register Paswoord vergeten?

Vraag ivm nieuwe pc.

Pimp your case!

Vraag ivm nieuwe pc.

Berichtdoor Herwehrwolf op zo 12 jun 2011 9:54 pm

Hallo iedereen

Ik ben wel iemand die de meeste tijd doorbrengt achter de computer al gamen.
Mijn laptop is het enige wat ik momenteel bezit en zou toch binnenkort willen overschakelen naar een desktop.
Alleen ik ken niets van computers en wat mij opgemerkt is, is dat jullie dit dus wel kunnen :p
Nu vroeg ik me af of enkelen van jullie mij zouden kunnen helpen met het samenstellen van een pc.
Als budget zou je kunnen rekenen op Mid-Range tot High-End.

Wat ik via andere bronnen heb vernomen om te beginnen is dit:

Als - processor een Intel core i7-2600k (€265)
- moederbord Asus P8768-V PRO (€165)
- 3D-Kaart GeForce GTX580 (€430)
- Harde schijf Samsung TB 32MB, 2x (€100)
- Geheugen 8GB Corsair DDR3-1600CL9

Als jullie hiermee ook maar iets kunnen helpen, afraden of aanraden gelieve iets te reageren

Alvast vriendelijk bedankt.
Herwehrwolf
Onwetende
Onwetende

Re: Vraag ivm nieuwe pc.

Berichtdoor Takai op zo 12 jun 2011 10:41 pm

Ik zou als harde schijf niet een TerraByte nemen, neem dan liever 2 kleindere harde schijven.
Zoals ik bv 1 van 320GB met Windows op en alle programma's en documenten (usual stuff)
en 1 harde schijf van 320GB voor al mijn games en films, dit maakt dat games ook sneller zullen draaien aangezien daar geen 'software' opstaat. True story bro ;)
Afbeelding
Takai (oude nickname: eskimo2HELL)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor BramVroy op zo 12 jun 2011 11:06 pm

Herwehrwolf schreef:Hallo iedereen

Ik ben wel iemand die de meeste tijd doorbrengt achter de computer al gamen.
Mijn laptop is het enige wat ik momenteel bezit en zou toch binnenkort willen overschakelen naar een desktop.
Alleen ik ken niets van computers en wat mij opgemerkt is, is dat jullie dit dus wel kunnen :p
Nu vroeg ik me af of enkelen van jullie mij zouden kunnen helpen met het samenstellen van een pc.
Als budget zou je kunnen rekenen op Mid-Range tot High-End.

Wat ik via andere bronnen heb vernomen om te beginnen is dit:

Als - processor een Intel core i7-2600k (€265)
- moederbord Asus P8768-V PRO (€165)
- 3D-Kaart GeForce GTX580 (€430)
- Harde schijf Samsung TB 32MB, 2x (€100)
- Geheugen 8GB Corsair DDR3-1600CL9

Als jullie hiermee ook maar iets kunnen helpen, afraden of aanraden gelieve iets te reageren

Alvast vriendelijk bedankt.

Geen idee wie dat heeft aangeraden maar die weet toch niets van prijs/kwaliteit. De config die jij voorstelt is trouwens high-end, verre van mid-end. i7 = zijt ge zo goed als nik mee voor te gamen, overkill mobo, gpu ook veel te duur en overkill. Voor dat geld steek je beter een SSD. Ram is ook overkill maar aangezien de prijzen zo laag staan kan je altijd wel 8Gb kopen. Als je iets goed prijs/kwaliteit wilt is dit een goed begin:

Case: Cooler Master 690 II Lite/Basic – 70 €
CPU: Intel i5 2500K – 190 €
Mobo: Asrock P67 Extreme 4/MSI P67A GD65/Asus P8P67 Pro – 145 €
GPU: AMD 6950 2Gb – 230 €
HD: Samsung F3 1Tb – 50 €
RAM: 4Gb RAM – 35 €
Voeding: XFX Core 650W – 80 €
Scythe Mugen 2 Rev B – 38 €
DVD: Samsung SH-S233C – 18 €

Totaal: 856 €

Daar moet je dan nog assemblagekosten en verzendkosten bij tellen.

Als ik jou was zou ik hier nog eens vragen. Gewoon uw budget vermelden en wat ge allemaal nodig hebt (besturingssysteem, randapparatuur, scherm ...) en zij fixen wel een config. Op fundalize zitten nl. zeer weinig members die fatsoenlijk weten waarover ze praten als het op hardware aankomt. ;)

Takai schreef:Ik zou als harde schijf niet een TerraByte nemen, neem dan liever 2 kleindere harde schijven.
Zoals ik bv 1 van 320GB met Windows op en alle programma's en documenten (usual stuff)
en 1 harde schijf van 320GB voor al mijn games en films, dit maakt dat games ook sneller zullen draaien aangezien daar geen 'software' opstaat. True story bro ;)

No offense, maar bullshit. En 'sneller draaien' slaat al helemaal nergens op als ge bedoelt dat ge dan meer performance hebt in bv. beeldkwaliteit hebt.
BramVroy (oude nickname: V.Bram)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Takai op zo 12 jun 2011 11:14 pm

BramVroy schreef:
Takai schreef:Ik zou als harde schijf niet een TerraByte nemen, neem dan liever 2 kleindere harde schijven.

