register Paswoord vergeten?

spellings foute op it

Alles over de community (en enkel over de community)

Berichtdoor brugesboytillidie op zo 21 sep 2008 9:24 pm

tonyt schreef:
Kickass schreef:Ach, leestekens doet ook al veel. 't Is soms daardoor dat ik ook een tekst 3x moet lezen vooraleer ik hem begrijp.

Ik ben al blij dat ze spaties gebruiken. wanthetisnietmakkelijktelezenalsallesaanelkaarstaat :mrgreen:

WanTHéti$niéTmaKkeLíjkTElezéNalsàLlès@an€LkàArStàAt is nog erger :o
brugesboytillidie
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor collie op zo 21 sep 2008 9:30 pm

Carelski schreef:
Pr0xje^ schreef:ik vind gewoon dat je zo moet spreken dat de andere mensen u begrijpen.

Maak je nu een fout is het toch leuk als je op u fouten gewezen wordt, leren uit u eigen fouten, je kan er enkel maar slimmer van worden en schrijven zonder DT-fouten is altijd handig omdat je het toch nodig hebt voor aangetekende brieven, .....

en als je het u niets boeit, dan zeg je gewoon vriendelijk 'bedankt' en negeer het gewoon :)

Vriendelijk zijn, niemand bedoelt het slecht :)
Jij moet geen opmerking maken over DT-fouten want er staat er eentje in je post. :D

Isn't ?
collie
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor tonyt op zo 21 sep 2008 9:37 pm

Niet weer beginnen hé ... :roll:
...
tonyt
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Olaq op zo 21 sep 2008 10:08 pm

Den§ity schreef:
soul schreef:
gertlaureys1 schreef:ik vint dad dad ijgenleik nie zveel uitmaakd , behalve dad ze zo wesd-vlaamc tijpen, daar moede nog mer moeide vr doen om zo te tijpen

:shock:

Anyway , ik ben meneer Nederlands himself , alles wa ik zeg is correct ^^

toch niet wa is niet correct ;)

euhm gertlaureys, ik ben west-vlaming, en ik kan heel normaal typen hoor, dus doe maar gewoon :roll:

ik zeg ook nie dat west-vlaminge niet kunne typen he, ik zeg gewoon dat er zijn da proberen om west-vlaams te typen en dan kunde dat amper lezen ;)
Afbeelding
Olaq
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Jasmijne op zo 21 sep 2008 10:18 pm

Enkele kleine dialectische woorden in een tekst stoort me niet.
Maar dt-fouten, dikke schrijffouten, foute zinsbouw, ... komaan!

Beschouw een forum misschien niet enkel als een uitlaat maar ook als een oefening?
Ik ben één van de spellingsgoeroe's die jullie er zal blijven op wijzen. Een degelijk overkomen op papier brengt je ver!

En nu: OEFENEN!

(Voor verdere oefeningen, tips of vragen kan u steeds op mijn profiel terecht)
Let's misbehave
Jasmijne
Onwetende
Onwetende

Re: spellings foute op it

Berichtdoor Jakob op zo 21 sep 2008 10:46 pm

crazyloco schreef:hallo,ik zou wille vrage om te stoppe me zage over spellingsfoute die members maken.het lokt toch alleen maar ruzie uit. en als jullie toch zo graag leraar nederlands wille uithange gelieve dan een ander forum te zoeke

ik zou ook wille vrage aan de crew om hier strenger tege op te trede

groete

Ik verzoek je wel om je Limburgs accent niet door te drijven in je posts.

Ik spreek ook niet van een zakske, klakske of manneke
Gelieve dan ook niet de continu de n te vergeten

Mvg
Afbeelding
Jakob
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moeroend op zo 21 sep 2008 10:49 pm

Jakob schreef:
crazyloco schreef:hallo,ik zou wille vrage om te stoppe me zage over spellingsfoute die members maken.het lokt toch alleen maar ruzie uit. en als jullie toch zo graag leraar nederlands wille uithange gelieve dan een ander forum te zoeke

ik zou ook wille vrage aan de crew om hier strenger tege op te trede

groete

Ik verzoek je wel om je Limburgs accent niet door te drijven in je posts.

