register Paswoord vergeten?

Bedrijfsmanagement: Mercator of Artevelde?

blokn verdomme, blokn moeje doen!

Bedrijfsmanagement: Mercator of Artevelde?

Berichtdoor Joeritje op zo 04 sep 2011 11:25 am

De titel zegt het al, denk ik. Ik wil Bedrijfsmanagement gaan studeren, maar weet niet waar. Overal hoor ik tegenstrijdige meningen over Artevelde en Hogeschool. De ene zegt dat Arteveldestudenten het beter doen in de bedrijfswereld, de andere zegt dit over Hogeschool.
Iemand die enkele goede argumenten kan geven zodat ik een beter zicht heb over beide scholen?

Alvast bedankt!
Afbeelding
Joeritje
Ontslagen
Ontslagen

Re: Bedrijfsmanagement: Mercator of Artevelde?

Berichtdoor Mayo op zo 04 sep 2011 11:46 am

Er is hier nog iemand geweest met die vraag meen ik mij te herinneren.

Beide scholen hebben voor- en nadelen. Over beide scholen ga je horen dat ze slecht zijn of juist goed (meestal gaan HoGent'ers zeggen dat Artevelde suckt en omgekeerd).

Waar ik vooral naar zou kijken is: Artevelde ligt vlak in het centrum van de studentenbuurt, en HoGent ligt nogal afgelegen. Bij Campus Schoonmeersen hebt ge geen enkel deftig café waar je na uw les een pintje kunt pakken.

Dat is uiteraard niet super belangrijk, maar toch wel iets waar je rekening mee moet houden, want uw studentenleven is even belangrijk als uw diploma. (En eerlijk gezegd: ik vraag mij heel sterk af of er zo'n groot onderscheid wordt gemaakt tussen een diploma van school A of B in het bedrijfsleven.)

De enige echte kritiek die ik heel vaak hoor over Artevelde is dat hun online systeem enorm slecht is (Dalheas fzo?). Maar misschien is dit al opgelost ondertussen?

Eventueel ook kijken of je goedkoop een kot kan krijgen mocht je daar in geïnteresseerd zijn. Ik geloof dat je via HoGent in de homes van de UGent kan geraken, maar die zijn ondertussen ook al voorzet. Maar het kan zeker geen kwaad eens te kijken naar de sociale voorzieningen van de twee scholen. Vaak beconcurreren ze elkaar daarmee.
Laatst bijgewerkt door Mayo op zo 04 sep 2011 11:49 am, in het totaal 1 keer bewerkt
Afbeelding

De crew schreef:Gedraagt u nu maar of 't wisserke komt langs

Schaam jullie als crew, echt waar.
Mayo (oude nickname: MayoNaisePot)
I am the alpha and the omega

Berichtdoor Qoss op zo 04 sep 2011 11:48 am

Hogent zit aan de Henleykaai, midden in het studentencentrum en bij het legendarisch café De Karper dus uw uitleg klopt niet
Ik ben op een missie: 1.000.000 FDLZ euro - klik hier om geld te doneren!!!
Qoss (oude nickname: MC Weed)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Mayo op zo 04 sep 2011 11:51 am

Qoss schreef:Hogent zit aan de Henleykaai, midden in het studentencentrum en bij het legendarisch café De Karper dus uw uitleg klopt niet

Ah sorry, ik dacht dat bedrijfskunde ook op schoonmeersen was.
Afbeelding

Berichtdoor los_lampos op zo 04 sep 2011 11:54 am

Qoss schreef:Hogent zit aan de Henleykaai, midden in het studentencentrum en bij het legendarisch café De Karper dus uw uitleg klopt niet

Zo legendarisch is De Karper nu toch ook nie :p, ma idd Hogent heeft nog een cava ligging ten opzichte van het centrum + dicht bij het station als ge elken dag den trein zou pakken
los_lampos (oude nickname: the_lamp)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor ikke op zo 04 sep 2011 4:48 pm

Mayo schreef:Ah sorry, ik dacht dat bedrijfskunde ook op schoonmeersen was.

Door de herstructurering van Hogent van departementen naar faculteiten zit Bedrijfskunde vanaf nu ook op Schoonmeersen.

Mayo schreef:Waar ik vooral naar zou kijken is: Artevelde ligt vlak in het centrum van de studentenbuurt, en HoGent ligt nogal afgelegen. Bij Campus Schoonmeersen hebt ge geen enkel deftig café waar je na uw les een pintje kunt pakken.

Dat is uiteraard niet super belangrijk, maar toch wel iets waar je rekening mee moet houden, want uw studentenleven is even belangrijk als uw diploma.

Het 'studentenleven' is wel een hoop meer dan een pint gaan drinken na de les hoor. :lol:
Je hebt daar wel in de buurt café's, ook van de respectievelijke studentenverenigingen, en die hebben nog een 2e clubcafé in de Overpoort zelf waar ze hun grootste en belangrijkste activiteiten houden.
De locatie van de campus speelt enkel een rol als je al een kot hebt gehuurd en je van plan bent om naar alle lessen te gaan.
Bij velen wijzigt na een paar weken echter het schema van opstaan-les-uitgaan naar uitslapen-opstaan-uitgaan.

Mayo schreef:De enige echte kritiek die ik heel vaak hoor over Artevelde is dat hun online systeem enorm slecht is (Dalheas fzo?). Maar misschien is dit al opgelost ondertussen?