No offense, maar bullshit. En 'sneller draaien' slaat al helemaal nergens op als ge bedoelt dat ge dan meer performance hebt in bv. beeldkwaliteit hebt.

No offence, maar geen bullshit. En met sneller draaien bedoelen de meeste dat het rapper zal laden of niet. Er zijn zelfs testen rond gebeurd en het is duidelijk zichtbaar dat de PC's met 2HD's sneller games laden dan 1 met 1 grote HD.
Hoe komt da? Hoe meer het werk verdeeld wordt, hoe beter.

En ook moest ge uw PC ooit herinstalleren, dan moet ge ook dat al niet meer doen. Klinkt bij mijn weten allemaal logisch in de oren, maarja. No offence he BramVroy ;)
Afbeelding
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor BramVroy op zo 12 jun 2011 11:55 pm

Als hier testen rond zijn dat een pc met twee hdd beduidend sneller zijn dan een pc met een hdd dan wil ik daar wel eens bewijs van zien.

Als gij dat logisch vindt klinken is dat leuk voor u, maar dat is het niet. Als ge 2 hdds hebt waar content van geladen moet worden is dat geen lastverdeling want ze doen zelf niks buiten lezen. De cpu 'zet dat om' en die verricht het werk. Er is dus geen verschil in snelheid want de cpu moet die packets ook een per een verwerken.

Wat gij mogelijk bedoelt zijn raid-opstellingen of een ssd als hoofdschijf en een gewone hdd als dataschijf, maar dat laatste heeft niks met die twee schijven te maken maar gewoon met de ssd.

En zelfs als dat al zou helpen, 2 hdds steken, is dat nog stoem want uw hardeschijf is praktisch niets aan het doen als ge een game opzet, die is niks aan het inladen buiten de game zelf. De processen worden door de cpu behandeld (central processing unit, begrijpt ge?)

alleja, ik geloof er dus niks van. Dan moogt gij mij ook is uitleggen waarom ze da NERGENS aanraden bij belangrijke top-notch systeembouwers.

Edit: hahaha, dan weet ge echt niet waar ge over spreekt als ge zegt dat ge uw games dan niet moet herinstalleren na een format. Dan weet ge helemaal niet hoe een pc en die zn register werkt.

Maja n/o eh takai, maar waarover men niet spreken kan... ;)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Takai op ma 13 jun 2011 12:13 am

BramVroy schreef:Als hier testen rond zijn dat een pc met twee hdd beduidend sneller zijn dan een pc met een hdd dan wil ik daar wel eens bewijs van zien.

Als gij dat logisch vindt klinken is dat leuk voor u, maar dat is het niet. Als ge 2 hdds hebt waar content van geladen moet worden is dat geen lastverdeling want ze doen zelf niks buiten lezen. De cpu 'zet dat om' en die verricht het werk. Er is dus geen verschil in snelheid want de cpu moet die packets ook een per een verwerken.

Wat gij mogelijk bedoelt zijn raid-opstellingen of een ssd als hoofdschijf en een gewone hdd als dataschijf, maar dat laatste heeft niks met die twee schijven te maken maar gewoon met de ssd.

En zelfs als dat al zou helpen, 2 hdds steken, is dat nog stoem want uw hardeschijf is praktisch niets aan het doen als ge een game opzet, die is niks aan het inladen buiten de game zelf. De processen worden door de cpu behandeld (central processing unit, begrijpt ge?)

alleja, ik geloof er dus niks van. Dan moogt gij mij ook is uitleggen waarom ze da NERGENS aanraden bij belangrijke top-notch systeembouwers.

N/o eh takai, maar waarover men niet spreken kan... ;)

Euhm ik doe Toegepaste Informatica en ik weet wel wat RAID's zijn en wat een CPU is en hoe hij alles verhandeld en in welke volgorde met bijhorende interrupts, dat een deel van een spel of volledig in het primair en secundair geheugen wordt geplaatst en wat nog allemaal. Da moet ge mij echt niet meer komen vertellen. En mij hebben ze sinds kleins af aan ook al altijd verteld. Da was dan ook ni altijd zo, maar nu is da zeker het geval.

Als gij een secundaire schijf hebt met minder data op dan op uw primaire, dan gaat dat laden sneller omdat uw bestanden rapper gevonden worden omdat de 'range' dan minder is aan segmenten (snapt ge?). Dus wordt deze ook rapper doorgestuurd naar de CPU en wordt deze ook rapper verwerkt(niet qua bandbreedte maar aan tijd om het te lezen ofc, hurr durr)
Maar als gij het niet gelooft, moet gij weten, ieder doet zijn eigen ding natuurlijk. Maar al bij al veranderd dat nog altijd niets aan de zaak dat ge als ge C-drive format ofzo, de D niet opnieuw moet installeren, ook al een pak gemakkelijker of ge moet met partities gaan werken.