Ik spreek ook niet van een zakske, klakske of manneke
Gelieve dan ook niet de continu de n te vergeten

Mvg

als je begrijpt wat hij zegt is dat toch voldoende ? :roll:
hoeveel mensen hier korten hun woorden niet in ? ik zeg ook veel " vrage " en " zegge " en kben niet eens een limburger
Afbeelding

Grass is the solution, not the problem..
Moeroend (oude nickname: _MoErOeND_)
Vuilnisman
Vuilnisman

Berichtdoor Jakob op zo 21 sep 2008 10:56 pm

Och, ironie
Afbeelding
Jakob
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Scriptkiddie op ma 22 sep 2008 12:56 am

Zizi coin coin schreef:Dat heeft niets te maken met 'leraar nederlands' uithangen. Nederlands (of Vlaams) is je moedertaal. Het wordt verwacht dat elke (zichzelf respecterende) Vlaming en Nederlander dit op een 'uitstekend' niveau kan. De zogenaamde 'dt-fouten' worden gemaakt door mensen die het Vlaams/Nederlands maar op een matig niveau kunnen ofwel door mensen die lui zijn, aangezien de dt-regel zelfs door kinderen van 12 jaar goed gevolgd kan worden. Het is ironisch dat een 16-plusser op een forum (= een tekst-based conversatie) serieus genomen wilt worden als men nog niet zijn moedertaal op een matig niveau kan. Je hebt dus 2 mogelijkheden: ofwel doe je moeite (de dt-regel kan je immers door 2 seconden langer na te denken) en wordt je serieus genomen. Ofwel doe je geen moeite en krijg je de gekende reacties...

Ik persoonlijk heb niets tegen het schrijven van onvolledige woorden, het systematisch weglaten van de laatste 'n' van werkwoorden, het wangebruik van leestekens en hoofdletters, het fout gebruiken van zegswijzen en het gebruiken van grammaticaal foute zinsconstructies, maar je kunt je inbeelden dat als ik een post moet lezen met al deze luiheden, dat een luiheid voor het toepassen van de basisprincipes van de taal Nederlands wel eens een druppel kan zijn die de emmer doet overlopen.

Je mening is uitstekend, maar ik zie twee dt-fouten in je betoog hoor... :)
Afbeelding

Afbeelding
Scriptkiddie
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Zerotolerance op ma 22 sep 2008 1:39 am

brugesboytillidie schreef:wel jammer dat de jeugd zijn taal niet meer kent.

Sorry, maar hier moet ik effe op inspelen...

Zijt gij geen jeugd meer dan? De klinkt zo raar uit de mond van ne 19-jarige(no offence he ;) )

ot: Ik stoor mij veel te hard aan mensen die weigeren van leestekens te gebruiken.
Ge leest met de verkeerde intonatie, en dus verstaat ge de zin verkeerd. FUCK man wat haat ik dat.

En met crazyloco zn kemels lach ik mij meestal wel ziek!
Afbeelding

Afbeelding
Zerotolerance (oude nickname: ZeroTolerance)
Onwetende
Onwetende

Woonplaats: happyland! Where you burp when you fart, and you fart when you burp!

Berichtdoor ikke op ma 22 sep 2008 1:43 am

_MoErOeND_ schreef:als je begrijpt wat hij zegt is dat toch voldoende ? :roll:

Hangt af van situatie tot situatie.
Als je serieus wil genomen worden, doe dan aub uw best om zoveel mogelijk AN te typen.
Het is écht geen moeite voor u en het is veel eenvoudiger voor de lezers.
Als iemand met een klacht bij mij komt, verwacht ik op zijn minst een poging om AN te typen.
Maak een hulpverlener het niet moeilijker dan het probleem al is.

Ja, ik heb destijds ook in spreektaal getypt.
Neen, dat is allesbehalve efficiënt (denk ook aan de lezer).

Aan alle Brusselaars, Antwerpenaars, Limburgers en vooral West-Vlamingen (gezien die in grote getale zijn): wacht tot je student bent en naar Gent komt (geen idee hoe het elders zit).
Als iedereen daar zijn eigen dialect praat zonder enige toegeving, zal er in een mum van tijd bijna geen kat meer op café zitten.

Als je hier niet de moeite doet om een beetje rekening te houden met je medemens, zal er ook bijna geen kat meer op IT zitten, want het forum wordt er veel minder aantrekkelijk door.
Valt het niemand op dat het vooral de oudere members zijn die AN proberen te typen?
Is er iemand van overtuigd dat we meer volwassen members zullen trekken met dialect dan met AN?
Is er iemand van overtuigd dat een comment van 1 pagina in het dialect aangenamer leest en meer zal gelezen worden dan in het AN?

Selectieve blindheid overkomt de meeste mensen als ze een dialect- en een AN-tekst voor zich krijgen.

