register Paswoord vergeten?

Gewicht 'data-bestanden'

Waarom zijn de bananen krom?

Re: Gewicht 'data-bestanden'

Berichtdoor Lupes op ma 08 maart 2010 11:10 pm

Pr0xje schreef:Definitie: Een byte is het kleinste adresseerbare gedeelte van een computergeheugen.

Vergelijk het nu eens op grotere schaal met het geheugen van de mens. Wij nemen dag op dag ook meer ervaringen, herinneringen, weetjes, ... op in onze hersenen wat wij vervolgens een hele leven mee rond sleuren. Wij als mensen kunnen ons hele dagen herinneren en dit slagen wij ook op in onze hersenen. Een persoon die heel veel heeft meegemaakt in zijn leven en dat ook allemaal in zijn hersens op gaat slagen gaat niet meer wegen dan een zelfde persoon die geen dingen meemaakt.

Elektriciteit wordt onderscheiden in verschijnselen rond statische elektrische ladingen en bewegende elektrische ladingen. Elektrische lading is een natuurkundige grootheid die aangeeft op welke manier een deeltje wordt beïnvloed door elektrische en magnetische velden. Voorwerpen kunnen zowel positief als negatief geladen zijn. Gelijke ladingen stoten elkaar af, terwijl tegengestelde ladingen elkaar juist aantrekken.

m.a.w. dat elektriciteit ook geen gewicht heeft. Alles draait rond het beïnvloeden van elektrische en magnetische velden. Dit gebeurd gewichtloos.

Breezz schreef:Domme vragen bestaan niet maar deze ...

Domme vragen bestaan echt niet. Dit zijn zo een vragen waarbij ik denk dat Albert Einstein veel te vroeg is overleden.
Moest hij lid geweest zijn van Fundalize had hij ons echt een beknopt antwoord kunnen geven. Want alles wat ik hierboven typte is gewoon hetgene wat ik kon afleiden uit wikipedia. :mrgreen:

en toch is het menselijk geheugen zoveel ingewikkelder en fantastischer dan een computergeheugen..
en ik kan bevestigen wat nagasy zegt (ben zelf burgerlijk ingenieur in computerwetenschappen):
er gaat een verschil in gewicht zijn, maar dit is zo minuscuul klein dat je het niet kunt meten
lupes-style = hack-style

'Sir, Sir, we are surrounded!'

'Excellent, now we can attack in all directions!'

Afbeelding
Lupes (oude nickname: Lupes?)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor BramVroy op ma 08 maart 2010 11:28 pm

@Pr0xje: wat ik mij uit een verre biologie les herinner waar ik wrslk toch op gebuisd was: herinneringen zijn 'elektrische' verbindingen (neuronen? :p) en als het een verbinding (dus geen lading) is, moet het toch iets wegen? A'ight? 8-[
Haha, nooit goed geweest in wetenschappen.
BramVroy (oude nickname: V.Bram)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Zizi_coin_coin op di 09 maart 2010 12:04 am

Lupes schreef:en toch is het menselijk geheugen zoveel ingewikkelder en fantastischer dan een computergeheugen..
en ik kan bevestigen wat nagasy zegt (ben zelf burgerlijk ingenieur in computerwetenschappen):
er gaat een verschil in gewicht zijn, maar dit is zo minuscuul klein dat je het niet kunt meten

Dan heb jij je computerlessen niet goed geleerd. Een 5V signaal wordt idd aangelegd om een bit op 1 te zetten, maar dit 5V signaal blijft niet de hele tijd aan staan. Een geheugen (computer) bestaat uit transistoren die zoals hierboven al aangegeven was een fysieke stand heeft. De ene stand is 1, de andere is 0. Om de stand te vervangen heb je een tijdelijk pulssignaal nodig. Aangezien je pulssignaal tijdelijk is en na enkele microseconden wegsterft zal je gewicht niet veranderen, omdat alleen de stand van de transistor is veranderd. Of zoals Einstein zou zeggen: de materie die die puls bevat is omgezet naar energie om de stand van de transistor te veranderen. Alle pulsmaterie is weg, waardoor bijgevolg ook alle 'extra ingespoten' energie weg is, resulterend in een nettoverandering van 0,0000... microgram.

