register Paswoord vergeten?

Correcte informatie over cannabis.

Waarom zijn de bananen krom?

Correcte informatie over cannabis.

Berichtdoor Da_Tonio op ma 24 feb 2014 7:01 pm

Naar aanleiding van de topic http://www.fundalize.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=42420 ...

Het oprichten van een correcte campagne is vrij noodzakelijk. Zelfs sommige niet-gebruikers op dit forum beseffen dat vanuit moraal/wetenschappelijk standpunt. Genoeg mensen die met verslaafden allerhande werken zijn van mening dat een campagne als deze meer kwaad dan goed kan doen. (Niet 'ZAL' doen, maar 'kan' doen. Het zou erg zijn om zelf in eigen voordeel zwart-witbeelden te gaan verspreiden.)

Dus, wie wil hier zijn steentje aan bijdragen? Het hoeft niet dagelijks, niet veel, niet vaak te zijn, als het maar correct is. Wil jij dat ene feit verduidelijken? Ga uw gang!
Wil je ook elke bewering van op laatjenietvangen aanpakken? Laat je niet tegenhouden!
Wil jij het hebben over alle mogelijke gebruiken van de hennepvezels zelf? Doen!
vragen of info nodig??? PM of mail mag steeds
-------------------------------------------------------
greetzz

Da_Tonio
Da_Tonio
Pastoor
Pastoor

Re: Correcte informatie over cannabis.

Berichtdoor Chiesel op ma 24 feb 2014 7:13 pm

Ik geef overal commentaar op op laatjenietvangen :mrgreen:
Chiesel (oude nickname: LrNs)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Sneezy op ma 24 feb 2014 7:25 pm

Chiesel schreef:Ik geef overal commentaar op op laatjenietvangen :mrgreen:

Tom Heylen? :D
Sneezy (oude nickname: TimeDefeater)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor hypolicious op ma 24 feb 2014 7:46 pm

Tijd dat we zelf met een campagne starten.

Afbeelding
Afbeelding

Being naked 'n shit, teh new 2012 trend!
hypolicious (oude nickname: Phluppe)
De slimste mens
De slimste mens

Berichtdoor Chiesel op ma 24 feb 2014 8:44 pm

Sneezy schreef:
Chiesel schreef:Ik geef overal commentaar op op laatjenietvangen :mrgreen:

Tom Heylen? :D

minder dan Tom Heylen maar zijn commentaar is er ook niet naast
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor UltimateTetten op ma 24 feb 2014 11:53 pm

ik ben geband van de pagina, helaas! :p
maar ik doe mee met alles wat ik kan :D
Elberto is het beste lid van Fundalize. Ever.
UltimateTetten (oude nickname: jesse1201)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Da_Tonio op di 25 feb 2014 1:26 am

Is dit bruikbaar als vertrekpunt?

De waarheid achter wiet.

Doelstelling
Correct informeren over cannabis. Niet om voor of tegen de legalisering te pleiten, maar om een eind te maken aan de constante stroom van desinformatie.
Zelf geen conclusies trekken, maar feiten objectief brengen.
Volledig zijn, zowel in eigen schrijven als in het delen van informatie. Onderzoeken naar waar we verwijzen als bron ook effectief kunnen aantonen.

Focusgroep: Cannabis als recreatieve drug.
Te behandelen onderwerpen...
- Verslavend of niet?
- Effecten op het lichaam en de hersenen.
- Thc op zich zegt niets: De cannabinoïden.
- Manieren om te gebruiken, van voeding tot vaporizer.

Focusgroep: Medicinale cannabis.
- Huidig gebruik bij lichamelijke kwalen.
- Cannabis in de psychiatrie, te gek voor woorden?
- Geen plantage, wel een labo: synthetische cannabis.

Focusgroep: Hennepvezel
- Vezelhennep.
- Verwerkingsmethoden.
- Producten.
- Andere gebruiken? (Kempzaad bvb)

Focusgroep: Onderzoeken
Doel: Onderzoeken zoeken en publiceren. Onderzoeken die relevant zijn voor een focusgroep categoriseren. Bestaande teksten aan de juiste onderzoeken koppelen.

Focusgroep: Geschiedenis/Politiek
- Huidige toestand.
- Sinds de criminalisering tot nu.
- Voor het illegaal werd.
- Andere/oude culturen.
- Debatten, lezingen en dergelijke verzamelen en koppelen aan de juiste focusgroep of bestaande teksten.
greetzz

Da_Tonio
Da_Tonio
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Jellesg op di 25 feb 2014 6:26 pm

hypolicious schreef:Tijd dat we zelf met een campagne starten.

Afbeelding

=D>
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Da_Tonio op wo 26 feb 2014 11:17 am

Ik denk dat de mods deze topic ver gaan mogen sluiten... Verder dan klagen over een slechte campagne en inzien dat er nood is aan deftige informatie komen we hier met al ons potentieel blijkbaar niet... Laten we het houden bij schande over anderen spreken, en zeggen dat iemand iets zou moeten doen, terwijl we vooral zelf geen kloten moeite doen! Way to go folks, way to go. Bravo, sjapeau, hoedje af, kus van de juf en een bank vooruit. =D>

Ga allemaal nog wat groentjes posten ze.
(Was het nu niet tegen mij dat er gezegd was dat ik met zagen in de 'what really grind my gears-topic' niets ging bereiken?)

](*,)
greetzz

Da_Tonio
Da_Tonio
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Keyser_Soze op wo 26 feb 2014 12:45 pm

Alé gast dacht ge dan écht dat ge hiermee een "beweging" ofzo in gang kon zetten? Hoelang zit gij hier al?
Afbeelding
Keyser_Soze (oude nickname: keyser soze)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Da_Tonio op wo 26 feb 2014 1:13 pm

Keyser_Soze schreef:Alé gast dacht ge dan écht dat ge hiermee een "beweging" ofzo in gang kon zetten? Hoelang zit gij hier al?

