De crew schreef:Gedraagt u nu maar of 't wisserke komt langs
Mayo schreef:Volgens mij slaat die "wiskunde" in de paradox ook op x-assen etc
Mayo schreef:Dat van die alien over de radio was een hypothetisch scenario. Natuurlijk gaan we geen intelligent leven tegenkomen dat geen (vorm van) wiskunde kent. Maar dat moet je negeren om een oplossing te kunnen vinden.
bij de les filosofie hebben we de volgende paradox bekeken:
Stel dat je een buitenaards wezen op de radio hebt. Hij verstaat uw taal en je kan perfect praten met hem. Hoe leg je over de radio uit wat links en recht is ?
PS: buitenaardse wezens hebben geen wiskunden en geen vingers die een L vormen.
PS²: om te voorkomen dat mensen sterven door denken achter hun pc, het is niet op te lossen.
Mayo schreef:Taal mag wel.bij de les filosofie hebben we de volgende paradox bekeken:
Stel dat je een buitenaards wezen op de radio hebt. Hij verstaat uw taal en je kan perfect praten met hem. Hoe leg je over de radio uit wat links en recht is ?
PS: buitenaardse wezens hebben geen wiskunden en geen vingers die een L vormen.
PS²: om te voorkomen dat mensen sterven door denken achter hun pc, het is niet op te lossen.
Didier Deluxe schreef:Het is dus wel mogelijk om het iemand via telefoon uit te leggen.
Mayo schreef:Didier Deluxe schreef:Het is dus wel mogelijk om het iemand via telefoon uit te leggen.
Oke, leg het mij dan maar uit. Ik ken geen wiskunde, ik heb geen vingers die een L vormen. Ik kan alleen maar horen wat je zegt door de telefoon, en je hebt geen idee waar ik ben. Dus ge kunt niet bijvoorbeeld de zon als referentiepunt nemen, want misschien zit ik wel in een ander melkwegstelsel.
Mayo schreef:Didier Deluxe schreef:Het is dus wel mogelijk om het iemand via telefoon uit te leggen.
Oke, leg het mij dan maar uit. Ik ken geen wiskunde, ik heb geen vingers die een L vormen. Ik kan alleen maar horen wat je zegt door de telefoon, en je hebt geen idee waar ik ben. Dus ge kunt niet bijvoorbeeld de zon als referentiepunt nemen, want misschien zit ik wel in een ander melkwegstelsel.
Didier Deluxe schreef:Mayo schreef:Didier Deluxe schreef:Het is dus wel mogelijk om het iemand via telefoon uit te leggen.
En ge zijt nog blind ook.
Ik Skype met u en gij gebruikt uw stereo headset.
Ik gebruik mijn stereo microfoon met aanpasbare balance regeling.
Vervolgens zeg ik tegen u:
"Links en rechts zijn 2 begrippen die aan elkaar tegengesteld zijn en worden gebruikt om de plaats van iets aan te duiden ten opzichte van een referentie. Ik laat nu een geluid horen door uw linkeroor (dan draai ik mijn balance naar links en zeg ik iets in mijn micro, wat jij vervolgens enkel in je linkeroor zal horen) hierbij is het gehoor het zintuig dat je gebruikt om het waar te nemen en het midden van je hoofd de referentie. Vervolgens doe ik net hetzelfde bij het rechteroor. Op deze manier kan je definiëren uit welke richting een geluid komt ten opzichte van je lichamelijke positie."
Wanneer ik vervolgens bij u op bezoek kom en aan uw deurbel hang, zal jij mij perfect kunnen zeggen of het geluid van links of van rechts kwam tov uw positie op het ogenblik dat ik bel...
Didier Deluxe schreef:Mayo schreef:Didier Deluxe schreef:Het is dus wel mogelijk om het iemand via telefoon uit te leggen.
En ge zijt nog blind ook.
Ik Skype met u en gij gebruikt uw stereo headset.
Ik gebruik mijn stereo microfoon met aanpasbare balance regeling.
