register Paswoord vergeten?

Chiptuning

Topics over auto- & moto-techniek

Chiptuning

Berichtdoor Schifahrer007 op do 25 dec 2014 7:39 am

Ik zat er over na te denken om mijn auto te laten chiptuning zodra de omnium vervalt (over een klein jaar).
Een vriend van mij is naar ZIP-tuning gegaan, en was daar heel tevreden over.

Iemand van jullie ervaring met chiptuning?
Waar raden jullie aan naar toe te gaan?
Hebben jullie iets aangegeven aan de verzekeringen?
Voel je merkbaar een verschil?
Schifahrer007 (oude nickname: Schifahrer 007)
Onwetende
Onwetende

Re: Chiptuning

Berichtdoor jack5ter op do 25 dec 2014 10:39 am

ZIP tuning kan ik niet aan- of afraden (heb er wel van gehoord dat ze niet zo professioneel te werk gaan). Ikzelf heb mijn vorige wagen (Alfa Romeo Giulietta, 1.6 jtdm) van 105 naar 131 pk laten chippen bij BR performance in Willebroek en was daar zeer tevreden over (ook merkbaar zuiniger: ong. 0,5l/100km). Je voelt zeker het verschil als het om een vermogenstoename van 25% gaat maar ik weet natuurlijk niet met wat voor auto je rijdt. Als het enkel om een 5 à 10% gaat is het de moeite niet denk ik.
jack5ter (oude nickname: Jackster)
Vuilnisman
Vuilnisman

Berichtdoor the-skullkid op do 25 dec 2014 10:53 am

Wij hebben hier thuis 3 gechipte wagens en zolang je geen ongeval veroorzaakt boven de -normale- topsnelheid van je auto komt de verzekering er nooit achter. Harder rijden dan de normale topsnelheid raad ik ook sterk af.

Van ziptuning hoor ik verschillende dingen maar ik heb er persoonlijk geen ervaring mee. Van BR hoor ik overwegend zeer goede dingen en ik ben van plan de mijne daar ook opnieuw te laten mappen als ik nieuwe injectors heb.

Mijn wagen (MINI) is gechipt bij Beek Auto Racing samen met een andere nokkenas, superchargerpully en intercooler. 163 - 230pk

Onze VW Caddy (1.6tdi) is gechipt bij chiptuning plus (tot het einde van het jaar maar €300) van 70 naar 140pk. En dat merk je :D

Mijn zus haar BMW 116d is gechipt bij chiptuning plus van 110 naar 180pk.

Blijf weg van boxen en chips die je zelf op je odb poort moet hangen want dat is bucht. Kijk ook zeker de Volt aflevering over chiptuning!
Afbeelding

Afbeelding
the-skullkid (oude nickname: the skullkid)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Schifahrer007 op do 25 dec 2014 11:20 am

Bedankt voor de feedback, ik zal de sites van jullie aanraders eens bezoeken.

Ik rijd nu rond met a4 allroad 2.0TDi, normaal een motor met 170pk maar door de belgische wetgeving tot 163pk gebracht. Op sites zoals ZIPtuning/ABT/MTM werd meestal gewezen richting 210pk (enkel chiptuning), dus rond 25% winst.
Mijn vader heeft de 3.0TDi (245pk) gekocht en als we met 2 auto's op pad gaan kan ik hem maar moeilijk bijhouden ;) Mits chiptuning zou het al wat beter moeten gaan (totdat hij natuurlijk ook chiptuned (310pk)...).
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor N1ibor op vr 26 dec 2014 11:50 am

Ik zit erover te twijfelen, doet da geen schade aan de motor en versnellingsbak bak? Want die zijn toch ni berekend op die krachten?
N1ibor
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor dirtertje op vr 26 dec 2014 12:03 pm

Schifahrer007 schreef:Bedankt voor de feedback, ik zal de sites van jullie aanraders eens bezoeken.

Ik rijd nu rond met a4 allroad 2.0TDi, normaal een motor met 170pk maar door de belgische wetgeving tot 163pk gebracht. Op sites zoals ZIPtuning/ABT/MTM werd meestal gewezen richting 210pk (enkel chiptuning), dus rond 25% winst.
Mijn vader heeft de 3.0TDi (245pk) gekocht en als we met 2 auto's op pad gaan kan ik hem maar moeilijk bijhouden ;) Mits chiptuning zou het al wat beter moeten gaan (totdat hij natuurlijk ook chiptuned (310pk)...).

