register Paswoord vergeten?

Bandenspanning snel omlaag

Topics over auto- & moto-techniek

Bandenspanning snel omlaag

Berichtdoor Stephenn op zo 28 aug 2011 4:12 pm

Zit met een probleempje, kamp er al een paar weken mee..

Mijn bandenspanning achteraan gaat ongelofelijk snel omlaag achteraan.
Om maar een voorbeeldje te geven: vorige week bandenspanning gezet achteraan op 2.2 achteraan (aanbevolen bandenspanning), een week later stonden ze op +- 1.8. Terwijl er vanachter geen belasting is bijgekomen deze week, heb enkel alleen in de auto gezeten voor naar werk te rijden.

Om een verschil te geven, vanvoor had ik ze op 2.4 gezet, en een week later was er geen enkele bar vanaf. Terwijl die daar denk ik meer belast zou moeten zijn, aangezien ik FWD heb (seat leon).

Ik rij ong 800km per week, meestal onbeladen.

Ik heb wel 2 verschillende bandentypes eropliggen, vanvoor ligt er Dunlop SP Sport op (die liggen er 2 maanden op, +- 6000 km mee gereden) en vanachter Cooper Zeon, een of andere goedkopere band (ligt er 8 maanden op, +- 24000km). Die cooperband is allesbehalve versleten, en heeft nog een goede profieldiepte, dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Extra informatie:
heb er 18"ers onder liggen, en heb een je-designkitje onder leon steken, maar ik denk niet dat het daaraan zou mogen liggen..

Aan wat zou dit kunnen liggen?
Afbeelding
Stephenn
Onwetende
Onwetende

Re: Bandenspanning snel omlaag

Berichtdoor the-skullkid op zo 28 aug 2011 4:17 pm

how about een lek? Lopen ze allebei precies gelijk af? Dan zou ik zeggen dat de banden gewoon brol zijn.
Afbeelding

Afbeelding
the-skullkid (oude nickname: the skullkid)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Stephenn op zo 28 aug 2011 4:20 pm

the-skullkid schreef:how about een lek? Lopen ze allebei precies gelijk af? Dan zou ik zeggen dat de banden gewoon brol zijn.

Ongeveer gelijk ja, zou toch niet mogen toch? Na 24000 km te rijden, en op de achteras gelegen met een voorwielaangedreven auto?

Mja, ik hoop dat ik nog een paar maanden ermee kan trekken, dan komen mn wintersloefkes erop.. Da is wel gene brol, yokohama's ^^
Afbeelding
Stephenn
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor the-skullkid op zo 28 aug 2011 4:36 pm

Ge zegt zelf dat et brol is. Bespaar gewoon niet op banden. Kan u leven redden.
Afbeelding

Afbeelding
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Stephenn op zo 28 aug 2011 4:41 pm

the-skullkid schreef:Ge zegt zelf dat et brol is. Bespaar gewoon niet op banden. Kan u leven redden.

Toen was ik nog niet zover.. Maar het zou mij gewoon sterk lijken, is gewoon in ene keer gekomen, daarvoor kon ik makkelijk een maand rijden en was die band mss 1 bar max omlaag gegaan..
Afbeelding
Stephenn
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor the-skullkid op zo 28 aug 2011 5:12 pm

banden die na een maand al 1 bar verliezen, daar scheelt al iets mee. Hebben u velgen of ventielen ne tik gehad? (borduurkes gepakt met slippen ofzo?)
Afbeelding

Afbeelding
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Stephenn op zo 28 aug 2011 6:58 pm

the-skullkid schreef:banden die na een maand al 1 bar verliezen, daar scheelt al iets mee. Hebben u velgen of ventielen ne tik gehad? (borduurkes gepakt met slippen ofzo?)

Niet echt, heb wel nog een 'klein' ongevalleke gehad ermee, maar dat was vanvoor, had wa overstuur en tegen 10 cm hoge borduur gekomen met de velg voorop, gevolg was wielas gebogen en wiel zat vast in kap. Da was wel vanvoor dus denk nie dat da gaat uitmaken voor vanachter.

