register Paswoord vergeten?

Mol berekenen

Waarom zijn de bananen krom?

Mol berekenen

Berichtdoor AMGXV op za 18 jun 2011 11:52 am

Ik heb binnenkort examen chemie en we hebben het hele jaar verspild aan andere dingen en de laatste drie weken (dus 3 lesuren) geschonken aan het berekenen van mol. Onze leerkracht staat bekend op onze school voor zijn moeilijke uitleg sinds hij nog les heeft gegeven aan de hogeschool of unief (niet zeker welke).

Hij heeft gezegd dat we het alleen gaan moeten bereken bij verbranding van alkanen omdat het samenhangt met de vorige hoofdstukken. Op zich niks moeilijks aan die alkanen, ik ken al de benamingen en structuren + de algemene formule voor de volledige verbranding.

Nu zit ik met een probleem dat ik het niet echt in mijn hoofd krijg hoe je de mol moet berekenen.

We gaan dergelijke vraagstukjes krijgen op het examen, bijvoorbeeld;
- Er wordt x liter *alkaan* verbrand, het is een volledige/onvolledige verbranding, hoeveel mol water of koolstofdioxide wordt er gevormd.

We hebben er een paar gemaakt in de les, opzicht was het niet zo moeilijk, maar als je het in je eentje eraan moet beginnen weet je niet met wat of hoe aan te beginnen.

Bestaat er een algemene formule die je kan toepassen om de mol te berekenen zoals je bijvoorbeeld deze algemene formule hebt "2CnH2n+2 + (3n+1)O2 → (2n+2)H2O + 2nCO2" om de verbranding op te lossen.

Indien niet, kan er iemand mij op een simpele en bondige manier uitleggen welke stappen ik moet ondernemen om gelijkaardige vraagstukken op te lossen?

In ieder geval bedankt.
AMGXV (oude nickname: {3C}AMGXV)
Krapuul
Krapuul

Re: Mol berekenen

Berichtdoor Jellesg op za 18 jun 2011 12:03 pm

Kijken naar je reactievergelijking. Voorbeeld:
A + 2B ---> C
Door te kijken naar de coëfficiënten kun je zien hoeveel de verhouding aan mol is. In bovenstaande reactie heb je de verhouding: 1 mol A reageert met 2 mol B tot vorming van 1 mol C.
Vervolgens moet je kijken naar wat er niet in overmaat is. Als B in overmaat is is A de beperkende stof en hangt het dus van A af hoeveel er reageert. Heb je bijvoorbeeld een liter A, dan kun je met n = C.v het aantal mol A uitrekenen. Bijgevolg zal twee keer die hoeveelheid B reageren tot vorming van evenveel mol C als de oorspronkelijk toegevoegde hoeveelheid A in mol.
Eventueel zul je nog andere stoichiometrische formules nodig hebben om concentratie, massa, dichtheid, etc.. te berekenen of om te zetten, maar uiteindelijk is het steeds de bedoeling om tot het aantal mol te komen en daarmee verder te rekenen.

Beetje verstaanbaar?
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor AMGXV op za 18 jun 2011 12:16 pm

Jellesg schreef:Kijken naar je reactievergelijking. Voorbeeld:
A + 2B ---> C
Door te kijken naar de coëfficiënten kun je zien hoeveel de verhouding aan mol is. In bovenstaande reactie heb je de verhouding: 1 mol A reageert met 2 mol B tot vorming van 1 mol C.
Vervolgens moet je kijken naar wat er niet in overmaat is. Als B in overmaat is is A de beperkende stof en hangt het dus van A af hoeveel er reageert. Heb je bijvoorbeeld een liter A, dan kun je met n = C.v het aantal mol A uitrekenen. Bijgevolg zal twee keer die hoeveelheid B reageren tot vorming van evenveel mol C als de oorspronkelijk toegevoegde hoeveelheid A in mol.
Eventueel zul je nog andere stoichiometrische formules nodig hebben om concentratie, massa, dichtheid, etc.. te berekenen of om te zetten, maar uiteindelijk is het steeds de bedoeling om tot het aantal mol te komen en daarmee verder te rekenen.

Beetje verstaanbaar?

Shit man :oops:

Ik denk dat we elkaar niet zo goed verstaan hebben (alleszins ik niet ](*,) ).

