register Paswoord vergeten?

Oneindig klein en groot

Waarom zijn de bananen krom?

Oneindig klein en groot

Berichtdoor ANTICHRIST op di 07 jul 2009 9:00 pm

Voor ons is een mier klein en de Mount Everest groot. Maar wat stelt hun grootte voor in het universum, dat van oneindig klein naar oneindig groot lijkt te bestaan? Eerst dachten we aan eindigheid bij kleine structuren, nl. atomen. Maar onderzoek toont aan dat het atoom uit deeltjes bestaat die deeltjes uit deeltjes die deeltjes ook nog eens uit deeltjes dus hoogstwaarschijnlijk die deeltjes ook nog eens uit deeltjes en ga zo maar door.

Ook naar de andere kant toe, elke structuur lijkt deel uit te maken van een grotere en kleinere structuur die dan ook nog eens deel uitmaakt uit een grotere en kleinere structuur.

Geen grenzen, geen limieten.

Ik heb me al eens afgevraagd, stel dat je een lijn zou trekken van "oneindig klein" naar "oneindig groot", waar zouden wij als mens qua grootte op die lijn staan? Meer naar links, in het midden, meer naar rechts?
Rare dingen voor de mensen, denk maar raak.
You have about as much chance of going out with her as the Hubble Telescope has of finding that at the center of each black hole there's a little man with a flashlight trying to find the circuit breaker.
ANTICHRIST (oude nickname: ANTICHRIST)
Gereïncarneerde WC-borstel

Re: Oneindig klein en groot

Berichtdoor -_K4RM1NAT0R_- op di 07 jul 2009 9:07 pm

Goede vraag. Ik denk persoonlijk ook veel na over zon dingen. Ergens moet toch een einde zijn? Bv. in het heelal. Maar aan de andere kant, stel u voor dat het heelal een weg is en je rijd er met je auto over, staat daar dan ineens een muur?
Afbeelding

Benga

The Warrior
-_K4RM1NAT0R_- (oude nickname: laurensmeeus)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Do-it op di 07 jul 2009 9:07 pm

Volgens mij kan je de mens niet op deze lijn plaatsen en er een relatieve verhouding uit halen, aangezien - oneindig en + oneindig geen vaste waarden of vaste punten zijn.

Je kan (volgens jou redenering) namelijk nog altijd een tikkeltje kleiner of een tikkeltje groter gaan, waardoor de eindpunten van de "lijn" zouden verschuiven. Een soort van verhouding bepalen waar de mens staat is dus volgens mij onmogelijk.
Afbeelding
Do-it
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor typo op di 07 jul 2009 9:08 pm

wij kunnen ons enkel baseren op het tot nu toe kleinste en grootste structuur die we tot nu toe ontdekt hebben.
grootste tot nu toe is een ster vy canis majoris.
Afbeelding
Afbeelding
typo
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor ANTICHRIST op di 07 jul 2009 9:12 pm

typo schreef:wij kunnen ons enkel baseren op het tot nu toe kleinste en grootste structuur die we tot nu toe ontdekt hebben.
grootste tot nu toe is een ster vy canis majoris.

Maar het zonnestelsel waar die ster bijhoort hoort dan weer bij een sterrenstelsel en dat sterrenstelsel hoort dan weer bij zo'n soort groep en die groep ook bij een groep en verder en verder. Ik heb het eerder op de algemene structuren niet de individuele.

@ Do-it: Het lijkt dat het "oneindig groot" gedeelte groter is dan het "oneindig klein" gedeelte omdat je bij het "oneindig klein" gedeelte steeds in een compactere ruimte zit. Of is het mss helemaal niet compact, maar lijkt het enkel voor ons zo omdat we zo "groot" zijn t.o.v. "oneindig klein"?
You have about as much chance of going out with her as the Hubble Telescope has of finding that at the center of each black hole there's a little man with a flashlight trying to find the circuit breaker.

Berichtdoor Lennert op di 07 jul 2009 9:27 pm

Pret sigaret zitten roken? :mrgreen:

Kans lijkt me klein hier een zinnig antwoord op te krijgen op IT, aangezien zelfs de meest vooraanstaande wetenschappers/filosofen er achter moeten raden..
Laatst bijgewerkt door Lennert op di 07 jul 2009 9:30 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
Lennert
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Didier Deluxe op di 07 jul 2009 9:29 pm

ANTICHRIST schreef:Ik heb me al eens afgevraagd, stel dat je een lijn zou trekken van "oneindig klein" naar "oneindig groot", waar zouden wij als mens qua grootte op die lijn staan? Meer naar links, in het midden, meer naar rechts?

Oneindig is een begrip, een mens valt dus niet op zo'n lijn te plaatsen.
Wat je wel zou kunnen doen is het kleinste (grootte van elektron) en het grootste (grootte van het heelal, of wat we er van kennen) als resp. min en maximum te nemen en daar de mens mee vergelijken.
Afbeelding

"Bomen komen elkaar niet tegen en leven doorgaans langer."
Didier Deluxe
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Do-it op di 07 jul 2009 9:35 pm

ANTICHRIST schreef:Het lijkt dat het "oneindig groot" gedeelte groter is dan het "oneindig klein" gedeelte omdat je bij het "oneindig klein" gedeelte steeds in een compactere ruimte zit. Of is het mss helemaal niet compact, maar lijkt het enkel voor ons zo omdat we zo "groot" zijn t.o.v. "oneindig klein"?