Vervolgens zeg ik tegen u:
"Links en rechts zijn 2 begrippen die aan elkaar tegengesteld zijn en worden gebruikt om de plaats van iets aan te duiden ten opzichte van een referentie. Ik laat nu een geluid horen door uw linkeroor (dan draai ik mijn balance naar links en zeg ik iets in mijn micro, wat jij vervolgens enkel in je linkeroor zal horen) hierbij is het gehoor het zintuig dat je gebruikt om het waar te nemen en het midden van je hoofd de referentie. Vervolgens doe ik net hetzelfde bij het rechteroor. Op deze manier kan je definiëren uit welke richting een geluid komt ten opzichte van je lichamelijke positie."
Wanneer ik vervolgens bij u op bezoek kom en aan uw deurbel hang, zal jij mij perfect kunnen zeggen of het geluid van links of van rechts kwam tov uw positie op het ogenblik dat ik bel...
Mayo schreef:Kerel, het gaat hier al de hele tijd om een hypothetische stelling. Gij gaat er gewoon van uit dat aliens twee oren hebben, dat ze hun koptelefoon juist aanhebben, en dat aliens bovendien nog eens stereo geluid hebben.
impulsion schreef:Hallo,
Ik zat overlaats te denken aan iets,
wat is de definitie van links en rechts?
Hoe kan je aantonen wat links is, en wat rechts, in onafhankelijke woorden?
in onafhankelijke woorden?
ShinySnorlax schreef:Je doet een dissectie van een konijn en laat u alien meekijken. Je verwijdert de darmen en dan leg je een lintje in het midden van het konijn. Het vlak waarin de milt ligt, ligt rechts tov het lintje. Het andere vlak ligt links van het lintje.
ShinySnorlax schreef:Je doet een dissectie van een konijn en laat u alien meekijken. Je verwijdert de darmen en dan leg je een lintje in het midden van het konijn. Het vlak waarin de milt ligt, ligt rechts tov het lintje. Het andere vlak ligt links van het lintje.
Queen schreef:ShinySnorlax schreef:Je doet een dissectie van een konijn en laat u alien meekijken. Je verwijdert de darmen en dan leg je een lintje in het midden van het konijn. Het vlak waarin de milt ligt, ligt rechts tov het lintje. Het andere vlak ligt links van het lintje.
En wat als die aliens dat niet alleen uit hun eigen standpunt denken, maar ook vanuit dat konijn zijn standpunt en vanaf die dag denken dat alles "links" van dat lintje eeuwig links is?
Mayo schreef:Dan nog loop je aan de vraag voorbij:in onafhankelijke woorden?
Jij gebruikt geluid, dus geen woorden.
Didier Deluxe schreef:Zoals ik hiervoor dus al zei hebt ge dus maar twee dingen nodig om iemand rechts en links te kunnen uitleggen, minimum 1 zintuig en 1 referentie.
Mayo schreef:Didier Deluxe schreef:Zoals ik hiervoor dus al zei hebt ge dus maar twee dingen nodig om iemand rechts en links te kunnen uitleggen, minimum 1 zintuig en 1 referentie.
Conclusie: Je kan met woorden alleen niet het verschil tussen links & rechts uitleggen.
Didier Deluxe schreef:Jawel, want woorden kan je zien en zeggen, dat zijn al 2 zintuigen.
Een referentie kan je ook afspreken door het te zeggen of door het op te schrijven en te laten lezen.
Mayo schreef:Didier Deluxe schreef:Jawel, want woorden kan je zien en zeggen, dat zijn al 2 zintuigen.
Een referentie kan je ook afspreken door het te zeggen of door het op te schrijven en te laten lezen.
Je gaat er nu van uit dat iedereen dezelfde communicatiemiddelen en patronen gebruikt. Je kan niet zeggen tegen een chinees: daar waar je begint te lezen, dat is de linkerkant. Laat staan dat je het überhaupt al kunt zeggen in die taal.
Met enkel een referentiepunt en een zintuig als voorwaarden, kan je het nog niet uitleggen. De persoon moet dezelfde taal spreken en dezelfde patronen kennen als jij.
BLUE_SMILEY schreef:ShinySnorlax schreef:Je doet een dissectie van een konijn en laat u alien meekijken. Je verwijdert de darmen en dan leg je een lintje in het midden van het konijn. Het vlak waarin de milt ligt, ligt rechts tov het lintje. Het andere vlak ligt links van het lintje.
You nigga high?
Keer terug naar Wetenschap & Geschiedenis
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten