register Paswoord vergeten?

Het is allemaal echt niet zó moeilijk.

Het is allemaal echt niet zó moeilijk.

Berichtdoor BramVroy op ma 21 feb 2011 6:11 pm

Dit topic dient niet om een discussie te voeren over of het nodig is dat dit topic bestaat, noch om te melken over 'omg waarom zou ik moeten met dt schrijven' of 'waar houdt gij u mee bezig' of 'dit heeft geen nut'. Als het u niet interesseert, blijf dan weg en houd u met iets interessants bezig.

Aangezien ik versteld sta van de hoeveelheid spellingfouten dat ik hier dagelijks tegenkom, heb ik besloten dit topic te maken.
Het is niet bedoeld om mensen af te breken - ik ken genoeg mensen die heel slim zijn, maar slecht zijn in taal; alhoewel ik ergens toch denk dat het niet-toepassen van bv. de dt-regel eerder een vorm van luiheid is - maar om enkele dingen duidelijk uit te leggen.

Ik ga hier gewoon beginnen met de dt-regel en als iemand dan nog vragen heeft over iets van spelling kan ik, en anderen, hier een antwoord proberen op te geven. "Googel het dan gewoon?" Neen, er zijn zo veel sites die ten eerste niet de officiële spelling volgen (de groene spelling is officieel, o.a. de witte spelling niet) en ten tweede vaak out-dated zijn.

Als je iets wilt weten over taal zijn enkele aangeraden websites de volgende:
- Taaladvies, onder toezicht van de Taalunie (het orgaan dat voornamelijk bepaalt wat correct en fout is);
- Taalunieversum, website van de Taalunie zelf;
- De Woordenlijst der Nederlandse Taal, ook onder toezicht van de Taalunie. Hier kan je de officiële spelling van woorden controleren;
- Taaladvies van de VRT.

De dt-regel!
Persoonsvorm
Als je niet weet hoe je een werkwoord moet vervoegen, kan je het altijd vervangen door een zwak werkwoord (dit is een werkwoord dat een normale vervoeging heeft: verleden tijd 3e pers. enk.: +te/+de (bv. hij werkte), voltooid deelwoord: +t/+d (bv. gewerkt) Een voorbeeld van een sterk werkwoord is dan lopen: 3e pers. enk.: liep-, voltooid deelwoord: gelopen-

Voorbeeld 1: je wilt word(?t) jij schrijven. Vervang 'word' door 'werk' en je hoort het vanzelf! (werk jij? Dus géén -t: word jij?) OPGELET: pas dit niet toe op de voltooide tijd! En voeg nooit een -d toe in de tegenwoordige tijd!

Voltooid deelwoord
Om het voltooid deelwoord te vormen, zijn er veel mogelijkheden. Ik zal er twee bespreken:
- 'T FoKSCHaaP: (ook gekend als 't kofschip e.a.) alle medeklinkers in dit woord zijn stemloos (als je aan je adamsappel voelt, trilt deze NIET (bij d, v, g, b ... wél). Achter alle stemloze klinkers komt in het Nederlands een -t bij de vorming van het voltooid deelwoord.

Voorbeelden:
- ik heb een tekening gemaakt (want -k behoort tot 'tfokschaap);
- ik heb het verhaal geloofd (want -v in geloven behoort niet tot 'tfokschaap).

Merk op: zo kan je ook de onvoltooide tijd vormen.
Bv. Ik lapte het aan m'n laars. MAAR Ik krabde mijn wondje open.)

- Gemakkelijker is misschien wel het volgende bundeltje regels:
Schrijf nooit een voltooid deelwoord met -dt!
Vervoeg het werkwoord in de onvoltooide verleden tijd en je weet het direct!

Voorbeelden:
- het gebeurde dus het is gebeurd
- hij werkte dus hij heeft gewerkt

Side note: officieel is het gij hadt/hadt gij. Meer info vind je hier.
Dit wordt echter niet vaak gebruikt en is naar mijn mening ook achterhaald. Dit zal binnenkort wel veranderen, aangezien de Taalunie ook rekening (moet) houd(t)(en) met het sprekende apparaat van de taal die zij 'opleggen'.

Als dit niet duidelijk was, laat je me maar iets weten. Ik heb nog getwijfeld om dit in het o zo foute spellingtopic te zetten, maar ik heb dit maar als apart topic gehouden. Hier worden enkel vragen gesteld en niet fouten van anderen besproken (tenzij algemeen en met een lange, duidelijke, didactische uitleg).