Om toch 1 voorbeeld te geven:
Zaken zoals sgool, je maakt me toch niet wijs dat dat minder denkwerk en tijd vereist dan school?
* Op alle regels zijn uitzonderingen *
* Alles is interpretatie *
* Interpretatie is relatief *
ikke
Fundalize Super-Moderator
Fundalize Super-Moderator

Berichtdoor naga op ma 22 sep 2008 6:35 am

Waar sommige mensen inderdaad over vallen. Of ga jij later ook je cv op deze manier schrijven. kleine schrijffouten of grammaticale fouten durf ik naast kijken. Maar dt-fouten en het fout gebruik van ei/ij en die zogenaamde netlog/breezah-talk moeten hier niet voor mij.

Jullie kunnen erover klagen, maar op die manier zit je tenminste met wat samenspraak los van waar je leeft in België en het zorgt voor toch wat niveau.

En voor de mensen die er zich zo hard aan storen, Intertet is nog tolerant in zake spellingsfouten. Andere fora hebben vaak een spellingsreport en soms word je zelf weggemod wegens incorrect schrijfgedrag. Zoiets hier zou me zelf niet storen eerlijk gezegd.
naga (oude nickname: nagasy)
Fundalize Moderator
Fundalize Moderator

Berichtdoor Anthony op ma 22 sep 2008 8:54 am

Het getuigt inderdaad van een bepaald niveau en bepaalt hier en daar ook de sfeer.

Als iedereen een poging doet om het zo correct mogelijk te houden bevordert dit niet alleen de leesbaarheid voor andere leden vanuit verschillende hoeken in Belgie en Nederland, maar het zal u ook helpen in het leven op zich. (School, werk, ...)

Je kan hier echt wat leren van elkaar, maar ook afleren indien je er te lax mee omgaat.

De enigste plaats waar ik kan begrijpen dat je met een bepaald dialect of verkortingsvorm schrijft, is in SMSjes, gezien het daar de prijs kan bepalen.

Anyway, jullie moeten het zelf maar weten, maar het lijkt me vanzelfsprekend aangenamer dat het niveau iets hoger ligt, iedereen wordt daar beter van!
Anthony
Fundalize Admin
Fundalize Admin

Berichtdoor lieverdjelief op ma 22 sep 2008 10:45 am

ik vind 'ge zit ni opt school hé' :roll:
zolang de mense wete wa ge wilt zegge

mr waar ik soms wel iets van krijg is int dialect :?
die versta ik de helft van de tijd ni

mr ik zeg der niets over en ik 'negeer' het :-)
dan lees ik maar 2x ipv te lopen 'zagen'

da zoude er meer moge doen...

of ze zitten te zagen dat u engels slecht is... da ze het dan zelf doen als ze het beter weten :-)
niemand is goed in alles :-)
Afbeelding

I love you 4 ever and ever!!
lieverdjelief
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Energie op ma 22 sep 2008 3:05 pm

lieverdjelief schreef:mr ik zeg der niets over en ik 'negeer' het :-)
dan lees ik maar 2x ipv te lopen 'zagen'

da zoude er meer moge doen...

of ze zitten te zagen dat u engels slecht is... da ze het dan zelf doen als ze het beter weten :-)
niemand is goed in alles :-)

=D> =D>
Mooie reactie en ik zou zo zeggen toffe member!
Want hier lopen tegenwoordig wa zageventen rond op het gebied van spelling niet te doen! Kzal maar geen namen noemen. Ik negeer hun vanaf nu ook.
Energie (oude nickname: Kryto)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Zizi_coin_coin op ma 22 sep 2008 3:07 pm

Scriptkiddie schreef:
Zizi coin coin schreef:Dat heeft niets te maken met 'leraar nederlands' uithangen. Nederlands (of Vlaams) is je moedertaal. Het wordt verwacht dat elke (zichzelf respecterende) Vlaming en Nederlander dit op een 'uitstekend' niveau kan. De zogenaamde 'dt-fouten' worden gemaakt door mensen die het Vlaams/Nederlands maar op een matig niveau kunnen ofwel door mensen die lui zijn, aangezien de dt-regel zelfs door kinderen van 12 jaar goed gevolgd kan worden. Het is ironisch dat een 16-plusser op een forum (= een tekst-based conversatie) serieus genomen wilt worden als men nog niet zijn moedertaal op een matig niveau kan. Je hebt dus 2 mogelijkheden: ofwel doe je moeite (de dt-regel kan je immers door 2 seconden langer na te denken) en word je serieus genomen. Ofwel doe je geen moeite en krijg je de gekende reacties...

