Mayo (oude nickname: MayoNaisePot)
I am the alpha and the omega

Berichtdoor bloky op di 15 feb 2011 8:29 pm

Bij 1ste afleveringen is het altijd wat afwachten,
je kunt niet meteen verwachten dat er vanalles gebeurd enzo, je moet de serie en personages leren kennen.
En denk dat het juist ook zo de bedoeling was, natuurlijk oogde het wel anders dan verwacht.
Maar denk wel dat er schot in de zaak zal komen, althans dat hoop ik toch..
Ik blijf kijken want het ziet er me niet slecht uit te worden :)
Afbeelding

Carpe Diem
bloky
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Cab op di 15 feb 2011 8:51 pm

Komaan hoe kan je dit vergelijken met Basta, De ronde is een serie met een verhaal.
Met Basta kan je makkelijk zo monteren zodat de eerste aflevering een kijkerlokker wordt, zat zeer weinig chronologie in dat programma. Met De Ronde kan je moeilijk verwachten dat ze bij de eerste aflevering al mijlpalen in het verhaal gaan plaatsen, dat is bij elke serie zo. Kijk naar Van Vlees en Bloed, wat is daar de eerste aflevering gebeurd... en dat bleek nadien één van de beste series ooit gemaakt.

Die eerste aflevering was om de sfeer te zetten, wie wat is en waar zit... die hele achtergrond moet eerst geschetst worden. En ik kan begrijpen als je geen wielerliefhebber bent dat deze aflevering vree saai was, maar om het nu al af te schieten...

Je zag trouwens aan verschillende dingen al dat het geniaal wordt, diene Dieter gaat de nieuwe Alain worden... dat zie ik nu al.

Door die eerste aflevering kan ik nu al niet wachten tot het 3 april is.
Cab (oude nickname: Cab.)
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor Schoor op di 15 feb 2011 8:58 pm

Voila,

Niets aan Cab zijn mening toe te voegen.Ik heb ook het gevoel dat het wel iets geniaals kan worden.

Geef de serie wat tijd om te groeien. En verwacht niet op voorhand dat je elke seconde over de grond gaat rollen van het lachen. Als het dan toch gebeurt, des te leuker.
(\__/)
(O.o )
(> < )
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
Schoor
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Didier Deluxe op di 15 feb 2011 10:19 pm

Mayo schreef:Ik vond die eerste aflevering rotslecht. Er zat helemaal niets in. Ik vind het trouwens grappig hoe alle kranten en tijdschriften goede punten geven. De facebookpagina van De Ronde is anders wel een goeie indicatie: Voor de uitzending 450 fans, drie dagen er na 780. Ter vergelijking: Het aantal fans van Basta was verdubbeld tot 1000 vijf minuten na de uitzending, en staat nu op 100 000 fans.

Als ge een hele serie maakt waarvan het verhaal zich op 1 dag afspeelt is het vrij logisch dat er in de spectaculairste dingen niet in de eerste aflevering zullen gebeuren. De eerste aflevering is een opwarmerke, een voorgerechtje, ge hebt nog steeds honger maar het zorgt wel voor de perfecte aanzet naar iets groots. Ik wil de volgende afleveringen in ieder geval niet missen.
Ik bedoel, een dwerg op een pocketbike dat nog eens eigenaar is van een hoerenkot? Daar kan zélfs Duts bijna niet aan tippen...
Afbeelding

"Bomen komen elkaar niet tegen en leven doorgaans langer."
Didier Deluxe
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor TSJERNOBYL op di 15 feb 2011 11:09 pm

Didier Deluxe schreef:Als ge een hele serie maakt waarvan het verhaal zich op 1 dag afspeelt is het vrij logisch dat er in de spectaculairste dingen niet in de eerste aflevering zullen gebeuren. De eerste aflevering is een opwarmerke, een voorgerechtje, ge hebt nog steeds honger maar het zorgt wel voor de perfecte aanzet naar iets groots. Ik wil de volgende afleveringen in ieder geval niet missen.
Ik bedoel, een dwerg op een pocketbike dat nog eens eigenaar is van een hoerenkot? Daar kan zélfs Duts bijna niet aan tippen...

Bij basta waren er twee dwergen waarvan ene op een pony :mrgreen:

Ik heb zojuist de aflevering gezien en ik zit ook met gemengde gevoelens. Ik had vandaag in de gazet gelezen dat het zo goed was enzo, en zeker de kerel die Dieter speelt dat hij het goed doet. Het zal aan mij liggen, maar ik krijg schijt van moeite te doen voor iemand te verstaan.
Ik geef de serie het voordeel van de twijfel, ma als het volgende week nie meer om het lijf heeft stop ik daar ook mee
Afbeelding
TSJERNOBYL (oude nickname: TSERNOBYL)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Pr0xje op ma 21 feb 2011 5:45 pm

Ik heb echt gevoel dat alles nog op ontploffen staat, maar langst de andere kant heb ik momenteel zin om af te haken ..
Afbeelding
Fundalize Moderator
Fundalize Moderator

Berichtdoor Mayo op ma 21 feb 2011 5:53 pm

TSJERNOBYL schreef: Het zal aan mij liggen, maar ik krijg schijt van moeite te doen voor iemand te verstaan.