Ik heb zelf ook al met het idee zitten spelen, (ik rij met een 2007 Skoda Octavia RS, ook met de 2.0 TDI, wel het originele vermogen van 170pk) Net als N1ibor vraag ik me af of de rest van de mechaniek dat gaat houden. (noot: er staat ondertussen al +170.000km op)

Ik vind niet meteen gegevens van andere versies 2.0 tdi die fabrieksaf hogere vermogens hebben in de buurt van wat jij wil. En of de koppeling het gaat houden? Nu is deze bij jou waarschijnlijk ook berekend op 350nm, na tuning kan dit rond de 450-480 nm liggen. Toch al een klap meer.
dirtertje
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Schifahrer007 op vr 26 dec 2014 3:19 pm

dirtertje schreef:
Schifahrer007 schreef:Bedankt voor de feedback, ik zal de sites van jullie aanraders eens bezoeken.

Ik heb zelf ook al met het idee zitten spelen, (ik rij met een 2007 Skoda Octavia RS, ook met de 2.0 TDI, wel het originele vermogen van 170pk) Net als N1ibor vraag ik me af of de rest van de mechaniek dat gaat houden. (noot: er staat ondertussen al +170.000km op)

Ik vind niet meteen gegevens van andere versies 2.0 tdi die fabrieksaf hogere vermogens hebben in de buurt van wat jij wil. En of de koppeling het gaat houden? Nu is deze bij jou waarschijnlijk ook berekend op 350nm, na tuning kan dit rond de 450-480 nm liggen. Toch al een klap meer.

Als ABT en MTM (bedrijven die wel regelmatig aan audi's sleutelen) aangeven dat het kan, zonder schade aan componenten, wil ik heb daarin wel vertrouwen. Op een van de sites die hier vermeld staan heb ik gezien dat je je ook kunt 'verzkeren' voor 150€ per jaar in geval je er niet gerust in bent.
Aangezien Audi en Skoda onder hetzelfde dak horen, denk ik dat je wel ongeveer hetzelfde motorblok en dezelfde onderdelen als mij hebt? In dat geval zou het ook voor jou mogelijk kunnen zijn.
Ik rijd rond met een manuele versnellingsbak, wat normaal gezien (dacht ik) minder problemen zou geven bij chiptuning dan een automaat.
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor the-skullkid op vr 26 dec 2014 3:43 pm

@dirtertje: het kan goed zijn dat jij dezelfde koppeling en versnellingsbak hebt die ze ook aan een 3.0tdi schroeven.

het is tegenwoordig goedkoper om een koppeling en bak te maken die bv. 500nm aankan en die in quasi alle modellen te steken om voor ieder model een zwakkere/juiste koppeling en bak te maken.

Het is natuurlijk logisch dat uw koppeling sneller op gaat zijn, uw banden sneller gaan verslijten en uw remmen rapper op gaan zijn. ALS je het vermogen gebruikt.

Google is uw vriend in dit geval! Vooral bij VAG auto's is er veel marge. Kijk naar die caddy van ons. Standaard elektronisch begrensd op 75pk maar ook te bestellen met 102pk. Dan lijkt de sprong naar 140pk plots veel kleiner.
Afbeelding

Afbeelding
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor dirtertje op vr 26 dec 2014 3:49 pm

Schifahrer007 schreef:
dirtertje schreef:

... (totdat hij natuurlijk ook chiptuned (310pk)...).

Ik heb zelf ook al met het idee zitten spelen, ... Toch al een klap meer.

Als ABT en MTM (bedrijven die wel regelmatig aan audi's sleutelen) aangeven dat het kan, zonder schade aan componenten, wil ik heb daarin wel vertrouwen. Op een van de sites die hier vermeld staan heb ik gezien dat je je ook kunt 'verzkeren' voor 150€ per jaar in geval je er niet gerust in bent.
Aangezien Audi en Skoda onder hetzelfde dak horen, denk ik dat je wel ongeveer hetzelfde motorblok en dezelfde onderdelen als mij hebt? In dat geval zou het ook voor jou mogelijk kunnen zijn.
Ik rijd rond met een manuele versnellingsbak, wat normaal gezien (dacht ik) minder problemen zou geven bij chiptuning dan een automaat.