Voor de rest ja gewone kleine borduurschade heel soms is nekeer of steenslagschade, maar dat heb je met velgen die een paar cm boven je band uitsteken.
Afbeelding
Stephenn
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Verwimp__ op zo 28 aug 2011 7:04 pm

ventiel lek, nagel in band, vuil tussen hiel en velgrand waardoor er lucht tussen de 2 kan ontsnappen, hiel gescheurd door montagefout,...
(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
Verwimp__ (oude nickname: Verwimp..)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Prince-_- op zo 28 aug 2011 7:20 pm

Uwen band es goe hard oppompen en inzepen met zeepwater en dan kijken waar er bellekes komen
Modder 2 the bone
Afbeelding

Afbeelding

thx to Typo
http://s1.metaldamage.nl/c.php?uid=126711
Play the game..
Prince-_-
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor the-skullkid op zo 28 aug 2011 7:24 pm

Stephenn schreef:
the-skullkid schreef:banden die na een maand al 1 bar verliezen, daar scheelt al iets mee. Hebben u velgen of ventielen ne tik gehad? (borduurkes gepakt met slippen ofzo?)

Niet echt, heb wel nog een 'klein' ongevalleke gehad ermee, maar dat was vanvoor, had wa overstuur en tegen 10 cm hoge borduur gekomen met de velg voorop, gevolg was wielas gebogen en wiel zat vast in kap. Da was wel vanvoor dus denk nie dat da gaat uitmaken voor vanachter.

Voor de rest ja gewone kleine borduurschade heel soms is nekeer of steenslagschade, maar dat heb je met velgen die een paar cm boven je band uitsteken.

Zijn het getrokken banden?
Afbeelding

Afbeelding
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Stephenn op zo 28 aug 2011 7:50 pm

the-skullkid schreef:
Stephenn schreef:

Zijn het getrokken banden?

Merci voor de reacties al iedereen, ik hoop gewoon da het niks té ergs is, ik ga elke week mijn bandenspanning controleren, en zien of er nie téveel lucht onstnapt.. Zou ik ze ook iets harder mogen oppompen dan de aanbevolen hoeveelheid? Aangezien ik toch wat meer gewicht heb door die janten en kitje en uitlaat enzo.. En wat is het minimum bar dat een band moet hebben voordat hij 'klapt' zogezegd? Want als ik dan een paar dagen rij met 1.8 bar, is toch niet gezond denk ik.

Zou het zonde vinden om nu nog voor die laatste 2 maanden voordat ik mijn winterbanden eropleg, nog extra geld zou moeten uitgeven daarvoor..

Of het getrokken banden zijn weet ik niet, ik veronderstel van wel. Het zijn deze janten http://www.velgenland.nl/velg/2026_evolution_s038_bl_mlp.html (niet daar gekocht btw) op bandenmaat 255/40/18.
Afbeelding
Stephenn
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Asterion op zo 28 aug 2011 8:12 pm

Das volgens mij heel lichtjes getrokken :-)

Ik heb 8,5 x 19" velgen met 255/35/19 en die liggen er ook heel lichtjes getrokken op..
Asterion (oude nickname: FluX)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor the-skullkid op zo 28 aug 2011 8:14 pm

Een getrokken band is eigenlijk gewoon een smalle band op een brede velg.
Afbeelding

Belast de band iets meer, vooral de zijkant.
1.8 bar is niet gevaarlijk ;) iets harder oppompen ook niet.
En zo'n kitje, en uitlaatsysteem gaat echt niet veel uitmaken hoor ;) da weegt hoop en al 50kg extra t.o.v. standaard.
Maar na de winter moet je dan toch sowieso nieuwe banden steken? Wat maakt het dan uit dat je het dan nu doet of dan? En als je nog winterbanden moet kopen, laat dan nu ook prijs maken voor nieuwe zomerbanden, krijg je misschien korting!
Afbeelding

Afbeelding
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Stephenn op zo 28 aug 2011 10:06 pm

the-skullkid schreef:Een getrokken band is eigenlijk gewoon een smalle band op een brede velg.
Afbeelding

Belast de band iets meer, vooral de zijkant.
1.8 bar is niet gevaarlijk ;) iets harder oppompen ook niet.
En zo'n kitje, en uitlaatsysteem gaat echt niet veel uitmaken hoor ;) da weegt hoop en al 50kg extra t.o.v. standaard.
Maar na de winter moet je dan toch sowieso nieuwe banden steken? Wat maakt het dan uit dat je het dan nu doet of dan? En als je nog winterbanden moet kopen, laat dan nu ook prijs maken voor nieuwe zomerbanden, krijg je misschien korting!