Op biologisch vlak weet ik het niet, maar daar lijkt het mij eerder dat bij een nieuw geheugen extra hersenweefsel wordt aangemaakt of het weefsel dichter wordt. Hier zou ik eerder wel gokken op een massaverandering.
Zizi_coin_coin (oude nickname: Zizi coin coin)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Lupes op di 09 maart 2010 8:17 pm

Zizi_coin_coin schreef:
Lupes schreef:en toch is het menselijk geheugen zoveel ingewikkelder en fantastischer dan een computergeheugen..

Dan heb jij je computerlessen niet goed geleerd. Een 5V signaal wordt idd aangelegd om een bit op 1 te zetten, maar dit 5V signaal blijft niet de hele tijd aan staan. Een geheugen (computer) bestaat uit transistoren die zoals hierboven al aangegeven was een fysieke stand heeft. De ene stand is 1, de andere is 0. Om de stand te vervangen heb je een tijdelijk pulssignaal nodig. Aangezien je pulssignaal tijdelijk is en na enkele microseconden wegsterft zal je gewicht niet veranderen, omdat alleen de stand van de transistor is veranderd. Of zoals Einstein zou zeggen: de materie die die puls bevat is omgezet naar energie om de stand van de transistor te veranderen. Alle pulsmaterie is weg, waardoor bijgevolg ook alle 'extra ingespoten' energie weg is, resulterend in een nettoverandering van 0,0000... microgram.

Op biologisch vlak weet ik het niet, maar daar lijkt het mij eerder dat bij een nieuw geheugen extra hersenweefsel wordt aangemaakt of het weefsel dichter wordt. Hier zou ik eerder wel gokken op een massaverandering.

dat bedoel ik toch :roll:
lupes-style = hack-style

'Sir, Sir, we are surrounded!'

'Excellent, now we can attack in all directions!'

Afbeelding
Lupes (oude nickname: Lupes?)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Vendetta op wo 07 apr 2010 4:24 pm

nagasy schreef:Dit topic trok mijn aandacht een eindje geleden, maar gezien dit een wetenschappelijke vraag is, heb ik mijn tijd genomen om het één en het ander op te zoeken. Belangrijkste om te beginnen was de manier waarop een harde schijf een bit opslaat.

1. Zoals we weten is een bit een 0 of een 1 die op een harde schijf gelezen wordt door een elektrische spanning te zetten op een sector op je harde schijf. een bit wordt herkend door het veld een waarde van 5 volt te geven.

Wat opzoekwerk bracht ons bij de maateenheid van elektrische spanning (of voltage). Dit is het aantal joule/coulomb. Maar dit heeft natuurlijk niets te zien met het gewicht van 1 volt. Ik wist wel dat elektronen het moleculaire gewicht benaderden, gezien ze energie E gemeenschappelijk hebben, maar ik wou zekerheid hebben.

Bij deze komen we dan op de elektronenVolt. De elektronenvolt zal hier vooral gekend zijn bij fysici en chemici. Gezien deze gebruikt wordt in deeltjesfysica.

1 elektronVolt (eV) is de energieverandering die een vrij deeltje met een lading gelijk aan die van een elektron (de elementaire lading e) ondervindt wanneer het in een elektrisch veld een weg aflegt tussen twee punten die een onderling potentiaalverschil van 1 volt hebben.