Ik denk dat het exact hetzelfde blok is, alleen heb ik een oudere motor met PD, ik vermoed dat het bij jou al de CR is? Geen idee of dat ook iets uitmaakt. Ik heb ook een handbak. Een kennis van me die trucker is laat al zijn auto's, motor's en vrachtwagens bij RPM power tunen, al een tiental jaar. Redelijke garantie ook. Misschien ook iets voor jou? http://www.rpmpower.be/new/index.php?id ... DI&ck=1075

De toename van het koppel heb ik wel wat overschat, 450nm is zowat het sterkste dat ik vind. Volgens deze link : http://www.torquecars.com/volkswagen/2- ... tuning.php Valt er inderdaad nog redelijk wat uit te halen zonder al te grote kosten.
dirtertje
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor dirtertje op vr 26 dec 2014 3:55 pm

the-skullkid schreef:@dirtertje: het kan goed zijn dat jij dezelfde koppeling en versnellingsbak hebt die ze ook aan een 3.0tdi schroeven.

het is tegenwoordig goedkoper om een koppeling en bak te maken die bv. 500nm aankan en die in quasi alle modellen te steken om voor ieder model een zwakkere/juiste koppeling en bak te maken.

Het is natuurlijk logisch dat uw koppeling sneller op gaat zijn, uw banden sneller gaan verslijten en uw remmen rapper op gaan zijn. ALS je het vermogen gebruikt.

Google is uw vriend in dit geval! Vooral bij VAG auto's is er veel marge. Kijk naar die caddy van ons. Standaard elektronisch begrensd op 75pk maar ook te bestellen met 102pk. Dan lijkt de sprong naar 140pk plots veel kleiner.

Jij kent op dit forum nog het meeste van de automotive techniek geloof ik ( Ik lees al een jaar of 6 -7 mee, maar reageer eigenlijk nooit) Ik vond het opvallend welke sprongen de wagens bij jou maakten. is er enkel gechipt of ook zoals bij je Mini onderdelen. Wat verbeterd er eigenlijk het meeste ? Het optrekken( Door toegenomen koppel en) of toch vooral de topsnelheid (die voor mij minder uitmaakt, zoveel gebruik je die niet.)
dirtertje
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor the-skullkid op vr 26 dec 2014 4:06 pm

Aan de MINI is er best wat veranderd. CAI luchtfiler, GP intercooler(beter herstel), Catcam nokkenas, 17% reductie pulley op de supercharger en software door Beek Auto racing.

De Caddy en de BMW maken grote sprongen met enkel een andere mapping omdat het beide elektronisch begrensde blokken zijn. De Caddy kun je af fabriek krijgen met 105pk en de BMW met 143 pk. En dan staat er gewoon 118d op het koffer.

Dus eigenlijk ga je van 105pk naar 140pk en van 143pk naar 180pk. En dan zijn de verschillen niet zo groot ;)
Afbeelding

Afbeelding
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor dirtertje op vr 26 dec 2014 4:17 pm

the-skullkid schreef:Aan de MINI is er best wat veranderd. CAI luchtfiler, GP intercooler(beter herstel), Catcam nokkenas, 17% reductie pulley op de supercharger en software door Beek Auto racing.

De Caddy en de BMW maken grote sprongen met enkel een andere mapping omdat het beide elektronisch begrensde blokken zijn. De Caddy kun je af fabriek krijgen met 105pk en de BMW met 143 pk. En dan staat er gewoon 118d op het koffer.

Dus eigenlijk ga je van 105pk naar 140pk en van 143pk naar 180pk. En dan zijn de verschillen niet zo groot ;)

Dat snap ik => Zoals de 3 reeks ( 316,318, 320) die allemaal dezelfde 2liter turbomotor hebben.
Mijn twijfels zitten hem vooral bij het feit dat ik van de 2.0 tdi geen standaard hogere vermogens vind dan 170Pk. +52pk (163 naar 215) voor Schifahrer of +45pk erbij voor mijzelf op een blok dat al vrij hoog zit lijkt me al riskanter dan een elektronisch begrensde motor. Als alle onderdelen ertegen bestand zijn zoals je zegt (ivm die 3.0 tdi) dan wil ik het wel proberen.
dirtertje
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor the-skullkid op vr 26 dec 2014 4:26 pm

Er zal zeker genoeg over te vinden zijn op het internet.

Zoek ook eens of de rest van de auto wel geschikt is voor dat vermogen. De mini die ik heb wordt af fabriek in een andere editie(GP) geleverd met ongeveer hetzelfde vermogen maar wel met andere remmen. Ik heb dan ook om die reden mijn remmen veranderd.