En als ge dan ook al niet defragmenteert, wat velen niet doen, is dat zeker een pluspunt omdat anders uw 1 HD 1 grote warboel wordt met alle delen her en der verspreidt en dat maakt uw PC pas echt traag ;)

BramVroy schreef:N/o eh takai, maar waarover men niet spreken kan... ;)

Srsly? Ook no offence tegen u persoonlijk he man, maar de laatste tijd doet ge wel wreed dikkennekerig en weet ge alles beter. Ik ben ni de enigste die zo denkt, ge kunt grappig en plezant uit de hoek komen, maar soms gaat ge wel te ver dat ge denkt van blurgh.
En euhm, "waarover men niet spreken kan, daarover moet men zwijgen?"
Ik vind het wel heel tof dat ge eerst mijn argumenten ziet waarom ik wel vind dat 2 schijven beter zijn, en ik niet de enigste ben die er zo over denkt *kuch kuch sarcasm*
Kijk eerst is naar de rest en voer normaal een discussie zonder u 'superieur' te voelen en alles zogezegd beter weet.

EDIT: btw, gij als grammarnazi en persoon die Taal- en Letterkunde studeerde aan de KUL en Engels kreeg.
Men schrijft Offence en niet Offense in het Brits-Engels, hey BramVroy ... no offence he ;)
Laatst bijgewerkt door Takai op ma 13 jun 2011 12:33 am, in het totaal 1 keer bewerkt
Afbeelding
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor maxovitsj op ma 13 jun 2011 12:32 am

Het is wel zo,

Ten eerste als je een tweede harde schijf hebt, waar dus bijv je games op staan (wat ik zelf ook doe), is het makkelijker om deze te laten doorzoeken aangezien je die schijf verder niet accessed.

Door hem niet al te vol te houden + niet te cluttered hebt zal hij sneller kunnen lezen en dus het gene sneller laden.

Verder hoef je geen games te herinstalleren als je je windows reinstalled! (win! :D)

EDIT: kheb zelf 4 schijven, ssd voor windows + 3 hdd's, 1 voor games, 1 voor software en 1 voor downloads. (+ nog een externe, maar da boeit nie)

EDIT: fixed ma sentence
Laatst bijgewerkt door maxovitsj op ma 13 jun 2011 12:45 am, in het totaal 3 keer bewerkt
Afbeelding

It's a bird with a hat.. so what
My Youtube channel: here || My Twitter: @Maxovitsj
maxovitsj
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Toiny op ma 13 jun 2011 12:33 am

Maar al bij al veranderd dat nog altijd niets aan de zaak dat ge als ge C-drive format ofzo, de D niet opnieuw moet installeren, ook al een pak gemakkelijker of ge moet met partities gaan werken.

Dat studeert TI en durft zoiets zeggen? Shame on you! Iedereen weet dat je een volle HD (met games op geïnstalleerd) in een clean systeem steekt dat de meeste niet gaan werken. Er zijn uiteraard uitzonderingen (die de regel bevestigen zoals men weet) zoals World of Warcraft of League of Legends die vrijwel 'portable' zijn.
Toiny (oude nickname: Toin!_-)
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor Takai op ma 13 jun 2011 12:37 am

Toiny schreef:
Maar al bij al veranderd dat nog altijd niets aan de zaak dat ge als ge C-drive format ofzo, de D niet opnieuw moet installeren, ook al een pak gemakkelijker of ge moet met partities gaan werken.

Dat studeert TI en durft zoiets zeggen? Shame on you! Iedereen weet dat je een volle HD (met games op geïnstalleerd) in een clean systeem steekt dat de meeste niet gaan werken. Er zijn uiteraard uitzonderingen (die de regel bevestigen zoals men weet) zoals World of Warcraft of League of Legends die vrijwel 'portable' zijn.

Bij mij werken ze altijd allemaal 100%, als ge van Vista naar W7 gaat bv, dan klopt dat.
Maar als ge uwen W7 gwn reïnstalled (als ge games op D ook tijdens W7 hebt installed) werkt dat nog allemaal perfect ;)
Afbeelding
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Toiny op ma 13 jun 2011 12:39 am

Bullshit, I smell it! De ervaring leert me anders. (Steam)
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor Takai op ma 13 jun 2011 12:45 am

Toiny schreef:Bullshit, I smell it! De ervaring leert me anders. (Steam)

Daar zegt ge het dan ook ... Steam. En ik had games via steam, installed op D (Black Ops, CS:S,...) en die werken wel perfect na HERinstalleren van windows OS

EDIT: nu zijn we wel hier gemaan off-topic aan het gaan, maar swat :p
Laatst bijgewerkt door Takai op ma 13 jun 2011 12:46 am, in het totaal 1 keer bewerkt
Afbeelding
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor maxovitsj op ma 13 jun 2011 12:46 am

Ik heb mn windows al vaker gereinstalled en ik heb serieus nog geen enkel probleem gehad...
Afbeelding

