register Paswoord vergeten?

Sneller dan het licht?

Waarom zijn de bananen krom?

Sneller dan het licht?

Berichtdoor AMGXV op do 21 apr 2011 4:47 pm

Reist de stok sneller dan het licht? :?
Of is er een soort theorie voor?

AMGXV (oude nickname: {3C}AMGXV)
Krapuul
Krapuul

Re: Sneller dan het licht?

Berichtdoor Mayo op do 21 apr 2011 4:54 pm

Hij zal natuurlijk sneller de por voelen dan dat hij het licht zal opvangen, maar uw stok gaat niet sneller dan het licht. Uw stok gaat bewegen aan (bv) 5cm/s.
Afbeelding

De crew schreef:Gedraagt u nu maar of 't wisserke komt langs

Schaam jullie als crew, echt waar.
Mayo (oude nickname: MayoNaisePot)
I am the alpha and the omega

Berichtdoor Spid3Y op do 21 apr 2011 4:55 pm

ge weet toch niet aan welke snelheid hij de stok gaat bewegen 8-[
Afbeelding
Spid3Y (oude nickname: Sond_SpideY)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor AMGXV op do 21 apr 2011 5:07 pm

Mayo schreef:Hij zal natuurlijk sneller de por voelen dan dat hij het licht zal opvangen, maar uw stok gaat niet sneller dan het licht. Uw stok gaat bewegen aan (bv) 5cm/s.

Dus uit jouw manier van denken betekent het dat energie sneller is dan licht?
Of is er een soort uitleg hierbij?

En 5cm/s is wel heel traag :lol:
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor Mayo op do 21 apr 2011 5:10 pm

(Ik nam gewoon 5cm omdat er stond dat die stok 5cm korter is :P, en dat is trouwens niet zo kort aangezien uwe stok een paar lichtjaren lang is. Dus ge gaat enorm veel kracht nodig hebben om die in beweging te brengen.)

Volgens mij geef je geen energie door, omdat je die stok vooruit duwt.
Afbeelding

Berichtdoor AMGXV op do 21 apr 2011 5:15 pm

Mayo schreef:(Ik nam gewoon 5cm omdat er stond dat die stok 5cm korter is :P, en dat is trouwens niet zo kort aangezien uwe stok een paar lichtjaren lang is. Dus ge gaat enorm veel kracht nodig hebben om die in beweging te brengen.)

Volgens mij geef je geen energie door, omdat je die stok vooruit duwt.

Maar een die stok is in de ruimte, zonder enige weerstand van andere stoffen en zonder invloed van zwaartekracht.
:-k

Maar dat is niet het punt, we denken hier puur theoretisch.
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor Sneezy op do 21 apr 2011 5:28 pm

neen. De kracht die de man op de stok zet bepaald de snelheid en een persoon kan nooit bewegen tegen de snelheid van het licht.

en wa mayo in zijn eerste reactie zei klopt half. de persoon die geport word gaat wel degelijk de stok zien bewegen, MAAR als hij naar de persoon kijkt die de stok duwt gaat hij geen beweging zien. wss ziet hij de persoon zelf nog ni staan of die gast moest er al 2 jaar staan ^^
Sneezy (oude nickname: TimeDefeater)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Jellesg op do 21 apr 2011 6:41 pm

Je voelt niet alleen de por, je ziet hem ook hé. Het uiteinde van de stok is op slechts 5cm van je en die zal je dus ook gewoon zien bewegen op het moment dat hij bewogen wordt. De persoon die de stok beweegt zal je echter slechts twee jaar later de beweging zien maken, in de veronderstelling dat je een persoon op twee lichtjaar afstand kan waarnemen uiteraard. De stok beweegt dus totaal niet sneller dan het licht, het licht komt gewoon met wat vertraging door de grote afstand, en er is niets dat je eerder waarneemt dan het licht waar die waarneming van afkomstig is.

