register Paswoord vergeten?

De creatie van het onbenoemde

De creatie van het onbenoemde

Berichtdoor weirdo op za 12 jan 2013 4:12 pm

Mijn beste mede-fundalizers, op verzoek van sensationikke en de lichte drang mijn werk ook eens te delen met andere zielen heeft mij aangezet om hier een topic te openen met teksten die ik (ooit) geschreven heb. Sommige zijn al enkele jaren oud en weerspiegelen een volkomen verouderde denkwijze namelijk de puberteit. Anderen zijn recent(er) geschreven en geven een hedendaagse kijk op de wereld rondom mij. Het belang van deze teksten is voor ieder zelf om te bepalen, ik probeer hier geen online dichters/schrijvers carrière te starten. Maar oké zonder verder te lullen over wie , waar, waarom, wat, wanneer en hoe presenteer ik jullie een eerst gedeelte tekstjes.

DEEL I
Enkele korte tekstjes, ongeveer een maand of 2 geleden geschreven. Persoonlijk ben ik niet gewonnen voor ze allemaal, de een is al oppervlakkiger geschreven als de andere en dat merkt ge ook. Bijkomend is ook nog dat ik zowel in het Nederlands als het Engels schrijf en aangezien mijn Engels (naar mijn mening) pretty basic is moeten jullie hier niet te veel van verwachten.

Untitled

Utterly he said
never knowing what was coming to him
for I am thou wisdom
Some say I was foolish
others would refer to my lack of talent
Nevermore I shall overcome
the true bypass of pointless thinking

Winterdal

Ik haat bergen
onoverwinnelijke mastodonten
verharde stukjes opgekotste aardkorst
vreselijke hoogtes en diepe dalen

Ik hou van bergen
zo groots en mysterieus
eenzaam majestueus maar niet verlaten
vergeten hoogtes en drieste dalen

Spiegelpaleis

Ik barricadeer de deur met de werkelijkheid
laten me liggen en fantaseren over u
spuiten en klaarkomen
in mijn hoofd opent zich heel nieuwe wereld
de illusie van het onvolmaakte
het paradijs van de waanzin

Bloed, zweet en ..

Ik transpireer mijn emotieloze tranen
op uw naakte huid
Langzaam doordrongen door het vocht der spijt
zal ik teder langs u neer glijden
ieder moment koesteren
u vastgrijpen, schreeuwen
grote leegtes scheppen mijn aardkloot tot niets
een bal van droogtes
en wezenloze menselijkheid
laten wij nu nog één keer samen dansen
Laatst bijgewerkt door weirdo op za 12 jan 2013 4:55 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
weirdo
Onwetende
Onwetende

Re: De creatie van het onbenoemde

Berichtdoor Amberke op za 12 jan 2013 4:50 pm

Ik vind "Bloed, zweet en..." het wel mooiste!

Ik hoop meer van zo'n dingen te kunnen lezen van jullie of van andere Fundalize-leden ;)
Afbeelding
Amberke
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor freak-o op za 12 jan 2013 4:58 pm

Winterdal spreekt mij het meeste aan =D>
freak-o
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor UltimateTetten op za 12 jan 2013 5:33 pm

Untitled is voor mij het beste :D
mooi zo !
Elberto is het beste lid van Fundalize. Ever.
UltimateTetten (oude nickname: jesse1201)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor sensationikke op za 12 jan 2013 6:03 pm

the true bypass of pointless thinking

Ik denk dat je wel begrijpt dat deze zin me heel hard aantrekt :)

Winterdal vind ik een zeer leuke. Vooral deze zin vind ik zeer mooi:
verharde stukjes opgekotste aardkorst

Het belang van deze teksten is voor ieder zelf om te bepalen

Altijd super als dat het doel is, bij mezelf ook zo.

Heb je toevallig ook teksten (minder gedichtachtig bedoel ik), want daar ben ik nog meer geïnteresseerd in!

Leuk terug iemand te hebben die wat schrijft! Zeker blijven doen!

