register Paswoord vergeten?

Auto simoniseren, polieren

Topics over auto- & moto-techniek

Auto simoniseren, polieren

Berichtdoor dipke op do 08 sep 2011 12:54 pm

Iemand die een degelijk product weet om de auto te simoniseren, polieren? Het is dus vooral om krassen weg te werken (gewone lichte krassen en ook de cirkels op de lak). Ik heb op het internet al eens gezocht en heb daar Meguiars ScratchX 2.0 gezien. Lijkt mij een degelijk product, maar weet niet of ik het hier in de buurt zal kunnen vinden. Wat is het beste, met de hand of machine? Waarschijnlijk machine, neem ik aan...

Iemand ervaring met simoniseren en bepaalde producten?
Fundalize. Where's the fun?
dipke
Pastoor
Pastoor

Re: Auto simoniseren, polieren

Berichtdoor roadrunner op do 08 sep 2011 2:04 pm

beste produkt is volgens mij nog altijd turtlewax (normaal vind ge da wel bij den auto5)

en voor het beste resultaat werkt ge indeed best met een machine...
roadrunner
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Dave_afk op do 08 sep 2011 3:18 pm

idd turtlewax :) en idd een polijstmachine is niet overbodig ;)
Afbeelding

Angry boobz are angry
Dave_afk
Vuilnisman
Vuilnisman

Berichtdoor dipke op do 08 sep 2011 3:21 pm

Turtlewax, is toch een waxproduct? Da's toch om uw laag op te blinken en bescherming te geven, na het polieren/simoniseren? Weet er niet heel veel van, maar heb gewoon al wat op internet gezocht... :)
Fundalize. Where's the fun?
dipke
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor crazyloco op do 08 sep 2011 3:45 pm

kijk eens rond op het tb forum er is er ene die dat als beroep doet
Afbeelding
crazyloco
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Asterion op do 08 sep 2011 4:46 pm

Megiuars is een van de bekendere merken en is in mijn ogen een zeer goed merk.

Op hun website kan je een verdeler vinden in je buurt ;-)
Asterion (oude nickname: FluX)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor zillEh op do 08 sep 2011 4:52 pm

Als ge kiest voor Meguiar's, check dan zeker eens dit:
http://www.youtube.com/user/meguiarsasia
zillEh (oude nickname: zillEh.)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor crazyloco op za 10 sep 2011 1:56 pm

zillEh schreef:Als ge kiest voor Meguiar's, check dan zeker eens dit:

dat product is voor je bande :p
Afbeelding
crazyloco
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor zillEh op za 10 sep 2011 3:59 pm

crazyloco schreef:
zillEh schreef:Als ge kiest voor Meguiar's, check dan zeker eens dit:

dat product is voor je bande :p

Ja, maar bedoelde het hele Youtube-kanaal. Staat vol video's met handige tips over het waxen, polishen, enz enz van je wagen.
zillEh (oude nickname: zillEh.)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor kimme op vr 24 feb 2012 8:52 pm

Als je je lak degelijk wilt onderhouden moet je dat in stappen doen.

Eerst en vooral moet hij degelijk gepoetst worden, da's iets dat al weinig mensen kunnen zonder extra krassen/swirls te maken. (Zorg voor propere washandschoen met korte dons en een zuivere afdroogdoek! GEBRUIK VOLDOENDE WATER!!!)
Daarna is het de bedoeling dat je je lak gaat zuiveren. Dit doe je met een speciale klei in combinatie met bvb een detailerspray waarmee je tot in de poriën van de lak het vuil gaat verwijderen. Het is echt ongelofelijk wat je nog uit een "proper gekuiste" wagen haalt daarmee.
Wanneer de lak zuiver is kan je beginnen polishen, je kan dit manueel doen of machinaal. Manueel zal je diepere krassen/swirls niet weg krijgen. Het gevaar met machinaal polieren is dat wanneer je daar geen ervaring mee hebt je met vrij grote zekerheid je lak zal verbranden en doffe plekken zal maken. Je moet dus echt weten wat je doet met die zaken. Leer het dus eerst op een motorkap van een wrak zodat je het zeker niet probeert op een "goeie" wagen.
Daarna is het tijd om een waxlaag aan te leggen om al je werk te beschermen. Zorg dat zeker alle overtollige polish weg is voor je begint te waxen. Zonder waxlaag is al je werk voor niets geweest binnen de 2 weken dus sla deze stap zeker niet over!