Ik ben me er ook van bewust dat ik ook vaak fouten maak, maar ik probeer erop te letten.
Laatst bijgewerkt door BramVroy op ma 21 feb 2011 9:34 pm, in het totaal 3 keer bewerkt
BramVroy (oude nickname: V.Bram)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Re: Het is allemaal echt niet zó moeilijk.

Berichtdoor Sneezy op ma 21 feb 2011 6:19 pm

maat ge zijt ne toffe,
ma nu gtfo

Edit by Queen:
Ziehier een mooi voorbeeld van mensen die het niet erg vinden als ze later op een werkplaats eventueel geen werk zouden krijgen omdat hun sollicitatiebrief vol met dt-fouten staat. Deze hoeven logischerwijs gewoon hun gat om te draaien en weg te gaan uit dit topic.

Laat dit ineens een algemeen bericht zijn: dit is SERIOUS CORNER, capiche?
Sneezy (oude nickname: TimeDefeater)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Dante op ma 21 feb 2011 6:21 pm

zit precies terug in de lagere school fzo :lol:
PSN: K7AXDR-1
Roads? Where We're Going We Don't Need Roads.
Dante
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Deo_Volente op ma 21 feb 2011 6:22 pm

Wat ik enorm schijt vind is de dt-regel bij 'u' :evil: Met zich enzo, grr!
Deo_Volente (oude nickname: denbliecke)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor BramVroy op ma 21 feb 2011 6:23 pm

Hurr Durr.

Als het u niet interesseert moogt ge het gelijk terug afbollen hoor :)

Dit is bedoeld voor mensen die wel degelijk iets aan hun taal willen doen. Ik weet dat 90% van de leden net zo hurrdurr als jullie zijn, maar ik hoop dat de andere 10% er toch iets aan hebben.

@Deo_Volente: wat bedoelt ge? Wederkerende werkwoorden? (Bv. Ik heb me bezeerd)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor freak-o op ma 21 feb 2011 6:44 pm

Dit is internet bedoeld als amusement.
Als je verwacht dat iedereen vlekkeloos typt dan zal dat ook op den duur saai worden.
Dialect, jongerentaal en afkortingen komen hier ook zoveel voor.
Gebruik correcte spelling bij teksten die correcte spelling vereisen zoals: op het werk, bij groot Nederlands dictee, CV, sollicitatiebrief etc. Zelf de winnaars van groot Nederlands dictee maken fouten. Wat verwacht je dan dat mensen op internet het beter zullen doen dan zij? En als er fouten in staan in mijn tekst, i don't care.
Als je dingen ziet als : ikk benneuh nen rooren toetre. Dan kan ik begrijpen dat het je irriteert omdat de betekenis van de zin compleet niet meer duidelijk is. Maar zoiets komt hier zelden voor.
Dus relax man.

BramVroy schreef:Hurr Durr.
wat bedoelt ge?

Net wat ik bedoel, hurr durr zal niet staan in woordenboek. "ge" zal er ook niet instaan.
Relativeren is een wonder op aarde [-o<
freak-o
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor dOrine op ma 21 feb 2011 6:47 pm

Mooi initiatief! =)
Aan alle mensen die het gene klop kan schelen: U bent dom en bemoei u hier dan niet mee aub.

Maar ik ken genoeg mensen hier die de dt-regel niet kennen ( nooit geleerd op school ). Takai en rebelator bv, en die kwamen mij eens spontaan vragen om dat uit te leggen wat'k wel mooi vond :).
Ik vind het enorm erg als je niet eens u moedertaal deftig kan schrijven.. & er geen moeite voor willen doen getuigt van domheid.

freak-o schreef:Dit is internet bedoeld als amusement.
Als je verwacht dat iedereen vlekkeloos typt dan zal dat ook op den duur saai worden.
Gebruik correcte spelling bij teksten die correcte spelling vereisen zoals: op het werk, bij groot Nederlands dictee, CV, sollicitatiebrief etc. Zelf de winnaars van groot Nederlands dictee maken fouten. Wat verwacht je dan dat mensen op internet het beter zullen doen dan zij? En als er fouten in staan in mijn tekst, i don't care.
Als je dingen ziet als : ikk benneuh nen rooren toetre. Dan kan ik begrijpen dat het je irriteert omdat de betekenis van de zin compleet niet meer duidelijk is. Maar zoiets komt hier zelden voor.
Dus relax man.

Dit is een van de grote nadelen aan het internet; Het is bedoelt als amusement, dus waarom zouden we deftig willen schrijven?
1 belangrijke reden: Als je het op het internet niet doet, dan zal je het in zaken in het echte leven zeker niet doen.. Moest ik een brief van iemand ontvangen die vol met dt-fouten staat, ik zou al meteen een slecht gedacht van die persoon hebben..
En dan nog, correct kunnen schrijven dat zou een even grote gewoonte moeten zijn als ademen.. En als je dat kunt is het helemaal geen moeite om dit op het internet ook toe te passen.