EDIT: eigenlijk wat Sneezy zei dus :p
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Mayo op do 21 apr 2011 6:44 pm

Ik denk dat AMGXV bedoelt dat als je die stok een duw geeft dat je dan eigenlijk energie doorgeeft. En dat die energie dus sneller dan het licht gaat.
Afbeelding

Berichtdoor AMGXV op do 21 apr 2011 7:23 pm

Mayo schreef:Ik denk dat AMGXV bedoelt dat als je die stok een duw geeft dat je dan eigenlijk energie doorgeeft. En dat die energie dus sneller dan het licht gaat.

Dat dus ongeveer. :o
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor maxovitsj op do 21 apr 2011 8:09 pm

Je kan niet sneller dan het licht. Special relativity? :D
Afbeelding

It's a bird with a hat.. so what
My Youtube channel: here || My Twitter: @Maxovitsj
maxovitsj
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Cab op do 21 apr 2011 9:05 pm

Dit is vrij simpel, het licht reist uiteraard sneller maar de stok zal hem wel eerst poken.

Dit zijn 2 onvergelijkbare situaties.
Licht zijn golven die zich door een medium bewegen aan een bepaalde snelheid, dit is een echte fysische hoeveelheid dat beweegt zoals geluid dat ook is.
Terwijl kinetische energie zoals het laten bewegen van een stok, dit totaal niet is.
Als jij een stok laat bewegen dan zet jij de energie gevormd door het samentrekken van de spieren, om in een beweging. Dat is een begrip, geen fysische hoeveelheid. Er gaan geen "energiegolven" van uw spieren overgaan naar de stok om deze te laten bewegen...
Bijgevolg dat je dus niet gaan spreken dat de energie gevormd door de beweging "sneller" zal zijn dan licht, omdat energie in deze vorm geen snelheid heeft.

Het feit waarom de stok de persoon eerst zal raken is omdat de stok een vaste onsamendrukbare massa is, m.a.w. de snelheid waarmee je de stok beweegt zal exact hetzelfde zijn aan het uiteinde van de stok.
Met een stalen veer is dit bijvoorbeeld niet zo...
Cab (oude nickname: Cab.)
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor AMGXV op do 21 apr 2011 10:01 pm

Cab schreef:Dit is vrij simpel, het licht reist uiteraard sneller maar de stok zal hem wel eerst poken.

Dit zijn 2 onvergelijkbare situaties.
Licht zijn golven die zich door een medium bewegen aan een bepaalde snelheid, dit is een echte fysische hoeveelheid dat beweegt zoals geluid dat ook is.
Terwijl kinetische energie zoals het laten bewegen van een stok, dit totaal niet is.
Als jij een stok laat bewegen dan zet jij de energie gevormd door het samentrekken van de spieren, om in een beweging. Dat is een begrip, geen fysische hoeveelheid. Er gaan geen "energiegolven" van uw spieren overgaan naar de stok om deze te laten bewegen...
Bijgevolg dat je dus niet gaan spreken dat de energie gevormd door de beweging "sneller" zal zijn dan licht, omdat energie in deze vorm geen snelheid heeft.

Het feit waarom de stok de persoon eerst zal raken is omdat de stok een vaste onsamendrukbare massa is, m.a.w. de snelheid waarmee je de stok beweegt zal exact hetzelfde zijn aan het uiteinde van de stok.
Met een stalen veer is dit bijvoorbeeld niet zo...

Achzo, ik dacht altijd dat energie ook een soort snelheid had, ik bedoel maar dat je heel veel voorbeelden ziet waarbij dat energie met pijlen of zelfs golven wordt weergegeven, daarvan dus mijn gedacht :-k :D
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor Cab op do 21 apr 2011 10:26 pm

Tis maar wat je verstaat onder energie... als je remt met uw fiets dan wordt de energie van de beweging van uw benen ook omgezet in warmte-energie, das dan weer wel een energievorm dat een snelheid heeft.
Je kan ook de hard en zacht poken met die stok, dan steek je zogenaamd "een hogere hoeveelheid" energie in de beweging.
Maar de beweging van een stok kan absoluut niet vergelijken met lichtenergie, is een totaal ander begrip.