EDIT: vind het ook zeer spijtig dat ik een van mijn werkjes niet heb gesaved. Je weet wel hoe dat gaat.
Afbeelding
sensationikke (oude nickname: white sensa)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor weirdo op za 12 jan 2013 6:14 pm

sensationikke schreef:
Heb je toevallig ook teksten (minder gedichtachtig bedoel ik), want daar ben ik nog meer geïnteresseerd in!

Leuk terug iemand te hebben die wat schrijft! Zeker blijven doen!

EDIT: vind het ook zeer spijtig dat ik een van mijn werkjes niet heb gesaved. Je weet wel hoe dat gaat.
Morgen zal ik een tekst online zetten, eentje die heel veel voor me betekent.

En ik probeer, maar de laatste weken was mijn hoofd overvol en kwam er niks zinnigs uit, ik heb toen geprobeerd nog dingen te schrijven, ik wil je ze heus laten lezen maar je merkt dat ze geforceerd zijn geschreven tegenover de rest. Maar soms is het een beetje pushen om dan uit je fouten te leren.

En ja dat probleem ken ik al toe goed, nu meestal niet van het niet saven, dat is me niet echt overkomen eerder het niet opschrijven of niet de mogelijkheid hebben tot.
weirdo
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor sensationikke op za 12 jan 2013 9:54 pm

Ja, het is moeilijk niet geforceerd te schrijven. Zeker iets poetischere dingen, zoals jij nog meer dan mij doet.
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Amberke op za 12 jan 2013 10:27 pm

Het is beter dat het uit het hart komt he, dat je er u ziel hebt ingelegd ..

Te geforceerd is nooit goed :)
Afbeelding
Amberke
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor sensationikke op za 12 jan 2013 10:34 pm

Amberke schreef:Het is beter dat het uit het hart komt he, dat je er u ziel hebt ingelegd ..

Ook als het dan precies geen betekenis meer heeft?
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Amberke op za 12 jan 2013 10:49 pm

sensationikke schreef:
Amberke schreef:Het is beter dat het uit het hart komt he, dat je er u ziel hebt ingelegd ..

Het heeft toch juist wel een betekenis als het uit het hart komt?
Of vergis ik mij?
Afbeelding
Amberke
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor sensationikke op za 12 jan 2013 10:51 pm

Amberke schreef:
sensationikke schreef:

Het heeft toch juist wel een betekenis als het uit het hart komt?
Of vergis ik mij?

Ik wees op mijn eigen tekstjes (zie topic hersenspinsels). Die komen ook van diep, maar zijn extreem vaag ;)
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor AMGXV op zo 13 jan 2013 12:45 am

Ik ben geen poëzie-liefhebber, ik ken er niet veel van. Om eerlijk te zijn vind ik ze iets te.. kitscherig?
Misschien moet je niet proberen om het te forceren.. Het is moeilijk te lezen, drukkend.
Ik stel me voor dat jij enkele voorbeelden neemt en die dan probeert na te doen?

Ik doe dit niet om jou te pesten of zo, gewoon.. ja.. misschien ligt het aan mij.

Wie weet ben jij binnen 10 jaar een mega-super-rock-ster die dan een tekst zal schrijven voor een liedje vervaardigd uit jouw oude gedichtjes, net zoals Roger Waters dat deed :lol:
AMGXV (oude nickname: {3C}AMGXV)
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor weirdo op zo 13 jan 2013 12:36 pm

AMGXV schreef:Ik ben geen poëzie-liefhebber, ik ken er niet veel van. Om eerlijk te zijn vind ik ze iets te.. kitscherig?
Misschien moet je niet proberen om het te forceren.. Het is moeilijk te lezen, drukkend.
Ik stel me voor dat jij enkele voorbeelden neemt en die dan probeert na te doen?

Ik doe dit niet om jou te pesten of zo, gewoon.. ja.. misschien ligt het aan mij.

