register Paswoord vergeten?

Tijdreizen theorie

Waarom zijn de bananen krom?

Re: Re:

Berichtdoor Mayo op di 29 jun 2010 9:48 pm

Hitlor schreef:ik zlk ne keer ne mail srite naar de mense van discovery & national geographic channel dan zull ze men allernieuste teorie wel gelove zeker als ik zo verzorgt typ en meijn interpunctie zo goede verzorgg

And Hitlor does it again :lol:
Afbeelding

De crew schreef:Gedraagt u nu maar of 't wisserke komt langs

Schaam jullie als crew, echt waar.
Mayo (oude nickname: MayoNaisePot)
I am the alpha and the omega

Re: Re:

Berichtdoor MSTRKRFTR op do 15 jul 2010 10:05 am

Hitlor schreef:
dennis19 schreef:
Jellesg schreef:
dennis19 schreef:
loyij schreef:Volgens de info die ik door de jaren heen meegekregen heb is tijdreizen onmogelijk.

Om door de tijd te kunnen reizen moet je snelheid groter dan die van het licht zijn. Aangezien de snelheid van het licht een absolute grens is (net zoals 0°Kelvin dat van temperatuur is), is het dus onmogelijk om sneller te gaan en zo door de tijd te reizen.

zwarten gaaten zuigen als het ware het licht op dus de zuigkracht is sneller dan het licht (een mooi staaltje van de natuur dat u theorie niet correct is.. anuwel je ook gelijk hebt het is voor ons momenteel onmogelijk om de snelheid van het licht te behalen, het is bereken dat alle energie dat er op aarde is dat je dan 45% van het licht haalt (ik bedoel dus da wel 55% te kort kome) en als we dan sneller willen gaan hebben we nog een het zelfde aantal nodig om 10% sneller te gaan het naadeel is dat dit maar 1 richting in gaa en je niet terug kan naar het verleden,

de 2de manier is door de tijd en ruimte voor u te laten instorten door middel van ''warp''of ''stellar'' (alle zoo noemen ze het toch :p) nja veel valt er ni over te vertellen XD

Keer maar rap terug naar HLN.BE, seriously..

wat heeft HLN.BE daar nu mee te make ik siteer een deel uit 2 documentaires van discovery & national geographic channel als ge het ni gelooft tja dan is da zoo he ik maak mij er niet druk in hoor

Sneller dan het licht gaat niet jongen
Uw zwart gat trekt helemaal geen fotonen aan (foton heeft geen massa), er is dus ook geen aantrekkingskracht (wtf zuigkracht) en geen sprake van acceleratie of dergelijke
Een zwart gat beïnvloedt de ruimte-tijd waardoor fotonen schijnbaar aangetrokken worden, in werkelijkheid volgen ze gewoon de kromming van de ruimte-tijd

Maar jongen spits u toe op een ander domein want ge zijt blijkbaar geen fysisch talent, zonde van uw tijd

In theorie zou het eventueel mogelijk zijn om sneller te gaan dan het licht, daar zal ik mij niet over uitspreken. Maar bij mijn weten is er nog altijd geen enkel materiaal waarmee je de ongelooflijke wrijvingskracht zou aankunnen die ontstaat wanneer je het licht voorbijzwaait, want raar maar waar, zelfs de lichtstralen wrijven met iets dat sneller gaat. Ook worden de baseverbindingen tussen atomen volledig uit elkaar getrokken wanneer je zo'n snelheden haalt. Ze zouden een materiaal moeten uitvinden die op microscopisch niveau bestaat uit een zeer grote hoeveelheid hadrons, omdat deze deeltjes zorgen voor de omvang van een atoom, en veel atoompjes vormen een materiaal. Jammergenoeg weten ze ook nog niet waaruit een hadron bestaat, en kunnen ze deze nog zeker niet kunstmatig maken. Ze zijn er wel zeker van dat hij bestaat, want een atoom is 100x groter dan de massa van de protonen en elektronen, dus moet er iets zijn die zorgt voor de omvang of massa van het atoom.