Vlekkeloos typen is iets anders. Op het internet/via sms worden woorden afgekort. Maar afkorten betekent niet dat je het volledige woord niet kent he. Ferme dt-fouten/taalfouten maken is iets anders.

Btw; Ik wil mijzelf niet voorstellen als alwetend. Ik maak ook nog schrijffouten en heel af en toe ook nog eens een dt-fout. Fouten maken is menselijk hé..
Laatst bijgewerkt door dOrine op ma 21 feb 2011 7:00 pm, in het totaal 2 keer bewerkt
Afbeelding

[20:39:41] piod: dOrine
[20:39:54] piod: verwijder u smakeloze avatar aub
[20:40:02] piod: ik heb een halfuur zitten kijken wat u avatar was
[20:40:12] piod: en had toen door dat ik naar iemand zijn ballen aan het staren was
dOrine (oude nickname: dOrinEkéj_12)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor hypolicious op ma 21 feb 2011 6:51 pm

Spellingsregels zijn belangrijk als je contact legt op professioneel gebied (versturen van mails, brieven, maken van bedrijfsites enz).

Maar om daar zo uw hoofd op te staan breken op een funsite is toch niet nodig? Als ik iemand zijn tekst lees die geschreven is in het dialect zoals "ik eb echt ne ferme kater mannen, tis were zwaar geweest gisteren vint" dan weet ik van mezelf dat daar spellingsfouten instaan, maar het is toch niet nodig om daarover vies te komen?

Geef toe het klinkt ook beter dan "ik heb een serieus tekort aan waterstoffen in mijn hoofd die er nu voor zorgen dat ik hoofdpijn heb. Het komt door de alcohol die ik gisteren tot mij genomen heb op een feestje." :mrgreen:

Ik denk wel dat iedereen hier beseft dat ze correct moeten schrijven als het voor iets professioneels is :p
is een dt-fout bij een cv of dergelijke "dodelijk" -> ja
is een dt-fout op een internet forum erg? -> neen, er zijn miljoenen sites waar mensen fouten schrijven, zorgen dat members op één site daarmee stoppen zal het echt niet tegenhouden

Een simpele oplossing die je mss niet graag wil horen maar: lees daar toch gewoon over?
Als iemand schrijft "ik vindt dat Eric grappig was in de slimste mens gisteren" dan snap ik nog steeds de context van die zin, ook al staat er een dt-fout in en ik denk dat andere mensen dit ook zo bezien.
ander voorbeeld...
Als iemand schrijft "ik moet onmiddelijk min patatn gaan afgieten" dan weet ik dat hij 'onmiddellijk' wil zeggen en dan weet ik ook dat hij 'mijn' wil zeggen inplaats van 'een stilster'.

Niets tegen je initiatief om dit topic te maken en ik denk wel dat er een aantal mensen dit gaan waarderen maar er is al genoeg stress in de wereld. Als je echt al vies kan komen op mensen die verkeerd schrijven op een funsite dan maak je het leven eigenlijk maar zuur voor jezelf als je hier dagelijks komt. :p

Internetfora is nu eenmaal een gebruikt medium voor internet/sms-taal om soms tijd uit te sparen. Zoals ik al zei, het is vriendelijk om dit topic aan te maken maar het internet overhalen zal echt niet lukken hiermee. ;)

/2cents
Afbeelding

Being naked 'n shit, teh new 2012 trend!
hypolicious (oude nickname: Phluppe)
De slimste mens
De slimste mens

Berichtdoor VAMPIRO op ma 21 feb 2011 6:53 pm

oei, brammetje staad verstelt van hed aantal spellingsfouten die hij tegenkomd op het interned :(
VAMPIRO (oude nickname: VamPir0)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor RedDragon op ma 21 feb 2011 6:58 pm

Spelling is inderdaad belangrijk. Maar eigenlijk klopt een ding niet, namelijk de naam van de fout.
Het is een 't-fout' geen 'dt-fout', mensen zetten een t waar het niet moet of zetten er geen waar er een moet.

En ja voor verleden tijd is het gewoon 't kofschip of het 't fokschaap. Wat eigenlijk niet zo moeilijk is.
Maar wat erger is dan een 't-fout' is een g gebruiken waar ch moet staan.
RedDragon (oude nickname: --punk--)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Stijn op ma 21 feb 2011 6:59 pm

freak-o schreef:Dialect, jongerentaal en afkortingen komen hier ook zoveel voor.