Ja hij is lichtjes getrokken dan volgens mij :)

ja, veel is het niet, maar met de velgen erbij, zal het wel zo'n 100 kg zijn, maar het zal zeker niet veel uitmaken. Dan spaar ik nu die 2 maanden uit van de kosten van de banden op te rijden + het laten plaatsen en uitlijnen. Winterbanden liggen hier al, heb ik online besteld via pneus-online (een aanrader btw), heb die zelfs met zomerkorting toen kunne bestellen voor een appel en een ei bijna. Ik kan overwegen nog 2-3 maanden ermee blijven te rijden, maar stel dat het nog erger wordt, heb ik mss meer schade door een klapband of whatever.
Afbeelding
Stephenn
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor LatraXor op zo 28 aug 2011 10:39 pm

Stephenn schreef:
ja, veel is het niet, maar met de velgen erbij, zal het wel zo'n 100 kg zijn.

Dat betwijfel ik toch sterk! Alu velgen, andere uitlaat (enkel einddemper?), en een 'bodykit' rondom?
100kg extra t.o.v de standaard massa? [-(
Afbeelding

MHR Tuning! Engine development & Rebuilding. http://www.mhrtuning.be/
Civic Club Holland / Honda-Tech
LatraXor
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Ottorongo op zo 28 aug 2011 10:52 pm

extra belasting kan uw bandendruk toch niet omlaag doen gaan ? en logisch gezien mag da zelf genne invloed hebben of ge moogt geen mensen meenemen
uwe druk kan alleen maar minder worden door dat er lucht ontsnapt of door temperatuur schommelingen ... kan het zijn da ge uw banden op druk hebt gezet wanneer het echt warm was ? misschien een stomme vraag ofzo he maar ik ben nu al maanden bezig met druktesten en ik weet da het weer op iets dat op druk staat invloed heeft
Ottorongo (oude nickname: slaapkopje)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor JDM op ma 29 aug 2011 5:20 am

Heb je die banden al paar keer verwisseld of van de velgen moeten doen? Ik heb hetzelfde voorgehad met een achterband, ook niks mis mee tot ik ze op een andere set velgen had gelegd. Moet ergens een klein lek ontstaan zijn waardoor één van mijn banden iedere week moest bijgepompt worden. Was ook langs achter en de banden hadden ook nog genoeg profiel.

Duur of goedkoop merk maakt niet zo uit denk ik, iedere band kan lekken en veelvuldig monteren en demonteren is niet zo goed voor een band heb ik dan eens gehoord. Bij mij waren het Yokohama Parada's btw, en ze stonden niet getrokken.
JDM (oude nickname: Punani)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Stephenn op ma 29 aug 2011 9:21 am

LatraXor schreef:
Stephenn schreef:
ja, veel is het niet, maar met de velgen erbij, zal het wel zo'n 100 kg zijn.

Dat betwijfel ik toch sterk! Alu velgen, andere uitlaat (enkel einddemper?), en een 'bodykit' rondom?
100kg extra t.o.v de standaard massa? [-(

Stel dan nog 50 kg, like I said, het zal wel niks uitmaken, that's not the point :P

Ottorongo schreef:extra belasting kan uw bandendruk toch niet omlaag doen gaan ? en logisch gezien mag da zelf genne invloed hebben of ge moogt geen mensen meenemen
uwe druk kan alleen maar minder worden door dat er lucht ontsnapt of door temperatuur schommelingen ... kan het zijn da ge uw banden op druk hebt gezet wanneer het echt warm was ? misschien een stomme vraag ofzo he maar ik ben nu al maanden bezig met druktesten en ik weet da het weer op iets dat op druk staat invloed heeft

Als gij bv een volle lading en koffers enzo meeneemt, zal dit toch wel invloed hebben op bandenspanning hebben denk ik? Aangezien er bij aanbevolen bandenspanning een aantal bar bijkomt bij 'geladen' toestand.
Nja, heb ze niet echt onder druk gezet hoor, geen zotte toeren uitgehaald, enige wat ik af en toe eens doe, is eens een dragraceje aan het stoplicht, met heel soms wat wheelspin, maar dan komt grotendeels mijn voorste banden onder druk te staan toch, aangezien ik fwd heb.

JDM schreef:Heb je die banden al paar keer verwisseld of van de velgen moeten doen? Ik heb hetzelfde voorgehad met een achterband, ook niks mis mee tot ik ze op een andere set velgen had gelegd. Moet ergens een klein lek ontstaan zijn waardoor één van mijn banden iedere week moest bijgepompt worden. Was ook langs achter en de banden hadden ook nog genoeg profiel.

