De komende 2 weken kunnen jullie beslissen welke auto voor jullie de beste blijkt te zijn in het "Miniauto" segment.
De deelnemende wagens - modellen zijn:
-Honda Jazz
-Toyota Aygo
-Mazda 2
-Suzuki Swift
-Mitsubishi Colt
-Nissan Micra
-Ford Ka
-Citroën C1
-Peugeot 107
-Volkswagen Fox
-Renault Twingo
-Fiat Seicento
-Smart Fortwo
-Daihatsu Cuore
-Chevrolet Matiz
-Hyundai Atos (prime)
-Kia Picanto
Voorstelling + Specificaties:
Toyota Aygo
De krachtige AYGO, de jongste Toyota, is heel zuinig. Ook op het milieu. Daarom heeft de overheid de Toyota AYGO beloond met een met een overheidspremie tot €800,-.
Want hoe eerder je zuinig rijdt, hoe beter het is!
De Toyota AYGO is topkwaliteit met 5 jaar garantie, stuurbekrachtiging en ABS . Nu vanaf €9.130,-
Motor:
Aantal cilinders 3
Werkelijke cilinderinhoud 998 ccm
Boring 71 mm
Slag 84 mm
Vermogen 50 kw
Toerental 6000
DIN Vermogen 68
Fiskaal vermogen 6
Einde Toyota Aygo
Mazda 2
Spirit en stijl in harmonie.
De verbeterde Mazda2 is nog sportiever, gedurfder en stijlvoller. Met zijn nieuwe kleuren en kenmerken, fris design en grotere veiligheid zult u er moeilijk aan kunnen weerstaan.
In de nieuwe Mazda2 hebben we de kwaliteiten die het originele model zijn persoonlijkheid gaven, opgefrist en verbeterd. Jong en dynamisch, levendig en sportief: hij is nog opvallender en begeerlijker
Motor:
cc. 1242
KW. 55
pk. 75
5 versnellingen
Einde Mazda 2
Honda Jazz
De Jazz wordt aangedreven door een nieuwe generatie Honda i-DSI (Dual & Sequential Ignition) motoren die verrassend krachtig zijn voor hun formaat (57 kW/78 pk voor de 1.2 en 61 kW/83 pk voor de 1.4 liter). Het vermogen van de motor wordt via de moderne vijfversnellingsbak efficiënt naar de wielen overgebracht. Korte, precieze schakelwegen en uitstekend afgestelde versnellingsverhoudingen maken het sportieve rijplezier compleet.
Bijkomende troef is dat de Jazz ook verkrijgbaar is met een traploze CVT (Continuous Variable Transmission) automaat. De Jazz CVT rijdt vlot en schokvrij. De motor werkt efficiënter doordat hij steeds op het optimale toerental draait. Dat resulteert in een bijzonder laag brandstofverbruik in combinatie met het comfort en bedieningsgemak van een moderne automaat.
Motor:
4 cilinders in lijn, 8 kleppen met enkele bovenliggende nokkenas (SOHC), lichtmetalen motorblok en cilinderkop, Dual & Sequential Ignition (i-DSI)
Cilinderinhoud (cm³) 1.246
Boring x slag (mm) 73 x 74,4
Compressieverhouding 10,8 : 1
Max. vermogen (1999/99/EG) (kW (pk) / t/min) 57 (78) /5.700
Max. Koppel (1999/99/EG) Nm / t/min 110/2.800
Voeding PGM-FI
Uitlaatgasreiniging Driewegkatalysator met EGR (Engine Gas Recirculation)
Emissienorm EURO 4 (D4)
Einde Honda Jazz
Suzuki Swift
U zult eraan moeten wennen. Op straat, in de parking, de car wash... overal jaloerse blikken. Best begrijpelijk. De Swift is dan ook een voorbeeld van innovatie en weet als geen ander te verleiden. Met zijn vloeiende, elegante lijnen en zijn opmerkelijke sportieve look. Het is duidelijk : Suzuki zet met de Swift een heel nieuw concept neer. Een aparte stijl. Een toekomstvisie. Een evolutie? Een revolutie! Een droom.