Het is echt hoe je het bekijkt, in feite zijn dit gewoon termen en vormen uitgedacht door wetenschappers om te kunnen omgaan en rekenen met energie. Om gevolgen te kunnen berekenen en voorspellen, maar je kan zo'n dingen gaan herleiden tot de bewegingen van de moleculen, atomen, elektronen, verspringen van de elektronen op de banden... etc etc...
Energie is een oneindig groot begrip, je kan blijven oorzaken en gevolgen gaan herleiden...
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor xaviraan op do 21 apr 2011 11:32 pm

Vind ik maar een flauwe 'raadsel'. Wat Sneezy zei lijkt me vrij logisch.

Dit is een veel betere (iedereen weet wel wat portals zijn neem ik aan):

- Zet een portal (A) op een stoel

- Zet een andere portal (B) op een muur

- Gooi nu die stoel door de portal van de muur

Wat zou er volgens jullie gebeuren? :p
xaviraan
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor AMGXV op vr 22 apr 2011 9:28 am

xaviraan schreef:Vind ik maar een flauwe 'raadsel'. Wat Sneezy zei lijkt me vrij logisch.

Oneindig lange warp of een zwart gat (of iets dergelijks)..

Maar dit was geen raadsel-topic ofso, ik was gewoon benieuwd.
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor Cab op vr 22 apr 2011 7:48 pm

xaviraan schreef:Vind ik maar een flauwe 'raadsel'. Wat Sneezy zei lijkt me vrij logisch.

Mongolen die geloven dat portals bestaan, gaan hierover beginnen nadenken... correct?
Het gaat hier over wetenschap, geen sciencefiction.

Die vraag van AMGXV is een hele goede vraag, veel mensen vergissen zich hierin. De meesten denken er zelfs niet over na of interesseren er zich niet in...
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor Lennert op vr 22 apr 2011 8:26 pm

Trolled by troll-physics ](*,) :lol:
Lennert
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor bjoerk op di 26 apr 2011 12:29 am

Portals collapsen als hun versnelling verandert. Want ze collapsen niet door de bewegign van de aarde maar wel als je der mee gooit bv ^^
Afbeelding

http://www.setbb.com/kevinphillippe/
YOU GOTTA FIGHT FOR KP's RIGHT TOO POOOOOOOOOOST
http://nl.pokerstrategy.com/#u715ES
bjoerk
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor xaviraan op di 26 apr 2011 12:49 am

Cab schreef:

Mongolen die geloven dat portals bestaan, gaan hierover beginnen nadenken... correct?
Het gaat hier over wetenschap, geen sciencefiction.

Die vraag van AMGXV is een hele goede vraag, veel mensen vergissen zich hierin. De meesten denken er zelfs niet over na of interesseren er zich niet in...

Zo'n goede vraag is het nu niet hoor. De stok beweegt uiteindelijk maar 5cm, niet 2 lichtjaren... De energie moet niet van persoon A naar persoon B reizen door de stok om de stok te laten bewegen eh. Dus dat gedoe dat het energie niet sneller dan het licht kan gaan heeft hier niets mee te maken.

De stok beweegt uiteindelijk 5cm, en zal aan +-5cm/s bewegen, thats it.
xaviraan
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Lupes op do 28 apr 2011 4:04 pm

snelheid is ook maar relatief he...
stel dat de 2 personen en de stok alledrie aan constante snelheid van 50 kmph bewegen (in dezlefde richting), dan is de snelheid al afhankelijk van het waarnemingspunt :P

en de snelheid waarmee de stok beweegt hangt ook maar af van de kracht die je erop steekt: weliswaar zal die stok maar 5cm bewegen (als je persoon B als ondoordringbaar object ziet), maar of ie daar 1 seconde of 23 nanoseconden of 5 jaar over doet, dat is afhankelijk van de kracht die je erop steekt
lupes-style = hack-style

'Sir, Sir, we are surrounded!'

'Excellent, now we can attack in all directions!'

Afbeelding
Lupes (oude nickname: Lupes?)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor MSTRKRFTR op wo 25 mei 2011 7:11 pm

Ik denk niet dat je een stok van 2 lichtjaar lang kan vasthouden, door de zwaartekracht die aan de stok trekt...