Wanneer ze een materiaal vinden met grote hoeveelheid hadrons, kunnen deze hadrons gebruikt worden als buffer, en zou het dan in theorie lukken om te tijdreizen, omdat de hadrons de bindingen beschermen tegen de enorme krachten.
Afbeelding

When I stand before God at the end of my life, I would hope that I would not have a single bit of talent left, and could say, "I used everything you gave me".
MSTRKRFTR
Onwetende
Onwetende

Re: Tijdreizen theorie

Berichtdoor Hitlor op do 15 jul 2010 11:20 am

De enigste onderbouwde manier voor FTL is door het buigen van de ruimte-rijd met enorm sterke gravitatiekrachten, die als het ware de ruimte omplooien op "snelheden" die niet gerelateerd zijn aan de beperkende lichtsnelheid omdat ze in feite geen snelheid zijn, het reizend object staat stil en de ruimte tijd wordt vervormd...

Ik heb ook eens iets gelezen van subatomaire deeltjes die in theorie sneller dan licht kunnen reizen, maar dat is een voorspelling en zou theoretisch mogelijk zijn, maar of het werkelijk mogelijk is...
Trouwens ook al zouden ze bestaan, daar hebt ge in de praktijk geen fuck aan hé. Het is niet van oh we hebben een deeltje gevonden dat snelheden hoger dan die van het licht kan bereiken, nu kunnen we tijdreizen...

Tijdreizen is eigenlijk wel mogelijk, maar niet op de manier hoe je denkt. Hoe sneller je door de ruimte-tijd beweegt hoe meer de tijdscomponent vertraagd wordt voor een externe waarnemer (het tempo van de tijd van de reizende persoon blijft weliswaar voor de persoon zelf "normaal")...
Wat inhoudt dat iemand die 50 jaar op lichtsnelheid gaat cruisen en terugkomt naar de locatie waar de relativistische snelheid gelijk is aan 0, dat hij voor waarnemers op die locatie een reis van 80 jaar ofzo gemaakt heeft.
Hitlor (oude nickname: Odalf Hetlir)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Jellesg op do 15 jul 2010 12:14 pm

Hitlor schreef:Wat inhoudt dat iemand die 50 jaar op lichtsnelheid gaat cruisen en terugkomt naar de locatie waar de relativistische snelheid gelijk is aan 0, dat hij voor waarnemers op die locatie een reis van 80 jaar ofzo gemaakt heeft.

Je uitleg klopt, maar je voorbeeld niet. Allereerst zal het een benadering zijn van de lichtsnelheid, men kan niet reizen op de lichtsnelheid zelf. Dit is de formule: dt = dt0/(wortel(1-(u^2)/(c^2)))
dt0 is de tijdseenheid op aarde. u is de snelheid waar iemand mee reist. Uit deze formule kun je afleiden dat iemand die reist aan lichtsnelheid niet mogelijk is, omdat je dan deelt door nul.
Als je een benadering maakt van de lichtsnelheid (99,999% ervan bvb), dan kom je op een factor van tientallen keer meer. Het komt erop neer dat de vergelijking 50-80 jaar niet realistisch is, het zal eerder iets zijn in de aard van 50 jaar reizen = 2000 jaar op aarde.
Uitgerekend voorbeeld:
De lichtsnelheid is c = 299 792 458 m/s. Als je reist aan bijna deze snelheid, stel u = 299 792 000 m/s, dan staat 50 jaar reizen aan deze snelheid gelijk aan 28 604 jaar op aarde.

Kortom, als je kan reizen aan (net niet) de lichtsnelheid - wat onmogelijk is met onze technologie - kun je technisch gezien in de tijd reizen, want eer je terug bent zit de aarde al honderden of duizenden jaren verder in de tijd.
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Hitlor op do 15 jul 2010 8:56 pm

Jellesg schreef:
Hitlor schreef:Wat inhoudt dat iemand die 50 jaar op lichtsnelheid gaat cruisen en terugkomt naar de locatie waar de relativistische snelheid gelijk is aan 0, dat hij voor waarnemers op die locatie een reis van 80 jaar ofzo gemaakt heeft.

Je uitleg klopt, maar je voorbeeld niet. Allereerst zal het een benadering zijn van de lichtsnelheid, men kan niet reizen op de lichtsnelheid zelf. Dit is de formule: dt = dt0/(wortel(1-(u^2)/(c^2)))
dt0 is de tijdseenheid op aarde. u is de snelheid waar iemand mee reist. Uit deze formule kun je afleiden dat iemand die reist aan lichtsnelheid niet mogelijk is, omdat je dan deelt door nul.
Als je een benadering maakt van de lichtsnelheid (99,999% ervan bvb), dan kom je op een factor van tientallen keer meer. Het komt erop neer dat de vergelijking 50-80 jaar niet realistisch is, het zal eerder iets zijn in de aard van 50 jaar reizen = 2000 jaar op aarde.
Uitgerekend voorbeeld:
De lichtsnelheid is c = 299 792 458 m/s. Als je reist aan bijna deze snelheid, stel u = 299 792 000 m/s, dan staat 50 jaar reizen aan deze snelheid gelijk aan 28 604 jaar op aarde.