Niet alleen de look van een wagen is belangrijk. Zeker niet als het om een compacte wagen gaat. Het spreekt voor zich dat de Suzuki ingenieurs en designers van de Swift een super veilige wagen hebben gemaakt. Maar deze keer zijn wij het niet die het zeggen, maar wel de resulaten van de onafhankelijke Euro NCAP tests crash, een referentie in de automobielsector op het vlak van veiligheid.
Motor:
Cilinders 4
Kleppen 16
Cillinderinhoud 1.328
Boring x slag 78 x 69,5
Fiscale PK 7
Compressieverhouding 9,5 : 1
Max. vermogen 68 (92) / 5.800
Max. koppel 116 / 4.200
Brandstofsysteem Multipoint Injectie
Einde Suzuki Swift
Mitsubishi Colt
De ruimste in zijn klasse.
Met zijn moderne en strakke looks, zowel vanbuiten als binnenin, en zijn soepele en betrouwbare wegligging verzoent de pittige Mitsubishi Colt rijplezier en functionaliteit. Maar zijn grootste troef zit in zijn ruimtegevoel. Want hoewel zijn compacte buitenmaten misschien anders doen vermoeden, biedt de Colt heel wat comfort en plaats binnenin en is hij een van de ruimste stadswagens
Motor:
4 cilinders,
16 kleppen,
DOHC
Cillinderinhoud 1.332
Max. vermogen KW (pk) bij t/min
70(95) / 6.000
Max. koppel bij t/min
125 / 4.000
Einde Mitsubishi Colt
Nissan Micra
De Micra bruist van vitaliteit en wil maar al te graag van het leven genieten, samen met u. Hij is klaar voor elke uitdaging, in de stad of erbuiten. U heeft de keuze uit verschillende pittige motorversies, hij is verrassend ruim en moduleerbaar en is heel compleet en slim uitgerust, zodat u fluitend door de dag rijdt. Er zijn nieuwe versies om uit te kiezen, een frisse nieuwe styling... dus meer om te bewonderen aan de Micra.
Motor:
Aantal cilinders, configuratie 4 in lijn
Aantal kleppen per cilinder 4
Cilinderinhoud cc 1240
Boring x slag mm 71.0 x 78.3
Max. vermogen 1) kW(PK)/tpm 48(65)/5200
Max. koppel 1) Nm/tpm 110/3600
Fiscaal vermogen PK 7
Compressieverhouding 9.9:1
Brandstoftype Loodvrije benzine RON 95
Brandstofvoedingssysteem Multipoint injectie
De dynamische 1.2 benzinemotor van 80 pk is verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak. Gaat u voor zuinigheid en een hoog koppel, dan bieden wij u twee 1.5 liter dCi-diesels, met keuze uit verschillende vermogens. Allebei maken zij gebruik van de geavanceerde common rail turbodiesel-technologie waardoor de motor zacht en verfijnd draait en toch verbazend scherp accelereert. De nieuwe 160SR is de meest opwindende versie van de Micra. Met z‘n gestroomlijnde dakspoiler, z’n bolle zijdorpels, zwart omlijste koplampen, lichtmetalen velgen en blinkende uitlaat ziet hij er onweerstaanbaar uit - en dat is hij ook!
Einde Nissan Micra
Ford Ka
Niets om u beter van de grijze massa te onderscheiden dan de Ford Ka Start. Opvallende stijl, vinnig weggedrag, stuurbekrachtiging en een pittige 1.3-motor - alles wat u nodig heeft om van achter het stuur volop van het leven te genieten.
Fris, jong en dynamisch… De Ford Ka Start barst van karakter. Met sportief ogende witte wijzerplaten en een schitterend kleurenpalet is hij een echt unieke verschijning op de weg.