Lang genoeg om te weten dat ge hier de juiste mensen hebt om een deftige beweging op poten te zetten. Het is geen kwestie van kunnen, het is kwestie van de daad bij het woord te voegen.
Jellesg heeft onlangs een pracht van een organisatie opgericht, en hij is hier niet de enige die verstand in zijn hoofd en handen aan zijn lijf heeft.

Ik probeer ten minste te doen waarvan der hier zoveel zeggen dat iemand het zou moeten doen. Toffe kritiek, bedankt voor uw bijdrage. Blijf gerust klagen over zaken als laatjenietvangen, zonder zelf beter te doen. Ge draagt enorm veel bij aan een betere gang van zaken ze man.
En neen, ik zeg niet dat ik de wereld of het land ga redden. Maar klein beginnen en zien waar we belanden is het minste dat we kunnen doen. Of ja, we kunnen niets doen buiten zeggen dat iemand anders het moet doen...

Hetzelfde met het stuk grond dat we verbouwen dan he man. We gaan er de wereld niet mee redden, en zelfs ons kleine landje niet. Maar we doen wat we kunnen.
Als het enige dat gij kunt doen het klaag en zaagwerk is, moet ge dat blijven doen. Als ge meer kunt doen, doe het dan astublieft!

Maar allee, tof om te zien dat ge uw tijd steekt in het opvolgen van topics als deze, om pas te reageren als ge der kritiek op kunt leveren. Ik zag meer potentieel in u, na al die tijd.
greetzz

Da_Tonio
Da_Tonio
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Keyser_Soze op wo 26 feb 2014 1:58 pm

Da_Tonio schreef:
Keyser_Soze schreef:Alé gast dacht ge dan écht dat ge hiermee een "beweging" ofzo in gang kon zetten? Hoelang zit gij hier al?

Lang genoeg om te weten dat ge hier de juiste mensen hebt om een deftige beweging op poten te zetten. Het is geen kwestie van kunnen, het is kwestie van de daad bij het woord te voegen.
Jellesg heeft onlangs een pracht van een organisatie opgericht, en hij is hier niet de enige die verstand in zijn hoofd en handen aan zijn lijf heeft.

Ik probeer ten minste te doen waarvan der hier zoveel zeggen dat iemand het zou moeten doen. Toffe kritiek, bedankt voor uw bijdrage. Blijf gerust klagen over zaken als laatjenietvangen, zonder zelf beter te doen. Ge draagt enorm veel bij aan een betere gang van zaken ze man.
En neen, ik zeg niet dat ik de wereld of het land ga redden. Maar klein beginnen en zien waar we belanden is het minste dat we kunnen doen. Of ja, we kunnen niets doen buiten zeggen dat iemand anders het moet doen...

Hetzelfde met het stuk grond dat we verbouwen dan he man. We gaan er de wereld niet mee redden, en zelfs ons kleine landje niet. Maar we doen wat we kunnen.
Als het enige dat gij kunt doen het klaag en zaagwerk is, moet ge dat blijven doen. Als ge meer kunt doen, doe het dan astublieft!

Maar allee, tof om te zien dat ge uw tijd steekt in het opvolgen van topics als deze, om pas te reageren als ge der kritiek op kunt leveren. Ik zag meer potentieel in u, na al die tijd.

Ik zag meer inzicht en realiteitsgevoel in u, na al die tijd. Ja hier mensen die capaciteiten hebben om zoiets op te starten, maar het zal nooit ofte nimmer vanuit FDLZ gedaan worden.

Tof wat Jelle doet, maar dat is ook niet via fdlz. Het is wel zo dat ge hier goede ideeën kunt opdoen en interessante discussies kunt houden maar als ge een beetje realiteitsgevoel hebt en weet wat er speelt op de site, dan wéét ge dat er geen animo is om iets concreet op poten te zetten.

Dus kom me niet zeggen wat voor bijdrage ik lever, ik ben degene die uw oogjes blijkbaar moet opendoen want gij zit nog verstrikt in een beeld van een tijd waar dat wél mogelijk was. No offense.
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Da_Tonio op do 27 feb 2014 9:20 am

Keyser_Soze schreef:Ik zag meer inzicht en realiteitsgevoel in u, na al die tijd. Ja hier mensen die capaciteiten hebben om zoiets op te starten, maar het zal nooit ofte nimmer vanuit FDLZ gedaan worden.

Tof wat Jelle doet, maar dat is ook niet via fdlz. Het is wel zo dat ge hier goede ideeën kunt opdoen en interessante discussies kunt houden maar als ge een beetje realiteitsgevoel hebt en weet wat er speelt op de site, dan wéét ge dat er geen animo is om iets concreet op poten te zetten.

Dus kom me niet zeggen wat voor bijdrage ik lever, ik ben degene die uw oogjes blijkbaar moet opendoen want gij zit nog verstrikt in een beeld van een tijd waar dat wél mogelijk was. No offense.

Er zijn er die veel commentaar geven op laatjenietvangen, er zijn er die 'de groentjes' blijven posten tot ze gebanned worden, en er zijn er die prachtige afbeeldingen maken van Dolfke.
Didier deluxe ziet als niet-gebruiker ook voordelen in cannabisplanten, en ziet ook de nood aan informatie omtrent die zaken.