Wie weet ben jij binnen 10 jaar een mega-super-rock-ster die dan een tekst zal schrijven voor een liedje vervaardigd uit jouw oude gedichtjes, net zoals Roger Waters dat deed :lol:

In het kitscherige kan ik u ergens wel gelijk geven, het is een zekere stijl van poëzie die vaker terugkomt en door menig dichter al zo behandelt is. Het moeilijke lezen heeft niet te maken met het forceren van de teksten, dit zijn er geschreven zonder het forceren van de woorden. Een echte verklaring waarom ze zich wel moeilijk lezen durf ik niet te geven. En ja iedereen heeft voorbeelden waar hij zich op inspireert en soms de copy-cat van speelt. Mijn grote voorbeelden zijn Jim Morrison en Jotie T'Hooft, maar om heel eerlijk te zijn denk ik nooit hun niveau te bereiken. Die mannen maakten echt kunst met woorden.

Nu zonder verder nog veel woorden er vuil aan te maken presenteer ik vandaag een volgend deel, dit gedeelte bevat geen gedichten maar enkel 1 tekst. Persoonlijk is dit een van mijn favoriete teksten die ik ooit schreef in een van mijn driftbuien. Dames en heren, ik presenteer u:

Zwanenzang, een lokroep naar aandacht

Dus dit is het, mijn zwanenzang, mijn lokroep naar aandacht. Alsof het iemand een moer interesseert wat ik hier schrijf. Het leven is een continue stroom aan gedachtes die naar eigen vrije interpretatie worden omgevormd tot hetgeen wij aanvaarden als het alledaagse. Gedachtes die worden misvormd door het beeld wat de maatschappij en media u opdringt door middel van inspelen op de "noden" van de mens. De nood naar vriendschap, vrijheid, aandacht, .. slechts een vlaag van gedachtes die verdrongen worden door de constante stroom aan nieuwe invloedssferen. Zoals eerder aangehaald: "U hoeft niet te denken, dat doen wij wel voor u." Wij? De maatschappij? De media? het systeem dat ervoor zorgt dat alles in zijn hokje past? Als jullie voor mij zouden denken waarom is er dan een bestaan? Waarom ben ik dan nog hier? Om nog meer vragen te stellen en kritiek te leveren op alles wat niet relevant is aan mijn idee van hoe te moeten leven (?). Om te dromen over het niet, het onbekende verlangen naar iets beters wat eigenlijk niet meer is dan een verachtelijke gedachte omdat het nooit zal zijn zoals ge zelf wilt. Laat maar, ik droom al lang niet meer, ik verkies de term "uitkijken". Uitkijken naar het moment dat de werkelijkheid zo misvormd dat alles lijkt te zijn zoals ik wil maar eigenlijk slechts een geheel nieuwe perceptie is van wat er rondom mij afspeelt. Een dimensie in het onbewuste die ervoor moet zorgen dat ik kan leven. Dus dit is het, mijn zwanenzang, mijn lokroep naar aandacht.
weirdo
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor sensationikke op zo 13 jan 2013 12:52 pm

weirdo schreef:Uitkijken naar het moment dat de werkelijkheid zo misvormd dat alles lijkt te zijn zoals ik wil maar eigenlijk slechts een geheel nieuwe perceptie is van wat er rondom mij afspeelt. Een dimensie in het onbewuste die ervoor moet zorgen dat ik kan leven.

(Y) (Y)

Toch maar iets vreemd eh, gedachten.
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor AMGXV op zo 13 jan 2013 2:35 pm

Jim Morrison? Dan moet je Arthur Rimbaud kennen? :)

En wel ja, over dat na-apen, iedereen doet dat inderdaad!
AMGXV (oude nickname: {3C}AMGXV)
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor UltimateTetten op zo 13 jan 2013 6:40 pm

weirdo schreef:
AMGXV schreef:Ik ben geen poëzie-liefhebber, ik ken er niet veel van. Om eerlijk te zijn vind ik ze iets te.. kitscherig?

