register Paswoord vergeten?

Koop jij winterbanden of niet?

Topics over auto- & moto-techniek

Re: Koop jij winterbanden of niet?

Berichtdoor LatraXor op wo 01 jun 2011 9:48 pm

Stephenn schreef:
LatraXor schreef:Rijden in de sneeuw of op ijs met een automatic is toch een stuk ondankbaarder ze. Niet alle vbakken hebben die "winterstand". Komt daar nog eens bij dat de remmen van een automatic vaak harder en directer pakken. Als ge dus bijvoorbeeld een een oud 306 of 206'ke hebt met automatische bak à la 'alles of niets' en uw remmen pakken directer dan kunt ge op een bevroren weg met sneeuw en weinig ervaring alleen maar hopen dat ge goed thuiskomt.

Daar vreesde ik ook voor ja, op motor afremmen is vrijwel onmogelijk met oude automatics denk ik, is dit met de nieuwe anders?

Met oude automatics is dat inderdaad onmogelijk. Met nieuwe is dat niet onmogelijk, maar dan nog...
Ge hebt inderdaad automatics die ge al rijdende in de "M" stand kunt zetten en zo naar boven of beneden kunt tikken om respectievelijk op of lager te schakelen. Maar vergeet niet dat die bakken, net zoals manuele niet teveel of al te graag misbruik ondergaan, vandaar dat ge boven een bepaald toerental helemaal nie meer gaat kunnen terug schakelen.

Kunt ge daarintegen wél terugschakelen dan gaat dat zoiezo gepaard met een "bruuske" toerentalverhoging, en vermits ge niet kunt doseren met u koppeling (want die is er helemaal niet), kunt ge dus nie geleidelijk aan uw toerental en snelheid laten zakken, en gaat die verhoging van u toerental rechtstreeks naar u wielen waardoor die kortstondig sneller gaan draaien. Als u wielen plots sneller beginnen draaien op een besneeuwde of ijzige weg, dan moogt ge al serieuze pinnen uit u banden hebben steken eer ge in die situatie meer grip gaat hebben (door op u motor te willen remmen).

Dus, Ja ge kunt met sommige automatics remmen op uw motor. Maar de vraag is of je dat in die situaties eigenlijk wel wilt doen ;)..
Afbeelding

MHR Tuning! Engine development & Rebuilding. http://www.mhrtuning.be/
Civic Club Holland / Honda-Tech
LatraXor
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Stephenn op wo 01 jun 2011 9:55 pm

LatraXor schreef:
Stephenn schreef:
LatraXor schreef:Rijden in de sneeuw of op ijs met een automatic is toch een stuk ondankbaarder ze. Niet alle vbakken hebben die "winterstand". Komt daar nog eens bij dat de remmen van een automatic vaak harder en directer pakken. Als ge dus bijvoorbeeld een een oud 306 of 206'ke hebt met automatische bak à la 'alles of niets' en uw remmen pakken directer dan kunt ge op een bevroren weg met sneeuw en weinig ervaring alleen maar hopen dat ge goed thuiskomt.

Daar vreesde ik ook voor ja, op motor afremmen is vrijwel onmogelijk met oude automatics denk ik, is dit met de nieuwe anders?

Met oude automatics is dat inderdaad onmogelijk. Met nieuwe is dat niet onmogelijk, maar dan nog...
Ge hebt inderdaad automatics die ge al rijdende in de "M" stand kunt zetten en zo naar boven of beneden kunt tikken om respectievelijk op of lager te schakelen. Maar vergeet niet dat die bakken, net zoals manuele niet teveel of al te graag misbruik ondergaan, vandaar dat ge boven een bepaald toerental helemaal nie meer gaat kunnen terug schakelen.

Kunt ge daarintegen wél terugschakelen dan gaat dat zoiezo gepaard met een "bruuske" toerentalverhoging, en vermits ge niet kunt doseren met u koppeling (want die is er helemaal niet), kunt ge dus nie geleidelijk aan uw toerental en snelheid laten zakken, en gaat die verhoging van u toerental rechtstreeks naar u wielen waardoor die kortstondig sneller gaan draaien. Als u wielen plots sneller beginnen draaien op een besneeuwde of ijzige weg, dan moogt ge al serieuze pinnen uit u banden hebben steken eer ge in die situatie meer grip gaat hebben (door op u motor te willen remmen).