Al die mensen steken enige tijd in zichzelf informeren, of in het 'tegenwerken' van laatjenietvangen, of in er zich mee amuseren. Nergens vraag ik meer tijd of moeite van iemand, en ik keek dus eventjes of iemand diezelfde tijd en moeite eventueel wat nuttiger zou willen spenderen. Het is geen fulltime job, geen dagdagelijkse plicht, niets van dat alles... Ge weet nooit wat er van komt, net zoals bij de eerste stappen richting elke fundalize meeting, of de powermeeting die niet bepaald jaren lang geleden was. Wie niet waagt, niet wint. Nooit geschoten is altijd mis, zulke shit en meer van dat. Zal het lukken om dat te verstaan, of is dat nu echt zo een onbegrijpelijke situatie?

Dus sorry dat al mijn realiteitsgevoel onbestaande is omdat ik eens probeer. Hoe belachelijk zeg, proberen om verder te gaan dan samen commentaar geven... :roll:
Als ik eventjes niet reageer is het omdat ik de nieuwe tuin ben gaan afsluiten. We probeerden die ondanks een kleine slaagkans in gebruik te mogen nemen, en dat is gelukt.
Kzal gelijk stoppen met vollen bak solliciteren, gezien de kans dat ze mij aannemen kleiner is dan dat ze iemand met meer ervaring aannemen.
Laat ons allemaal op de grootste partij stemmen, want de kans dat de kleinere partij waar we op zouden stemmen wint, is toch zo klein.
Stop de tijd, stop de moeite, doe enkel wat al blijkt te werken! Geen vooruitgang nondetoeme, dat is voor progressieve sossen, hippies die in een droomwereld leven en die geen besef hebben van de realiteit. Enkel organisaties, projecten, bedrijven, en wat dan ook dat ontstaan is uit een idee, een nood, een gelijkgezinde groep mensen of dergelijke, zijn gemaakt door god hemzelfde. Als nietige mens ligt zoiets buiten bereik!

Amen.
greetzz

Da_Tonio
Da_Tonio
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Da_Tonio op do 27 feb 2014 10:25 am

hypolicious schreef:Tijd dat we zelf met een campagne starten.

Afbeelding

Ze maakten het onmogelijk om de verleiding te weerstaan... Kheb die afbeelding moeten gebruiken in een reactie op hun nieuwste parel van een argument.

"Persconferenties zijn uitgevonden door de nazi's..."

Denk daar maar eens over na alvorens ge aan de cannabis begint! :-k
greetzz

Da_Tonio
Da_Tonio
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor elberto op do 27 feb 2014 11:49 am

Ge hebt een punt. In plaats van enkel onszelf te informeren en te bashen op de anti-reguleringskant (ik vind het persoonlijk beter om over regulering te spreken ipv legalisering) zouden we ons beter ook bezig moeten houden met het overtuigen van mensen. Daarbij niet gebruik aanmoedigen maar vooral informatie verspreiden.

Maar via Fundalize ga je dat moeilijk kunnen doen hoor, al ben ik op zich wel geïnteresseerd. Er zijn ten eerste al te weinig actieve mensen hier. Trek daar dan nog eens alle tegenstanders van cannabis af en alle mensen die het niets kan schelen en ge hebt nog een handvol mensen over. Ik wil het potentieel van een handvol mensen niet minimaliseren maar ik denk echt niet dat een grote effectieve beweging kan ontstaan vanuit Fundalize.

Ik heb in mijn persoonlijke omgeving al de naam gekregen van een "cannabisvrijheidstrijder" te zijn, wees gerust. Als iemand erover begint zijn er altijd wel een paar die zeggen "oh, god neen" en ondertussen maak ik me al klaar om er nog veel meer over te beginnen :p.

Feit is ook dat de niet-gebruikers de overgrote meerderheid vormen (en dat is uiteraard geen slechte zaak he), anders was het al lang gelegaliseerd geweest. Het doel is om die niet-gebruikers te overtuigen dat ook ZIJ er beter vanaf zijn wanneer cannabis legaal wordt. De maatschappelijke kosten die nu veroorzaakt worden door het drugbeleid gaan pakken verminderen en het gewonnen geld gaat beter geïnvesteerd kunnen worden in zaken als gezondheidszorg en onderwijs.

Als er al een stepping stone bestaat (en die bestaat niet voor alle duidelijkheid) dan komt dit omdat het drugbeleid mensen dwingt naar een illegale dealer te stappen om wiet te krijgen. Die dealer kan niet alleen zware criminelen schatrijk maken en/of sjoemelen met zijn product maar een dealer is een poort naar zwaardere middelen. Een dealer wilt enkel geld verdienen en als hij geld kan verdienen door eens iets anders te versjacheren aan zijn cannabisklanten dan doet die dat zonder enige schroom. Haal het dus uit de handen van de dealers en dat probleem valt volledig weg!

Maar de geesten zijn al aan het rijpen hoor. Gisteren nog op De Ideale Wereld met Koen Crucke. OJH begon over militairen die buizen omwille van druggebruik en Crucke zijn reactie was meteen "voor een jointje? Kom op he."
Het zijn kleine dingen maar ik merk het wel op. Er moeten misschien nog heel wat oude mensen onder de zoden liggen en verzuurde geïndoctrineerde mensen naar een ver land verhuizen maar de dag dat we er op een serene manier over gaan kunnen praten komt dichterbij.

Trouwens @ Keyser Soze: hoe ziet uwe voorzitter er tegenop op in de verkiezingsdebatten de legalisering te verdedigen? Het is een goede zaak dat het in het programma staat he maar als Tobback op live debatten duidelijk maakt dat hij daar eigenlijk niet van moet weten door het heel slecht te verdedigen dan is de zaak ook verloren he.
Afbeelding

Afbeelding

"A tree is judged by the fruit that it bears"
elberto
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Da_Tonio op do 27 feb 2014 12:41 pm

elberto schreef:Maar via Fundalize ga je dat moeilijk kunnen doen hoor, al ben ik op zich wel geïnteresseerd. Er zijn ten eerste al te weinig actieve mensen hier. Trek daar dan nog eens alle tegenstanders van cannabis af en alle mensen die het niets kan schelen en ge hebt nog een handvol mensen over. Ik wil het potentieel van een handvol mensen niet minimaliseren maar ik denk echt niet dat een grote effectieve beweging kan ontstaan vanuit Fundalize.

Meer dan een handvol mensen is er echt niet nodig om laatjenietvangen te overtreffen. Groot moet het niet worden.
Denken jullie nu echt dat ik hier tientallen mensen hoop te verzamelen? Ik hoop op 1 of enkele helpende handen, meer niet.
En wie sprak er ooit van een exclusief clubje voor fundalize leden? De enige reden dat ik er hier over begin, is omdat laatjenietvangen hier naar boven is gebracht. Ik kende het niet, en praktisch niemand die ik erover aanspreek kent het.

Klein beginnen maakt dat er een kans is om te groeien. Niet beginnen vergoot de kans dat er niets gebeurd. Niet meer dan dat...
Kijk, Elberto, nu zeg je vanalles door mekaar, zoals 'wij', de cannabisvrijheidsstrijders zoals je het mooi verwoordde, heel vaak doen doordat er niets van organisatie is. Het is uit pure wanhoop alles tegelijk proberen voorschotelen, in de hoop dat er toch ergens iets van opgepikt wordt. Ik wil gerust de organisatie voor mij nemen, zodat ook gij volgende keer zelf 1 puntje kunt kiezen om daar over te schrijven, terwijl een ander over een ander punt schrijft. Zo gaan beiden vollediger en uitgebreider over iets schrijven, in plaats van twee maal in de rapte over dezelfde punten te vliegen.

En de nood aan informatie is echt veel erger dan dat ge voor mogelijk zou houden. Onlangs ben ik op een feestje van de voetbal weggestuurd uit een open tent (enkel dak, geen zijkanten) omdat ze mijn gerolde saf als joint hadden aanzien. Enkele maanden geleden heb ik naast ne flik mijn safke gerold, op een terraske, en die vroeg mij of ik nen joint aan't rollen was.
#-o
greetzz

Da_Tonio
Da_Tonio
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor elberto op do 27 feb 2014 6:42 pm

Wat trouwens ook goed is, is open zijn over je eigen wietgebruik terwijl je zelf geen stereotiepe wietgebruiker bent, als je begrijpt wat ik bedoel.
Niets is slechter voor deze zaak dan gasten met dreadlocks die de hele dag niks doen buiten smoren. Voor wiettegenstanders zijn dat niet alleen dé cannabisgebruikers, het zijn de gedroomde cannabisgebruikers. Want ze vormen het perfecte argument tegen wiet. Tegenstanders grijpen zo'n mensen dan aan als "kijk eens naar persoon A, die doet niks met zijn leven en die smoort. Conclusie = smoorders doen niks met hun leven dus cannabis moet illegaal blijven".

Daarom dat ik de "only break one law at a time"-regel zo goed vind, elke cannabisgebruiker zou die in acht moeten nemen. Als je de reguleringszaak vooruit wilt helpen, wees dan zelf onberispelijk op je wietgebruik na. Loop er niet verwaarloosd bij, studeer of werk, pleeg geen misdaden, wees beleefd, etc. etc.

Tegenstanders haten zo'n mensen (en doen graag alsof die niet bestaan) omdat die bewijzen dat je perfect wiet kunt roken terwijl je een normaal leven leidt.
Afbeelding

Afbeelding

elberto
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor PietVerkest op vr 28 feb 2014 9:26 am

Da_Tonio behoort tot de stereotype categorie die jij daar beschrijft.
Afbeelding
PietVerkest (oude nickname: clappie)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Da_Tonio op vr 28 feb 2014 10:12 am

PietVerkest schreef:Da_Tonio behoort tot de stereotype categorie die jij daar beschrijft.

Behoorde, dankuwel.

Kga tegenwoordig met mijn dagdagelijks smorende vrienden in discussie over cannabis en onze omgang ermee. De ene werkt op mijn zenuwen met zijn paranoia gezeik en alles behalve objectieve argumentatie. Legaliseren is niet goed want dan gaat de vrije markt er op springen, en dat is kapitalistisch, maar reguleren mag ook niet want dat is van uit de overheid en daar kan niets goeds van komen. Alle wiet zal van Monsanto worden, tegenwoordig zijn het ook wetenschappers die in Nederland de wiet boosten, en doordat hij zelf enkele kleine autoflowers per jaar zet is hij het ideale voorbeeld van hoe je de zwarte markt kan uitschakelen, ook al voorziet hij zichzelf nog niet voor een maand met zijn eigen opbrengst.
Een andere kameraad slaagt er evenzeer niet in van het soms eens enkele dagen aan kant te laten liggen, en 1 joint is niet genoeg. Die rookt er nog steeds 3 tot 4 na mekaar, in echte kettingrokerstijl. Gaan inschrijven bij een interim zit er niet in, bellen naar een nummer uit de krant evenmin, ergens mee naartoe gaan ter ontspanning zit er zelfs niet meer in. Die is niet mee te krijgen naar den bos, want daar komen mensen...