It's a bird with a hat.. so what
My Youtube channel: here || My Twitter: @Maxovitsj
maxovitsj
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Toiny op ma 13 jun 2011 12:47 am

Steam is zeker niet het enige voorbeeld. Steam = games de dag van vandaag.
Krapuul
Krapuul

Berichtdoor r0o op ma 13 jun 2011 1:03 am

Als ik u was zou ik een SSD kopen en een i5 2500k kopen in de plaats ;)
Afbeelding

bjoerk schreef:langs den andere kant word ik nooit serieus genomen, en ik wil echt wel eens serieus genomen wordne :mrgreen:
r0o (oude nickname: *r0o)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor BramVroy op ma 13 jun 2011 9:20 am

r0o schreef:Als ik u was zou ik een SSD kopen en een i5 2500k kopen in de plaats ;)

Dit. Tenzij hij niet gaat overklokken, dan is de 2500 ook goed.

En

Dit.

Als ge een game installeert is het niet zo dat hij gewoon alle files extract naar uw doelmap (dat noemen ze dan een portable game) maar het nestelt zich ook in Windows zelf (registery entries, firewall uitzonderingen bv.) Als ge dan ne format gaat doen zou het gemakkelijk kunnen dat die games nog werken (in veel gevallen wordt er ook niets belangrijks van windows geladen maar blijft de game binnen zijn folder). Dit is echter niet altijd het geval (ervaring leert me dit ook) en tenzij ge met random freezes en registry errors te maken wilt hebben raad ik u aan alles te reïnstallen.

Over twee HDDs: nog altijd niet overtuigd. Uiteraard zal er een theoretisch verschil zijn tussen 2HDDs en 1, maar of dat dit merkbaar is in de praktijk betwijfel ik. Ik vind er ook geen benchmarks van, wel gewoon plain text maar daar hecht ik geen geloof aan. De prestatiewinst (mss enkele ms?) weegt niet op tegen het prijsverschil (2x 500Gb schijf = € 76, 1x 1Tb = € 50). Klinkt als een sprookje dat wat uitvergroot is.

Uw argument van defrag is outdated. Voorbeeld: Laptop: al twee jaar aan het draaien, fragmentation (juist gecheckt): 0%. Windows kan beter overweg met fragmentation dan XP (denk dat het bij Vista wel hetzelfde was als 7, niet zeker). Wat ge wél zou moeten doen is af en toe uw browsergeschiedenis (incl. cookies en what not) verwijderen, schijfopruiming doen en uw register opruimen. Dát gaat ge merken, als het dan niet in orde is kunt ge altijd eens kijken hoe hard uw schijf gefragmenteerd is.

Om efkes op uw persoonlijke toestand terug te komen: tof dat ze op de chat weer aan't roddelen zijn. 't Zijn examens zeker? kZal een van dees nog 'ns langskomen om te vragen wie er allemaal een probleem tegen mij heeft. In plaats van dat dan gewoon tezeggen (PM) wat uw probleem is, nee, we gaan lekker achterklap doen. Fijn zo. Ik doe he-le-maal niet dikkenekkerig, of het moet fout overkomen. Zeg mij dan (PM) waar ik dikkenekkerig doe? Het enige wat ik probeer te doen op dit forum is het serieus houden als het serieus moet zijn en omgekeerd. Als ik een discussie zie of start zal ik ook alles doen om mijn mening over te brengen maar ik zal ook toegeven als ik zie dat ik geen gelijk heb. Is dat dikkenekkerig dan? Vinden dat ge gelijk hebt? Fijn zo. Ik voel me allesbehalve superieur. Ik kan er helemaal niet tegen als mensen zeggen dat ik dat wel probeer te zijn als ze zelf ook maar wat zitten zwansen en ook vaak ongeloofwaardig overkomen. Ge moet m'n woord er voor nemen, maar ik probeer helemaal niet superieur of whatsoever over te komen.

En we gaan hier niet over grammatica beginnen neuten he. Als ge wilt kan ik heel uwe tekst verbeteren en de fouten der zo uithalen. Om toch te antwoorden: aan de unief mogen wij zowel Canadees-, Brits-, Amerikaans-, Indisch- ... Engels spreken. Ik kan u duizende links geven met uitleg. Amerikaans-Engels = offense, gaat terug op Anglo-Norman culture. Als ge wilt kan ik daar ook de etymologie van geven. Is dit dikkenekkerig? Neen, dit is mijn gelijk verdedigen.
Laatst bijgewerkt door BramVroy op ma 13 jun 2011 9:58 am, in het totaal 1 keer bewerkt
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor r0o op ma 13 jun 2011 9:50 am

Toiny schreef:Steam is zeker niet het enige voorbeeld. Steam = games de dag van vandaag.

Niet alle games hebben steam nodig om te draaien hé? En maar best ook, Steam heeft nog enkele bugs die ervoor zorgen dat Punkbuster steam ingame overlay registreert als een "cheat", gevolg --> ban/kick van servers. Ik weet dat ge die ingame-overlay kan uitschakelen, maar dan zie ik het nut nietmr dat je steam op de achtergrond zou draaien.

