elberto schreef:Ik heb een vraag.
Ik heb mijn middelbaar in het technische gedaan. Ik heb gans mijn schoolleven niet veel moeten studeren. Nu zou ik volgend jaar heel graag geschiedenis gaan studeren en dan liefst op de universiteit.
Wat denken mensen met ervaring in het hoger onderwijs over de slaagkansen...
Tjah, ligt eraan hoe gemotiveerd ge zijt en de manier waarop ge studeert.
Ik weet enkel dat de leerstof in het middelbaar geen kloot betekend op unief of Hoge School. Eerlijk waar, moest ik beroeps gedaan hebben... ik zou even ver gestaan hebben aan het begin van het jaar in hoge school.
Het grote verschil is de ambitie, motivatie en vooral doorzettingsvermogen.
1 ding is zeker, ge gaat moeten studeren. Maar niet op dezelfde manier als in het middelbaar.
Middelbare studies das uw cursus een uurke lezen met den tv op en terwijl aan het rukken op K3. Studeren op hoge school is helemaal anders, daar moet het vooral begrijpen.
Dus de intensiteit en concentratie van het studeren is belangrijk, niet de hoeveelheid of snelheid.
een paar tips:
- Het is beter dat ge het een voormiddagje zeer geconcentreerd doorleest, dan 2 dagen en 12u per dag studeert met de tv of radio op en om de 5min een pauze.
- Het is beter dat ge de helft goed kent, dan alles half-een-half. Vooral bij mondelinge examens, want de meeste docenten vragen door als ze zien dat ge het niet volledig kent. Net parasieten...
Uw slaagkansen zijn even groot als een schele mongool en als een genie, tis het doorzettingsvermogen dat telt.