Kdenk dat de stereotiepe gebruiker de gebruiker is die wil legaliseren voor eigen goed. Dat kan mij het minst van al schelen, want ik geraak aan de wiet als ik er wil aan geraken. Weinig stereotiepe gebruikers zullen pleiten om de wiet minder straf te maken, wat ik wel doe. En hoeveel van die stereotiepe gebruikers spreken over Nederland als voorbeeld qua legalisatie? Ik zie het enkel als slecht voorbeeld waaruit we lessen kunnen trekken over hoe het niet moet. Idem met Amerika en Uruguay... Uruguay is het beste voorbeeld, maar gaat dan weer iets te ver in de regels opleggen naar mijn mening.

En de stereotiepe gebruiker weet 90% van den tijd niet van het bestaan van andere cannabinoïden af, laat staan van het endo-cannabinoïde stelsel van de mens. Zelf het voorbeeld zijn op vlak van objectiviteit en geïnformeerd zijn speelt ook een belangrijke rol. Ik kreeg het op mijn zenuwen van ne maat die zelf dacht objectief te zijn, terwijl hij alles naar zijn mening wil lullen.

Den tijd dat ik gewoon zat te gamen en te smoren is al lang voorbij, PietVerkest. Den tijd dat ik zoveel mogelijk smoorde en niet kon stoppen of overslaan is ook al lang voorbij. Den tijd dat ik enkel voor droomjobs solliciteerde zonder er enige moeite voor te willen doen ligt ook achter mij.
Beleefd? Check, altijd en overal, zelfs tegen mensen die ik niet kan hebben.
Geen misdaden? Check, al heb ik tijdens mijn schoolperiode wel eens wat wiet doorverkocht omdat mijn gebruik onbetaalbaar werd. Verder nog steeds een blanco strafblad, bewijs goed gedrag en zeden, al die shizzl.
Leren? Ik doe niet liever en doe niets anders meer, tenzij ik in een gemeenschappelijke tuin werk (gratis, geen wietplanten welkom terwijl mn voorbeelden van stereotiepe gebruikers daar alletwee al zin in hadden...), of aan het sporten ben.
Werken? Druk op zoek momenteel, maar dat ik geen vaste carrière zoek staat volledig los van de cannabis. Dat is kwestie van te beseffen dat het niet nodig is, en dat ik andere dingen met mijn leven wil doen dan jaar en dag dezelfde job uitoefenen. (Die ingesteldheid is deels mee wat maakt dat ik de nieuwste games niet direct meer koop, en mijzelf niet altijd van wiet voorzie, niet elk weekend meer op café zit, etc...)

Moest ge goed kunnen zien van waar ik kom op vlak van gebruiken en op vlak van mijn tijd doorbrengen, zou je goed het verschil zien tussen een problematisch gebruiker die niets nuttigs doet met zijn tijd, een problematisch gebruiker die zijn tijd nuttiger om nuttiger begint te gebruiken, en een problematisch gebruiker die van zijn problematisch gebruik verlost geraakt.
Als ge niet verder kunt kijken dan 'werkloze gebruiker' en niet-problematisch gebruiker, kan je misschien mee de kar van laatjenietvangen gaan trekken.
greetzz

Da_Tonio
Da_Tonio
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Chiesel op vr 28 feb 2014 11:07 am

Nog zo een 'probleem' van cannabis: die marginalen die cannabis een slechte naam geven lopen er het meest mee te koop. Bijvoorbeeld facebook volzetten met foto's van wiet en bongs en what not, en in't openbaar overal smoren en dwaas doen.
De 'brave cannabisgebruiker' zie je nooit roken want die weet beter.
Mensen kennen meestal alleen de slechte voorbeelden zoals Elberto zegt
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor hypolicious op vr 28 feb 2014 12:23 pm

Chiesel schreef:Nog zo een 'probleem' van cannabis: die marginalen die cannabis een slechte naam geven lopen er het meest mee te koop. Bijvoorbeeld facebook volzetten met foto's van wiet en bongs en what not, en in't openbaar overal smoren en dwaas doen.
De 'brave cannabisgebruiker' zie je nooit roken want die weet beter.
Mensen kennen meestal alleen de slechte voorbeelden zoals Elberto zegt

Ja, zulke mensen op fb storen mij echt. Blanke gasten die denken dat ze Snoop Dogg's posse zijn met hun hele "thug fo life" attitude. Moeten we nu onder de indruk zijn omdat je weed durft te roken?

Precies het gastje in het 5de leerjaar die stoer doet omdat hij 2 bladzijden straf moet schrijven.
Afbeelding

Being naked 'n shit, teh new 2012 trend!
hypolicious (oude nickname: Phluppe)
De slimste mens
De slimste mens

Berichtdoor Ottorongo op vr 28 feb 2014 12:27 pm

Ottorongo (oude nickname: slaapkopje)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor elberto op vr 28 feb 2014 1:04 pm

Een tijd geleden nog een meisje van 14 ofzo een foto op facebook zien posten van een joint met de tekst "zie keer hoe schoon gerold"...

Marginaal wijf tot en met natuurlijk en niets is slechter voor de sociale aanvaarding van cannabis als zo'n zaken.
Afbeelding

Afbeelding

elberto
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Keyser_Soze op vr 28 feb 2014 1:49 pm

Maar via Fundalize ga je dat moeilijk kunnen doen hoor, al ben ik op zich wel geïnteresseerd. Er zijn ten eerste al te weinig actieve mensen hier. Trek daar dan nog eens alle tegenstanders van cannabis af en alle mensen die het niets kan schelen en ge hebt nog een handvol mensen over. Ik wil het potentieel van een handvol mensen niet minimaliseren maar ik denk echt niet dat een grote effectieve beweging kan ontstaan vanuit Fundalize.

My point exactly, al heeft Toniootje meer moeite om dat in te zien...

Mensen overtuigen doet ge in uw vriendenkring, uw kennissenkring, uw familie. Niet op een of andere funcommunity waar er amper actieve leden zitten... Maar goed, make some more drama about it, daar heeft iedereen iets aan.

