register Paswoord vergeten?

Studeren in Wallonië

blokn verdomme, blokn moeje doen!

Studeren in Wallonië

Berichtdoor Aquarezz op ma 13 mei 2013 11:09 pm

Goede avond!

Al weken breek ik mijn hoofd hierover... ](*,)

't Zit namelijk zo, momenteel studeer ik sales management aan de Katho hogeschool, in het eerste jaar. Nu kunnen we in 't tweede jaar een jaar dezelfde richting volgen, maar dan in Wallonië.

Frans?? Jep inderdaad, komt me sowieso wel ten goede denk ik, want alles dat je bijleert heb je als bagage. Daarnaast is er een erg leuke extra (in mijn ogen dan) en dat is dat als je dat ene jaar (het 2e dus) succesvol je jaar studeren afrond in de school ('t is in Namen btw) dat je een bi-diplomering krijgt. Eigenlijk een diploma sales met zowel 'Frans' als 'Nederlands', waardoor je toch net misschien dat ietsje meer geluk hebt als je binnen wil bij bepaalde bedrijven..

Hetgeen ik mij dus echt druk over maak is, is dat nogal doenbaar, zo ALLE lessen in 't Frans? Nu is da ni super gemakkelijk, maar moest het zo zijn zou ik niet meer naar school moeten ook. Pas op, 't is niet super moeilijk ook, maar ge moet er toch een beetje werk insteken.

Daarnaast, heeft iemand al in Wallonië gestudeerd? Hoe is de mentaliteit daar vraag ik me af? Niet negatief, maar kvraag me dat echt af hoe dat daar zit...

Hulp gevraagd AUB :) [-o<
Aquarezz
Onwetende
Onwetende

Re: Studeren in Wallonië

Berichtdoor Chiesel op di 14 mei 2013 12:35 am

begin maar al uw frans te studeren. denk dat frans ook nodig is voor jobs in uw richting?
en ga elke dag 1km lopen; goede oefening voor wanneer er waals gespuis u achternazit!
ga al eens op weekend met paar vrienden in namen. probeer uwe plan te trekken int frans. go explore
Chiesel (oude nickname: LrNs)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor elberto op di 14 mei 2013 7:35 am

Ik heb een semester in Frankrijk gestudeerd en da's echt goed te doen hoor. Verstaan kan je na een paar weken al meer als voldoende om in de les notities te kunnen nemen ofzo.

Ik was trouwens écht erbarmelijk slecht in Frans voor ik vertrok he, je zou al je best moeten doen om met minder 'bagage' dan ik te verrtrekken.

Mijn boodschap: gewoon doen, ge gaat er geen spijt van hebben. Gade nog naar huis komen of blijft ge dan echt een jaar daar?
Afbeelding

Afbeelding

"A tree is judged by the fruit that it bears"
elberto
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Aquarezz op di 14 mei 2013 8:55 am

Jep dat is het hem hé, en als een bedrijf (natuurlijk doen de kwaliteiten er ook toe) een persoon zien met diploma sales enkel NL of een diploma sales van de school in Wallonië én Vlaanderen (2 verschillende, voor maar 1 jaar te studeren) dan denk ik dat ze toch sneller mss kiezen voor die met Frans en Nederlands :)

En jep inderdaad, mss best eens doen :p

En ja das dan wel goed, maar waren de examens dan nie zo moeilijk? Letten ze echt ook op al die accentjes en dergelijke? Of kom je dat snel gewend? Of houden ze er rekening mee?

Thanks ;)
Aquarezz
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor elberto op di 14 mei 2013 11:37 am

Bij mij was dat toch niet het geval. Het niveau van mijn gastinstelling lag dan ook een stuk lager dan in Gent. Ik heb daar geweldige punten behaald.

Ik heb wel kunnen regelen dat ik het merendeel van mijn examens mondeling heb mogen afleggen.
Afbeelding

Afbeelding

"A tree is judged by the fruit that it bears"
elberto
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Durango op di 14 mei 2013 3:22 pm

Niet twijfelen, doen!

En als de mogelijkheid bestaat, zou'k zeker naar Luik gaan!
Ik heb een aantal Vlaamse vrienden die in Luik studeren en die zijn er verliefd op geworden. Zelf al een aantal keer daar op stap te gaan, dat hoort toch ook bij uw studentenleven daar, en het waren van de beste feestjes die ik al gehad heb.

Van Waals gespuis heb ik nooit iets gemerkt. Integendeel, er heerst een heel andere sfeer als hier. Opener, socialer en meer laid back.

Maar probeer toch zeker eens met iemand te praten die al in Wallonië gestudeerd heeft. Dat is de enige vertrouwelijke bron voor informatie! :p
Afbeelding
Durango (oude nickname: Durango95)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor krack op di 14 mei 2013 3:49 pm

Een paar vrienden van mij studeren oa in Brussel & Louvain-La-Neuve voor geneeskunde.
Naar hun mening valt dat Frans echt nog wel goed mee en ben je er sneller mee weg dan je denkt. Soms is het wel opzoeken als het gaat om vaktermen of zo maar dat wijst zichzelf wel uit.

Naar mijn mening: doen!
Wat de mentaliteit is kan ik niet echt goed over oordelen maar ik ben al wel meermaals op festival geweest in Wallonië en dat was alleszins enorm positief!
Je Frans verbeteren is altijd nuttig als Vlaams student. En het is tenslotte nog altijd maar in Wallonië, het is niet dat je naar het Franstalig gedeelte van Canada gaat of zo ;)
krack
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Wafelsap op di 14 mei 2013 3:55 pm

Doen. Zeer verrijkend, interessant en vooral ook plezant.
Afbeelding
Wafelsap
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Da_Tonio op wo 15 mei 2013 1:55 pm

Ik weet ni ze, da zit daar vol me Walen... Zouje da wel doen als Vlaming?
vragen of info nodig??? PM of mail mag steeds
-------------------------------------------------------
greetzz

Da_Tonio
Da_Tonio
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Mayo op wo 15 mei 2013 2:21 pm

Da_Tonio schreef:Ik weet ni ze, da zit daar vol me Walen... Zouje da wel doen als Vlaming?

uhu, ze gaan het geld uit uw zakken ritsen! En voor je het weet heb je ze Brussel afgestaan in ruil voor het recht om uw kot in te richten zoals jij dat wil! Ge beseft dat toch?!
Afbeelding

De crew schreef:Gedraagt u nu maar of 't wisserke komt langs

Schaam jullie als crew, echt waar.
Mayo (oude nickname: MayoNaisePot)
I am the alpha and the omega
I am the alpha and the omega

Berichtdoor Chiesel op wo 15 mei 2013 2:31 pm

Mayo schreef:
Da_Tonio schreef:Ik weet ni ze, da zit daar vol me Walen... Zouje da wel doen als Vlaming?

uhu, ze gaan het geld uit uw zakken ritsen! En voor je het weet heb je ze Brussel afgestaan in ruil voor het recht om uw kot in te richten zoals jij dat wil! Ge beseft dat toch?!

deftige ruil toch?
Chiesel (oude nickname: LrNs)
Onwetende
Onwetende

Keer terug naar School