Dialect hoeft niet samen te gaan met dt-fouten.
Stijn (oude nickname: O'RLY?)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor dOrine op ma 21 feb 2011 7:03 pm

RedDragon schreef:Spelling is inderdaad belangrijk. Maar eigenlijk klopt een ding niet, namelijk de naam van de fout.
Het is een 't-fout' geen 'dt-fout', mensen zetten een t waar het niet moet of zetten er geen waar er een moet.

En ja voor verleden tijd is het gewoon 't kofschip of het 't fokschaap. Wat eigenlijk niet zo moeilijk is.
Maar wat erger is dan een 't-fout' is een g gebruiken waar ch moet staan.

Idd, het is zoo simpel.. Als ik twijfel zet ik gewoon 'spelen' in de plaats. Dan kun je gewoonweg niet fout zijn.

Stijn schreef:
freak-o schreef:Dialect, jongerentaal en afkortingen komen hier ook zoveel voor.

Dialect hoeft niet samen te gaan met dt-fouten.

Nop feit :) Dialect is een pure vorm van cultuur die totaal niet mag verdwijnen vind ik. En er is een groot verschil tussen dialect en echte taalfouten.
Afbeelding

[20:40:12] piod: en had toen door dat ik naar iemand zijn ballen aan het staren was
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor BramVroy op ma 21 feb 2011 7:04 pm

freak-o schreef:Dit is internet bedoeld als amusement.
Dus relax man.

wat bedoelt ge?

Net wat ik bedoel, hurr durr zal niet staan in woordenboek. "ge" zal er ook niet instaan.

Zeg ik dat iedereen vlekkeloos moet schrijven? Neen. Zeg ik dat het mooi zou zijn als iedereen op z'n minst de basis kent? Ja.

Uw argument over woordenboeken is trouwens helemaal uit de lucht gegrepen, want de meeste woordenboeken (Van Dale bv.) zijn niet-normatief, of zijn niet bedoeld dat te zijn. En 'ge' staat wel in de Van Dale, previous point proven.

Ik snap uw punt. Ik heb ook niks tegen het gebruik van 'ge' of zo, maar de dt-regel is echt wel basis.

dOrine schreef:Aan alle mensen die het gene klop kan schelen: U bent dom en bemoei u hier dan niet mee aub.

Uhm, exact het tegengestelde van wat ik wilde overbrengen. Zeggen dat iemand dom is, zonder ze te kennen, of enkel op basis van een dt-fout is wat ver gezocht.

dOrine schreef:Dit is een van de grote nadelen aan het internet; Het is bedoelt als amusement, dus waarom zouden we deftig willen schrijven?

8-[

Op Hypo wil ik graag antwoorden met een citaat van dOrine
1 belangrijke reden: Als je het op het internet niet doet, dan zal je het in zaken in het echte leven zeker niet doen.

[...]

Vlekkeloos typen is iets anders. Op het internet/via sms worden woorden afgekort. Maar afkorten betekent niet dat je het volledige woord niet kent he. Ferme dt-fouten/taalfouten maken is iets anders.

Hypolicious schreef:Niets tegen je initiatief om dit topic te maken en ik denk wel dat er een aantal mensen dit gaan waarderen maar er is al genoeg stress in de wereld. Als je echt al vies kan komen op mensen die verkeerd schrijven op een funsite dan maak je het leven eigenlijk maar zuur voor jezelf als je hier dagelijks komt. :p

Internetfora is nu eenmaal een gebruikt medium voor internet/sms-taal om soms tijd uit te sparen. Zoals ik al zei, het is vriendelijk om dit topic aan te maken maar het internet overhalen zal echt niet lukken hiermee. ;)

Maar ik ben helemaal niet kwaad op de mensen die die fout maken ofzo. Noem het studiemisvorming. Als ik een tekst lees, zie ik vaak onmiddellijk de dt-fouten. Ik stoor me daar misschien lichtjes aan, maar ik ga de persoon die dat schreef zeker nooit uitmaken of dom noemen.

Ook over dialect: voor sommigen is dat allemaal heel duidelijk, maar vergeet niet dat we hier op een website bezig zijn. Ik kan bv. geen enkel dialect en als ik iets in het dialect getypt zie staan dan weet ik dus niet wat het wilt zeggen. Ik snap ook niet waarom het makkelijker zou zijn om in het dialect te typen. Daar zou ik nog harder moeten bij nadenken.

Ook: het gaat me vooral om die dt-fouten, kleine spellingfouten. Als je het u niet aan trekt op internetfora, ga je het veel moeilijker beheersen als het nodig is. Is het zo veel moeite om een -t meer te typen?