Motor:
1.3 Duratec (Katalysator) 1299 cc
4 cilinders in lijn; SOHC; 8 kleppen; elektronische multipoint injectie
Max. vermogen 44 kW (60 pk) bij 5000 t/min
Max. koppel 99 Nm bij 2500 t/min
Einde Ford Ka
Citroën C1
C1 is compact (3,4 meter) en er kunnen 4 personen in plaatsnemen. Het is een model met een aantrekkelijke en speelse stijl, zonder verrassingen op het vlak van kwaliteit, wegligging en vooral zonder veiligheidscompromissen.
C1 vervolledigt op perfecte wijze het huidige aanbod van Citroën in het segment van de compacte modellen dat al bestaat uit de personenwagens C2, C3 en C3 Pluriel. Door zijn kleine omvang, zijn aantrekkelijke prijs en zijn essentiële prestaties neemt C1 een plaats in bij de instapmodellen van dit segment. Hij onderscheidt zich aldus van C2, waarvan het uitgebreide uitrustings- en motorengamma hem geschikt maakt voor een cliënteel dat op zoek is naar een meer polyvalent voertuig.
Met zijn compleet gamma voldoet Citroën aan de uiteenlopende verwachtingen van het cliënteel van de compacte voertuigen. In Europa is het segment van de compacte voertuigen goed voor een marktaandeel van 30 %. Citroën neemt op deze markt een steeds gewichtigere plaats in dankzij de opeenvolgende lanceringen sinds 2002 van zijn nieuwe modellen. Zijn marktaandeel in dit segment bedraagt momenteel 9,1 %, terwijl dit slechts 4,7 % bedroeg in 2001. Op wereldvlak heeft het Merk in 2004 meer dan 518.000 voertuigen gecommercialiseerd op deze markt
Motor:
Een benzinemotor, de 1.0i 68 pk, geleverd door Toyota en gekoppeld aan.
Deze volledig nieuwe benzinemotor is een 3-cilinder (4 kleppen per cilinder) die tot de zuinigste in zijn segment behoort. Deze verbruikt slechts 4,6 l / 100 km in gemengd verbruik. De motor onderscheidt zich ook van de concurrentie door zijn lage CO²-uitstoot (109 g/km).
Op het vlak van de prestaties biedt deze een grote gebruikssoepelheid en klimt vlot en rechtlijnig in de toeren. Hij ontwikkelt 50 kW (68 pk DIN) bij 6.000 omw/min en biedt een koppel van 93 Nm bij 3.600 omw/min.
Bovendien bevat deze motor een distributie met variabele afstelling (VVT) die een optimale vulling van de verbrandingskamers mogelijk maakt ongeacht het motortoerental.
Einde Citroën C1
Peugeot 107
Sorry, er werd géén inleidingstekst weergegeven voor de peugeot 107 op de officiële site.
Mijn excuses!
Motor:
Cilinderinhoud (cm3) 998
Milieuklasse EURO 4
Fiscale pk 6
Maximumvermogen EU-normen (kW) / DIN-normen (pk) bij (tr/min) 50/68 bij 6000
Maximumkoppel EU-normen (Nm) bij (tr/min) 93 bij 3600
Einde Peugeot 107
Volkswagen Fox
De Volkswagen FOX gaat geen compromissen aan. Een minimum aan geld voor een maximale auto met twee deuren, grote achterklep en veel ruimte. Zijn verzinkte carrosserie koppelt functionaliteit aan hoge afwerkingskwaliteit[
Een nieuwe dimensie ervaren.
Ware grootte komt van binnen - het bewijs hiervan wordt zonder enige moeite door de nieuwe FOX geleverd. Het design, die de ergonomie in het middelpunt zet, alsmede het effectieve gebruik van de beschikbare ruimte geven een compleet nieuw gevoel vanop alle plaatsen. Dankzij uw verhoogde zitpositie en de grote koffer zult u ervaren dat de nieuwe FOX merkbaar veel meer is dan een kleine auto.
Motor:
Generator (A max.) 70
Boring/slag (mm) 76,5 / 86,9
Accu (A/Ah) 220/44
Cilinderinhoud (cc) 1,2/1198
Brandstoftype E
Max. vermogen (kW(pk)/omw./min.) 40(55) / 4750
Koppel (Nm/omw./min.) 106 / 3000
Type 3 cil. in lijn (6V)
Kenmerken Zuiveringsniveau: EURO 4
Einde Volkswagen Fox
Renault Twingo
Sorry, er werd géén inleidingstekst weergegeven voor de renault twingo op de officiële site.