Dus, Ja ge kunt met sommige automatics remmen op uw motor. Maar de vraag is of je dat in die situaties eigenlijk wel wilt doen ;)..

Is waar wat je zegt, zo had ik het nog niet eens bekeken, best maar sowieso bij manuele blijven, alhoewel ik al lang tot die conclusie was, automatics are boriiing. 8-[
Afbeelding
Stephenn
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor the-skullkid op do 02 jun 2011 3:12 pm

Automatics are boring, yes and no :)
Handgeschakeld rijden is 'sportiever' maar met een (goede) automaat rijden is gewoon een genot ;)
Afbeelding

Afbeelding
the-skullkid (oude nickname: the skullkid)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor LatraXor op do 02 jun 2011 9:32 pm

the-skullkid schreef:Automatics are boring, yes and no :)
Handgeschakeld rijden is 'sportiever' maar met een (goede) automaat rijden is gewoon een genot ;)

Inderdaad. Als ge dagelijks minstens een uur in de file moet staan, en ge moet 50 keer aanzetten en terug remmen kan dat een genot zijn ;).
Afbeelding

LatraXor
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor FFFFFFUUUUUUUu op do 02 jun 2011 9:43 pm

LatraXor schreef:

Inderdaad. Als ge dagelijks minstens een uur in de file moet staan, en ge moet 50 keer aanzetten en terug remmen kan dat een genot zijn ;).

Ik zet de mijne gewoon in neutraal en dan de handrem op

Ot: geen winterbanden, gewoon omdat ik zo weinig rij op wegen waar het echt nodig is

Edit by Takai:
Ja, ma enkel gij moogt alles
FFFFFFUUUUUUUu (oude nickname: FFFFFFUUUUUUUU)
I am the alpha and the omega

Berichtdoor LatraXor op do 02 jun 2011 11:07 pm

FFFFFFUUUUUUUu schreef:
LatraXor schreef:

Tiens, 'k wist niet dat gij kon aanzetten door hem in neutraal te zetten terwijl u handrem opgetrokken staat. 8-[ .
Afbeelding

LatraXor
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor FFFFFFUUUUUUUu op vr 03 jun 2011 6:45 am

LatraXor schreef:
FFFFFFUUUUUUUu schreef:
LatraXor schreef:

Tiens, 'k wist niet dat gij kon aanzetten door hem in neutraal te zetten terwijl u handrem opgetrokken staat. 8-[ .

Haha, ik had u zin verkeerd begrepen, dacht dat gij zo ene waard die zijn motor afzet als gé te lang moet blijven stilstaan :p

Edit by Takai:
Ja, ma enkel gij moogt alles
FFFFFFUUUUUUUu (oude nickname: FFFFFFUUUUUUUU)

Berichtdoor N1ibor op vr 25 jan 2013 5:59 pm

Ik heb een ander set velgen voor mijn auto gevonden, van aluminium. Nu heb ik er stalen op liggen dus ik zou perfect een zomer-winter set kunnen maken maar ik heb eigenlijk ni echt de plaats om ze op te slaan (of toch ni veilig) dus zou ik ze al bij de bande centrale moeten opslaan voor 20€ per jaar en elke keer 10 euro om ze om te wisselen. En ik doe ook maar 6000-9000 km op een jaar. Kan ik nu het best 4 seizoens banden op de nieuwe velgen leggen of zomerbanden en dan op mijn huidige velgen winterbanden leggen?
N1ibor
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor bloky op vr 25 jan 2013 6:06 pm

leg zomerbanden op u nieuwe velgen, en winterbanden op u stalen
dat ge in de winter u velgen niet verpruts door het vriezen en zout dat op de baan ligt..
en laat ze opslaan bij de bandencentrale, 20euro per jaar voor je set velgen op te bergen is niet veel geld ;)
Afbeelding

Carpe Diem
bloky
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor N1ibor op vr 25 jan 2013 6:09 pm

bloky schreef:leg zomerbanden op u nieuwe velgen, en winterbanden op u stalen
dat ge in de winter u velgen niet verpruts door het vriezen en zout dat op de baan ligt..
en laat ze opslaan bij de bandencentrale, 20euro per jaar voor je set velgen op te bergen is niet veel geld ;)

als ge ze fatsoenlijk ondehoud gaan die ni kapot normaal ze :p. mss toch maar winterbanden pakken :). Gaan slippen op een parking in de sneeuw zal er mss nimeer inzitten dan?
edit: tis eigelijk 40 euro per jaar want ge zijt verplicht ze daar te laten omwisselen
N1ibor
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor eclipx op vr 25 jan 2013 6:30 pm