Nuja goed, om terug te komen op de discussie dat je de games niet mr zult kunnen spelen als je op een andere Schijf (D:) je games installed en dan je schijf met je OS op (C:) format is mogelijk met steam, maar ervaring leert mij dat andere games hier veel minder moeite mee hebben. Zeker als je dezelfde OS installed zouden er geen problemen mogen zijn. Ik zelf heb al van Vista naar Win7 geweest en mijn games werkten nog. Ik kan ze zelf op mijn externe HDD plaatsen zonder dat er problemen zijn met spelen. Misschien moet je eens wat prutsen met de compatibiliteit in je eigenschappen. Worked for me ;)

BramVroy schreef:Om efkes op uw persoonlijke toestand terug te komen: tof dat ze op de chat weer aan't roddelen zijn. 't Zijn examens zeker? kZal een van dees nog 'ns langskomen om te vragen wie er allemaal een probleem tegen mij heeft. In plaats van dat dan gewoon tezeggen (PM) wat uw probleem is, nee, we gaan lekker achterklap doen. Fijn zo. Ik doe he-le-maal niet dikkenekkerig, of het moet fout overkomen. Zeg mij dan (PM) waar ik dikkenekkerig doe? Het enige wat ik probeer te doen op dit forum is het serieus houden als het serieus moet zijn en omgekeerd. Als ik een discussie zie of start zal ik ook alles doen om mijn mening over te brengen maar ik zal ook toegeven als ik zie dat ik geen gelijk heb. Is dat dikkenekkerig dan? Vinden dat ge gelijk hebt? Fijn zo. Ik voel me allesbehalve superieur. Ik kan er helemaal niet tegen als mensen zeggen dat ik dat wel probeer te zijn als ze zelf ook maar wat zitten zwansen en ook vaak ongeloofwaardig overkomen. Ge moet m'n woord er voor nemen, maar ik probeer helemaal niet superieur of whatsoever over te komen.

En we gaan hier niet over grammatica beginnen neuten he. Als ge wilt kan ik heel uwe tekst verbeteren en de fouten der zo uithalen. Om toch te antwoorden: aan de unief mogen wij zowel Canadees-, Brits-, Amerikaans-, Indisch- ... Engels spreken. Ik kan u duizende links geven met uitleg. Amerikaans-Engels = offense, gaat terug op Anglo-Norman culture. Als ge wilt kan ik daar ook de etymologie van geven. Is dit dikkenekkerig? Neen, dit is mijn gelijk verdedigen.

LOLWUT?
Laatst bijgewerkt door r0o op ma 13 jun 2011 9:53 am, in het totaal 3 keer bewerkt
Afbeelding

bjoerk schreef:langs den andere kant word ik nooit serieus genomen, en ik wil echt wel eens serieus genomen wordne :mrgreen:
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor RedDragon op ma 13 jun 2011 9:51 am

BramVroy schreef:Over twee HDDs: nog altijd niet overtuigd. Uiteraard zal er een theoretisch verschil zijn tussen 2HDDs en 1, maar of dat dit merkbaar is in de praktijk betwijfel ik.

Wat Takai hier juist bedoeld weet ik niet. Ik heb wel geleerd dat als ge 2 HDDs in RAID zet (weet niet meer juist welke dacht 0), dat ge sneller kunt schrijven dan een SSD. In lezen blijven SSDs toch beter. Daar heeft hij wel gelijk. Zoek maar op ongelovige Thomas. :mrgreen: (google RAID 0 VS SSD). Is wel wat over te vinden.

http://www.linux.com/news/hardware/peri ... benchmark-

Zover de HDDs problemen.

Best wel grappig even gewoon een voorbeeld zeggen om meer oproer te krijgen.
Ja, heel simpel als opnieuw formatteert u C-schijf en u games staan op u D-schijf, dan gaan sommige games inderdaad niet meer werken. Oudere games meestal wel nieuwere zoals COD MW2 en zo niet. Dit komt omdat die games in u registry van Windows staan. Der zijn manieren om dit op te lossen voorbeeld:

http://computersight.com/software/call- ... istry-fix/

Maar het principe van formatteren is om u pc sneller te maken. Een deel snelheid komt ervan om u registry leeg te maken.
Dus u registry kopiëren zou heel dom zijn. Want dan maakt ge u pc terug trager.

Ikzelf zou voor een RAID gaan maar dat is mijn persoonlijke keuze. Een extra aparte schijf is ook handig voor bij het formatteren. Maar mijn keuze blijft toch om een back-up te maken en te houden veel minder werk.

En mensen vlieg elkaar niet onmiddellijk in de haren. Heb wat respect. Ik heb in mijn tekst waarschijnlijk ook schrijffouten staan en dan maakt mij niet uit. Dit is een forum als ik werk zorg ik er wel voor dat ik alles 10 maal controleer.
RedDragon (oude nickname: --punk--)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor BramVroy op ma 13 jun 2011 9:57 am

r0o schreef:
Toiny schreef:Steam is zeker niet het enige voorbeeld. Steam = games de dag van vandaag.