Het ligt aan u.

pr0xje schreef:Ik heb echt gevoel dat alles nog op ontploffen staat, maar langst de andere kant heb ik momenteel zin om af te haken ..

Idem. Ik vond het eigenlijk nog altijd even slecht als de eerste aflevering. Als de derde niet goed is stop ik ermee ;)
Afbeelding

Berichtdoor Cab op ma 21 feb 2011 7:09 pm

nja nu moet ik eerlijk gezegd ook toegeven dat ze het wat uitrekken... Dit was eigenlijk 1 aflevering verloren vond ik, ze mochten er al mee beginnen.
Ik had zo'n beetje het gevoel dat ze niet voldoende verhaal hebben om 9 afleveringen vol te maken, maak er dan 8 afleveringen ipv 9 van... zonde...

Maar afhaken doe ik zoiezo niet.

BTW ik denk dat...
close Bekijk spoiler:
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor Pr0xje op ma 07 maart 2011 6:02 pm

Was normaal van plan om gisteren niet meer te kijken maar omdat het opstond bij mijn vriendin haar thuis heb ik het toch gekeken en ik moet zeggen dat het gisteren wel een goede aflevering was 8-)

Kijk nu echt uit naar volgende aflevering :mrgreen:
Afbeelding
Fundalize Moderator
Fundalize Moderator

Berichtdoor Mayo op ma 07 maart 2011 6:34 pm

Cab, valt daar zelf aan te twijfelen? Het is zelfs gezegd in dat radio bericht 2 weken geleden als ik me goed herinner...
Afbeelding

Berichtdoor Chiconer op ma 07 maart 2011 6:58 pm

de lasse is episch
Afbeelding

Queen|: Mijn mening maakt ni uit
Chiconer (oude nickname: chiconer)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Lisaa- op zo 13 maart 2011 9:59 pm

Wa een geschifte aflevering was me dat :p
Lisaa-
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor crazyloco op zo 13 maart 2011 10:03 pm

Lisaa- schreef:Wa een geschifte aflevering was me dat :p

idd
Afbeelding
crazyloco
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor VAMPIRO op zo 13 maart 2011 10:10 pm

crazyloco schreef:
Lisaa- schreef:Wa een geschifte aflevering was me dat :p

idd

tis waar
VAMPIRO (oude nickname: VamPir0)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Mayo op ma 14 maart 2011 10:28 am

Kweenie ze, ik dacht echt van: Nu gaat het gebeuren! Er gaat actie in komen. Uiteindelijk gebeurd er iets cools met Lucas Van den Eynde, maar het coole is nu ook voorbij. De andere verhaallijnen zijn niet bijzonder boeiend om naar uit te kijken.
Afbeelding

Berichtdoor Cab op di 15 maart 2011 8:39 pm

Komaan Mayo, als een dwerg verkleed en knorrend als een varken op iemand zijn kop schijt het niet doet voor u... dan weet ik het ook niet meer.

Al blijft het voorlopig bij dit ene geniaal moment op 5 afleveringen, ik had er ook veel meer van verwacht...
Een van "Vlees en Bloed" of "Het eiland" is en zal het alles behalve worden, terwijl het wel zo werd aangekondigd.
Erg zonde, want het is op zich een geniaal concept vind ik.
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor Mayo op di 15 maart 2011 8:46 pm

Cab schreef:Komaan Mayo, als een dwerg verkleed en knorrend als een varken op iemand zijn kop schijt het niet doet voor u... dan weet ik het ook niet meer.

Al blijft het voorlopig bij dit ene geniaal moment op 5 afleveringen, ik had er ook veel meer van verwacht...
Een van "Vlees en Bloed" of "Het eiland" is en zal het alles behalve worden, terwijl het wel zo werd aangekondigd.
Erg zonde, want het is op zich een geniaal concept vind ik.

Ik vond dat ook zalig. Maar zoals je zegt: dit is het enige geniale moment op vijf afleveringen. Tenzij dat de volgende vier echt enorm sterk zijn (wat praktisch onmogelijk is), is deze serie gefaald.
Afbeelding

Berichtdoor TSJERNOBYL op di 15 maart 2011 8:53 pm

Ik heb nu denk ik 3 afleveringen gezien & er gebeurd echt nog steeds totaal niks.
Da van die dwerg vond ik nog het beste wa ik gezien heb.
Ik kijk niemeer. Er is op voorand veels te veel belangstelling voor geweest.