Pfftt nee, 't is misschien 2 weken ofzo dat er sneeuw ligt in het ganse jaar, dus nee ik vind het de moeite niet
eclipx (oude nickname: _eclipx)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Ottorongo op vr 25 jan 2013 6:34 pm

eclipx schreef:Pfftt nee, 't is misschien 2 weken ofzo dat er sneeuw ligt in het ganse jaar, dus nee ik vind het de moeite niet

ja want winterbanden hebben alleen nut als er sneeuw ligt he
Ottorongo (oude nickname: slaapkopje)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor eclipx op vr 25 jan 2013 6:51 pm

Ottorongo schreef:
eclipx schreef:Pfftt nee, 't is misschien 2 weken ofzo dat er sneeuw ligt in het ganse jaar, dus nee ik vind het de moeite niet

Winterbanden zijn toch alleen voor de sneeuw? Sowieso vind ik het zinloos om winterbanden te steken hier in Belgie. Ok ja het vriest wel eens maar dat is toch echt wel een korte periode, 't is nu toch niet als het eens 0 graden is ge sneller zal slippen met gewone banden? Denk ik?
eclipx (oude nickname: _eclipx)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor the-skullkid op vr 25 jan 2013 7:05 pm

eclipx schreef:
Ottorongo schreef:

Winterbanden zijn toch alleen voor de sneeuw? Sowieso vind ik het zinloos om winterbanden te steken hier in Belgie. Ok ja het vriest wel eens maar dat is toch echt wel een korte periode, 't is nu toch niet als het eens 0 graden is ge sneller zal slippen met gewone banden? Denk ik?

Als het alleen voor sneeuw was dan noemde ze het wel sneeuwbanden hé. Winterbanden zijn gemaakt van een zachter rubber en hebben vanaf 7°C nut.

@n1bor: Heb jij echt geen enkele plaats in u volledig huis waar je een torentje van 50cmx50cm kwijt kunt? En het omwisselen is op een goed half uur ook gebeurd ;)

@Bloky, gelakte alu's oxideren niet in de winter. Stalen velgen kunnen ook oxideren hé (roesten).
Maar ik zou eerlijk gezegd ook voor de alu's gaan in de zomer puur omdat die -normaal gezien- lichter zijn. Niks dan voordelen!
Afbeelding

Afbeelding
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor N1ibor op vr 25 jan 2013 7:47 pm

the-skullkid schreef:
eclipx schreef:
Ottorongo schreef:

Als het alleen voor sneeuw was dan noemde ze het wel sneeuwbanden hé. Winterbanden zijn gemaakt van een zachter rubber en hebben vanaf 7°C nut.

@n1bor: Heb jij echt geen enkele plaats in u volledig huis waar je een torentje van 50cmx50cm kwijt kunt? En het omwisselen is op een goed half uur ook gebeurd ;)

@Bloky, gelakte alu's oxideren niet in de winter. Stalen velgen kunnen ook oxideren hé (roesten).
Maar ik zou eerlijk gezegd ook voor de alu's gaan in de zomer puur omdat die -normaal gezien- lichter zijn. Niks dan voordelen!

-kheb me de rapte de achterste banden vanvoor late leggen (omdat de voorste versleten waren) en hij kreeg de
achterste banden er bna ni af dus stel u voor hoe ik da thuis moet doen.

-Moogde die banden gwn op een torentje op de grond leggen? ik dacht da da ni goed was voor de banden?

-Kunde nog plezier maken me winterbanden op een besneeuwde parking (die leeg uiteraard) ?

edit: dan moet ik ook al een momentsleutel gaan halen om zeker te zijn sda ik ze ni te hard of te los heb staan
Laatst bijgewerkt door N1ibor op vr 25 jan 2013 7:53 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
N1ibor
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor the-skullkid op vr 25 jan 2013 7:52 pm

-kheb me de rapte de achterste banden vanvoor late leggen (omdat de voorste versleten waren) en hij kreeg de
achterste banden er bna ni af dus stel u voor hoe ik da thuis moet doen.