Kortom, als je kan reizen aan (net niet) de lichtsnelheid - wat onmogelijk is met onze technologie - kun je technisch gezien in de tijd reizen, want eer je terug bent zit de aarde al honderden of duizenden jaren verder in de tijd.

Jaja een benadering, bedoelde ik
En ge gebruikt de verkeerde formule... Ge moet de vergelijkingen voor de tijdscomponent van de speciale relativiteitstheorie gebruiken...

50-80 zal wel niet op de kop just zijn, maar het is in die aard
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Jellesg op do 15 jul 2010 10:38 pm

Hitlor schreef:Jaja een benadering, bedoelde ik
En ge gebruikt de verkeerde formule... Ge moet de vergelijkingen voor de tijdscomponent van de speciale relativiteitstheorie gebruiken...

Geef eens die formule dan, want mijn formule klopt alleszins (en mijn berekening dus ook), kdenk zelfs dat ze die formule gebruiken voor o.a. GPS-systeem en zo.
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Hitlor op do 15 jul 2010 11:15 pm

Jellesg schreef:

Geef eens die formule dan, want mijn formule klopt alleszins (en mijn berekening dus ook), kdenk zelfs dat ze die formule gebruiken voor o.a. GPS-systeem en zo.

Buh joh ik heb ze eens gezien in een artikel over de speciale relativiteitstheorie en da was een stelsel van 4 vergelijkingen met elk 5 termen ofzo... Niet zo'n makkelijke formule wa gij geeft...
Moest ge oplossen met technieken uit de differentiaalrekening en ik betwijfel of gij da gezien hebt...
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Jellesg op do 15 jul 2010 11:25 pm

Hitlor schreef:
Jellesg schreef:

Buh joh ik heb ze eens gezien in een artikel over de speciale relativiteitstheorie en da was een stelsel van 4 vergelijkingen met elk 5 termen ofzo... Niet zo'n makkelijke formule wa gij geeft...
Moest ge oplossen met technieken uit de differentiaalrekening en ik betwijfel of gij da gezien hebt...

Differentiaalvergelijkingen heb ik gezien ja ;)
En wat jij zegt kan allemaal wel goed zijn maar het is heel vaag en dus kan ik het niet zomaar aannemen hé. Voorlopig blijf ik het houden bij mijn eigen uitgewerkt voorbeeld ^^
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Takai op do 15 jul 2010 11:30 pm

Bekijk de film 'Donnie Darko' eens
goeie film, en daarin word het ook uitgelegd :D
Afbeelding
Takai (oude nickname: eskimo2HELL)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Hitlor op do 15 jul 2010 11:44 pm

Jellesg schreef:
Hitlor schreef:
Jellesg schreef:

Differentiaalvergelijkingen heb ik gezien ja ;)
En wat jij zegt kan allemaal wel goed zijn maar het is heel vaag en dus kan ik het niet zomaar aannemen hé. Voorlopig blijf ik het houden bij mijn eigen uitgewerkt voorbeeld ^^

Maar chance da gij natuurkunde studeert
En geen differentiaalvergelijkingen hé gelijk gij kent van secundair, differentiaalmeetkunde... Dat zien alleen mathematici en fysici

Die formule die gij geeft is gewoon de tijdtransformatieformule van de algemene relativiteitstheorie voor referentiekaders x en x', en ja daar is het GPS-systeem op gebaseerd
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Jellesg op vr 16 jul 2010 10:25 am

Hitlor schreef:Maar chance da gij natuurkunde studeert
En geen differentiaalvergelijkingen hé gelijk gij kent van secundair, differentiaalmeetkunde... Dat zien alleen mathematici en fysici

Die formule die gij geeft is gewoon de tijdtransformatieformule van de algemene relativiteitstheorie voor referentiekaders x en x', en ja daar is het GPS-systeem op gebaseerd