Ik had het ook beter in het begin gezegd; kan er iemand mij een uitgewerkt voorbeeld geven of ergens aanraken waarbij alles volgens stappen gaat.

Een stappenplan dus.

Zeg nu maar een simpel vraagstukje; 1l methaan wordt verbrand. Hoeveel mol H2O wordt er gevormd?

CH4 + O2 ~> CO2 + 2H2O (als ik mij niet vergis)

Ik weet tot aan het punt waarbij je naar het periodiek systeem moet kijken en daarmee het gewicht in microgram berekenen, dus; 2H2O bijvoorbeeld is H(2*1) + O(16*1) = 2 + 16 = 18, vanaf hier weet ik niet echt wat ik moet doen.

Ik weet wel dat je dan mol/gram moet berekenen ofso, maar hoe en aan de hand van wat. In ieder geval moet ik weten hoeveel mol water er gevormd is.

:|
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor svzw op za 18 jun 2011 1:12 pm

Heb je geen "vrienden" in je klas waaraan je dit kan vragen volgens mij zal er toch wel iemand dit principe verstaan ? :p
svzw
Vuilnisman
Vuilnisman

Berichtdoor CommaYou op za 18 jun 2011 1:17 pm

AMGXV schreef:Ik had het ook beter in het begin gezegd; kan er iemand mij een uitgewerkt voorbeeld geven of ergens aanraken waarbij alles volgens stappen gaat.

Een stappenplan dus.

Zeg nu maar een simpel vraagstukje; 1l methaan wordt verbrand. Hoeveel mol H2O wordt er gevormd?

CH4 + 2O2 ~> CO2 + 2H2O (als ik mij niet vergis)
anders klopt de vgl niet

Ik weet tot aan het punt waarbij je naar het periodiek systeem moet kijken en daarmee het gewicht in microgram berekenen, dus; 2H2O bijvoorbeeld is H(2*1) + O(16*1) = 2 + 16 = 18, vanaf hier weet ik niet echt wat ik moet doen.

Ik weet wel dat je dan mol/gram moet berekenen ofso, maar hoe en aan de hand van wat. In ieder geval moet ik weten hoeveel mol water er gevormd is.

:|

het is alweer ff geleden dat ik dit nog gezien heb maar als ik me goed herinner is het zoiets

CH4 + 2O2 ~> CO2 + 2H2O
is evenredig met
1 mol CH4 + 2 mol O2 -> 1 mol CO2 + 2 mol H2O

CH4= 1*12 + 4*1 =16 g/mol

als we er nu van uitgaan dat 1l=1kg (mag wss niet, maar kweet niet meer hoe dat moet :))

1000/16=62.5 mol
je hebt dus 62.5 mol CH4

omdat er dubbel zoveel mol h2o in je vergelijking staat, is er dus dubbel zoveel mol ook (logisch)
62.5*2=125 mol H2O
Afbeelding
CommaYou
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor dOrine op za 18 jun 2011 1:19 pm

CH4 + O2 ~> CO2 + 2H2O (als ik mij niet vergis)

Oke, kga eens proberen het deftig uit te leggen =p.
Je moet eerst kijken naar je coefficienten in je reactievergelijking. 1 mol CH4 staat in verhouding met 2 mol H2O.
Dan moet je eerst berekenen hoeveel mol CH4 je hebt.
Je gegevens zeggen je dat je 1L CH4 hebt. Hoe kom je van liter naar mol?
Kijk naar je formules, wat je weet is: M = m/n en c=n.V
n= M/m en n=c/V Maar alsk zo kijk denk ik dat je een gegeven tekort hebt..
Want de gegevens die je hebt zijn V = 1L en M = (Berekenen via PSE M= 1*12,01 + 4*1,01 = 16,05)
En met enkel die gegevens kan je niets meer doen hoor. Een concentratie of massa zou handig zijn =p
En als je dan je aantal mol CH4 berekent weet je dat n(CH4) = 2. n(H2O) en bereken je zo je aantal mol H20

Edit: Aan de reactie hierboven: Naar mijn weten is enkel 1L water = 1Kg, mag je dus niet toepassen :) Hangt af van de massadichtheid want die van methaan = 0,656 x 10-3 g/cm³ terwijl die van water 0,998 g/cm³ is.
Afbeelding