Dan zijn ze in de eerste plaats niet goed gemonteerd geweest. Kan normaal gezien geen probleem zijn.

-Moogde die banden gwn op een torentje op de grond leggen? ik dacht da da ni goed was voor de banden?

Op een koele plaats in het donker met een kartonneke ertussen zullen ze heus wel enkele jaren goed blijven ;)

-Kunde nog plezier maken me winterbanden op een besneeuwde parking (die leeg uiteraard) ?

Ik vind van wel. Je hebt net dat beetje meer controle. Handrem trekken en dan 40 rondjes maken zit er niet meer in.
Afbeelding

Afbeelding
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Last_Prophecies op vr 25 jan 2013 7:54 pm

N1ibor schreef:Kunde nog plezier maken me winterbanden op een besneeuwde parking (die leeg uiteraard) ?

Baja gij :p. Winterbanden bieden meer grip maar als ge rondjes wilt trekken op de parking gaat da evengoe ze. Winterbanden zijn geen wondermiddel met oneindige grip hé^^.
-=[Stay close to what is true to you.]=-
Last_Prophecies
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor N1ibor op vr 25 jan 2013 8:00 pm

dubbel
Laatst bijgewerkt door N1ibor op vr 25 jan 2013 8:01 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
N1ibor
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor N1ibor op vr 25 jan 2013 8:00 pm

ok dan ga ik gwn op de nieuwe (2dehands velgen, niks speciaal) zomerbanden leggen en op mijn huidige velgen winterbanden.
Maar hoe zit het nu met de bouten aandraaien met de juiste kracht, of komt da zo nauw ni
N1ibor
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor the-skullkid op vr 25 jan 2013 8:06 pm

N1ibor schreef:ok dan ga ik gwn op de nieuwe (2dehands velgen, niks speciaal) zomerbanden leggen en op mijn huidige velgen winterbanden.
Maar hoe zit het nu met de bouten aandraaien met de juiste kracht, of komt da zo nauw ni

Op moment bedoel je? Nee. Met de standaard sleutel die bij uw auto zit gewoon goed vast zetten. En dan na +- 50km nog eens natrekken. Zeker niet vergeten ;)
Afbeelding

Afbeelding
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor N1ibor op vr 25 jan 2013 8:11 pm

the-skullkid schreef:
N1ibor schreef:ok dan ga ik gwn op de nieuwe (2dehands velgen, niks speciaal) zomerbanden leggen en op mijn huidige velgen winterbanden.

Op moment bedoel je? Nee. Met de standaard sleutel die bij uw auto zit gewoon goed vast zetten. En dan na +- 50km nog eens natrekken. Zeker niet vergeten ;)

alright thx
N1ibor
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor LatraXor op ma 28 jan 2013 8:27 pm

the-skullkid schreef:

Op een koele plaats in het donker met een kartonneke ertussen zullen ze heus wel enkele jaren goed blijven ;)

Tenzij de banden op velg én geblazen zijn moogt ge ze niet op elkaar stapelen. Banden gaan, indien ze niet opgeblazen zijn en op mekaar liggen, na een bepaalde tijd gaan vervormen door het gewicht.
Afbeelding

LatraXor
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor the-skullkid op ma 28 jan 2013 8:32 pm

LatraXor schreef:
the-skullkid schreef:

Tenzij de banden op velg én geblazen zijn moogt ge ze niet op elkaar stapelen. Banden gaan, indien ze niet opgeblazen zijn en op mekaar liggen, na een bepaalde tijd gaan vervormen door het gewicht.

Ik zou niet weten waarom je de lucht uit u banden laat :D
Afbeelding

Afbeelding
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor reinosotje op ma 28 jan 2013 8:40 pm

the-skullkid schreef:
LatraXor schreef:
the-skullkid schreef:

Ik zou niet weten waarom je de lucht uit u banden laat :D

banden die stilliggen lossen automatisch druk hé ;)
Afbeelding
reinosotje
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor UltimateTetten op ma 28 jan 2013 10:21 pm

neen
Elberto is het beste lid van Fundalize. Ever.
UltimateTetten (oude nickname: jesse1201)
Ontslagen
Ontslagen

Vorige

Keer terug naar Auto & Moto