In het kitscherige kan ik u ergens wel gelijk geven, het is een zekere stijl van poëzie die vaker terugkomt en door menig dichter al zo behandelt is. Het moeilijke lezen heeft niet te maken met het forceren van de teksten, dit zijn er geschreven zonder het forceren van de woorden. Een echte verklaring waarom ze zich wel moeilijk lezen durf ik niet te geven. En ja iedereen heeft voorbeelden waar hij zich op inspireert en soms de copy-cat van speelt. Mijn grote voorbeelden zijn Jim Morrison en Jotie T'Hooft, maar om heel eerlijk te zijn denk ik nooit hun niveau te bereiken. Die mannen maakten echt kunst met woorden.

Nu zonder verder nog veel woorden er vuil aan te maken presenteer ik vandaag een volgend deel, dit gedeelte bevat geen gedichten maar enkel 1 tekst. Persoonlijk is dit een van mijn favoriete teksten die ik ooit schreef in een van mijn driftbuien. Dames en heren, ik presenteer u:

Zwanenzang, een lokroep naar aandacht

Dus dit is het, mijn zwanenzang, mijn lokroep naar aandacht. Alsof het iemand een moer interesseert wat ik hier schrijf. Het leven is een continue stroom aan gedachtes die naar eigen vrije interpretatie worden omgevormd tot hetgeen wij aanvaarden als het alledaagse. Gedachtes die worden misvormd door het beeld wat de maatschappij en media u opdringt door middel van inspelen op de "noden" van de mens. De nood naar vriendschap, vrijheid, aandacht, .. slechts een vlaag van gedachtes die verdrongen worden door de constante stroom aan nieuwe invloedssferen. Zoals eerder aangehaald: "U hoeft niet te denken, dat doen wij wel voor u." Wij? De maatschappij? De media? het systeem dat ervoor zorgt dat alles in zijn hokje past? Als jullie voor mij zouden denken waarom is er dan een bestaan? Waarom ben ik dan nog hier? Om nog meer vragen te stellen en kritiek te leveren op alles wat niet relevant is aan mijn idee van hoe te moeten leven (?). Om te dromen over het niet, het onbekende verlangen naar iets beters wat eigenlijk niet meer is dan een verachtelijke gedachte omdat het nooit zal zijn zoals ge zelf wilt. Laat maar, ik droom al lang niet meer, ik verkies de term "uitkijken". Uitkijken naar het moment dat de werkelijkheid zo misvormd dat alles lijkt te zijn zoals ik wil maar eigenlijk slechts een geheel nieuwe perceptie is van wat er rondom mij afspeelt. Een dimensie in het onbewuste die ervoor moet zorgen dat ik kan leven. Dus dit is het, mijn zwanenzang, mijn lokroep naar aandacht.

=D>
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor weirdo op di 15 jan 2013 7:19 pm

Deel III

2 oudere korte gedichten.

Geen titel

De vreemdeling in mijn hoofd
heeft zijn laatste kaars gedoofd
de droom, mijn interne tweestrijd
lijkt te vervagen in vergetelheid
en toch, nog steeds verwrongen
ben ik weer in uw leven gedrongen

Narcist

Welkom in een wereld zonder wij
niet met een hij, noch met een zij
deze wereld is een wereld van mij

en al de rest..
is slechts een leugen
een leugen van escapisme
weirdo
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor UltimateTetten op di 15 jan 2013 7:28 pm

weirdo schreef:Deel III
Narcist

en al de rest..
is slechts een leugen
een leugen van escapisme

kvind dat 'escapisme' daar wat vreemd staat, zo in een sober gedicht, BAM ! Wetenschappelijke term !
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Amberke op di 15 jan 2013 7:32 pm

Sjiek joh :o

Ik wou dat ik zo'n dingen kon schrijven!
Afbeelding
Amberke
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor elberto op di 15 jan 2013 7:42 pm

UltimateTetten schreef:
weirdo schreef:Deel III
Narcist

en al de rest..
is slechts een leugen
een leugen van escapisme

kvind dat 'escapisme' daar wat vreemd staat, zo in een sober gedicht, BAM ! Wetenschappelijke term !

Niet alleen dat, ik begrijp eerlijk gezegd ook niet wat je ermee bedoelt. Escapisme is, ruw gesteld, de drang om te ontsnappen aan het dagelijkse leven. In het gedicht lijkt het alsof je zegt dat "al de rest" (dus als ik het goed begrijp alles buiten jou) een leugen is, een leugen van escapisme.