Nie 't secundair maar 't hoger, maar goed, daar ga ik niet over discussiëren want ik denk zelf ook wel dat die differentialen mij zullen overstijgen.
Feit blijft dat die formule klopt en gebruikt wordt, en aangezien het de tijdtransformatie is voor twee referentiekaders lijkt het mij ook redelijk logisch dat ze dus ook toegepast kan worden voor snelheden die de lichtsnelheid benaderen. Met andere woorden, het is effectief zo dat de aarde 28 000 jaar ouder zal zijn als jij 50 jaar reist aan de snelheid die ik hierboven aangaf.
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor The_Unforgiven op vr 16 jul 2010 11:37 am

ik denk e .... E = MC^2
Afbeelding

Afbeelding
The_Unforgiven (oude nickname: skatesmurf)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Hitlor op vr 16 jul 2010 2:44 pm

Consider a space ship traveling from Earth to the nearest star system outside of our solar system: a distance d = 4.45 light years away, at a speed v = 0.866c (i.e., 86.6 percent of the speed of light). The Earth-based mission control reasons about the journey this way (for convenience in this thought experiment the ship is assumed to attain its full speed immediately upon departure): the round trip will take t = 2d / v = 10.28 years in Earth time (i.e. everybody on earth will be 10.28 years older when the ship returns). The amount of time as measured on the ship's clocks and the ageing of the travelers during their trip will be reduced by the factor
Afbeelding
, the reciprocal of the Lorentz factor. In this case
Afbeelding
, and the travelers will have aged only 0.500×10.28 = 5.14 years when they return.

Hier ziet ge een gesimplificeerd voorbeeld vanuit Wikipedia zonder alle achtergrond-wiskunde...
Bezie die factor eens van klok op Aarde en de klok van de reizigers...
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Jellesg op vr 16 jul 2010 3:05 pm

Fair enough. Als je nu met 99% van de lichtsnelheid rekent kom je iets uit tussen 1 en 2 jaar voor de reiziger, dus toch een factor tien verschil. Dus nog steeds blijft de vergelijking 50-80 verkeerd als je rekent op (net geen) lichtsnelheid, maar eerder iets in de zin van 50 - 500. Maar goed, het begint hier te lijken op mierenneuken ^^
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Hitlor op vr 16 jul 2010 4:00 pm

Jellesg schreef:Fair enough. Als je nu met 99% van de lichtsnelheid rekent kom je iets uit tussen 1 en 2 jaar voor de reiziger, dus toch een factor tien verschil. Dus nog steeds blijft de vergelijking 50-80 verkeerd als je rekent op (net geen) lichtsnelheid, maar eerder iets in de zin van 50 - 500. Maar goed, het begint hier te lijken op mierenneuken ^^

Factor 7 bij benadering als je tegen 99% van de lichtsnelheid reist ja...
Nuja 99% is niet echt reëel, in dat artikel zullen ze wel met iets reëlere snelheden gewerkt hebben waardoor ik met die 50-80 in mijn hoofd zat qua verhouding... Nuja je kan altijd berekenen met welke snelheid ze gewerkt hebben hé...

Ma het komt erop neer dat de snelheid variabel is bij deze paradox uit de speciale relativiteitstheorie

Enja natuurkunde is mierenneuken...
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Jellesg op vr 16 jul 2010 4:18 pm

Hitlor schreef:
Jellesg schreef:Fair enough. Als je nu met 99% van de lichtsnelheid rekent kom je iets uit tussen 1 en 2 jaar voor de reiziger, dus toch een factor tien verschil. Dus nog steeds blijft de vergelijking 50-80 verkeerd als je rekent op (net geen) lichtsnelheid, maar eerder iets in de zin van 50 - 500. Maar goed, het begint hier te lijken op mierenneuken ^^

Factor 7 bij benadering als je tegen 99% van de lichtsnelheid reist ja...
Nuja 99% is niet echt reëel, in dat artikel zullen ze wel met iets reëlere snelheden gewerkt hebben waardoor ik met die 50-80 in mijn hoofd zat qua verhouding... Nuja je kan altijd berekenen met welke snelheid ze gewerkt hebben hé...

Ma het komt erop neer dat de snelheid variabel is bij deze paradox uit de speciale relativiteitstheorie

Enja natuurkunde is mierenneuken...

Als ik dan toch mag mierenneuken: vergeet niet dat ik antwoordde op deze reactie van jou he (waar je zelf over lichtsnelheid spreekt en niet over een benadering ervan):
Wat inhoudt dat iemand die 50 jaar op lichtsnelheid gaat cruisen en terugkomt naar de locatie waar de relativistische snelheid gelijk is aan 0, dat hij voor waarnemers op die locatie een reis van 80 jaar ofzo gemaakt heeft.