Dit topic is niet bedoeld om te discussiëren of je juist zou moeten typen op het internet of niet, maar om mensen te helpen die willen bijleren.
Laatst bijgewerkt door BramVroy op ma 21 feb 2011 7:08 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor freak-o op ma 21 feb 2011 7:06 pm

Succes met jullie perfectie mensen.
freak-o
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Arnodude53 op ma 21 feb 2011 7:10 pm

freak-o schreef:Succes met jullie perfectie mensen.

²
Arnodude53 (oude nickname: loller99)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Wafelsap op ma 21 feb 2011 7:20 pm

dOrine, gy hebt een slecht gedacht over mensen die de dt regel nie helemaal beheersen, of die daar af en toe nie op letten? Da is wel erg ze, mensen beoordelen op hun taal... Alé da denk ik dan.

En ik ben gewoon zwaar tegen de dt regel, kvind da gewoon belachelijk... Waarom in godsnaam een t achter een d, ma ik zal er mij wel aan houden als ik er aan denk... Ma vaak denk ik daar gewoon nie bij na en vergeet ik die t wel eens... En als jullie je daaraan ergeren, ja sry, ma das dan wel ullie probleem (ullie = jullie)

Ge moet u idd nie ergeren aan alle kleine dingen in het leven, slecht voor uw hart!

Ik zal voor jullie mijn best doen om op die -dt te letten, ma kga woorden als ge enzo wel nie veranderen naar je...
En ook zet ik de ik voor een werkwoord samen met het werkwoord zelf, zoals in de zin hiervoor. Daar ben ik ook al voor op de vingers getikt, kzal der proberen aan denken..

(*ik zal)

Met vriendelijke groet! :)

(btw: is onmiddellijk met dubbel l? :o ik moet nog veel leren over de nederlandse taal :D)
Afbeelding
Wafelsap
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Queen op ma 21 feb 2011 7:25 pm

Wafelsap schreef:(btw: is onmiddellijk met dubbel l? :o ik moet nog veel leren over de nederlandse taal :D)

2 dekens, 2 lakens! :P

Btw; als ge van een woord niet zeker zijt, gewoon Googlen en dan verbetert dieje in de meeste gevallen.
Rawr.
Afbeelding
Queen
Fundalize Super-Moderator

Berichtdoor dOrine op ma 21 feb 2011 7:28 pm

Wafelsap schreef:dOrine, gy hebt een slecht gedacht over mensen die de dt regel nie helemaal beheersen, of die daar af en toe nie op letten? Da is wel erg ze, mensen beoordelen op hun taal... Alé da denk ik dan.

En ik ben gewoon zwaar tegen de dt regel, kvind da gewoon belachelijk... Waarom in godsnaam een t achter een d, ma ik zal er mij wel aan houden als ik er aan denk... Ma vaak denk ik daar gewoon nie bij na en vergeet ik die t wel eens... En als jullie je daaraan ergeren, ja sry, ma das dan wel ullie probleem (ullie = jullie)

Ge moet u idd nie ergeren aan alle kleine dingen in het leven, slecht voor uw hart!

Ik zal voor jullie mijn best doen om op die -dt te letten, ma kga woorden als ge enzo wel nie veranderen naar je...
En ook zet ik de ik voor een werkwoord samen met het werkwoord zelf, zoals in de zin hiervoor. Daar ben ik ook al voor op de vingers getikt, kzal der proberen aan denken..

(*ik zal)

Met vriendelijke groet! :)

(btw: is onmiddellijk met dubbel l? :o ik moet nog veel leren over de nederlandse taal :D)

Ik heb mij net iets te hard uitgedrukt vreesk =p. Zoals Bramvroy duidelijk getoond heeft durf ik ook wel nog eens een dt fout te maken uit onoplettendheid ofzo hoor. Maar Mensen die geen moeite doen om het te kunnen of een tekst hebben staan die vol met taalfouten staan, sorry maar daar stoor ik mij erg aan. & Ik ben daar enorm bot/droog in, maar da vind ik dom. ( 'k vind het een domme karaktertrek van die personen, wat niet betekent dat ze dom zijn. Er zijn mensen bij mij op 't unief die die regel ook niet kunnen en allesbehalve dom zijn hoor :) ) Dus in mijn hoofd is 't niet 'Woow die heeft 1 dt foutje gemaakt; Dommen uil!' niet dus =p.

& DT regel is wel logisch hoor. Tegenwoordige tijd 3e persoon enkelvoud: Hij speelt. Stam + t. Als je dat dan doet met woorden die een stam hebben die eindigen op d zoals worden: Word is het toch logisch dat je ook wordt schrijft? Zou nogal raar zijn moest je weer een uitzondering maken voor alle woorden die een stam hebben die eindigt op d om te zeggen; we schrijven wort. ;) & zoals iemand hierboven al gezegd heeft, technisch gezien zijn het geen dt fouten die de meeste mensen maken, maar fouten op het voltooid deelwoord.

