register Paswoord vergeten?

Kortverhalen wedstrijd

Kortverhalen wedstrijd

Berichtdoor Mayo op do 02 jan 2014 8:08 pm

Vanuit het "we schrijven een verhaal"-topic is er het idee gekomen om een kortverhalen wedstrijd te doen. Nu weet ik niet goed hoe we dat het beste aanpakken.

Enerzijds zou ik graag met een opgelegd genre of thema werken. (Bv: Horrorverhaal, moderne versie van een sprookje, ...), omdat het zo meer een wedstrijd is waarin je zaken kan vergelijken.

Anderzijds zou het de creativiteit kunnen belemmeren, en is het misschien leuker om gewoon niks op te leggen. Dat leidt misschien tot erg verschillende verhalen die eigenlijk niet vergelijkbaar zijn, wat het idee van een wedstrijd wat bemoeilijkt.

Dus, mijn vraag aan jullie: Wie is er geïnteresseerd om mee te doen, en wat vinden jullie het beste (Een genre opleggen of niks opleggen?)
Afbeelding

De crew schreef:Gedraagt u nu maar of 't wisserke komt langs

Schaam jullie als crew, echt waar.
Mayo (oude nickname: MayoNaisePot)
I am the alpha and the omega

Re: Kortverhalen wedstrijd

Berichtdoor wizard op do 02 jan 2014 8:38 pm

Er moet sowieso wel een minimum aan regels zijn over bijvoorbeeld de lengte en de taal waarin geschreven moet worden. Qua restricties op de inhoud zou ik geen genre vast leggen. Ik zou eerder één of meerdere onderwerpen/sleutelwoorden opleggen waarvan één of meerdere erg aanwezig moeten zijn in het verhaal (Bv: wesp, vampier, zuighoer, intrige). Zo kan ieder nog schrijven in zijn favoriete genre maar ligt er nog wel een restrictie op de inhoud en kan je deels ook jureren op hoe goed die onderwerpen uitgewerkt/verweven zijn in het verhaal.

Verder wil ik ook een oproep doen aan mensen die ipv te schrijven willen jureren, want anders hebben we geen wedstrijd :p
wizard
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor The_Tuxedo op do 02 jan 2014 9:26 pm

Ik wil wel meedoen (als er genoeg tijd wordt gegeven, ik heb het namelijk nogal druk).

Een voorstel qua jury kan zijn dat de deelnemers elkaars kortverhalen lezen (zonder te weten welk verhaal van wie is) en dan in eer en geweten punten toewijzen. Of anders gewoon vrijwilligers natuurlijk. Maar die moeten dan weer zekere kwalificaties (en objectiviteit) hebben, niet?

Qua restricties: lengte sowieso, maar maak er een richtlijn van (zodat er niet moet gesnoeid worden in een prima tekst om toch maar die twee laatste alinea's er nog in te krijgen). Verder zie ik het idee van wizard wel zitten om bepaalde elementen te geven die dan op een bepaalde manier in het verhaal moeten terugkomen. Daar zit ook wel wat beperking van de creatieve vrijheid in, maar het is in zekere zin ook een test van creativiteit om natuurlijk.

Anderzijds moet het misschien ook wel mogelijk zijn om de verhalen te vergelijken zonder restricties, namelijk op basis van wat ik het 'relativiteitsgevoel' zal noemen: een goed verhaal grijpt je echt vast, laat je niet los tot je het uit hebt (het 'pageturner' concept) en doet het lijken alsof de tijd sneller gaat terwijl je leest. Dat gaat er natuurlijk wel vanuit dat je de mate waarin je dat gevoel hebt objectief en consequent kunt vergelijken van verhaal tot verhaal.
Afbeelding
The_Tuxedo (oude nickname: The Tuxedo)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Durango op vr 03 jan 2014 12:32 am

Ik kan me al vinden in de deelnemers die op elkaar stemmen! Het project zou dan eigenlijk geleid moeten worden door iemand die niet deelneemt. Iemand waar de deelnemers hun verhalen naartoe sturen en ze opt forum post.
Ik denk dan aan iemand als Queen, als ze tenminste zelf niet wilt deelnemen. Bovenop de deelnemers mogen er van mij ook andere leden jureren, indien ze goedgekeurd worden door de deelnemers.

Daarnaast kan er misschien een publieksprijs worden uitgerijkt, hiervoor kunnen dan alle fundalizers voor stemmen.

Ik ben zelf voor absolute vrijheid qua thema en qua lengte, hoe zou ge dat kunnen verwoorden? x-aantal woorden dan? Want alinea's of zinnen is ni echt doeltreffend.

Ik kijk hier echt naar uit!
Afbeelding
Durango (oude nickname: Durango95)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor freak-o op vr 03 jan 2014 12:44 am

Ik doe mee.
freak-o
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Queen op vr 03 jan 2014 12:45 am

Toffe ideetjes seg! =D>

Het voorstel om sleutelwoorden te gebruiken vind ik persoonlijk wel goed (wel enkel woorden zonder connotatie, zodat iedereen zijn eigen schrijfstijl kan gebruiken). En ja, ik wil eigenlijk wel graag eens meedoen. Nieuwsgierig om te zien of ik iets kan neerpennen dat vlot leest.
Rawr.
Afbeelding
Queen
Fundalize Super-Moderator

Berichtdoor jarou011 op vr 03 jan 2014 12:53 am

Ik wil eventueel wel jureren. Als laatstejaarsstudent journalistiek, weet ik het één en ander over vlot schrijven, maar ik heb niet de creativiteit om zelf mee te doen. Vorig jaar heb ik ook cultuur opgenomen als keuzevak, dus dat ligt wel een beetje in die lijn. Volledige objectiviteit is misschien moeilijk, maar ik wil het wel proberen.
jarou011
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Durango op vr 03 jan 2014 12:59 am

jarou011 schreef:Ik wil eventueel wel jureren. Als laatstejaarsstudent journalistiek, weet ik het één en ander over vlot schrijven, maar ik heb niet de creativiteit om zelf mee te doen. Vorig jaar heb ik ook cultuur opgenomen als keuzevak, dus dat ligt wel een beetje in die lijn. Volledige objectiviteit is misschien moeilijk, maar ik wil het wel proberen.

Ge zijt aangenomen!
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor freak-o op vr 03 jan 2014 4:13 pm

Deelnemers: - durango
- Queen
- the tuxedo
- wizard (?)
- Mayo (?)
- freak-o
Jury: -Jarou011
- Mayo (?)

Zeer leuk concept, maar ik vrees wel dat mijn inzending totaal niet zal kunnen concurreren met de rest :clown:
freak-o
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Durango op vr 03 jan 2014 5:17 pm

freak-o schreef:Zeer leuk concept, maar ik vrees wel dat mijn inzending totaal niet zal kunnen concurreren met de rest :clown:

Ik vrees dat iedereen dat vreest!
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Lupes op vr 03 jan 2014 6:30 pm

ik wil meedoen ; vrij genre dan liefst :)

evt bij overig posten op de site voor stemming?
lupes-style = hack-style

'Sir, Sir, we are surrounded!'

'Excellent, now we can attack in all directions!'

Afbeelding
Lupes (oude nickname: Lupes?)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor wizard op vr 03 jan 2014 6:59 pm

Ik doe ook wel mee. Enige wat ik wel wil vragen is om de uiteindelijke deadline ver genoeg te leggen. (als het kan minstens anderhalve maand)
wizard
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor UltimateTetten op vr 03 jan 2014 9:11 pm

Ik doe mee! :p
Voor volledige objectiviteit: laat de jury de verhalen lezen zonder de namen erbij!
geniaal!
Elberto is het beste lid van Fundalize. Ever.
UltimateTetten (oude nickname: jesse1201)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Durango op di 07 jan 2014 2:35 pm

EY! We laten dit idee niet sterven hé! Er moeten dringend knopen worden doorgehakt en er moet ook n deadline worden vastgelegd! 30 Februari? ;)
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor hypolicious op di 07 jan 2014 3:13 pm

Doet me denken aan het korste horror verhaal ooit:

"The last man on Earth sat alone in a room. There was a knock on the door..."

Alsook, de betere fictie van eigen makelij:

"Eclipx zei iets slims."
Afbeelding

Being naked 'n shit, teh new 2012 trend!
hypolicious (oude nickname: Phluppe)
De slimste mens
De slimste mens

Berichtdoor weirdo op di 07 jan 2014 9:25 pm

Count me in oftewel ik doe mee.
weirdo
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Noiz op do 09 jan 2014 5:44 pm

freak-o schreef:Deelnemers: - durango
- Queen
- the tuxedo
- wizard (?)
- Mayo (?)
- freak-o
Jury: -Jarou011
- Mayo (?)