Duur of goedkoop merk maakt niet zo uit denk ik, iedere band kan lekken en veelvuldig monteren en demonteren is niet zo goed voor een band heb ik dan eens gehoord. Bij mij waren het Yokohama Parada's btw, en ze stonden niet getrokken.

Nope, is maar 1x gebeurd, en dat is toen ik de banden heb gekocht en de velgen erop heb laten steken. Maar het is zo raar, je zou zeggen, het is aan 1 band, maar het is aan beide banden. En ze zijn altijd rond dezelfde bar als ik ze terug moet oppompen. Dus een lek aan beide banden zou mij sterk lijken, zo in ene keer. :?
Afbeelding
Stephenn
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Ottorongo op ma 29 aug 2011 4:28 pm

Stephenn schreef:
Ottorongo schreef:extra belasting kan uw bandendruk toch niet omlaag doen gaan ? en logisch gezien mag da zelf genne invloed hebben of ge moogt geen mensen meenemen

Als gij bv een volle lading en koffers enzo meeneemt, zal dit toch wel invloed hebben op bandenspanning hebben denk ik? Aangezien er bij aanbevolen bandenspanning een aantal bar bijkomt bij 'geladen' toestand.
Nja, heb ze niet echt onder druk gezet hoor, geen zotte toeren uitgehaald, enige wat ik af en toe eens doe, is eens een dragraceje aan het stoplicht, met heel soms wat wheelspin, maar dan komt grotendeels mijn voorste banden onder druk te staan toch, aangezien ik fwd heb.

uwe druk ga ni veranderen he naargelang ge uwe auto zwaar laad :) want het volume da in uwe band kan blijft hetzelfde + er kan nog altijd geen lucht weg.
moest uwe band bv krimpen bij wijze van spreken zou den druk logischerwijze omhoog gaan omda diezelfde lucht in een kleiner oppervlakte zit en moest uwe band uitzetten dan zou uwe druk dalen om dezelfde reden .
als ge uwe auto echt zwaar laad moete wel uwe bandespanning omhoog doen ma da heeft volgens mij te maken me da uw bande zijne vorm zoude behouden onder het gewicht en zo een ideale grip hebben.
en trouwens uwe auto is zowiso berekend om wel wa gewicht te kunnen vervoeren net zoals uw banden ;) daar ligt het dus al ni aan.
de enige reden buiten een lek die ik weet da een druk in een bepaald voorwerp kan doen afnemen of zelfs toenemen is temperatuur :) warmer = lucht zet uit + band zet uit kouder = lucht krimpt + band krimpt en dan rekening gehouden met het uitzettingscoefficient hebde uw drukverandering.
conclusie : ga naar waar ge uw bande hebt gekocht en leg uw probleem uit en hoogst waarschijnlijk hedde erges een lek
Ottorongo (oude nickname: slaapkopje)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Stephenn op wo 31 aug 2011 10:05 pm

Thanks voor de reacties otto en de rest!

Ben bij midas langsgeweest, moest toch op onderhoud gaan. En heb het probleem daar voorgelegd, en ze hebben dus de 2 banden nagekeken, ingezeept enzo. In de linkerachterband zat ne spijker, diegene die het snelste omlaag ging eigenlijk, dat hebben ze gefixt, en de rechter vonden ze niks, ook niks vuil achter de velg of whatever. Nu ga ik maar eens testen binnen een week of er verbetering in is.
Zal hier wel iets laten weten of het in orde is!

Merci manne :)
Afbeelding
Stephenn
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor the-skullkid op wo 31 aug 2011 10:08 pm

No problemo! En g hebt u banden zelf ni eens gecontroleerd of er iets inzat?
Afbeelding

Afbeelding
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Stephenn op wo 31 aug 2011 10:16 pm

the-skullkid schreef:No problemo! En g hebt u banden zelf ni eens gecontroleerd of er iets inzat?

Jawel, maar ik had niks gezien. Was echt iets enorm klein wa ge bijna nie kunt zien tenzij ge een brug hebt of de band eraf haalt
Afbeelding
Stephenn
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Jethro op do 01 sep 2011 10:35 pm

Toevallig eens ne goeie put gehad me 1 van u achterste velgen?
Khebt ook is gehad en bleek da 1 velg een beetje vervormd was en er een beetje lucht ontsnapte (ging altijd af tot +/-1bar)
You've just lost the game ;)
Jethro
Onwetende
Onwetende

Keer terug naar Auto & Moto