Het enige aan de serie wa ik nice vind is da ze het meeste op 1 dag hebben moeten filmen :D
Afbeelding
TSJERNOBYL (oude nickname: TSERNOBYL)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Beejay op di 15 maart 2011 8:55 pm

Zelfs dat deed het voor mij ni.

Da schijten kunde er alleen maar bij denken, da weet ge ni 100% zkr...

Het is geen zondagavondtopper zoals we normaal gewend zijn van VRT.
Beejay
Vuilnisman
Vuilnisman

Berichtdoor Bistiriko op wo 16 maart 2011 1:37 am

Beejay schreef:Zelfs dat deed het voor mij ni.

Da schijten kunde er alleen maar bij denken, da weet ge ni 100% zkr...

Het is geen zondagavondtopper zoals we normaal gewend zijn van VRT.

Wordt zeer hard geïnsinueerd natuurlijk en in de Laatste Show heeft den dwerg het ook bevestigd :D
Afbeelding
Bistiriko
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor r0o op wo 16 maart 2011 1:45 am

Vrijwel iedereen die ik ken heeft al afgehaakt,
het begin was veel hectisch, alles liep precies door elkaar.
En nu nog altijd eigenlijk, het loopt van het ene verhaal in het ander en het maakt het héél moeilijk om te volgen...
Jammer maar helaas, ik denk dat deze serie niet meer te redden is.

Ik zou wel nieuwe afleveringen van Het Eiland willen eigenlijk, dat was pas geniaaal!
Afbeelding

bjoerk schreef:langs den andere kant word ik nooit serieus genomen, en ik wil echt wel eens serieus genomen wordne :mrgreen:
r0o (oude nickname: *r0o)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Chiconer op wo 16 maart 2011 11:14 am

De serie toont wel schoon het hectische van de koers zo even voor de start en de eerste 50 km is die spanning niet te doen, daarna effe dal momentje waar het rustiger is en dan ontploft het weer.

Merk je ook in andere koersen, ik ga bijna ieder jaar mee met Gent-Wevelgem in zo'n volgwagen en dan weet je het wel.
Afbeelding

Queen|: Mijn mening maakt ni uit
Chiconer (oude nickname: chiconer)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor r0o op wo 16 maart 2011 11:56 am

Chiconer schreef:De serie toont wel schoon het hectische van de koers zo even voor de start en de eerste 50 km is die spanning niet te doen, daarna effe dal momentje waar het rustiger is en dan ontploft het weer.

Merk je ook in andere koersen, ik ga bijna ieder jaar mee met Gent-Wevelgem in zo'n volgwagen en dan weet je het wel.

Ja ok het toont mss wel het hectische van de koers, maar nie iedereen heeft graag hectisch hé. ^^
En ook binnen de koers hectisch vindk wel cva, van de ene volgwagen in de andre gaan is voor mij cva.
Maar dan plots naar een hoerenkot, of wat het ook mag wezen. Dan daarna naar 3 kerels die iemand hebben omvergereden,
dan nog eens daarna een opa en oma met hun kleinzoon. Mijn zinsstructuur komt er al helemaal hectisch van ^^

Als ik naar een serie kijk dan is dat meestal voor languit in mijn zetel te liggen en keer te lachen.
Ik dacht dat het voor te lachen ging zijn, maar tot nu toe heeft het mij weinig doen glimlachen zelf...
Afbeelding

bjoerk schreef:langs den andere kant word ik nooit serieus genomen, en ik wil echt wel eens serieus genomen wordne :mrgreen:
r0o (oude nickname: *r0o)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Cab op wo 16 maart 2011 9:08 pm

r0o schreef:Ik zou wel nieuwe afleveringen van Het Eiland willen eigenlijk, dat was pas geniaaal!

NEEN !!
Het feit dat ze een 2de reeks hebben kunnen maken die zowaar even goed of mss zelfs beter was dan de eerste was al een mirakel.
Een 3de seizoen zou de volledige serie verpesten, want dat zal de reeks zijn dat de toon zet voor de hele serie.

Stoppen op het hoogtepunt, kwaliteit boven quantiteit,... allemaal cliché's maar ze zijn wel waar. Zie In de Gloria, Van Vlees en Bloed, Alles kan Beter, De Schalkse Ruiters, Neveneffecten... etc.
En zie dan de series die dat niet hebben gedaan: Prison break, Lost, Heroes, ... allemaal verknoeit.
Intellectueel
Intellectueel

Keer terug naar Series