En eerlijk gezegd, als'k een dt fout zie, dan stopt mijn gedachte ff en denk ik 'dt fout' en lees ik verder. 't valt mij enkel op, niet dat ik er mij zot aan erger. Maar 'k ben gewoon van mening, als het geen 'gewoonte' is op dit op het internet te doen, dan is 't ook geen gewoonte om het in het echte leven te doen wat nadelig kan zijn voor sommigen in de toekomst.

& Heb het hier al gezegd, woorden afkorten of 'ulle' schrijven ipv jullie, dat is niet van niet weten, das gewoon dialect/woorden verkorten.

Edit: Maar het is niet mijn bedoeling BramVroy zijn topic hier te verpesten met 't doel om mensen iets bij te leren. Dus ik zwijg nu, als je hier nog commentaar op hebt, doe op mijn profiel aub.
Afbeelding

Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor The_Tuxedo op ma 21 feb 2011 7:40 pm

dOrine schreef:Aan alle mensen die het gene klop kan schelen: U bent dom en bemoei u hier dan niet mee aub.

:lol:

Mij kan het ook geen klop schelen. Mijn eerste reactie was namelijk: WTF, waar houdt die zich mee bezig? (niet kwetsend bedoeld) Sorry maar met een topic op Fundalize ga je de dt-fouten niet uit de wereld, niet van het internet en zelfs niet van FDLZ krijgen. Dat is waarschijnlijk ook niet het opzet, maar ik denk dat mensen die hun taal WILLEN verbeteren dit wel via andere wegen zullen doen. En gezien de Intertetters overwegend jong zijn, zullen zij waarschijnlijk via leerkrachten/proffen gaan.

Ikzelf erger me véél harder aan mensen die inhoudelijke fouten maken op het internet, zoals geen gebruik van leestekens, overvloedig gebruik van leestekens, te veel of te weinig werkwoorden of zinnen zonder structuur. Structuur mis ik vaak ook gewoon in de ganse comment. De dt-fout valt me wel op, maar mensen die zich daaraan ergeren verkorten nodeloos hun levensduur door zich zo druk te maken in iets dat er altijd al was en altijd zal zijn.

Ten slotte valt het ook wel op aan elke comment wie iets aan z'n taal probeert te doen. Het zal nuttiger zijn om mensen die AN (proberen te) typen op een dt-fout te wijzen dan mensen die dialect typen. In dialect moet je meestal niet verwachten dat de persoon in kwestie op dt-fouten gaat letten. In cursussen moet je wel correct zijn. Aangezien wetenschappers geen taalgenieën zijn (behalve ik dan natuurlijk <egotrip>) kom ik heel vaak fouten tegen als 'de verwachtte waarde' ipv 'de verwachte waarde' of 'hiermee wordt bedoelt'. Maar daar lach ik gewoon mee, ik ga me er echt niet druk in maken.

Om terug te komen op dOrine: ik ben dus dom. I beg to differ, but okay :p
Afbeelding
The_Tuxedo (oude nickname: The Tuxedo)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Sneezy op ma 21 feb 2011 7:46 pm

Sneezy schreef:maat ge zijt ne toffe,
ma nu gtfo

Edit by Queen:
Ziehier een mooi voorbeeld van mensen die het niet erg vinden als ze later op een werkplaats eventueel geen werk zouden krijgen omdat hun sollicitatiebrief vol met dt-fouten staat. Deze hoeven logischerwijs gewoon hun gat om te draaien en weg te gaan uit dit topic.

Laat dit ineens een algemeen bericht zijn: dit is SERIOUS CORNER, capiche?

alé een serieus respons dan,
succes in het leven heeft ni te maken met correcte spelling maar veel meer met mensen kennis en wilskracht.
en ik laat men sollicitatiebrief wel verbeteren door een grammarnazi.
so whateva
Sneezy (oude nickname: TimeDefeater)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Queen op ma 21 feb 2011 7:58 pm

Sneezy schreef:alé een serieus respons dan,
succes in het leven heeft ni te maken met correcte spelling maar veel meer met mensen kennis en wilskracht.
so whateva

Als mensen weigeren om ook maar te proberen de dt-regel te leren, getuigt dit imo van weinig wilskracht. Dat je het niet direct kan, of misschien wel nooit.. Dat kan natuurlijk. Maar zelfs niet de kleinste moeite doen als je in zo'n serieuze situaties zit? Als ik mensen zou moeten aanwerven met een brief vol dt-fouten zou ik de lijn durven doortrekken en denken: als het zelfs al teveel moeite is om een deftige brief te schrijven, dan gaat die persoon ook de moeite niet nemen om zijn job serieus te doen.