Voor de beginner zijn de producten van Meguiars zeker meer dan voldoende. Wanneer je echter de professionele toer opgaat zijn er betere alternatieven. Maar alles komt natuurlijk met z"n prijs.

Wat heb je dus nodig:

- Propere emmer (liefst 2 delig met opvangreservoir voor vuil)
- Goeie washandschoen (liefst 2, 1 voor carrosserie, 1 voor velgen/banden)
- Goeie droogdoek
- Klei van hoge kwaliteit
- Detailerspray
- Goeie polish
- Goeie wax (carnauba basis is een must)
- Voldoende microvezeldoeken om al het residu van kleien, polishen en waxen mee te verwijderen.

Als dit dan klaar is kan je aan je interieur en je motorcompartiment beginnen :D

Succes :)
kimme
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor benoben op vr 24 feb 2012 9:07 pm

kimme schreef:Als je je lak degelijk wilt onderhouden moet je dat in stappen doen.

Eerst en vooral moet hij degelijk gepoetst worden, da's iets dat al weinig mensen kunnen zonder extra krassen/swirls te maken. (Zorg voor propere washandschoen met korte dons en een zuivere afdroogdoek! GEBRUIK VOLDOENDE WATER!!!)
Daarna is het de bedoeling dat je je lak gaat zuiveren. Dit doe je met een speciale klei in combinatie met bvb een detailerspray waarmee je tot in de poriën van de lak het vuil gaat verwijderen. Het is echt ongelofelijk wat je nog uit een "proper gekuiste" wagen haalt daarmee.
Wanneer de lak zuiver is kan je beginnen polishen, je kan dit manueel doen of machinaal. Manueel zal je diepere krassen/swirls niet weg krijgen. Het gevaar met machinaal polieren is dat wanneer je daar geen ervaring mee hebt je met vrij grote zekerheid je lak zal verbranden en doffe plekken zal maken. Je moet dus echt weten wat je doet met die zaken. Leer het dus eerst op een motorkap van een wrak zodat je het zeker niet probeert op een "goeie" wagen.
Daarna is het tijd om een waxlaag aan te leggen om al je werk te beschermen. Zorg dat zeker alle overtollige polish weg is voor je begint te waxen. Zonder waxlaag is al je werk voor niets geweest binnen de 2 weken dus sla deze stap zeker niet over!

Voor de beginner zijn de producten van Meguiars zeker meer dan voldoende. Wanneer je echter de professionele toer opgaat zijn er betere alternatieven. Maar alles komt natuurlijk met z"n prijs.

Wat heb je dus nodig:

- Goeie droogdoek
- Detailerspray
- Goeie polish
- Voldoende microvezeldoeken om al het residu van kleien, polishen en waxen mee te verwijderen.

Als dit dan klaar is kan je aan je interieur en je motorcompartiment beginnen :D

Voila se, that's the way it has to be! =D> Sorry manne maar Turtlewax is echt niet HET product hoor. In tegendeel :? Ben er zelf ook met begonnen vroeger. Als ik nu zie wat ik gebruik, is Turtlewax dikken brol ;) Begin idd met megiuars. Dan kan je nadien nog verder gaan met andere merken zoals Poorboys.

Nog een aanvulling: Machinaal polijsten kan veilig met een dual action machine. Deze is foolproof zoals ze zeggen :)

http://carclean.nl/producten/Apparaten/ ... hines.aspx

bestaan verschillende types van. Dit is echt een must voor beginners die machinaal willen werken.
benoben
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor kimme op za 25 feb 2012 12:34 am

benoben schreef:
kimme schreef:Als je je lak degelijk wilt onderhouden moet je dat in stappen doen.

Wat heb je dus nodig:

- Goeie droogdoek
- Detailerspray
- Goeie polish

Voila se, that's the way it has to be! =D> Sorry manne maar Turtlewax is echt niet HET product hoor. In tegendeel :? Ben er zelf ook met begonnen vroeger. Als ik nu zie wat ik gebruik, is Turtlewax dikken brol ;) Begin idd met megiuars. Dan kan je nadien nog verder gaan met andere merken zoals Poorboys.

Nog een aanvulling: Machinaal polijsten kan veilig met een dual action machine. Deze is foolproof zoals ze zeggen :)

bestaan verschillende types van. Dit is echt een must voor beginners die machinaal willen werken.