Niet alle games hebben steam nodig om te draaien hé? En maar best ook, Steam heeft nog enkele bugs die ervoor zorgen dat Punkbuster steam ingame overlay registreert als een "cheat", gevolg --> ban/kick van servers. Ik weet dat ge die ingame-overlay kan uitschakelen, maar dan zie ik het nut nietmr dat je steam op de achtergrond zou draaien.

Ja, heb ik voor met CoD4 (steam edition -_-)

Punt blijft dat het niet aan te raden is om games gewoon niet mee te formatteren, hoewel het in sommige gevallen wel werkt.

@RAID vs. SSD hierboven: punt van een SSD is dan ook diens leessnelheid ;). Als het binnen het budget past raad ik altijd een SSD aan (OS, main progjes) en daarnaast een dataschijf (docs, pics, vids etc.).
Laatst bijgewerkt door BramVroy op ma 13 jun 2011 10:07 am, in het totaal 3 keer bewerkt
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor r0o op ma 13 jun 2011 9:58 am

RedDragon schreef:
BramVroy schreef:Over twee HDDs: nog altijd niet overtuigd. Uiteraard zal er een theoretisch verschil zijn tussen 2HDDs en 1, maar of dat dit merkbaar is in de praktijk betwijfel ik.

Wat Takai hier juist bedoeld weet ik niet. Ik heb wel geleerd dat als ge 2 HDDs in RAID zet (weet niet meer juist welke dacht 0), dat ge sneller kunt schrijven dan een SSD. In lezen blijven SSDs toch beter. Daar heeft hij wel gelijk. Zoek maar op ongelovige Thomas. :mrgreen: (google RAID 0 VS SSD). Is wel wat over te vinden.

http://www.linux.com/news/hardware/peri ... benchmark-
http://www.linux.com/var/uploads/Image/ ... 2657-3.png

Zover de HDDs problemen.

Best wel grappig even gewoon een voorbeeld zeggen om meer oproer te krijgen.
Ja, heel simpel als opnieuw formatteert u C-schijf en u games staan op u D-schijf, dan gaan sommige games inderdaad niet meer werken. Oudere games meestal wel nieuwere zoals COD MW2 en zo niet. Dit komt omdat die games in u registry van Windows staan. Der zijn manieren om dit op te lossen voorbeeld:

http://computersight.com/software/call- ... istry-fix/

Maar het principe van formatteren is om u pc sneller te maken. Een deel snelheid komt ervan om u registry leeg te maken.
Dus u registry kopiëren zou heel dom zijn. Want dan maakt ge u pc terug trager.

Ikzelf zou voor een RAID gaan maar dat is mijn persoonlijke keuze. Een extra aparte schijf is ook handig voor bij het formatteren. Maar mijn keuze blijft toch om een back-up te maken en te houden veel minder werk.

En mensen vlieg elkaar niet onmiddellijk in de haren. Heb wat respect. Ik heb in mijn tekst waarschijnlijk ook schrijffouten staan en dan maakt mij niet uit. Dit is een forum als ik werk zorg ik er wel voor dat ik alles 10 maal controleer.

Als je ze in RAID 0 gaat plaatsen is er idd toename in snelheid. Waarom vele gamers dit echter niet doen is omdat, als je 1 ne schijf (schijf D bv) uitvalt je er niets meer bent met je bestanden op schijf 2 (schijf C bv). Doordat je je files "gestript" hebt zijn ze ook afhankelijk van elkaar. Dat heb ik toch gehoord :) Daarom is een SSD ook beter in dit geval, want gamen is niet enkel wegschrijven van gegevens, het is ook veel lezen. En daarin komt een SSD toch met kop en schouders boven de gewone HDD's uit. :)

Edit: Eventjes opzoekwerk gedaan, blijkbaar is Software-matige RAID nog iets anders, ik wacht op een antwoord van een specialist! :p Maar volgens mij kan hij niet missen met een SSD, tis de toekomst!
Afbeelding

Pastoor
Pastoor

Berichtdoor RedDragon op ma 13 jun 2011 10:13 am

r0o schreef:Als je ze in RAID 0 gaat plaatsen is er idd toename in snelheid. Waarom vele gamers dit echter niet doen is omdat, als je 1 ne schijf (schijf D bv) uitvalt je er niets meer bent met je bestanden op schijf 2 (schijf C bv). Doordat je je files "gestript" hebt zijn ze ook afhankelijk van elkaar. Dat heb ik toch gehoord :) Daarom is een SSD ook beter in dit geval, want gamen is niet enkel wegschrijven van gegevens, het is ook veel lezen. En daarin komt een SSD toch met kop en schouders boven de gewone HDD's uit. :)

Edit: Eventjes opzoekwerk gedaan, blijkbaar is Software-matige RAID nog iets anders, ik wacht op een antwoord van een specialist! :p Maar volgens mij kan hij niet missen met een SSD, tis de toekomst!