Mijn punt is dus dat die 50-80 verhouding niet nauwkeurig is op lichtsnelheid, of heel dichte benadering ervan :p
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Hitlor op vr 16 jul 2010 4:27 pm

Ok, my bad :mrgreen:
Maja ik dacht ik ga da hier es rap illustreren :mrgreen:

Als ge weet dat daar specifieke boeken over bestaan is het sowieso al moeilijk da hier op een forum in a nutshell te komen placeren hé, maar oké fout is fout en in deze discussie hebben we tenslotte beide de exact juiste verklaring bereikt (indien we aannemen dat de gebruikte theorieën wel degelijk stroken met de realiteit) :)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Jellesg op vr 16 jul 2010 6:48 pm

Hitlor schreef:Ok, my bad :mrgreen:
Maja ik dacht ik ga da hier es rap illustreren :mrgreen:

Als ge weet dat daar specifieke boeken over bestaan is het sowieso al moeilijk da hier op een forum in a nutshell te komen placeren hé, maar oké fout is fout en in deze discussie hebben we tenslotte beide de exact juiste verklaring bereikt (indien we aannemen dat de gebruikte theorieën wel degelijk stroken met de realiteit) :)

Amen to that :p
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

Re:

Berichtdoor The_Tuxedo op wo 25 aug 2010 7:38 pm

donie schreef:Heb jij ooit een mens gezien van de toekomst ?
ik nooit.
dus ga dat nooit gebeuren ook.
en waarom zijn de mensen niet in de toekomst gaan tijdreizen om de toekomst te veranderen , zoals de vliegtuigen die naar de wtc gingen , stoppen ? waarom ?
omdat tijdreizen nooit ga gebeuren .
de tijd ga altijd vooruit gaan , nooit achteruit.

Het is fysisch onmogelijk om als mens naar het verleden te reizen. Naar de toekomst gaat wel. Iedereen kent wel het effect van tegen heel hoge snelheid reizen. Dat 'vertraagt' de tijd. In realiteit vertraagt het niet de tijd, het is gewoon zo dat het tijdsverloop binnen een snel reizend schip verschilt van dat buiten het schip. Voor de persoon in het schip is er geen enkel verschil. Echter als hij/zij lange tijd tegen een snelheid in de grootteorde van de lichtsnelheid reist en dan terug tot stilstand komt en uitstapt, DAN zal hij/zij merken dat de week bvb die hij doorbracht in zijn schip hier op aarde enkele jaren duurde. Ik ga de theorie hier niet helemaal uit de doeken doen, maar hij is al aangetoond met satellieten die atoomklokken aan boord hadden.
Maar dat is eigenlijk geen tijdmachine van het type: gooi er wat in en het komt er gisteren terug uit natuurlijk. Maar er wordt beweerd dat dit wel mogelijk is. Er is zelfs een fysicus die al een prototype van zo'n tijdmachine heeft. Het principe is het versnellen van een lichtstraal midden door een spiraal van laserstralen. Ik weet het niet meer 100% maar ik geloof dat er ook al iets over verteld werd in een Discovery Channel of NGC docu. Het is (voorlopig) enkel mogelijk met (sub)atomaire deeltjes natuurlijk.

Nog een opmerking voor donie: wat jij vertelt, kan enkel als het tijdsverloop al vastligt. Als de tijd deterministisch is. Hoewel dat mogelijk is, is het even goed mogelijk dat de tijd net het omgekeerde is en dat er NIKS vastligt. Dat maakt alles moeilijker te vatten, maar dat betekent niet dat het verkeerd is.
Afbeelding
The_Tuxedo (oude nickname: The Tuxedo)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Mayo op wo 25 aug 2010 7:51 pm

Topics uit 2006 bumpen waar al veel antwoorden in gegeven zijn ftw! :roll:
Afbeelding

De crew schreef:Gedraagt u nu maar of 't wisserke komt langs

Schaam jullie als crew, echt waar.
Mayo (oude nickname: MayoNaisePot)

Berichtdoor Lollo op wo 25 aug 2010 7:58 pm

Mayo schreef:Topics uit 2006 bumpen waar al veel antwoorden in gegeven zijn ftw! :roll:

Ik zie het probleem niet, er wordt geklaagd dat intertet niet actief genoeg is. En nu wordt hier 4 jaar later (technologie staat niet stil) opnieuw serieus over begonnen. Toch geen probleem.
Lollo (oude nickname: lollo)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Queen op wo 25 aug 2010 7:59 pm