Mijn excuses!
Motor:
Homologatietype C06G0E
PVG-nummer 4/00886
Fiscale PK 6
Aantal plaatsen 4
Milieunorm EURO 4
Cilinderinhoud (cm³) 1149
Aantal cilinders / kleppen 4 / 8
Vermogen kW (pk) 43 (60) - 5250
Max; koppel Nm bij tr/min 93 - 2500
Type injectie multipoint
Brandstof essence/benzine
Versnellingsbak: aantal versnellingen 5
Remmen - voorwielen DV/GS - 259 mm
Remmen - achterwielen Tambours/Trommels
Banden 155/65 14
Brandstoftank (l) 40
Topsnelheid op circuit (km/u) 151
0 tot 100 km/u (s) 13.7
CO² (g/km) 138
Categorie CO2 / Verbruik C
Stadscyclus (l/100 km) 7.6
Wegcyclus (l/100 km) 4.8
Volledige cyclus (l/100 km) 5.8
Rijklaar leeggewicht 915
Einde Renault Twingo
Fiat Seicento
Levendig en speels
Fun over de hele lijn! De fiftieslook en talloze uitrustingen van de speciale serie Fiat Seicento 50th Anniversary geven de bestuurder en zjin passagiers meteen een opkikker. Steek de sleutel in het contact, zet de volumeknop op 10 en hop, daar gaat u!
Met zijn wespentaille schrikt de verkeersdrukte hem niet af. En u parkeert hem in het kleinste gaatje. Ondanks zijn drie meter lengte kunnen vijf mensen comfortabel plaatsnemen.
De Seicento is schoon, voordelig, milieuvriendelijk en doet geen toegevingen als het om veiligheid gaat. En toch toont hij zijn bruisend temperament maar al te graag op de weg.
Motor:
De 1.1 l - 54 pk Multipoint motor met elektronische inspuiting is betrouwbaar, sober, vinnig en vergt weinig onderhoud. Ondanks een topsnelheid van 150 km/u verbruikt de Seicento basisversie slechts 4,7 l/100 km buiten de stad.
Einde Fiat Seicento
Smart Fortwo
Snel even de stad in, daar ontspannen parkeren en naderhand zonder enige stress weer naar huis – met de smart fortwo coupé krijg je een heel nieuwe kijk op mobiliteit in de stad met nóg meer comfort, dynamiek, veiligheid en milieuvriendelijkheid.
Motor:
De grotere en sterkere 3-cilinder lijnmotoren zijn volledig afgestemd op het modelconcept van de smart fortwo. Met een cilinderinhoud die onder de 1 liter blijft, zijn deze motoren bijzonder compact, ruimtebesparend en licht dankzij de aluminium constructie. Bovendien zorgen ze ondanks het lage verbruik en geringe uitstoot van schadelijke stoffen voor overtuigende prestaties – met als gevolg meer dynamiek en betere prestaties. Er zijn twee verschillende benzinemotoren beschikbaar: een vrij aanzuigende motor met een vermogen van 52 kW (gemiddeld brandstofverbruik 4,9 l/100 km[1], gemiddelde CO2-emissie 116 g/km[1]) en een turbomotor met een vermogen van 62 kW (gemiddeld brandstofverbruik 4,9 l/100 km[1], gemiddelde CO2-emissie 116 g/km[1]). De 0,8-l cdi-turbodiesel beschikt over een vermogen van 33 kW (gemiddeld brandstofverbruik 3,3 l/100 km[1], gemiddelde CO2-emissie 88 g/km[1]).
Einde Smart Fortwo
Daihatsu Cuore
Een milieuvriendelijke stadsauto die van fiscale voordelen geniet
Helaas is er géén enkele informatie op de officiële site die te selecteren valt, indien je toch meer informatie wilt verzoek ik je vriendelijk om de site van daihatsu te bezoeken.