Is het net niet jouw narcisme dat een leugen van escapisme is? Die wereld van jou alleen is de leugen van escapisme en alles eromheen de harde realiteit die je soms (via dat escapisme) zou willen overstijgen.
Afbeelding

Afbeelding

"A tree is judged by the fruit that it bears"
elberto
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor weirdo op di 15 jan 2013 9:55 pm

elberto schreef:
UltimateTetten schreef:

Niet alleen dat, ik begrijp eerlijk gezegd ook niet wat je ermee bedoelt. Escapisme is, ruw gesteld, de drang om te ontsnappen aan het dagelijkse leven. In het gedicht lijkt het alsof je zegt dat "al de rest" (dus als ik het goed begrijp alles buiten jou) een leugen is, een leugen van escapisme.

Is het net niet jouw narcisme dat een leugen van escapisme is? Die wereld van jou alleen is de leugen van escapisme en alles eromheen de harde realiteit die je soms (via dat escapisme) zou willen overstijgen.

Neen, het narcisme leidt net tot de creatie van een de drang naar het escapisme. Het escapisme is dus eigenlijk een gevolg van het narcisme ipv dat het narcisme een gevolg is van het escapisme. Het is tevens niet de wereld van mij die een leugen is, de wereld rondom mij bestaat uit leugens. (volgens het gedicht weliswaar, hoewel ik die gedachte zelf ook meestal voel.)

En dat escapisme er nogal vreemd staat als wetenschappelijke term lijkt me niet storend, let wel lijkt MIJ niet storend. Ik respecteer uw mening volledig en hoor het graag, ben ook blij als mensen reageren met (onderbouwde) kritiek. Eerlijk, het feit dat escapisme er staat geeft het gedicht een zeker bevreemde indruk. :)
weirdo
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor weirdo op do 17 jan 2013 3:01 pm

Deel IV

Deel IV is een tekst van mijn band (ondertussen zijn we jammer genoeg gestopt) en is een van de eerste teksten die niet handelt rond hoe #@$ het leven soms kan zijn. Misschien nog vermelden dat het dus wel een Engelse tekst is en dat de titel voor sommige mensen misschien bekend in de oren klinkt gezien het uit een film "gestolen" is.

Welcome To Mother Superior

Althought I'll never believe
my sins can be forgiven
She's taking me under her wings
holding me in her nest
a mother protecting
her unborn child
for a future
a destination unknown
for all we've ever known
your desires to hold
me in your arms
makes me close myself
inside my own world
I've seen this all before
everything blackened
I felt protected
by a shell of remorse
she'd forgiven the fact
I made my own way
in this forsaken world
please take me back
weirdo
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor sensationikke op do 24 jan 2013 6:49 pm

van welke film is het dan ofzo?

Ik vind het wel een mooie tekst. Goede samenhang en mooi omschreven
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor weirdo op zo 17 maart 2013 10:03 pm

Nog eens gewaagd aan een Nederlands tekstje.

Ik ontneem me
van een zielloos bestaan
begin een zoektocht
naar wezenlijkheid
genegen tot overspel
met mijn egocentrische ik
openbaring
weirdo
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor sensationikke op do 02 jan 2014 6:53 pm

Wekt bij mij een gevoel op dat je nadenkt over de wereld en hem probeert te begrijpen, maar dat je de waarheid soms uit het oog verliest, door te zeker te zijn over wat je denkt, hetgeen net een openbaring, en eigenlijk de waarheid, voor je is.
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Durango op do 02 jan 2014 7:36 pm

Ongelooflijk off-topic, maar ik kan het niet laten om dit te delen.

Ook hetgeen ik denk over poëzie.

Een gevoel van arty farty en snobisme dat ik ook heb bij abstracte kunst.
"Ik schrijf mijn gevoelens zo vaag mogelijk neer, zodat niemand de kern begrijpt en dan noem ik het poëzie."