Mayo schreef:Topics uit 2006 bumpen waar al veel antwoorden in gegeven zijn ftw! :roll:

De comment ervoor dateert van juli 2010. Dus hij bumpt geen topic uit 2006 eh :P
Dan moet je de vinger wijzen naar mensen voor hem.
Rawr.
Afbeelding
Queen
Fundalize Super-Moderator
Fundalize Super-Moderator

Berichtdoor JustWhereIWas op do 02 dec 2010 12:20 am

Hitlor schreef:
Consider a space ship traveling from Earth to the nearest star system outside of our solar system: a distance d = 4.45 light years away, at a speed v = 0.866c (i.e., 86.6 percent of the speed of light). The Earth-based mission control reasons about the journey this way (for convenience in this thought experiment the ship is assumed to attain its full speed immediately upon departure): the round trip will take t = 2d / v = 10.28 years in Earth time (i.e. everybody on earth will be 10.28 years older when the ship returns). The amount of time as measured on the ship's clocks and the ageing of the travelers during their trip will be reduced by the factor
Afbeelding
, the reciprocal of the Lorentz factor. In this case
Afbeelding
, and the travelers will have aged only 0.500×10.28 = 5.14 years when they return.

Hier ziet ge een gesimplificeerd voorbeeld vanuit Wikipedia zonder alle achtergrond-wiskunde...
Bezie die factor eens van klok op Aarde en de klok van de reizigers...

als we de formule nemen voor de tijdsfactor uit te rekenen en we gebruiken als snelheid de snelheid waarmee een space-shuttle in een baan rond de aarde blijft (8000m/s), komen we uit op een factor iets kleiner dan 0.9999999967
tis nie veel, maar op jaarbasis is dit ongeveer 0.1 seconde.
Das natuurlijk niks e, maar als ge ziet hoe snel de technologie vooruitga, zalt nie lang duren voor ze iets maken da snel genoeg ga om 1 dag per jaar te zijn. De snelheid hiervoor nodig zou 22176428.4m/s zijn. Oftewel iets minder dan 80miljoen kilometer per uur.
een 7.5% van de lichtsnelheid.
Afbeelding

met dank aan Takai
JustWhereIWas
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor AMGXV op zo 17 apr 2011 11:20 pm

Als je sneller dan het licht gaat, gaat er dan niks raars gebeuren met je lichaam door de druk en andere factoren?
En dan nog als je het kan, wat zal het je geven? Je zal ergens miljoenen lichtjaren hier vandaan zitten, daarvoor zal je een machine moeten bedenken die dan ook 99% van de lichtsnelheid kan halen om dan terug te keren naar ons zonnestelsel, en dat allemaal zonder ergens tegen te vliegen.

Als we het dan hebben over de poort-achtige-tijdmachine's dan is de theorie ook min of meer niet correct sinds de aarde beweegt, dus als je één minuut terug/vooruit zou willen dan zou je belanden ergens in de ruimte met de aarde naast jou.

Da ist zeker?
AMGXV (oude nickname: {3C}AMGXV)
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor The_Tuxedo op ma 18 apr 2011 12:05 am

AMGXV schreef:Als je sneller dan het licht gaat, gaat er dan niks raars gebeuren met je lichaam door de druk en andere factoren?
En dan nog als je het kan, wat zal het je geven? Je zal ergens miljoenen lichtjaren hier vandaan zitten, daarvoor zal je een machine moeten bedenken die dan ook 99% van de lichtsnelheid kan halen om dan terug te keren naar ons zonnestelsel, en dat allemaal zonder ergens tegen te vliegen.

Als we het dan hebben over de poort-achtige-tijdmachine's dan is de theorie ook min of meer niet correct sinds de aarde beweegt, dus als je één minuut terug/vooruit zou willen dan zou je belanden ergens in de ruimte met de aarde naast jou.

Da ist zeker?

Ahum, ruimte ... druk ... Je bedoelt misschien G-krachten. Maar ook die spelen eigenlijk geen rol als je rechtdoor gaat. Dan kan je enkel zware G's krijgen terwijl je versnelt, en die versnelling kan je instellen. Eens je een constante snelheid hebt bereikt, is er geen sprake meer van G's. Over het feit dat je miljoenen lichtjaren hier vandaan zou zitten: wat dacht je van omkeren na 50% van je reis? En ten slotte zijn sci-fi films en zelfs veel docus niet erg accuraat in hun weergave van de ruimte en van bvb. asteroïdengordels: die dingen bevinden zich echt op zeer grote afstanden van elkaar hoor. De kans dat je iets tegenkomt op je baan als je vanaf de aarde in een rechte lijn vertrekt is dan ook ontzettend klein.