Is er bv. een benzine versie van de RS beschikbaar met het beoogd vermogen na de tuning? Kijk even welke remmen die heeft en/of veranderingen aan het onderstel.

Bij de caddy merk je nu goed dat het differentieel bij lage snelheid, in bochten de kracht niet kwijt kan.

Zoek ook eens of de rest van de auto wel geschikt is voor dat vermogen. De mini die ik heb wordt af fabriek in een andere editie(GP) geleverd met ongeveer hetzelfde vermogen maar wel met andere remmen. Ik heb dan ook om die reden mijn remmen veranderd.

Is er bv. een benzine versie van de RS beschikbaar met het beoogd vermogen na de tuning? Kijk even welke remmen die heeft en/of veranderingen aan het onderstel.

Bij de caddy merk je nu goed dat het differentieel bij lage snelheid, in bochten de kracht niet kwijt kan.[/quote]

Over je optrekken en topsnelheid vraag. Ik ga met mijn mini nu in 5.8sec (kan het bewijzen) naar de 100 en hij loopt vlotjes de teller uit (+240). Dat laatste was een eenmalige test en doe ik nooit meer. +200 rijden in een kleine auto is niet leuk ;)

lees dit ook eens door om enkele dingen over PK en koppel op te helderen.
Afbeelding

Afbeelding
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor dirtertje op vr 26 dec 2014 6:29 pm

the-skullkid schreef:Er zal zeker genoeg over te vinden zijn op het internet.

Bij de caddy merk je nu goed dat het differentieel bij lage snelheid, in bochten de kracht niet kwijt kan.

De benzine versie had 200 pk ( 2.0 TSI), in principe is 210pk nog wel een veilige marge denk ik.
Bedankt voor de link, ik kende hem al maar het was al even geleden dat ik dat topic doorgenomen heb. (Net zoals fundalize kijk ik ook elke dag -meermaals- op autoblog ;) )
Ik zal wel eens een foto proberen posten in het auto-topic, niet dat het zo een speciale wagen is.
Het bewijs van je Mini mag je altijd tonen natuurlijk. Ik vind het leuke wagens om mee te rijden.
@schifahrer007: ik denk dat jouw A4 er ook wel sterk genoeg op gebouwd zal zijn als ik het eens bekijk.
dirtertje
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor BOT op vr 06 feb 2015 12:58 pm

@schifahrer007: ik denk dat jouw A4 er ook wel sterk genoeg op gebouwd zal zijn als ik het eens bekijk.

zeker weten!
BOT
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor bloky op za 28 feb 2015 5:43 pm

zou mijn megane ook nog durven chippen als de garantie eraf is, zit nu op 115pk en sommigen gaan tot 13O of 140pk,
voorlopig kijk ik de kat uit de boom en wacht ik nog heel even af, maar als je zegt dat die in willebroek goed is ga ik daar wel eens mailen ;)
dacht het bij r&ws center te doen in grembergen hier in de buurt :)
Afbeelding

Carpe Diem
bloky
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor bloky op za 28 feb 2015 5:43 pm

De aktieprijs komt nu op 330,00 euro ex btw. We brengen het vermogen dan naar +-140pk en 230nm koppel
Afbeelding

Carpe Diem
bloky
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor N1ibor op di 03 maart 2015 12:44 pm

bloky schreef:De aktieprijs komt nu op 330,00 euro ex btw. We brengen het vermogen dan naar +-140pk en 230nm koppel

hebt ge ne 1.6 n.a?
N1ibor
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor bloky op di 03 maart 2015 5:29 pm

1.2tce nu 115pk
Afbeelding

Carpe Diem
bloky
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Drtorky op zo 17 mei 2015 3:16 pm

Ik ben bij APEC geweest in Deinze. Wagen is nu 1 jaar gechipt van 163PK 380NM naar 206PK 448NM. Heb nog geen hinder ondervonden noch vuil roetuitstoot.
Drtorky
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Schifahrer007 op zo 17 mei 2015 6:23 pm

Drtorky schreef:Ik ben bij APEC geweest in Deinze. Wagen is nu 1 jaar gechipt van 163PK 380NM naar 206PK 448NM. Heb nog geen hinder ondervonden noch vuil roetuitstoot.

Bedankt voor de info!
Was het het geld waard? Rij je vlotter?
Onwetende
Onwetende

Keer terug naar Auto & Moto