We leven nu eenmaal in een maatschappij waar "kennis" (tussen aanhalingstekens, want kennis is relatief) belangrijk is.
Rawr.
Afbeelding
Queen

Berichtdoor the-skullkid op ma 21 feb 2011 8:06 pm

Queen schreef:
so whateva

Als mensen weigeren om ook maar te proberen de dt-regel te leren, getuigt dit imo van weinig wilskracht. Dat je het niet direct kan, of misschien wel nooit.. Dat kan natuurlijk. Maar zelfs niet de kleinste moeite doen als je in zo'n serieuze situaties zit? Als ik mensen zou moeten aanwerven met een brief vol dt-fouten zou ik de lijn durven doortrekken en denken: als het zelfs al teveel moeite is om een deftige brief te schrijven, dan gaat die persoon ook de moeite niet nemen om zijn job serieus te doen.

We leven nu eenmaal in een maatschappij waar "kennis" (tussen aanhalingstekens, want kennis is relatief) belangrijk is.

Het verschil tussen een sollicitatiebrief en een topic op een forum is wel groot e... Als ik een sollicitatiebrief zou schrijven zou ik uiteraard de moeite doen om geen dt-fouten de maken, lees ik hier mijn post 2x na om fouten te zoeken? Nee.
Ik ken genoeg mensen die de dt regel niet onder de knie hebben maar hun job beter kunnen uitvoeren dan wie dan ook. Maar soit, het zal wel aan mij liggen :)
Ohja en nog iets, het is nog altijd FUNdalize en niet Dictalize e... Als je hierdoor slecht slaapt moet ge echt serieus is na buite komen...
Laatst bijgewerkt door the-skullkid op ma 21 feb 2011 8:09 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
Afbeelding

Afbeelding
the-skullkid (oude nickname: the skullkid)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Bistiriko op ma 21 feb 2011 8:08 pm

freak-o schreef:
wat bedoelt ge?

'Ge' staat er wel degelijk in hoor.
Afbeelding
Bistiriko
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor RedDragon op ma 21 feb 2011 8:15 pm

BramVroy schreef:Dit topic is niet bedoeld om te discussiëren of je juist zou moeten typen op het internet of niet, maar om mensen te helpen die willen bijleren.

En gij denkt dat er mensen op zo een forum komen om te leren? Hier zitten veel jongeren die al blij zijn als na 8 uur weg kunnen van school. En de ouderen die kunnen het en doen het goed of ze vrekken het. Maar denk niet dat ze hier komen om lessen te volgen.

Maar ja succes met u lessen op een forum van een fun-site.
RedDragon (oude nickname: --punk--)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Queen op ma 21 feb 2011 8:31 pm

the-skullkid schreef:
Queen schreef:
so whateva

Het verschil tussen een sollicitatiebrief en een topic op een forum is wel groot e... Als ik een sollicitatiebrief zou schrijven zou ik uiteraard de moeite doen om geen dt-fouten de maken, lees ik hier mijn post 2x na om fouten te zoeken? Nee.
Ik ken genoeg mensen die de dt regel niet onder de knie hebben maar hun job beter kunnen uitvoeren dan wie dan ook. Maar soit, het zal wel aan mij liggen :)
Ohja en nog iets, het is nog altijd FUNdalize en niet Dictalize e... Als je hierdoor slecht slaapt moet ge echt serieus is na buite komen...

True. 'k Vin het ook vrij normaal dat mensen hier dan fouten maken ze. Maar als iemand u daarop wijst, zeg dan gewoon dank u of whatever. Mensen die dan van zich afbijten 'hurr durr, dt kan mij geen reet schelen', da's gewoon doen uitschijnen alsof ge niks moeite wilt doen in elke situatie.

En ik denk ni da iemand slecht slaapt als iemand zijnen dt ni kan zenne xD Anders moeten we misschien een psycholoog aanwerven :P

@ RedDragon; Ik heb al meermaals gezien en zelf meegemaakt dat mensen van Fundalize komen vragen hoe de regel nu weer juist is. Dus is dit topic zeer handig voor diegenen die het even vergeten zijn en het terug willen weten.
Rawr.
Afbeelding
Queen

Berichtdoor BramVroy op ma 21 feb 2011 9:32 pm

RedDragon schreef:
BramVroy schreef:Dit topic is niet bedoeld om te discussiëren of je juist zou moeten typen op het internet of niet, maar om mensen te helpen die willen bijleren.