Heb die dual action getest, kan je inderdaad niet veel mee misdoen maar je krijgt er ook niet veel mee weg...
Vond dat eerlijk gezegd niet enorm interessant...
kimme
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor benoben op za 25 feb 2012 12:51 am

kimme schreef:
benoben schreef:
kimme schreef:*knip*

Heb die dual action getest, kan je inderdaad niet veel mee misdoen maar je krijgt er ook niet veel mee weg...
Vond dat eerlijk gezegd niet enorm interessant...

Goh ik moet zeggen dat ik er toch bijzonder tevreden met was als beginner. Veel hangt uiteraard van de lak af (hardheid) + de verschillende pads + polijstmiddel dat je gebruikt. Soms zijn meerdere runs nodig, maar als beginner kan je hiermee op een veilige manier toch gemakkelijk 90 % correctie krijgen. Er zijn zelfs "wool" pads voor de dap, waar je echt wel serieus met aan de slag kan.

Nog een tip: Begin met een lichte combinatie, en bouw op indien nodig :)
benoben
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor JDM op za 25 feb 2012 5:43 am

Ze hebben precies nogal een groot assortiment aan wax bij Meguiars, wat kun je eigenlijk best gebruiken? Gewone Ultimate Quick Detailer wax, Deep Crystal wax of die NXT Generation tech wax?

Ik zou eens iets anders willen proberen maar ik geraak niet wijs uit al die verschillende soorten.
JDM (oude nickname: Punani)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor bloky op za 25 feb 2012 9:10 am

heb nu de gele ultimate wash & wax
Afbeelding

erg goed product voor het geld, want meguiars is zeker niet slecht :)
en deze legt ook een kleine waxlaag op de auto als je hem hebt afgewassen en opgedroogd..
en iedere zomer wordt hij gewaxed, en daarvoor ga ik ook eens een wax van meguiars halen ;)
naar het schijnt is Chemical guys ook een goed product, nog niet geprobeerd trouwens...
Afbeelding

Carpe Diem
bloky
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor kimme op za 25 feb 2012 1:30 pm

bloky schreef:heb nu de gele ultimate wash & wax
Afbeelding

erg goed product voor het geld, want meguiars is zeker niet slecht :)
en deze legt ook een kleine waxlaag op de auto als je hem hebt afgewassen en opgedroogd..
en iedere zomer wordt hij gewaxed, en daarvoor ga ik ook eens een wax van meguiars halen ;)
naar het schijnt is Chemical guys ook een goed product, nog niet geprobeerd trouwens...

wat jij gebruikt is gewoon een shampoo met waxlaagje... op zich goed als onderhoud van een perfect gedetailde wagen.
let er wel op dat waxen totaal geen nut heeft als de wagen niet diep gereinigd is... anders ga je gewoon een vuile lak beschermen.
als je het dus goed wil doen: eerst clayen, dan polishen, dan pas waxen...
Chemical guys zijn ook enorm goeie producten, toch nog iets professioneler dan Meguiars...
kimme
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor OlivierV op wo 18 apr 2012 1:30 pm

Wil je krassen en dofheid gaan verwijderen in de lak, moet je inderdaad machinaal te werk gaan.

Ik heb thuis ook een machine en doe deze werken af en toe voor andere mensen.

Hier een aantal van m'n werken:

- BMW E30: http://www.autoforum.be/showthread.php? ... W-E30-325i

- Lamborghini Gallardo: http://www.autoforum.be/showthread.php? ... rdo-Spyder

- Porsche 911 Cabrio: http://www.autoforum.be/showthread.php? ... era-Cabrio
OlivierV
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Takai op wo 18 apr 2012 1:43 pm

Ge kunt mij ook altijd huren, ik ben niet zo duur
Afbeelding
Takai (oude nickname: eskimo2HELL)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor den_gino op wo 18 apr 2012 7:00 pm

crazyloco schreef:kijk eens rond op het tb forum er is er ene die dat als beroep doet

ik gebruik yve5 zijn producten ook

ik ben begonnen met detailing met het meguiars gamma,
na aanraden en veel lezen ben ik overgestapt op het chemical guys gamma en dit is een hemelse verbetering
naar mijn mening is meguiars allround en is cg meet to the point en specifiek.
ik was eerst de auto met glosworx van cg
daarna clay met luber van cg
daarna nog eens wassen, daarna sealant, daarna een waxlaag met pete 53
daarna nog een laag met pete,
wil je nog een stap verder en swirls en krassen, dan moet je gaan experimenteren met paint correction 1 2 of 3 met speciale pads
kijk anders maar eens naar
http://www.detailed.be/
den_gino
Onwetende
Onwetende

Keer terug naar Auto & Moto