Als er al een stepping stone bestaat (en die bestaat niet voor alle duidelijkheid)

Ik ben het hier niet mee eens. Het is inderdaad niet zo dat iedereen meer en hardere drugs gaat gebruiken naarmate men experimenteert maar voor sommige mensen in mijn nabije omgeving is dat wel zo. Ik ken gasten die nu speed, bollen, coke, md, en ket door elkaar nemen. Ze zijn vroeger begonnen met alcohol en weed, en dan rustig aan naar bollen en md, en dan coke, speed en ket (en af en toe 2cb, als er beschikbaar is). Maar dat er "een" stepping stone is, betekent nog niet dat we de hele legaliseren om die reden zouden moeten afblazen. Hetzelfde met alcohol en veel andere zaken. Je kan iets niet verbieden gewoonweg omdat er mensen zijn die er niet verantwoordelijk mee om kunnen gaan. En dat percentage is nog steeds erg klein.

Trouwens @ Keyser Soze: hoe ziet uwe voorzitter er tegenop op in de verkiezingsdebatten de legalisering te verdedigen? Het is een goede zaak dat het in het programma staat he maar als Tobback op live debatten duidelijk maakt dat hij daar eigenlijk niet van moet weten door het heel slecht te verdedigen dan is de zaak ook verloren he.

Ow ow ow. "Mijn" voorzitter? Ik wist helemaal niet dat Tobback mijn voorzitter was... Ik draag mijn steentje bij door zoveel mogelijk mensen rondom mij te informeren, inclusief mijn leerlingen. Let wel, ik informeer ze, ik zet ze niet aan tot gebruiken van bepaalde middelen. Maar voor die leerlingen is er zo een ongelofelijke grote stroom aan informatie en zever rond drugs dat ik hen daar wegwijs in maak, wat ze moeten geloven, wat niet. Je zou versteld staan wat mensen soms durven beweren over bepaalde middelen, en hoewel het heel erg vaak uit onwetendheid is, vind ik toch dat het in het algemeen zeer erg pover gesteld is met onze kennis over bepaalde drugs.
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Da_Tonio op vr 28 feb 2014 3:15 pm

Keyser_Soze schreef:
Maar via Fundalize ga je dat moeilijk kunnen doen hoor, al ben ik op zich wel geïnteresseerd.

My point exactly, al heeft Toniootje meer moeite om dat in te zien...

Mensen overtuigen doet ge in uw vriendenkring, uw kennissenkring, uw familie. Niet op een of andere funcommunity waar er amper actieve leden zitten... Maar goed, make some more drama about it, daar heeft iedereen iets aan.

Op het waarom van hier te zitten heb ik al geantwoord. Ga snel naar het fifa-topic gaan wenen over hoe je hier nooit een fifa-toernooi kan organiseren, en laat die mensen weten dat ze alleen met hun irl vrienden mogen spelen. Maak anders een standaard tekst op, zodat ge die ook kunt posten als er nog eens iemand een fundalize-meeting wil organiseren. Afspreken moeten ze met hun vrienden doen tedoeme!

Gij komt hier blijten over wat ik doe, en als ik uitleg hoe het exact zit maak ik er een drama van? Herhaal uw punt nog eens, daar hebben we ook enorm veel aan...

Over het step-stone effect hebt ge het mis. Mensen die zwaardere drugs gebruiken zijn inderdaad vaak begonnen met cannabis of saffen, of alcohol. Mensen met een burnout zijn begonnen met werken, sporten, of hetgeen waarvan ze een burnout krijgen. Is werken een step-stone richting burnouts? Idem met eetstoornissen en borstvoeding, auto-ongelukken en fietsen, etc... Voor B komt meestal A, maar dat maakt niet dat A verantwoordelijk is voor B.

Ten eerste is iemand die begint met drugs, legaal of illegaal, al anders qua ingesteldheid dan iemand die niet begint. Net zoals we niet beginnen met de zware wodka, maar met een pintje, begint iemand die open staat voor drugs met het lichtere, minder lugubere, zeg maar.
Zoals hier al door anderen is aangehaald, speelt de gehele omgeving een rol. Je komt makkelijk in contact met andere soorten drugs door enkel en alleen cannabis te willen kopen. Dat er mensen zijn die de verleiding niet kunnen weerstaan, ligt aan hun persoonlijkheid en aan de toegankelijkheid. Ikzelf heb daar nooit last van gehad, ondanks mijn overmatig gebruik met tijden.
Het ligt niet het minste aan de cannabis zelf dus, en dat is het vertrekpunt van die theorie.

Die theorie is intussen al vree achterhaald, en vervangen door een correctere gateway-theorie. Veel mensen denken dat het synoniemen zijn, maar het latere is gewoon een verbeterde versie van de voorganger. Ook gaat die theorie er oorspronkelijk van uit dat het een lichamelijk gegeven is, terwijl andere factoren niet mee in rekening gebracht werden.

Lees nu het laatste stukje van uw vorige reactie, en snap dat ik het een jammere zaak vind dat je misschien ook verantwoordelijk bent voor foutieve informatie. Respect voor uw beste bedoelingen, dat wel. Als leerkracht meer doen dan louter uw vak geven kan ik alleen maar aanmoedigen.
greetzz

Da_Tonio
Da_Tonio
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Keyser_Soze op vr 28 feb 2014 3:57 pm

Man man man, en hoe vér staat gij van onze maatschappij? Bon, nog eens omdat die oogkleppen van u blijkbaar héél erg vast zitten...

Is werken een step-stone richting burnouts?

Ik weet niet of ge hier aan het trollen zijt, maar zeg aub ja, voor uw eigen goed, en het beetje "respect" dat ik nog heb voor uw intelligentie.