Mijn excuses!
Einde Daihatsu Cuore
Kia Picanto
Helaas is er géén enkele informatie op de officiële site die te selecteren valt, indien je toch meer informatie wilt verzoek ik je vriendelijk om de site van Kia te bezoeken.
Mijn excuses!
Einde Kia Picanto
Chevrolet Matiz
Voordelig in aankoop, veelzijdig in gebruik en een plezier om mee te rijden.
Een schitterende stadswagen die aanvoelt alsof hij door de stad zelf ontworpen is : wendbaar, knap en stijlvol. De Chevrolet Matiz is een compacte 5-deurs gemaakt op maat van de stad.
Klein genoeg om makkelijk te parkeren in de stad en toch ruimte genoeg voor 5 personen, de Matiz zijn veelzijdigheid helpt u ten volle van het stadsleven te genieten. Ontdek verder de details die van de Matiz uw perfecte wagen maken.
Motor:
Type SOHC
Cilinderinhoud 796
Kleppen 6
Boring 68,5
Slag 72
Max. vermogen (ISO) 38/51 bij 6000 rpm
Max. koppel (ISO) 71.5 bij 4400 rpm
Max. snelheid 145
Acceleratie (0 - 100 km/u) (sec) 18.2
Brandstofsysteem (MPI : Multi-Point Injection) Standaard
Einde Chevrolet Matiz
Hyundai Atos (prime)
Sorry, er werd géén inleidingstekst weergegeven voor de Hyundai Atos op de officiële site.
Mijn excuses!
Motor:
Motor type n/a
Aantal cilinders 4
Aantal kleppen 12
Cilinderinhoud 1086 cm3
Boring x slag 66 mm / 77 mm
Compressieverhouding 9.6
Vermogen 43 kW / 58 pk / 5450 tpm
Koppel 89 Nm / 2850 tpm
Fiscaal vermogen 6 PK
Uitlaat met catalysator Ja
Brandstoftank 35 l
Einde Hyundai Atos (prime)
Einde voorstelling !
Zo, nu is het aan jullie om te beslissen welke voor jou de beste auto blijkt te zijn in dit segment.
De keuze die jij maakt is jouw persoonlijke keuze , laat je keuze dus niet beïnvloeden door iemand anders of door bovenstaande keuze's!
Het zou vriendelijk zijn moest je een kleine verantwoording geven bij jouw keuze, dus niet enkel voten zonder iets te zeggen.
Het is niet de bedoeling om hier discussie's op te bouwen over al dan niet terechte keuze's. Je vote, je plaatst je motivatie en dat is jouw bijdrage tot de auto van de maand!
Gelieve enige commentaar na te laten bij jouw keuze over de opstelling van dit topic, als je dingen vindt die beter kunnen zou ik graag hebben dat je me dit meld, zo kan ik er rekening mee houden bij de volgende "verkiezing".
Het is niet eenvoudig om een topic van dergelijke grote altijd even overzichtelijk te houden, daarom verontschuldig ik me moest er enige verwarring zijn.
Sorry voor de ontbrekende informatie, sommige site's laten het niet toe om hun informatie te selecteren, ook verontschuldig ik me voor de soms onoverzichtelijke of onduidelijke motor specificatie's, deze werden door sommige merken in een onhandig te selecteren .pdf bestand geplaatst en mijn doel was enkel om informatie weer te geven van officiële site's.
Graag had ik enige medewerking verwacht door 1 van de mod's om mijn topic in een sticky te plaatsen, zo zou ik graag dit topic onderscheiden van andere auto gerelateerde topics.
Indien je vindt dat er een auto ontbreekt mag je dit altijd melden via PM, dan leg ik je graag uit waarom ik deze auto niet heb laten deelnemen.
Jullie kunnen stemmen t.e.m 30 september !
Bedankt voor het begrip, hopelijk zijn jullie tevreden over mijn werk en kon ik jullie "verwachtingen" inlossen.
Hou het stemmen eerlijk en tot de volgende!
Mvg.
LatraXor