[20:39:41] piod: dOrine
[20:39:54] piod: verwijder u smakeloze avatar aub
[20:40:02] piod: ik heb een halfuur zitten kijken wat u avatar was
[20:40:12] piod: en had toen door dat ik naar iemand zijn ballen aan het staren was
dOrine (oude nickname: dOrinEkéj_12)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor ShinySnorlax op za 18 jun 2011 1:27 pm

De verbranding van Methaan=

CH4 + 2 O2 -> 2 H20 + CO2

voor elke mol methaan heb je 2 mol zuurstof nodig, en er wordt 2 mol H20 gevormd.
Als je nu 1 liter methaan hebt moet je eerst zoeken hoeveel mol methaan je hebt.
Aangezien het een gas is: 1 mol gas = 22,4 liter
dus 1 liter = 1/22,4 mol

en er wordt 2/22,4 mol H20 gevormd. ( 0.089 mol )
Snorlax used Body Slam! It's a critical hit! You fainted!
ShinySnorlax
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Zaai op za 18 jun 2011 1:36 pm

CommaYou schreef:CH4 + 2O2 ~> CO2 + 2H2O

als we er nu van uitgaan dat 1l=1kg (mag wss niet, maar kweet niet meer hoe dat moet :))

Das miss wa te simpel uitgelegd. (en fout)
Uitgebreide versie van shinysnorlax hierboven:

Ik doe het zo:
1l methaan, dichtheid 416g/l (als vloeistof), dus 416g methaan.
Molaire massa methaan = (12 + 4 * 1) = 16g/mol
416g/(16g/mol) = 26mol methaan

OF (waarschijnlijker):

1l methaan GAS. gebruik algemene gaswet: PV=nRT
Dus aantal mol = n = PV/(RT) = 1atm * 1l / (0,082057 l atm K-1 mol-1 * (273,15°K)) = 0,0466mol methaan

Dan ziet ge naar u reactie:
CH4 + 2O2 ~> CO2 + 2H2O

en ge leest: 1 mol methaan reageert met 2 mol zuurstof en geeft 1 mol CO2 en 2 mol water, dus
CH4 + 2O2 ~> CO2 + 2H2O
Begin:
CH4 0,0466mol
2O2 2*0,0466mol
CO2 0 mol
2H2O 0 mol
na reactie:
CH4 0 mol
2O2 0 mol
CO2 0,0466mol
2H2O 2*0,0466mol

Uitkomst is dus 2*0,0466mol = 0,089mol water. ofwel 0,089mol * (2*1 + 16) g/mol = 1,61g water

Ik studeer industrieel ingenieur chemie, deze berekeningen gebeuren nogal snel in mijn hoofd, maar als ge nog vragen hebt, laat maar weten :D
If you really want to live,
You can do better than just survive!
Zaai
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor AMGXV op za 18 jun 2011 2:36 pm

Hier heb ik een voorbeeld gevonden van hoe we het in de klas eens hebben gemaakt.

http://img691.imageshack.us/img691/7529/scan0007za.jpg

Ik denk dat de meesten hier een beetje te veel uitleg hebben gegeven ofso.

@svwz; neen niet echt eigenlijk, ik bedoel ik heb wel "vrienden", maar die snappen het ook langs geen kanten met dat we KSO zijn die les krijgt met een leerplan van ASO.

@dOrine; ik heb die formule's nog niet gezien met dat we maar één uurtje in een week hebben.

@CommaYou; waarom moet je het getal dat je bekomt bij butaan vermenigvuldigen met 2 om zo water te bekomen? Ik heb echt geen inzicht in zo'n dingen. :(

@zaai; Wat stelt dit allemaal voor? :?:
Begin:
CH4 0,0466mol
2O2 2*0,0466mol
CO2 0 mol
2H2O 0 mol
na reactie:
CH4 0 mol
2O2 0 mol
CO2 0,0466mol
2H2O 2*0,0466mol
Laatst bijgewerkt door AMGXV op za 18 jun 2011 2:47 pm, in het totaal 4 keer bewerkt
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor CommaYou op za 18 jun 2011 2:38 pm

Zaai schreef:
Das miss wa te simpel uitgelegd. (en fout)

Uitkomst is dus 2*0,0466mol = 0,089mol water. ofwel 0,089mol * (2*1 + 16) g/mol = 1,61g water