wikipedia schreef:Net zoals de joule voor energie, is de kilogram een onhandig grote eenheid van massa voor microscopische hoeveelheden zoals deeltjes. Daarom gebruikt men voor massa's van atomen en atoomkernen de atomaire massa-eenheid (amu, symbool u) en voor subatomaire deeltjes de elektronvolt. Weliswaar is de eV een eenheid van energie, maar hij is ook geschikt als massaeenheid, doordat de massa m van een deeltje evenredig is met zijn inwendige energie E, volgens de relatie E = mc2 uit de speciale relativiteitstheorie. Hierin is c de lichtsnelheid in vacuüm. Strikt genomen drukt men dan de massa uit in eV/c2.
Een elektronvolt is dus een zeer kleine hoeveelheid massa:
1 eV = 1,782 661 9 × 10E–36 kg;
1 kg = 5,609 588 8 × 1035 eV.
In dit geval zorgen de voorvoegsels k-, M- en G- ervoor dat uiteenlopende massa's allemaal eenvoudig uitgedrukt kunnen worden. De massa van een elektron is ongeveer 511 keV (0,511 MeV), die van een proton 938 MeV en die van het W-boson 80 GeV.

Er is dus een massaverschil (ook een gewichtsverschil, maar dan moet je de massa nogmaals delen door de gravitatieconstante).

Maar zelf met microweegschalen is dit verschil nauwelijks meetbaar vrees ik. gezien de gravitatieconstante G nogmaals 10E-11 is. Dat brengt het gewichtsverschil bij een lege harde schijf tegenover een volle op x (zijnde het aantal bits) * 10E-47 kg

ik denk dat ge nu bepaalde grootheden door elkaar aan het halen zijt. De elektronvolt is een eenheid van energie net als joule of calorie en dus geen maat voor massa. Wanneer ge een batterij gebruikt gaan de elektronen bewegen door uw circuit waarbij hun energie wordt gebruikt om bijvoorbeeld een moter te laten draaien. De elektronen verdwijnen dus niet (Wet van behoud van massa) maar geven enkel energie af. Het aantal elektronen in uw batterij blijft dus constant : er gaan er weg aan de - kant, geven hun energie af en keren daarna terug langs de + kant.

Dus uw batterij gaat in mijn ogen gewoon evenveel wegen voor of na gebruik.

Wat betreft de harde schijven: veel ervan werken met ferro-ëlektrische materialen. Dat zijn materialen die door aanleggen van een extern veld een bepaalde polarisatie krijgen en deze na uitschakelen van het veld ook behouden. Dus ge hebt uw bit ge legt een magneetveld aan, de deeltjes in uw bit gaan zicht schikken volgens het veld. Zodra het veld wordt weggenomen blijft die polarisatie behouden. Afhankelijk van richting waarin ge de deeltjes hebt opgelijnd spreekt men dan van 0 of 1. Wilt ge die bit nu overschrijven dan neemt ge gewoon een tegengesteld magneetveld et voila omgekeerd polarisatie.

En ook dit alles zonder verandering van massa.
Vendetta
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Hitlor op vr 07 mei 2010 6:23 pm

Een concreet antwoord is simpelweg dat er geen massaverandering optreedt, want op macro-schaal werken we niet met de voor mij beschreven kleine waarden.

Net zoals bij beduidende cijfers. 5,00 x 2,00000001 is ook gewoon 10,0 en dat is een wetenschappelijk correct antwoord.
Hitlor (oude nickname: Odalf Hetlir)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Tomas op vr 07 mei 2010 7:07 pm

Een harde schijf bestaat in essentie uit allemaal magnetische dipooltjes die 2 richtingen kunnen aannemen, die tegensteld aan mekaar zijn. Stel het je voor als afzonderlijke gebiedjes met een pijltje naar boven of naar beneden. Zo worden bits opgeslaan. Een bestand opslaan is dus een aantal bits veranderen, wat dus overeenkomt met de de richting van de magnetische dipool om te draaien door een elektrisch veld aan te leggen (gegenereerd door een potentiaalverschil = spanning). Conclusie: Er zal geen verschil in massa zijn.

Referentie: Materialen in de Elektronica (2e Bach. Burg. Ir. Elektrotechniek)
Afbeelding
Tomas (oude nickname: RoosPluizigKonijn)
I am the alpha and the omega
I am the alpha and the omega

Vorige

Keer terug naar Wetenschap & Geschiedenis