Ik antwoord wel maar ben geen specialist. :mrgreen: Als ge op die foto van mij kijkt ziet ge dat er niet veel verschil is.
SSD is de toekomst maar op het moment nog niet het beste, maar dat is altijd zo hé. Die beste single-core waren ook even sterk als de medium dual-core en misschien nog iets sterker. Maar door verder ontwikkeling verandert dat.

RAID word veel gebruikt in servers maar der zijn mensen die er voor kiezen om dat te gebruiken thuis. En ja bij sommige RAIDS is het zo als er een schijf kapot is dat ge alles kwijt zijt. Ge kunt ook voor een andere RAID kiezen met controle (bit controle dacht ik niet?).

De toekomst word gewoon SSD raids, dat is nog sneller en beter. Alleen aan de dure kant. Als ik ergens fout zit verbeter mij dan maar even. (hoop natuurlijk niet dat ik fout zit :mrgreen: )
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor r0o op ma 13 jun 2011 10:19 am

RedDragon schreef:
RAID word veel gebruikt in servers maar der zijn mensen die er voor kiezen om dat te gebruiken thuis. En ja bij sommige RAIDS is het zo als er een schijf kapot is dat ge alles kwijt zijt. Ge kunt ook voor een andere RAID kiezen met controle (bit controle dacht ik niet?).

De toekomst word gewoon SSD raids, dat is nog sneller en beter. Alleen aan de dure kant. Als ik ergens fout zit verbeter mij dan maar even. (hoop natuurlijk niet dat ik fout zit :mrgreen: )

Welja ik heb geleerd dat schijven in RAID (raid 1 of 5 dachtk) bij servers vooral gebruikt worden voor redundantie (backup van je gegevens dus). Daardoor kunnen server-crashes opgevangen worden. Thuis dit gebruiken zal niet zoveel gebruikt worden denkik. Er zijn natuurlijk verschillende soorten RAID met elk hun eigen eigenschappen. Ik kom er niet meer aan uit eigenlijk. We need some help from a IT genius!
Afbeelding

Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Don_wouteron op ma 13 jun 2011 10:26 am

Je hebt 2 soorten RAID:
- Software raid
- hardware raid

Software raid is gewoon het operating system die een raid configuratie SIMULEERT. Het grootste nadeel is dat alle berekeningen door de CPU moeten gedaan worden. Bij herinstallatie van het OS is uw raid configuratie ook meestal kapot. Echt niet aan te raden eigenlijk.

hardware raid wordt bij praktisch elke server gebruikt, het is een extra controller (hardware) die je in uw machine steekt, en dan kan je via het BIOS een raid configureren. Het operating system zal 1 schijf zien ipv alle schijven.
De hardware controller berekent de raid en uw CPU ervaart geen extra belasting. Deze manier is altijd aan te raden. Sommige moederborden hebben zelf een integrated raid controller. Uw OS mag volledige naar de zak zijn, uw raid configuratie blijft werken. Bij HP raid controller mag zelf de controller zelf kapot gaan, je bent geen data kwijt.

Je hebt verschillende RAID mogelijkheden:
Raid 0: Dit is GEEN raid. Hij plakt alle schijven aan mekaar en maakt 1 groot volume.
Voordeel: De data wordt verdeelt onder de hardeschijven dus in theorie verdubbelt uw snelheid als je 2 schijven hebt.
Nadeel: 1 schijf crasht, is alles kapot op alle schijven.

Raid 1: Mirroring (2 schijven): De data wordt gewoon gekopieerd over de verschillende schijven.
Voordeel: Er mag 1 schijf crashen van de 2 zonder dat er data verloren is.
Nadeel: Helft van de capaciteit is weg.

Raid 5: MINIMUM 3 SCHIJVEN. Er wordt 1 schijf gebruikt om de reconstructie data op te zetten.
Voordeel: Er kan 1 willekeurige schijf kapot gaan zonder data te verliezen, ongelimiteerd hoeveel schijven er in deze raid zitten.
Nadeel; Je bent 1 schijf kwijt van capaciteit.

Raid 6: Minimum 4 schijven
Is identiek hetzelfde als raid 5 MAAR er mogen 2 schijven crashen, en je bent 2 schijven kwijt qua capaciteit.

Je hebt dan nog raid 10 en andere verzamelingen van andere raid maar daarvoor heb je min. 4 schijven nodig. :D
Don_wouteron (oude nickname: wouter7)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor BramVroy op ma 13 jun 2011 10:36 am

+K voor hierboven.