Voor B komt meestal A, maar dat maakt niet dat A verantwoordelijk is voor B.

Voor B komt inderdaad A, en A KAN verantwoordelijk zijn voor B. Als je goed leest dan nuanceer ik dat ook. A is niet per definitie verantwoordelijk voor B, maar het is zeer zeker mogelijk.

Het ligt niet het minste aan de cannabis zelf dus

En hoe kan het niet aan cannabis liggen als je met die zwaardere drugs in contact komt wanneer je op zoek bent naar cannabis? Cannabis is zeker een katalysator in het experimenteren met andere drugs.

Die theorie is intussen al vree achterhaald, en vervangen door een correctere gateway-theorie.

Dan hoop ik dat ge weet dat "nieuwe" theorieën meestal aangepaste versies zijn van voorgaande theorieën. En hier met uw "ge zijt fout vingertje" komen wijzen terwijl ge zelf zegt dat die theorie "verouderd" is, is gewoon uzelf tegenspreken, aangezien binnen een paar maanden er een nieuwe, meer gangbare theorie is.

Daarentegen wordt "uw" theorie niet unaniem gesteund door alle wetenschappers/psychologen/dokters/beleidsmakers enzovoort. Gij staat daar achter, maar dat wilt niet zeggen dat ze juist is, terwijl ge wel laat uitschijnen dat al het andere fout is. Van arrogantie gesproken.

Net zoals jij heb ik veel ervaring met drugs, en van wat ik hier lees heb ik meer ervaring met meer drugs. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat die step-stone theorie niet volledig achterhaald is, dat cannabis wél een step-stone KAN zijn. Ik zeg niet dat dat altijd zo is, maar zeggen dat het nooit zo is, zoals jij doet, is evenzeer incorrect.

Daarbij snap ik die laatste sneer van jou naar mijn leermethoden en mijn aanpak niet. Ik spreek uit ervaring, en ik deel die ervaring op een gefilterde wijze met mijn leerlingen. Zeggen dat cannabis een poort kan zijn naar andere drugs is gewoonweg juist, wat je persoonlijkheid of je ingesteldheid ook moge zijn. Er bestaat geen zwart-wit in deze discussie, maar jij denkt te weten dat dat wel zo is en zo ga je anderen als "fout" bestempelen.

Zoals hier al door anderen is aangehaald, speelt de gehele omgeving een rol. Je komt makkelijk in contact met andere soorten drugs door enkel en alleen cannabis te willen kopen. Dat er mensen zijn die de verleiding niet kunnen weerstaan, ligt aan hun persoonlijkheid en aan de toegankelijkheid

Dat zijn dezelfde mensen die ook de verleiding niet konden weerstaan om initieel op zoek te gaan naar cannabis, maar dat zeg je er niet bij natuurlijk. Het zijn dezelfde mensen die de verleiding niet konden weerstaan om hun eerste keer van een joint te trekken... En dat ligt aan hun persoonlijkheid en de toegankelijkheid, net zoals bij andere drugs dat mogelijk is.

Het ligt niet het minste aan de cannabis zelf dus, en dat is het vertrekpunt van die theorie.

Zoals eerder aangehaald: hadden ze geen cannabis gezocht, dan kwamen ze ook niet (of minder) in contact met die andere drugs. En dat is het vertrekpunt van DIE theorie, niet DE theorie. Know the difference pls.

Ikzelf heb daar nooit last van gehad, ondanks mijn overmatig gebruik met tijden.

Bitch please, are you fucking kidding me? Dat is nét wat die mensen met die problemen zeggen. Spiegeltje, spiegeltje aan de wand...
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Da_Tonio op vr 28 feb 2014 4:55 pm

Dat van werken en burn-outs is er mee lachen, het ridiculiseren, verduidelijken hoe kortzichtig de step-stone theorie is. Het leek mij vanzelfsprekend, maar als je niet goed weet wat die theorie inhoud kan dat inderdaad niet zo duidelijk zijn. Step-stone-effect is (volgens de theorie) lichamelijk, dus al niet te vergelijken met de mentale burnout of andere belachelijke voorbeelden.
Maar het vertrekt ook van uit de verkeerde richting, namelijk de gevolgen. Ze keken niet naar wat cannabis deed, maar naar wat bvb cokeverslaafden voordien gedaan hebben. Dat is het punt dat ik in het belachelijke trek, puur door dezelfde werkwijze toe te passen. En dan is het plots wél een goed voorbeeld.Tis maar hoe je het bekijkt, of wilt bekijken.

Bij dat van A en B spreken we bij de step-stone theorie dus over de inhoudsstoffen van de cannabis en de reactie van het lichaam op die cannabis, niet over de omgevingsfactoren, niet over het al dan niet legale status, niet over de maatschappelijke omgang.

Hetzelfde bij wiet aan katalysator... Het is niet de cannabis zelf, maar de omgeving, het feit dat ge bij een dealer terecht komt die die dingen kan aanbieden, wat niet het geval is in een shop of in een apotheker zoals in andere landen. (edit: Ja, ook als ge uw wiet in een shop of apotheker kunt halen kunde in uw omgeving andere dingen tegenkomen. Mijn punt is dat het de omgeving is, niet de inhoudsstoffen van de cannabis.)

Uw punt rond verouderde theorieën dan. Ik maak onderscheid tussen twee theorieën, waarvan de ene de andere ontkracht heeft. Ge had heus wel kunnen inzien dat ik het over de relatie tussen beide theorieën heb, en dat ik zelf ook al zei dat de ene een opvolger was van de andere. Waar ge dus haalt dat ik niet zou inzien dat de theorie van cannabis als gateway drug inderdaad verder bouwt op de theorie van cannabis als step-stone drug, snap ik niet echt.