En over je laatste opmerking: ruimte en tijd zijn gekoppeld. Als je "in de tijd reist" reis je automatisch ook in de ruimte, je reist namelijk in de ruimtetijd.

Desondanks denk ik niet dat we in de nabije toekomst in de tijd zullen reizen. Bovendien zijn er dringendere en belangrijkere problemen die aandacht verdienen.
Afbeelding
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor AMGXV op ma 18 apr 2011 12:16 am

The_Tuxedo schreef:
AMGXV schreef:Als je sneller dan het licht gaat, gaat er dan niks raars gebeuren met je lichaam door de druk en andere factoren?

Da ist zeker?

Ahum, ruimte ... druk ... Je bedoelt misschien G-krachten. Maar ook die spelen eigenlijk geen rol als je rechtdoor gaat. Dan kan je enkel zware G's krijgen terwijl je versnelt, en die versnelling kan je instellen. Eens je een constante snelheid hebt bereikt, is er geen sprake meer van G's. Over het feit dat je miljoenen lichtjaren hier vandaan zou zitten: wat dacht je van omkeren na 50% van je reis? En ten slotte zijn sci-fi films en zelfs veel docus niet erg accuraat in hun weergave van de ruimte en van bvb. asteroïdengordels: die dingen bevinden zich echt op zeer grote afstanden van elkaar hoor. De kans dat je iets tegenkomt op je baan als je vanaf de aarde in een rechte lijn vertrekt is dan ook ontzettend klein.

En over je laatste opmerking: ruimte en tijd zijn gekoppeld. Als je "in de tijd reist" reis je automatisch ook in de ruimte, je reist namelijk in de ruimtetijd.

Desondanks denk ik niet dat we in de nabije toekomst in de tijd zullen reizen. Bovendien zijn er dringendere en belangrijkere problemen die aandacht verdienen.

Ontzettend kleine kans tot een botsing met een object in de ruimte met een snelheid van 299 792 458 meter per seconde is dan toch een beetje onderschat, vind je niet, ik bedoel maar je moet maar chance hebben dan? Ik ben nu ook weer geen astronoom maar ik heb dan wel gelezen uit een tamelijk betrouwbare bron (oude National Geographic boekje) dat als je bijvoorbeeld met een auto (ik zeg bijvoorbeeld eeh, het is een veronderstelling :D) in zo'n asteroïdengordel zou zitten (in het boek werd één van de ringen van Saturnus gebruikt), en er een klein deeltje (letterlijk een klein deeltje van 5mm) tegen het glas zou zitten, dat het dan met gemak zou breken omdat het deeltje aan een ongelooflijke snelheid vliegt.

Als je dan jezelf neemt in die ene capsule, al reizend aan de snelheid van licht en je komt een iets tegen dat je dan twee optie's hebt volgens mij; door de kracht breekt het object en blijf jij min of meer in takt ofwel word jij gewoon geforceerd :? Misschien bestaan er andere theorieën die iets anders zeggen waarvan ik niet weet, maar bon, mijn zicht is toch rationeel?
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor The_Tuxedo op ma 18 apr 2011 11:37 am

AMGXV schreef:
The_Tuxedo schreef:

Da ist zeker?

Ontzettend kleine kans tot een botsing met een object in de ruimte met een snelheid van 299 792 458 meter per seconde is dan toch een beetje onderschat, vind je niet, ik bedoel maar je moet maar chance hebben dan? Ik ben nu ook weer geen astronoom maar ik heb dan wel gelezen uit een tamelijk betrouwbare bron (oude National Geographic boekje) dat als je bijvoorbeeld met een auto (ik zeg bijvoorbeeld eeh, het is een veronderstelling :D) in zo'n asteroïdengordel zou zitten (in het boek werd één van de ringen van Saturnus gebruikt), en er een klein deeltje (letterlijk een klein deeltje van 5mm) tegen het glas zou zitten, dat het dan met gemak zou breken omdat het deeltje aan een ongelooflijke snelheid vliegt.