En gij denkt dat er mensen op zo een forum komen om te leren? Hier zitten veel jongeren die al blij zijn als na 8 uur weg kunnen van school. En de ouderen die kunnen het en doen het goed of ze vrekken het. Maar denk niet dat ze hier komen om lessen te volgen.

Maar ja succes met u lessen op een forum van een fun-site.

Ge vergeet het woord willen.
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Deo_Volente op di 22 feb 2011 12:52 am

Mijn eerste punt. Je hebt een fout gemaakt in jouw eerste zin :mrgreen: Muggenziften ftw :wazaa:

BramVroy schreef:Aangezien ik versteld sta van de hoeveelheid spellingfouten dat ik hier dagelijks tegenkom, heb ik besloten dit topic te maken.

Het is 'spellingsfouten' als mijn brain niet aan het failen is op dit ogenblik 8-[
In geval dat hij failt, dan zal de schaamte groter zijn. In geval van niet, dan voel ik mij 8-)

Maar bon, eventjes serieus. (Dit is mijn 2de punt :-p)

BramVroy schreef:@Deo_Volente: wat bedoelt ge? Wederkerende werkwoorden? (Bv. Ik heb me bezeerd)

Neen, bij dit zoals jij het hierboven in het groen aanhaalt.

BramVroy schreef:houd u met iets interessants bezig.

Zie, 'houd u' is hier zonder t maar in sommige gevallen waar je denkt van niet is het dan juist wel. Een helperke die de leerkracht zei was dat je het woordje smurfen en zich moest gebruiken maar ben die ondertussen weeral vergeten. Voor de rest begrijp ik de dt-regel wel.
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor BramVroy op di 22 feb 2011 11:07 am

Deo_Volente schreef:Mijn eerste punt. Je hebt een fout gemaakt in jouw eerste zin :mrgreen: Muggenziften ftw :wazaa:

BramVroy schreef:Aangezien ik versteld sta van de hoeveelheid spellingfouten dat ik hier dagelijks tegenkom, heb ik besloten dit topic te maken.

Het is 'spellingsfouten' als mijn brain niet aan het failen is op dit ogenblik 8-[
In geval dat hij failt, dan zal de schaamte groter zijn. In geval van niet, dan voel ik mij 8-)

Ik moet u teleurstellen :( Over de tussen-s bestaat er niet echt een zekerheid wanneer je deze moet gebruiken. De woordenlijst zegt dat we deze moeten schrijven als we deze horen. Maar ja, wanneer horen we die dan? Iedereen spreekt het onwaarschijnlijk ook anders uit. Alhoewel woordenboeken in principe niet als argument gebruikt mogen worden, vermeld ik toch dat 'spellingfout' in de Van Dale staat, en 'spellingsfout' niet. Daartegenover staat dat er wel 'spellingsalfabet' staat, en niet 'spellingalfabet'. info

Deo_Volente schreef:Maar bon, eventjes serieus. (Dit is mijn 2de punt :-p)

BramVroy schreef:@Deo_Volente: wat bedoelt ge? Wederkerende werkwoorden? (Bv. Ik heb me bezeerd)

Neen, bij dit zoals jij het hierboven in het groen aanhaalt.

BramVroy schreef:houd u met iets interessants bezig.

Zie, 'houd u' is hier zonder t maar in sommige gevallen waar je denkt van niet is het dan juist wel. Een helperke die de leerkracht zei was dat je het woordje smurfen en zich moest gebruiken maar ben die ondertussen weeral vergeten. Voor de rest begrijp ik de dt-regel wel.

Kan je dan een voorbeeld geven van zo'n geval? Ik begrijp nog altijd niet wat je bedoelt. Het maakt toch niet uit of er 'zich' staat of niet?
Laatst bijgewerkt door BramVroy op di 22 feb 2011 12:29 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Deo_Volente op di 22 feb 2011 11:30 am

Zal vanavond is mijn boek erbij nemen :)

Btw, ik vind dit een goed topic, kan altijd van pas komen en aan die die zitten te zagen. Dit is inderdaad een FUNsite maar dit is een onderdeel ervan, de serious corner, en dus is zo'n topic volledig normaal. Verrijkt de site! (y)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor bjoerk op di 22 feb 2011 12:44 pm

Allee tijd voor de ubermenschen

EN ZO IS NAZI DUITSLAND BEGONNE HE
Afbeelding

http://www.setbb.com/kevinphillippe/
YOU GOTTA FIGHT FOR KP's RIGHT TOO POOOOOOOOOOST
http://nl.pokerstrategy.com/#u715ES
bjoerk
Pastoor
Pastoor

Volgende

Keer terug naar Algemeen