Zeer leuk concept, maar ik vrees wel dat mijn inzending totaal niet zal kunnen concurreren met de rest :clown:

ik wil ook wel jury zijn :)
Afbeelding
Noiz (oude nickname: just)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Durango op do 09 jan 2014 6:06 pm

Dus! Deelnemers:

Durango
freak-o
Lupes
Mayo
Queen
The_Tuxedo
UltimateTetten
Weirdo
Wizard

Jury:
Alle bovenstaande?
+
Jarou011
Noiz

Vragen waarop je moet antwoord:
Iedereen akkoord met 28 februari als deadline? (7 weken tijd)
Wil je een een thema, genre, sleutelwoorden,... of wil je absolute vrijheid? (meerderheid wint)

Als je niet wilt jureren omdat je niet alles wilt lezen, kan je je uitschrijven als jurylid.

Aan Jarou011 en Noiz. Kan 1 van jullie voorzitter van de jury worden? Zodat iedereen hun tekst naar jullie kan doorsturen en jij ze dan 1 maart zonder username kan posten?
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Noiz op do 09 jan 2014 6:19 pm

Durango schreef:Dus! Deelnemers:

Durango
freak-o
Lupes
Mayo
Queen
The_Tuxedo
UltimateTetten
Weirdo
Wizard

Jury:
Alle bovenstaande?
+
Jarou011
Noiz

Vragen waarop je moet antwoord:
Iedereen akkoord met 28 februari als deadline? (7 weken tijd)
Wil je een een thema, genre, sleutelwoorden,... of wil je absolute vrijheid? (meerderheid wint)

Als je niet wilt jureren omdat je niet alles wilt lezen, kan je je uitschrijven als jurylid.

Aan Jarou011 en Noiz. Kan 1 van jullie voorzitter van de jury worden? Zodat iedereen hun tekst naar jullie kan doorsturen en jij ze dan 1 maart zonder username kan posten?

fine by me :)
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Queen op do 09 jan 2014 6:24 pm

Deadline is goed.
Sleutelwoorden lijken me leuk.
Jureren ga ik nog moeten zien of ik daar wel tijd voor ga hebben, dus is geen zekerheid.

Kan er ook een minimum en maximum woorden worden vastgelegd? Ik heb namelijk geen idee/gevoel hoe kort of lang zo'n kortverhaal moet zijn.
Rawr.
Afbeelding
Queen

Berichtdoor jarou011 op do 09 jan 2014 6:34 pm

Durango schreef:Aan Jarou011 en Noiz. Kan 1 van jullie voorzitter van de jury worden? Zodat iedereen hun tekst naar jullie kan doorsturen en jij ze dan 1 maart zonder username kan posten?

Dan weet de voorzitter zelf wel de usernames, moet dat niet gebeuren door iemand die voor de rest niets met de wedstrijd te zien heeft?
jarou011
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Noiz op do 09 jan 2014 6:38 pm

jarou011 schreef:
Durango schreef:Aan Jarou011 en Noiz. Kan 1 van jullie voorzitter van de jury worden? Zodat iedereen hun tekst naar jullie kan doorsturen en jij ze dan 1 maart zonder username kan posten?

Dan weet de voorzitter zelf wel de usernames, moet dat niet gebeuren door iemand die voor de rest niets met de wedstrijd te zien heeft?

Als voorzitter zal ik wel geen rekening houden met de username. het is niet dat ik hier iemand haat fzo :p
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor freak-o op do 09 jan 2014 7:31 pm

Ik hoop op enkele woorden die in het verhaal moeten voorkomen.
En qua lengte mhm kweet zelf niet echt wat het beste is, minimum van 4 bladzijden en maximum 20? Maar das dan in A5 formaat denkek normaal gezien.
freak-o
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor wizard op do 09 jan 2014 9:09 pm

Kheb is ne lorem ipsum van 10000 woorden in word gegooid en dat zijn 12 A4 bladzijden.
Is minstens 2500 en maximum 10000 woorden in orde voor iedereen? Of zijn er mensen die denken niet toe te komen met 10k woorden?

Sleutelwoorden/concepten die uitgewerkt moeten worden lijkt mij ook het fijnste. We kunnen bijvoorbeeld random woorden gebruiken van http://creativitygames.net/random-word-generator. (voorzitter neemt een screenshot ofzo).