Ah, dus Artevelde heeft ook administratieve mankementen? :lol:
Ik hoor van allerlei mensen enkel lovende commentaren over Artevelde, hoe alles zo vlot en goed geregeld wordt.
Op Hogent is de administratie, organisatie en IT-dienst soms om uw haar van uit te trekken.

Joeritje schreef:De ene zegt dat Arteveldestudenten het beter doen in de bedrijfswereld, de andere zegt dit over Hogeschool.

Definieer 'het beter doen'.
De diploma's zijn gelijkwaardig en geen enkele baas zal ooit eisen dat je van Artevelde of Hogent moet komen.
Uiteindelijk is uw diploma puur een visitekaartje naar uw baas toe en geen garantie om aangenomen te worden, zeker niet als er nog 50 anderen op diezelfde positie azen.
Het hangt hoofdzakelijk af van hoe goed je jezelf kan verkopen en hoe goed je presteert als je mikt op doorgroeimogelijkheden, en op dat vlak kan zelfs iemand zonder diploma iemand met diploma de das omdoen.

Misschien niet nodig, maar wel nuttig om te weten:
Hogent en UGent zitten in dezelfde associatie, dus je mag met een studentenkaart van een van beiden in een willekeurige resto eten. UGent heeft bvb resto "De Brug" die 's avonds openblijft, maar dat heeft Artevelde voor zover ik weet niet.
Als je als Artevelde-student dacht daar goedkoop te kunnen eten, kom je bedrogen uit (bedrag x 1,65), aangezien je enkel in uw eigen resto's van het voordeeltarief geniet.
* Op alle regels zijn uitzonderingen *
* Alles is interpretatie *
* Interpretatie is relatief *
ikke
Fundalize Super-Moderator
Fundalize Super-Moderator

Berichtdoor Mayo op zo 04 sep 2011 5:12 pm

ikke schreef:
Mayo schreef:Waar ik vooral naar zou kijken is: Artevelde ligt vlak in het centrum van de studentenbuurt, en HoGent ligt nogal afgelegen. Bij Campus Schoonmeersen hebt ge geen enkel deftig café waar je na uw les een pintje kunt pakken.

Dat is uiteraard niet super belangrijk, maar toch wel iets waar je rekening mee moet houden, want uw studentenleven is even belangrijk als uw diploma.

Het 'studentenleven' is wel een hoop meer dan een pint gaan drinken na de les hoor. :lol:
Je hebt daar wel in de buurt café's, ook van de respectievelijke studentenverenigingen, en die hebben nog een 2e clubcafé in de Overpoort zelf waar ze hun grootste en belangrijkste activiteiten houden.
De locatie van de campus speelt enkel een rol als je al een kot hebt gehuurd en je van plan bent om naar alle lessen te gaan.
Bij velen wijzigt na een paar weken echter het schema van opstaan-les-uitgaan naar uitslapen-opstaan-uitgaan.

Dat hoef je mij niet te vertellen, ik zit zelf in studentenclubs enz. ;)

Maar ik heb een jaar handelswetenschappen gedaan in HoGent en dat was een van mijn frustraties daar. Je hebt daar een drietal café's die vol zitten met middelbare school studentjes van het atheneum. Ge moet altijd op uwe velo kruipen en meer naar het centrum toe gaan. Tijdens een springuur kunt ge niet gewoon snel een terrasje doen.
Afbeelding

Berichtdoor KaiZeR op zo 04 sep 2011 7:14 pm

Over Mercator zal ik niets kunnen zeggen, maar over Artevelde wel.

Zelf heb ik dit jaar bedrijfsmanagement gevolgd in Artevelde en er zijn zowel voordelen als nadelen.
Campus Kantienberg is eigenlijk ideaal gelegen. Op 1 minuut van de Overpoort, 15 minuutjes van het station, 10 minuutjes van het Zuid en 15 minuutjes van de Korenmarkt.

Het gebouw op zich is nog maar 3 jaar oud, maar toch zie je nog altijd mensen werken aan het gebouw.
In je eerste jaar kon je alleszins vorig jaar je eigen lessenrooster kiezen uit iets van 20 verschillende roosters. Normaal gezien zal dit nu wel ook het geval zijn.

In het tweede jaar kan je dan kiezen tussen 7 afstudeerrichtingen: Accountancy-Fiscaliteit, Recht, Marketing, Financie- en verzekeningswezen, Internationaal ondernemen, Logistiek management en KMO- management

Qua eten is er een minder aanbod vergeleken met Hogent, aangezien Artevelde kiest voor een gezond beleid en dus iedere dag een 'gezonde' dagschotel aanbied, broodjes, spaghetti en paninni's, maar als het gezond beleid maar niets is, dan kan je nog altijd naar de frituur aan de overkant gaan of gewoon naar de Overpoort.

Communicatie is wel een probleem vind ik persoonlijk op Artevelde. Het online platform dileahs vertoont soms problemen, vooral als je soms op zoek moet naar je examenroosters tussen je olod's. Ook hoe het studiepunten systeem in elkaar zit krijg je bijna geen informatie over en moet je eigenlijk bijna zelf te weten komen.

Thnx Vampiro =)
KaiZeR
Onwetende
Onwetende

Keer terug naar School