Als je dan jezelf neemt in die ene capsule, al reizend aan de snelheid van licht en je komt een iets tegen dat je dan twee optie's hebt volgens mij; door de kracht breekt het object en blijf jij min of meer in takt ofwel word jij gewoon geforceerd :? Misschien bestaan er andere theorieën die iets anders zeggen waarvan ik niet weet, maar bon, mijn zicht is toch rationeel?

De snelheid van die dingen is niet van belang, het feit is dat je hoogstwaarschijnlijk niks gaat tegenkomen om tegen te botsen. Daarbij is het best zo slim te zijn om te wachten met de topsnelheid tot je in de interstellaire ruimte zit. Daar is letterlijk miljoenen lichtjaren NIKS te bespeuren. Totaal vacuum. En ten slotte: ruimteschepen zijn niet van glas he. Als we op een bepaald moment in de toekomst al zulke snelheden zouden kunnen halen, lijkt het me veilig om aan te nemen dat we tegen dan al wel vrij stevige schepen zullen hebben. (uiteraard blijven botsingen om de koersverandering alleen al uit den boze, maar zoals ik al zei zijn die botsingen heel erg onwaarschijnlijk met een kans van net niet 0 als je in de interstellaire ruimte reist)

Maar zoals ik al zei: ik denk niet dat we in de nabije toekomst zullen kunnen tijdreizen, ’t is echt niet zo eenvoudig als het in theorie kan lijken. (de eerste experimenten zullen dan ook niet meteen met mensen zijn he)
Afbeelding
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor AMGXV op ma 18 apr 2011 11:51 am

The_Tuxedo schreef:De snelheid van die dingen is niet van belang, het feit is dat je hoogstwaarschijnlijk niks gaat tegenkomen om tegen te botsen. Daarbij is het best zo slim te zijn om te wachten met de topsnelheid tot je in de interstellaire ruimte zit. Daar is letterlijk miljoenen lichtjaren NIKS te bespeuren. Totaal vacuum. En ten slotte: ruimteschepen zijn niet van glas he. Als we op een bepaald moment in de toekomst al zulke snelheden zouden kunnen halen, lijkt het me veilig om aan te nemen dat we tegen dan al wel vrij stevige schepen zullen hebben. (uiteraard blijven botsingen om de koersverandering alleen al uit den boze, maar zoals ik al zei zijn die botsingen heel erg onwaarschijnlijk met een kans van net niet 0 als je in de interstellaire ruimte reist)

Maar zoals ik al zei: ik denk niet dat we in de nabije toekomst zullen kunnen tijdreizen, ’t is echt niet zo eenvoudig als het in theorie kan lijken. (de eerste experimenten zullen dan ook niet meteen met mensen zijn he)

Het voorbeeld met glas was puur ter illustratie, en ik denk dat we nooit zullen kunnen tijdreizen.
Zou het mogelijk zijn dan zou er toch ten minste één moment in onze geschiedenis moeten zijn dat er tijdreizigers aanwezig waren die dan uit de toekomst waren? Zou het zo ver geraakt zijn dat we zouden tijdreizen dan zouden er toch mensen zijn die ons op de hoogte houden van bepaalde gevaarlijke dingen.
Nu gaat de vraag komen; wie weet zijn er wel tijdreizigers onder ons? Welke doel/functie hebben ze om hier te zijn als ze zich toch verborgen houden?

Anderen zeggen dan weer dat je alleen maar in de toekomst zou kunnen reizen maar niet in het verleden, dat snap ik dan weer wel maar de kans dat we het ooit zullen bereiken is toch klein zoals je zegt.
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor faeske op ma 18 apr 2011 12:00 pm

In de tijd terugkeren is niet mogelijk, maar theoretisch gezien kan men wel in de toekomst reizen.
simpel voorbeeld : ge hebt een machine gebouwd om in de tijd te reizen, ge keert 7 jaar terug en daar schiet je jezelf door het hoofd..., dan heb je nooit die machine gebouwd, en kon je nooit terug keren in de tijd en zelfmoord plegen.

tis een paradox dus dit kan niet.

In de toekomst reizen kan theoretisch wel.
faeske
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Jellesg op ma 18 apr 2011 12:09 pm

faeske schreef:In de toekomst reizen kan theoretisch wel.

In de praktijk ook en het gebeurt zelfs al, maar dan wel met heel minieme tijdsverschillen.
Afbeelding

Afbeelding
Jellesg
Pastoor
Pastoor

VorigeVolgende

Keer terug naar Wetenschap & Geschiedenis