register Paswoord vergeten?

Thermodynamische berekeningen

Waarom zijn de bananen krom?

Thermodynamische berekeningen

Berichtdoor impulsion op do 02 dec 2010 8:51 pm

Goeieavond,

Kan iemand me helpen met volgend probleem?

Ik zou graag berekenen hoeveel warmte onttrokken wordt door een stroom van water naast een warmtebron..
Het is de warmte van de verbanding in een motor naar het koelcircuit...

De warmte van de verbranding (800°) gaat naar het metaal van de cylinder (convection) wat dan in het metaal zelft voortplant (conduction) wat dan in het koelsysteem gaat die een snelheid heeft van 6m/s in een opervlakte gelijk aan de oppervlakte van een 20mm dia buis (convection).

Nu is het probleem, door de sneeuw kan ik onmogelijk men formules en werkwijzes halen, dus hoop ik dat iemand van jullie nogal goed is in fysica/thermodynamica, en me uit de nood kan helpen (en verbeteren waar ik verkeerd ben..)

Indien je wat It euro's wilt, ...
impulsion (oude nickname: Impulsion)
Onwetende
Onwetende

Re: Thermodynamische berekeningen

Berichtdoor Jellesg op do 02 dec 2010 9:54 pm

Tegen wanneer is het? Kheb ook de formules nodig en die liggen thuis in mn cursus thermo van vorig jaar dus kan ik je ten vroegste dit weekend helpen :p
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Do-it op do 02 dec 2010 11:15 pm

Hmm, ik kon da vorig jaar :p Heb hier op kot die cursus niet liggen. Maar (correct me if i'm wrong) zou het kunnen dat voor de warmteoverdracht, je ook de temperatuur van het binnenkomende water nodig hebt?

Ik dacht dat het iets was als: Q = m(h1-h2) = mc(T1-T2)

Hierbij is dan
Q = warmteoverdracht/tijdseenheid
m = massadebiet (= A*v = pi*(0,1)²*6)
h1 en h2: de enthalpieën
c = warmtecapaciteit van het water
T1 = 800°C
T2 = temp van binnenkomende water

Ik ben wel niet zeker of ge dat hier moogt toepassen, ik verwaarloos die metaalconductiviteit enzo. Weet zelfs niet of ik mij die formule nog juist herinner. Maar mss kan het u op weg helpen. Ben ook niet zeker van die watercapaciteit, mss kunnen anderen hier bevestigen ofzo :)
Afbeelding
Do-it
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Jellesg op vr 03 dec 2010 8:44 pm

Je hebt sowieso nog gegevens tekort hé. Warmteoverdrachtscoëfficiënten (alfa) van je buiswand, warmtegeleidingscoëfficiënt (lambda) van je metaal, en de afstand tussen je warmtebron en de cilinder indien daar rekening mee moet gehouden worden (ik vermoed dat je gewoon de warmteoverdrachtscoëfficiënt van de buitenkant van je buis moet gebruiken zonder nog 'straling' van je warmtebron tot bij de cilinder erbij te moeten rekenen).

EDIT: de dikte van je cilinder moet je ook nog weten :p
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor impulsion op ma 13 dec 2010 10:22 pm

Sorry voor men late reactie:

@Jelle, het is voor mezelf, geen deadline. Al wil ik het zo snel mogelijk oplossen.
@ do-it, ik weet alle temperaturen dat ik als doel stel, dus ik kan er wel raken, bedankt voor je hulp!

Ik ben halverwege nu, hopelijk tegen eind van de week weet ik al men gegevens, en kan ik verder..

Alvast bedankt!

Indien je zot zit van de IT euro's, laat het weten, ik stort je wat..
impulsion (oude nickname: Impulsion)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Cab op ma 13 dec 2010 10:50 pm

Do-it schreef:Ik ben wel niet zeker of ge dat hier moogt toepassen, ik verwaarloos die metaalconductiviteit enzo. Weet zelfs niet of ik mij die formule nog juist herinner. Maar mss kan het u op weg helpen. Ben ook niet zeker van die watercapaciteit, mss kunnen anderen hier bevestigen ofzo :)

de warmtegeleidingscoëfficiënt van het metaal is niet echt een verwaarloosbaar iets... integendeel.
Maar uw basisformule is wel correct als ik me dit 4 jaar geleden nog kan herinneren, deze moet enkel nog aangevuld worden door de warmtegeleidingscoëfficiënt.

warmteoverdracht Q = lambda x deltaT x Oppervlakte A = m x c x deltaT

De lambda van het staal kan je opzoeken, deltaT is het temperatuurverschil en de oppervlakte is het raakoppervlak van de buis. C kan je opzoeken en m kan je berekenen...
Als ik me niet vergis heb je hier maar 1 onbekende en dat is de temperatuur na warmteoverdracht (t2), waarmee je dus ook Q kan berekenen.

Probeer dit eens?
Cab (oude nickname: Cab.)
Intellectueel
Intellectueel

Keer terug naar Wetenschap & Geschiedenis