Ik studeer industrieel ingenieur chemie, deze berekeningen gebeuren nogal snel in mijn hoofd, maar als ge nog vragen hebt, laat maar weten :D

aight, kdacht al datk fout zat
merci om uit te klaren :)
Afbeelding
CommaYou
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor ShinySnorlax op za 18 jun 2011 4:37 pm

AMGXV schreef:@CommaYou; waarom moet je het getal dat je bekomt bij butaan vermenigvuldigen met 2 om zo water te bekomen? Ik heb echt geen inzicht in zo'n dingen. :(

Je moet kijken naar je reactievergelijking.
CH4 + 202 -> CO2 + 2 H20

per mol methaan dat er verbrand wordt, ontstaat er 2 keer zoveel mol water ( Want er staat een 1 voor CH4 en een 2 voor H20)
Daarom moet je er altijd voor zorgen dat je cijfers voor de stoffen juist zijn, das altijd stap 1 van het oplossen van een reactie

Stap 2 zou zijn het berekenen van het aantal mol gas.
Via formule P*V = n*R*T ( als je die gezien hebt?)
Oftewel 1 mol gas = 22,4 liter ( afgeleid van P*V= n*R*T)
Dus als je leraar zegt dat je 2 liter methaan hebt heb je 0,089 mol methaan.
Heb je 1 kg methaan via n = m/M

Als je het aantal mol gevonden hebt van je gas is het makkelijk om te zien hoeveel mol water je hebt. Er ontstaat 2 keer zoveel mol H20.
Snorlax used Body Slam! It's a critical hit! You fainted!
ShinySnorlax
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor dOrine op za 18 jun 2011 5:38 pm

AMGXV schreef:@dOrine; ik heb die formule's nog niet gezien met dat we maar één uurtje in een week hebben.

Je hebt de formule M = m/n niet gezien? of c = n.V ????
Hoe kun je dan in godsnaam aan chemie doen?
Welke formules ken je dan wel?
Afbeelding

[20:39:41] piod: dOrine
[20:39:54] piod: verwijder u smakeloze avatar aub
[20:40:02] piod: ik heb een halfuur zitten kijken wat u avatar was
[20:40:12] piod: en had toen door dat ik naar iemand zijn ballen aan het staren was
dOrine (oude nickname: dOrinEkéj_12)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor AMGXV op za 18 jun 2011 11:41 pm

dOrine schreef:
AMGXV schreef:@dOrine; ik heb die formule's nog niet gezien met dat we maar één uurtje in een week hebben.

Je hebt de formule M = m/n niet gezien? of c = n.V ????
Hoe kun je dan in godsnaam aan chemie doen?
Welke formules ken je dan wel?

Eigenlijk weet ik het niet zeker, ik herinner me niet dat we die gebruikt hebben, misschien op een andere manier en niet letterlijk zo. Don't rage at me like that :(
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor Zaai op zo 19 jun 2011 1:02 pm

AMGXV schreef:
@zaai; Wat stelt dit allemaal voor? :?:
Begin:
CH4 0,0466mol
2O2 2*0,0466mol
CO2 0 mol
2H2O 0 mol
na reactie:
CH4 0 mol
2O2 0 mol
CO2 0,0466mol
2H2O 2*0,0466mol

Dat is je hoeveelheid mol van elke stof voor de reactie (=begin) en na de reactie (=na reactie).
Die 0 mol in het begin bij CO2 en H2O wilt dus zeggen dat deze stoffen er niet zijn. Het CH4 reageert met zuurstof, dus na de reactie heb je geen zuurstof en CH4 niet meer, maar wel CO2 en H2O.

Voor verder te helpen bij die reactie stoïchometrie (zo noemen die getallen voor de verschillende stoffen = stoïchometrische coëfficiënten), kan je de reactie ook zo schrijven:

1 CH4 + 2 02 -> 1 CO2 + 2 H20

1 mol CH4 reageert dus met 2 mol zuurstof en geeft 1 mol CO2 en 2 mol water. of toegepast op die 1l:
0,0466mol CH4 reageert met 2*0,0466mol zuurstof en geeft 0,0466mol CO2 en 2*0,0466mol mol water, dus uitgewerkt:
0,0466mol CH4 reageert met 0,0932mol zuurstof en geeft 0,0466mol CO2 en 0,0932mol water.
If you really want to live,
You can do better than just survive!
Zaai
Onwetende
Onwetende

Keer terug naar Wetenschap & Geschiedenis