Sorry :lol:
Afbeelding

When I stand before God at the end of my life, I would hope that I would not have a single bit of talent left, and could say, "I used everything you gave me".
MSTRKRFTR
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor kick op wo 25 mei 2011 7:15 pm

MSTRKRFTR schreef:Ik denk niet dat je een stok van 2 lichtjaar lang kan vasthouden, door de zwaartekracht die aan de stok trekt...

Sorry :lol:

jup, nu lag ik toch wel plat van het lachen.. :-=
Afbeelding

thx to psydo
kick
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor AMGXV op wo 25 mei 2011 7:19 pm

MSTRKRFTR schreef:Ik denk niet dat je een stok van 2 lichtjaar lang kan vasthouden, door de zwaartekracht die aan de stok trekt...

Ik denk niet dat je in de ruimte zoveel last gaat hebben van de zwaartekracht, want, zoals iemand eerder tegen mij zei in een andere topic; in de ruimte is er, al dan niet in theorie, ontzettend veel plaats waar er niks is. Indien je zwaartekracht zou hebben veronderstel ik dat er zich een groot hemellichaam moet bevinden, indien deze er zou zijn ga ik er van uit dat er dan ook andere dingen rond zouden zweven die eveneens een aantrekkingskracht zouden uitoefenen op de stok.

Maar mijn vraag was puur theoretisch en eigenlijk al opgelost, ik heb het niet grondig bekeken.
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor MSTRKRFTR op wo 25 mei 2011 7:48 pm

AMGXV schreef:

Ik denk niet dat je in de ruimte zoveel last gaat hebben van de zwaartekracht, want, zoals iemand eerder tegen mij zei in een andere topic; in de ruimte is er, al dan niet in theorie, ontzettend veel plaats waar er niks is. Indien je zwaartekracht zou hebben veronderstel ik dat er zich een groot hemellichaam moet bevinden, indien deze er zou zijn ga ik er van uit dat er dan ook andere dingen rond zouden zweven die eveneens een aantrekkingskracht zouden uitoefenen op de stok.

Maar mijn vraag was puur theoretisch en eigenlijk al opgelost, ik heb het niet grondig bekeken.

Ikweet dat het nergens op slaat, maar tussen elk voorwerp in de ruimte is een aantrekkingskracht, de veldsterkte (op de aarde zwaartekracht genoemd). Een stok van 2 lichtjaar - 5cm lang zal wel een serieuze veldsterkte verwerven.

Nuja, dat is zeveren om te zeveren.
Afbeelding

When I stand before God at the end of my life, I would hope that I would not have a single bit of talent left, and could say, "I used everything you gave me".
MSTRKRFTR
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor The_Tuxedo op do 26 mei 2011 12:16 pm

MSTRKRFTR schreef:
AMGXV schreef:

Ikweet dat het nergens op slaat, maar tussen elk voorwerp in de ruimte is een aantrekkingskracht, de veldsterkte (op de aarde zwaartekracht genoemd). Een stok van 2 lichtjaar - 5cm lang zal wel een serieuze veldsterkte verwerven.

Nuja, dat is zeveren om te zeveren.

En verkeerd. :D Ten eerste heet de zwaartekracht overal zwaartekracht (of gravitatiekracht), de veldsterkte is de zwaartekracht op een bepaalde plaats in de ruimte. En ten tweede gaat die kracht zoals 1/r^2 zodat een tweede object zich al vrij dichtbij moet bevinden om een degelijke kracht uit te oefenen. (met vrij dichtbij bedoel ik in termen van kosmologie natuurlijk) En op de meeste plaatsen in de ruimte bevinden zich geen objecten zich zo dichtbij. 2 lichtjaar is niks he. De stok zal wel een serieus traagheidsmoment hebben.
Afbeelding
The_Tuxedo (oude nickname: The Tuxedo)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor jefke666 op do 26 mei 2011 12:46 pm