Mijn excuses voor deze mededeling.
Afbeelding
Durango (oude nickname: Durango95)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor eclipx op do 02 jan 2014 7:59 pm

Als ik LSD/Speed pak dan kan ik ook goed poezie lullen
eclipx (oude nickname: _eclipx)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor elberto op do 02 jan 2014 8:06 pm

eclipx schreef:Als ik LSD/Speed pak dan kan ik ook goed poezie lullen

Dan denk je dat op het moment zelf of achteraf ben je nog steeds overtuigd van je eigen poëtisch talent? Want ik heb ook al mezelf gezien als kunstzinnig talent (heb de tekening die ik gemaakt heb toen ik de eerste keer stoned was bij een schooluitstap nog altijd ergens liggen) om dan daarna tot het besef te komen dat het bagger, bagger en nog eens bagger is.

Mijn kunstzinnig talent is namelijk altijd hetzelfde, beneveld of nuchter, mijn perceptie van mijn eigen talent, dát verandert :p
Afbeelding

Afbeelding

"A tree is judged by the fruit that it bears"
elberto
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor weirdo op vr 03 jan 2014 2:59 pm

Aan de gemiddelde posts van u te zien op deze site kan ik u zelfs beamen dat ge zonder LSD/Speed goed kunt lullen. Moet ge nu nog enige inhoud in uw woorden verstrekken zou ge een waarlijk voorbeeld zijn voor menig dichter. Jammer genoeg is dit niet aan de orde.

@Durango: ik snap uw punt van kritiek en zal dit zeker niet ontkennen, hoewel ik u gewaar wil maken dat niet iedere dichter of artiest zulke werkwijze hanteert. Mijn grootste voorbeelden in schrijven zijn Jotie 't Hooft, Jim Morrison en Edgar Allen Poe. als ge iets weet van schrijven weet ge dat deze heren hun schrijven ook vaag en onduidelijk zijn voor de meeste. Moest ik andere voorbeelden hebben zou mijn schrijven waarschijnlijk heel anders zijn. ;)

Voor de rest kan ik enkel melden dat hier niet snel meer iets zal verschijnen, ik heb mezelf een tumblr gemaakt waar ik regelmatig tekst en proza zal dumpen. Zij die interesse hebben krijgen de link toegedeeld en al de rest kan in rust verder leven.
weirdo
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Durango op vr 03 jan 2014 3:57 pm

weirdo schreef:

Aan de gemiddelde posts van u te zien op deze site kan ik u zelfs beamen dat ge zonder LSD/Speed goed kunt lullen. Moet ge nu nog enige inhoud in uw woorden verstrekken zou ge een waarlijk voorbeeld zijn voor menig dichter. Jammer genoeg is dit niet aan de orde.

@Durango: ik snap uw punt van kritiek en zal dit zeker niet ontkennen, hoewel ik u gewaar wil maken dat niet iedere dichter of artiest zulke werkwijze hanteert. Mijn grootste voorbeelden in schrijven zijn Jotie 't Hooft, Jim Morrison en Edgar Allen Poe. als ge iets weet van schrijven weet ge dat deze heren hun schrijven ook vaag en onduidelijk zijn voor de meeste. Moest ik andere voorbeelden hebben zou mijn schrijven waarschijnlijk heel anders zijn. ;)

Voor de rest kan ik enkel melden dat hier niet snel meer iets zal verschijnen, ik heb mezelf een tumblr gemaakt waar ik regelmatig tekst en proza zal dumpen. Zij die interesse hebben krijgen de link toegedeeld en al de rest kan in rust verder leven.

Wow! Blijf hier ook gewoon posten hé! Ik heb het niet over u specifiek maar over de dichtkunst in het algemeen.
En als groot fan van The Doors en Jim Morrison hebk ook zijn poëzie gelezen. Soms geniaal, soms te trippy.
Ik zou het erg vinden moest er door mij geen poëzie meer op fundalize zijn.

Als ge ook proza schrijft! Doe aub mee aan de kortverhalen wedstrijd op fundalize!
Afbeelding
Durango (oude nickname: Durango95)
Onwetende
Onwetende

Volgende

Keer terug naar Literatuur