De nieuwste van de twee is net ontstaan uit het gebrek aan wetenschappelijke ondersteuning van de eerste. Leer mij niet dat de ene theorie meestal berust op een voorgaande, dat gesprek is hier op het forum al gevoerd. Ook toen wist ik dat al.
Prachtig argument ook, dat ding over hoe niet alle wetenschappers het er over eens zijn dat cannabis een gateway drug is. Waarom denk je dat ze na de step-stone theorie nog een nieuwe hebben gemaakt, en bij welke wetenschappelijke theorie zijn alle wetenschappers wereldwijd het wel unaniem met mekaar eens?

Als ge aanhaalt dat ik ergens geen probleem mee heb gehad, haal er dan bij aan waarmee ik nooit een probleem heb gehad. Ik heb er nooit een probleem mee gehad om van pillen, poeders en vloeistofjes die rondom mij circuleerden af te blijven. De step-stone theorie gaat er van uit dat cannabisgebruik voor een lichamelijke drang zorgt. Doordat ze dat zien als een reactie tussen de cannabinoïden en het endocannabinoïde systeem, is het een algemene bewering. Niet iets dat KAN, maar iets dat altijd zo is. Er kunnen uitzonderingen zijn, maar dan ligt het aan lichamelijke afwijkingen in het endocannabinoïde systeem of aan een neurologische afwijking tegenover de norm.

Mijn punt was dus dat ik niet ben overgestapt naar andere drugs, ondanks dat ik toen enorm veel cannabis rookte. Daarmee heb ik het over de step-stone theorie, door te verklaren dat ik er nooit of te nimmer een lichamelijke drang naar heb gehad.
Dat anderen zich hebben laten verleiden heeft niets met het effect van cannabis op hun lichaam te maken. Dat ze zich hebben laten verleiden doordat het in hun omgeving voorkwam, bevestigt de gateway-theorie. Maar die theorie gaat verder.
De mensen die met wiet begonnen stonden al opener voor nieuwe dingen, riskante dingen, illegale dingen, etc... Dat die mensen dus ook opener staan naar andere nieuwe dingen, riskante dingen, en illegale dingen, is logisch. (Speelt ook een rol als je criminaliteit en drugs met mekaar wil linken, net als de omgevingsfactoren.)

Oogkleppen, tuurlijk... In geen enkele discussie op dit forum was ik ooit zo geïnformeerd over het onderwerp, en nog nooit zo zeker van wat ik zeg. Sorry man, ge had mij overal kunnen onderuit halen waarschijnlijk, maar in deze discussie moogde blijven proberen. Probeer trouwens ook eens de effecten van cannabis te onderscheiden van de gevolgen van onze omgang met cannabis. Als ge daar rekening mee houd, klopt er weer een deel van uw reactie niet, lijkt mij. (Jaja, er zijn ook gevolgen van het effect van cannabis op ons lichaam, alvorens alles wat ik zeg niet klopt omdat ik onvolledig ben.)
Laatst bijgewerkt door Da_Tonio op vr 28 feb 2014 5:09 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
greetzz

Da_Tonio
Da_Tonio
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Chiesel op vr 28 feb 2014 5:00 pm

zoveel tekst
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Keyser_Soze op vr 28 feb 2014 6:17 pm

Bon, ik snap wat er fout gaat. Gij hebt het over de stepping-stone theorie, énkel en alleen in het geval van cannabisgebruik (als initieel gebruik) en de zogezegde "fysieke" gevolgen ervan, terwijl ik over de stepping-stone theorie spreek in het algemeen, losstaand van het feit of er een correlatie is tussen het gebruik van cannabis en erger al dan niet.

Ik ben akkoord dat de cannabis niet tot een lichamelijke verslaving leidt (wat uw mening bevestigd), maar als ik daarnet sprak over de stepping stone theorie, dan sprak ik in meer algemene termen.

Uw kritiek op mij ivm mijn leerlingen snap ik nu, maar is ook misplaatst omdat het zo niet is. Ik leg uit dat het ene middel een aanzet kan zijn tot een ander, niet dat men fysiek verslaafd wordt van cannabis en dat uw lichaam zo afhankelijk wordt en steeds zwaardere drugs nodig heeft.

Dat is mijn fout, aangezien ik het eerder onder de noemer "gateway" theorie heb moeten beschrijven.

edit: ik denk zelfs dat we hetzelfde bedoelen maar naast elkaar aan het spreken waren. Bon, nu dat uit de weg is, let's continue.
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Da_Tonio op vr 28 feb 2014 6:34 pm

En het zijn onder andere zulke 'fouten' die ik de wereld uit wil helpen. Step-stone theorie is anders dan gateway theorie, dus mogen ze niet door mekaar gebruikt worden. Dat was de foute informatie waar ik het over had toen ik het over uw leerlingen had. Nu weet ik ook wel dat het geen gigantische gevolgen heeft, en dat ge slim en verantwoord genoeg zijt om geen te grove fouten te maken op vlak van informeren.
De algemene theorie is algemeen, terwijl het hier specifiek over cannabis gaat.

Dat ge meer ervaring hebt met meer drugs ga ik ff mierenneuken. Gij hebt ervaring met meer drugs, ik heb meer ervaring met 'mijn' drug.
(Wiet is mijn gebied, de rest ken ik niet. :mrgreen: )

Kben blij dat ge inziet dat ik er niet half zo naast zat dan dat ge dacht, maar spijtig dat het nu al is.
Let's move on, indeed.
greetzz

Da_Tonio
Da_Tonio
Pastoor
Pastoor

Volgende

Keer terug naar Wetenschap & Geschiedenis