En achteraf mee jureren zie ik ook wel zitten. Hoe gaat die beoordeling gedaan worden? Eventueel een puntensysteem me vier onderverdelingen?
vb
- uitwerking sleutelwoorden ../10
- uitwerking personages ../10
- schrijfstijl ../10
- ...
En dan per onderdeel een gemiddelde nemen over de scores die ieder jurylid geeft?
wizard
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor jarou011 op do 09 jan 2014 11:41 pm

wizard schreef:Kheb is ne lorem ipsum van 10000 woorden in word gegooid en dat zijn 12 A4 bladzijden.
Is minstens 2500 en maximum 10000 woorden in orde voor iedereen? Of zijn er mensen die denken niet toe te komen met 10k woorden?

Sleutelwoorden/concepten die uitgewerkt moeten worden lijkt mij ook het fijnste. We kunnen bijvoorbeeld random woorden gebruiken van http://creativitygames.net/random-word-generator. (voorzitter neemt een screenshot ofzo).

En achteraf mee jureren zie ik ook wel zitten. Hoe gaat die beoordeling gedaan worden? Eventueel een puntensysteem me vier onderverdelingen?
vb
- uitwerking sleutelwoorden ../10
- uitwerking personages ../10
- schrijfstijl ../10
- ...
En dan per onderdeel een gemiddelde nemen over de scores die ieder jurylid geeft?

Ik zou de juryleden elk hun eigen criteria laten hanteren en dan gewoon een algemene score laten geven op 10 of op 20. En daar dan de gemiddeldes van nemen.
jarou011
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Durango op vr 10 jan 2014 12:05 am

Kheb zelf nog niet geantwoord! :p

Ik ben voor volledige vrijheid.

Qua beoordeling: Ik zie zo'n puntensysteem niet echt zitten.

Ik stel dit voor:
Het jurylid kiest zijn top 5. De eerste plaat krijgt 10 punten, 2de plaats 8,... 5de plaats 2. Alle scores worden opgeteld.
Het enige criteria waar ik op deze amateurwedstrijd zou oordelen is: Van welk verhaal heb ik het meest genoten?

2500 en 10000 woorden is miss een te grote speling? Doe anders tussen de 5000 en de 7500?
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor The_Tuxedo op vr 10 jan 2014 2:05 am

Ik vind ook niet dat er met een puntensysteem moet gewerkt worden. Dat maakt het alleen maar moeilijk voor de jury, die ten slotte niet professioneel is, net als de schrijvers. Gewoon beoordelen op het gevoel klinkt arbitrair, maar ik denk dat het de gemakkelijkste manier is. Dus hierin volg ik Durango. Of misschien is er een gulden middenweg?

Qua lengte denk ik dat de ondergrens vrij laag mag liggen hoor. Voor mijn part stellen we zelfs alleen een bovengrens in. Een verhaal van bvb. 2500 woorden kan immers veel sterker zijn dan hetzelfde verhaal dat hier en daar is aangelengd om toch maar aan de ondergrens te geraken. Ik zou mensen echt niet dwingen om een minimumaantal te halen.

Sowieso is een goed verhaal niet te kort, dus ik verwacht niet dat iets van één enkele A4 pagina zou kunnen winnen. Tegelijkertijd is een goed (kort)verhaal niet te lang, dus een bovengrens is wel absoluut nodig. Ik vind de range die wizard voorstelde dan ook goed. Het heeft geen zin om flexibiliteit en vrijheid te geven qua thema enzoverder maar dan wel heel strikt te zijn op de lengte.
Afbeelding
The_Tuxedo (oude nickname: The Tuxedo)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Noiz op vr 10 jan 2014 12:31 pm

ik zou inderdaad gewoon elk jury lid een rangschikking laten maken en zo de punten verdelen.

Van lengte zou ik toch een min. willen ook dan is er beetje een richtlijn voor de schrijvers.
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor freak-o op vr 10 jan 2014 7:00 pm

Kdoe niet meer mee.
freak-o
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Mayo op zo 12 jan 2014 4:10 pm

Ik ben ook voor volledige vrijheid! Aangezien ik ondertussen al een verhaal heb bedacht :mrgreen:

5000 tot 7500 woorden vind ik prima.
Afbeelding

De crew schreef:Gedraagt u nu maar of 't wisserke komt langs

Schaam jullie als crew, echt waar.
Mayo (oude nickname: MayoNaisePot)

Volgende

Keer terug naar Literatuur