Ja, ik kan je hier wel in volgen. Maar ik probeerde mijn gedacht te geven over de vraag die je stelde, ivm "waar de mens zich bevind". Of het heelal werkelijk oneindig groot is, en men werkelijk oneindig klein kan gaan laat ik in het midden, aangezien zelfs echte wetenschappers daar nog geen antwoord op hebben (zoals Lennert zegt).

Maar als je zou aannemen dat het werkelijk zo is, dan nog denk ik niet dat je de mens op die lijn kan plaatsen, aangezien oneindig groot en oneindig klein geen vaste punten van de lijn zijn (hopelijk kan je er aan uit :D ).

Vergeet trouwens niet dat "groot" en "klein" relatieve begrippen zijn, dus het "oneindig kleine" lijkt inderdaad compact, omdat wij groter zijn.
Afbeelding
Do-it
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor ANTICHRIST op di 07 jul 2009 9:56 pm

Didier Deluxe schreef:
ANTICHRIST schreef:Ik heb me al eens afgevraagd, stel dat je een lijn zou trekken van "oneindig klein" naar "oneindig groot", waar zouden wij als mens qua grootte op die lijn staan? Meer naar links, in het midden, meer naar rechts?

Oneindig is een begrip, een mens valt dus niet op zo'n lijn te plaatsen.
Wat je wel zou kunnen doen is het kleinste (grootte van elektron) en het grootste (grootte van het heelal, of wat we er van kennen) als resp. min en maximum te nemen en daar de mens mee vergelijken.

Ja die lijn is inderdaad enkel mogelijk met vaste waarden, en als we over vaste waarden spreken dan vervalt deze "oneindigheidstheorie".
Maar laten we dan met de voor ons op dit moment extreemste waarden werken. Het heelal zou dan idd onze grootste extreemste waarde kunnen zijn (hoewel deze volgens aangenomen theorieën uitdijt dus dat wil zeggen dat wanneer tijd toeneemt grootte ook toeneemt en de waarde dus niet vastligt).

Deze zal wss ook wel uit deeltjes bestaan maar laten we de grootte van een lepton als extreemste kleinste waarde nemen.

Dan alsnog mijn vraag. Als we een lijn zouden trekken tussen deze 2 waarden, met de veronderstelling dat het heelal niet uitdijt, waar zouden wij als mens ergens staan? Meer naar links, in het midden, of meer naar rechts?

Berichtdoor Didier Deluxe op di 07 jul 2009 11:04 pm

Kleinste "ding" op aarde is vermoedelijk een quark, onderdeel van een neutron.
Afbeelding

Heeft een doorsnede van 10^-35 m of ander gezegd, een miljoenste van een miljardste van een miljardste van een miljardste van een centimeter, als je een mens van 1,75m neemt is een quark 1,75x10^35 keer kleiner dan een mens.

De doorsnede van het universum werd in 2004 geschat op 156 miljard lichtjaar (van 93 miljard zijn we zeker, kunnen we bekijken) of 1,476*10^27 m dat is dan 8,433x10^26 keer groter dan een mens.

De mens is dus op zo'n schaal "groot", maar daar we nog van het kleinste noch van het grootste weten dat het specifiek die grootte heeft, laat staan überhaupt het grootste danwel kleinste is, kan hierover moeilijk verder gediscussieerd worden.

Het enige wat je wel aan het denken zou kunnen zetten is dat het kleinste deeltje kleiner is dan het grootste groot is, en omdat het heelal zo extreem groot is is het des te verbazend dat een quark in verhouding nog extreem veel kleiner is. :)
Afbeelding

"Bomen komen elkaar niet tegen en leven doorgaans langer."
Didier Deluxe
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor ANTICHRIST op wo 08 jul 2009 11:32 am

Het kleinste elementaire deeltje is wel degelijk een lepton (vb. elektronen, positronen, muonen, etc.).
De diameter ervan is totnogtoe onberekenbaar zodat het volume ook niet berekend kan worden. Hierdoor zegt met: het volume van het lepton is 0.

Een nucleon bestaat uit quarks, maar deze zijn daarom niet kleiner dan een lepton.

Berichtdoor barracuda op wo 22 jul 2009 11:40 pm

Heb zo mijn leerkracht wiskunde ook eens late flippe...

tijdens meetkunde vertelde hij ons dat een punt oneindig klein is, en dat een lijn bestond uit een serie van punten die in dezelfde richting liggen...

Toen vroeg ik hem, maar als punten oneindig dun zijn? hoe kunnen ze dan een lijn vormen? oneindig klein + oneindig klein + oneindig klein + ... = toch nog steeds oneindig klein?

:)
barracuda (oude nickname: Barracuda)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor ANTICHRIST op wo 22 jul 2009 11:49 pm

barracuda schreef:Heb zo mijn leerkracht wiskunde ook eens late flippe...

tijdens meetkunde vertelde hij ons dat een punt oneindig klein is, en dat een lijn bestond uit een serie van punten die in dezelfde richting liggen...

Toen vroeg ik hem, maar als punten oneindig dun zijn? hoe kunnen ze dan een lijn vormen? oneindig klein + oneindig klein + oneindig klein + ... = toch nog steeds oneindig klein?

:)

Ja hehe ik weet ook nog goed dat ik dat zo raar vond, die punten en lijnen die men op bord tekende :) Een punt stelt een positie voor in de ruimte, maar heeft wel nul dimensies :-k

Rare dingen voor de mensen

Keer terug naar Wetenschap & Geschiedenis