Mag ik erop wijzen dat slechts fotonen de lichtsnelheid kunnen hebben :)
Dit is omdat fotonen geen massa hebben en aangezien dat vanaf je een massa hebt die massa oneindig groot wordt naar mate je snelheid de lichtsnelheid nadert. Voor de lichtsnelheid is dus een oneindig grote hoeveelheid energie nodig.
Dus maw uwe coole stok kan niet sneller dan het licht reizen tenzij uwe coole stok massaloos is wat in mijn ogen redelijk abstract lijkt om aan te nemen.
(sorry als het al gezegd is ondertusse had geen goesting om sommige hun gezever te leze :p)
jefke666
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor The_Tuxedo op do 26 mei 2011 2:32 pm

jefke666 schreef:Mag ik erop wijzen dat slechts fotonen de lichtsnelheid kunnen hebben :)
Dit is omdat fotonen geen massa hebben en aangezien dat vanaf je een massa hebt die massa oneindig groot wordt naar mate je snelheid de lichtsnelheid nadert. Voor de lichtsnelheid is dus een oneindig grote hoeveelheid energie nodig.
Dus maw uwe coole stok kan niet sneller dan het licht reizen tenzij uwe coole stok massaloos is wat in mijn ogen redelijk abstract lijkt om aan te nemen.
(sorry als het al gezegd is ondertusse had geen goesting om sommige hun gezever te leze :p)

Tuurlijk mag je dat. 't Is niet helemaal juist, maar je mag het zeker :D Elk massaloos deeltje kan de lichtsnelheid halen/benaderen. Maar wat je zegt is eigenlijk de vraag die de topicstarter zich stelt: onze kennis zegt ons dat de stok de lichtsnelheid niet kan halen, dus wat gebeurt er hier dan?
Ik zal je zeggen wat er volgens Cab gebeurt en wat ik ook eerst dacht. De stok legt helemaal geen 2 lichtjaar af. Hij legt 5cm af. Het ene uiteinde van de stok beweegt 5cm als gevolg van de energie die je eraan geeft. Daardoor beweegt de rest van de stok eveneens 5cm. Het licht legt wel 2 lichtjaar af. Het feit dat de stok de geporde persoon eerder raakt dan het licht hem bereikt heeft van de porrende persoon is dus slechts een manifestatie van een kortere afgelegde afstand.
ECHTER, de reden dat het andere uiteinde van de stok beweegt tgv van de beweging van het eerste uiteinde is dat drukgolven zich doorheen de stok verplaatsen. Je geeft energie aan de stok, maar het is de drukvector die bepaalt waarvoor de stok deze energie zal gebruiken, in welke richting en zin hij zal bewegen. Als je het op die manier bekijkt, is de vraag eigenlijk nog niet opgelost, aangezien drukgolven zich voortplanten met een snelheid afhankelijk van het materiaal en de energie die ze kregen. (denk aan geluidsgolven, welke in feite drukgolven zijn) Tenzij iemand me op een foutje kan wijzen, denk ik dus dat het antwoord nog gegeven moet worden. (dat ligt mogelijk in de traagheid die ik eerder vermeldde, verkeerdelijk onder de noemer traagheidsmoment aangezien hier geen rotatie in het spel is. :D )
Afbeelding
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor AMGXV op do 26 mei 2011 4:21 pm

(de vraag was al lang opgelost eigenlijk)

Maar een vraagje naar Tuxedo; hoe kan je een massaloos deeltje, een deeltje noemen? Ik bedoel, heeft deze dan geen enkele massa of totaal geen massa? :?:
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor The_Tuxedo op do 26 mei 2011 4:31 pm

AMGXV schreef:(de vraag was al lang opgelost eigenlijk)

Maar een vraagje naar Tuxedo; hoe kan je een massaloos deeltje, een deeltje noemen? Ik bedoel, heeft deze dan geen enkele massa of totaal geen massa? :?:

Explain the difference between "geen enkele massa" and "totaal geen massa" please :) Een massaloos deeltje is inderdaad een deeltje dat geen massa bezit. Behalve het foton heb je bvb. nog het gluon, verantwoordelijk voor de sterke kernkracht. Dit deeltje heeft ook geen massa. Waarom noemen we dit deeltje dan nog een deeltje? Omdat het zich (soms) als een deeltje gedraagt.

EDIT: en de vraag is volgens mij nog niet met zekerheid opgelost, zie mijn vorige comment.
Afbeelding
Ontslagen
Ontslagen

Volgende

Keer terug naar Wetenschap & Geschiedenis