Conclusie kan zijn: raidoplossing voor dataopslag, SSDoplossing voor thuisgebruikers die gewoon een snelle (leessnelheid) schijf willen.
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor r0o op ma 13 jun 2011 10:36 am

Een beetje zoals ik dacht dus ^^
Als ik het zo bekijk is raid dan geen echte goeie oplossing in dit geval, dus zou hij beter een SSD nemen... Niet? :)

Eventjes opsommen dus:

- processor een Intel core i7-2600k (€265) --> Vervangen door een i5 2500 / 2500k (indien je overclockt)
- moederbord Asus P8768-V PRO (€165) --> is goed
- 3D-Kaart GeForce GTX580 (€430) --> is ook goed
- Harde schijf Samsung TB 32MB, 2x (€100) --> Met het geld die je spaart bij je processor een SSD bijkopen en gebruiken om je OS op te plaatsen en mss games ?
- Geheugen 8GB Corsair DDR3-1600CL9 --> is goed

Als SSD zou ik de SSD: 60GB OCZ Vertex 2 voorstellen. http://tweakers.net/pricewatch/257819/o ... ab:reviews
Laatst bijgewerkt door r0o op ma 13 jun 2011 10:46 am, in het totaal 3 keer bewerkt
Afbeelding

Pastoor
Pastoor

Berichtdoor BramVroy op ma 13 jun 2011 10:40 am

r0o schreef:Een beetje zoals ik dacht dus ^^
Als ik het zo bekijk is raid dan geen echte goeie oplossing in dit geval, dus zou hij beter een SSD nemen... Niet? :)

Ja... :p SSD = leessnelheid, dus OS en games etc. zullen veeel sneller laden dan een standaard HDD.
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor RedDragon op ma 13 jun 2011 10:45 am

BramVroy schreef:Conclusie kan zijn: raidoplossing voor dataopslag, SSDoplossing voor thuisgebruikers die gewoon een snelle (leessnelheid) schijf willen.

Dus niet, ge moet gewoon afwegen, nu zijn SSDs goedkoper maar toen ze uit waren, waren ze veel te duur.
Dus dan moest ge kijken, wilt ge lees en schrijf snelheid en goedkoop, dan pakt ge gewoon 2 HDDs.
Zelfde effect (misschien beter licht aan u schijf) en goedkoper.

RAID is voor belangrijke dataopslag, maar ook voor snelheid.

RAID is een van de beste oplossingen, maar ge hebt wel soort verlies. Ge gebruikt 4 of 6 schijven maar ge gebruikt maar opslag capaciteit van 2-3. Omdat de nadere soort back-up is.

Ieder zijn mening maar RAID is toch interessant.
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor BramVroy op ma 13 jun 2011 10:56 am

RedDragon schreef:
BramVroy schreef:Conclusie kan zijn: raidoplossing voor dataopslag, SSDoplossing voor thuisgebruikers die gewoon een snelle (leessnelheid) schijf willen.

Dus niet, ge moet gewoon afwegen, nu zijn SSDs goedkoper maar toen ze uit waren, waren ze veel te duur.
Dus dan moest ge kijken, wilt ge lees en schrijf snelheid en goedkoop, dan pakt ge gewoon 2 HDDs.

RAID is voor belangrijke dataopslag, maar ook voor snelheid.

RAID is een van de beste oplossingen, maar ge hebt wel soort verlies. Ge gebruikt 4 of 6 schijven maar ge gebruikt maar opslag capaciteit van 2-3. Omdat de nadere soort back-up is.

Ieder zijn mening maar RAID is toch interessant.

Ja oke, zo is dat met alles hé :p Vroeger was kleurenetelevisie ook heel duur en dan moest ge maar afwegen of ge dat dan wilde of niet. Als ge NU kijkt naar de prijzen van een SSD en het immense verschil in vergelijking met gewone harde schijven is mijn keuze toch snel gemaakt.
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor seriouzz op ma 13 jun 2011 12:48 pm

RedDragon schreef:Dus niet, ge moet gewoon afwegen, nu zijn SSDs goedkoper maar toen ze uit waren, waren ze veel te duur.Dus dan moest ge kijken, wilt ge lees en schrijf snelheid en goedkoop, dan pakt ge gewoon 2 HDDs.

Je bent wel het belangrijkste vergeten voor een vlotte ervaring te hebben, en dat is de random acces time.

Don_wouteron schreef:Raid 0: Dit is GEEN raid. Hij plakt alle schijven aan mekaar en maakt 1 groot volume.
Voordeel: De data wordt verdeelt onder de hardeschijven dus in theorie verdubbelt uw snelheid als je 2 schijven hebt.

Raid 0 is, zoals de naam zelf zegt, wel een raid-opstelling; namelijk striping. :D
seriouzz
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Don_wouteron op ma 13 jun 2011 4:28 pm

seriouzz schreef:
Don_wouteron schreef:Raid 0: Dit is GEEN raid. Hij plakt alle schijven aan mekaar en maakt 1 groot volume.

Raid 0 is, zoals de naam zelf zegt, wel een raid-opstelling; namelijk striping. :D

SHAME ON YOU! zou mijn docent zeggen. Raid 0 is geen raid opstelling! De R van raid staat voor REDUNDANTIE wat een raid 0 dus absoluut NIET heeft, tegenstelling zelf, de kans dat je data kwijt bent verdubbelt zelf.
Don_wouteron (oude nickname: wouter7)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor dipke op za 10 sep 2011 12:13 am

Koop gewoon iets wa ge wilt. Hier iets vragen heeft geen nut, ze maken liever onderling ruzie. :)
Fundalize. Where's the fun?
dipke
Pastoor
Pastoor

Volgende

Keer terug naar Casemodding