Ik persoonlijk heb niets tegen het schrijven van onvolledige woorden, het systematisch weglaten van de laatste 'n' van werkwoorden, het wangebruik van leestekens en hoofdletters, het fout gebruiken van zegswijzen en het gebruiken van grammaticaal foute zinsconstructies, maar je kunt je inbeelden dat als ik een post moet lezen met al deze luiheden, dat een luiheid voor het toepassen van de basisprincipes van de taal Nederlands wel eens een druppel kan zijn die de emmer doet overlopen.

1 gevonden, waarvoor mijn excuses. De andere zie ik niet echt. Zo zie je maar dat je altijd je post eens moet nalezen na het aanpassen van de tekst. Merciekes!
Zizi_coin_coin (oude nickname: Zizi coin coin)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Apoe op ma 22 sep 2008 3:14 pm

Ja omg wa doet dat er nu toe waar ze staat :roll:
Je boodschap is overgekomen hoor.
Apoe (oude nickname: Apoepoe)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Roely op ma 22 sep 2008 3:34 pm

Zizi coin coin schreef:
Scriptkiddie schreef:
Zizi coin coin schreef:Dat heeft niets te maken met 'leraar nederlands' uithangen. Nederlands (of Vlaams) is je moedertaal. Het wordt verwacht dat elke (zichzelf respecterende) Vlaming en Nederlander dit op een 'uitstekend' niveau kan. De zogenaamde 'dt-fouten' worden gemaakt door mensen die het Vlaams/Nederlands maar op een matig niveau kunnen ofwel door mensen die lui zijn, aangezien de dt-regel zelfs door kinderen van 12 jaar goed gevolgd kan worden. Het is ironisch dat een 16-plusser op een forum (= een tekst-based conversatie) serieus genomen wil worden als men nog niet zijn moedertaal op een matig niveau kan. Je hebt dus 2 mogelijkheden: ofwel doe je moeite (de dt-regel kan je immers door 2 seconden langer na te denken) en word je serieus genomen. Ofwel doe je geen moeite en krijg je de gekende reacties...

1 gevonden, waarvoor mijn excuses. De andere zie ik niet echt. Zo zie je maar dat je altijd je post eens moet nalezen na het aanpassen van de tekst. Merciekes!

Ik zag er ook maar één, maar ik vermoed dat 'wilt' ook nog vervangen moet worden door 'wil'
Afbeelding
Roely
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor brugesboytillidie op ma 22 sep 2008 6:11 pm

ZeroTolerance schreef:
brugesboytillidie schreef:wel jammer dat de jeugd zijn taal niet meer kent.

Sorry, maar hier moet ik effe op inspelen...

Zijt gij geen jeugd meer dan? De klinkt zo raar uit de mond van ne 19-jarige(no offence he ;) )

ot: Ik stoor mij veel te hard aan mensen die weigeren van leestekens te gebruiken.
Ge leest met de verkeerde intonatie, en dus verstaat ge de zin verkeerd. FUCK man wat haat ik dat.

En met crazyloco zn kemels lach ik mij meestal wel ziek!

mijn leeftijdsgenoten bedoel ik daar ook mee, dus het was geen reactie van 'die snotneuzen van 16jaar', kbedoel echt onze generatie ;). Ik spreek geen perfect Nederlands, maar ik weet dat ik mijn taal zeer goed beheers. maar als ik in het middelbaar in mijn klas zat, of als ik met mijn neven en nichten praat ofso, of met mijn zus (2 jaar jonger).. ik erger mij er gewoon aan dat die geen deftige zinnen meer kunnen gebruiken. en echt in de zin van.. een uitdrukking willen gebruiken, maar dan verwarren met een andere zegswijzen, werkwoorden fout vervoegen, zinsbouw die nergens op slaat..
brugesboytillidie
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Zerotolerance op di 23 sep 2008 12:18 pm

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Zerotolerance (oude nickname: ZeroTolerance)
Onwetende
Onwetende

Woonplaats: happyland! Where you burp when you fart, and you fart when you burp!

Berichtdoor lieverdjelief op di 23 sep 2008 7:15 pm

Fouten maken is menselijk. Dus ook dt fouten of andere spelfouten.
Als iedereen een beetje meer verdraagbaar is en doet, dan was hier niet zoveel 'gezaag' en moest er niet om de haverklap een topic worden geopend.

Leestekens en spaties doen al veel, maar ook AN (Algemeen Nederlands: voor diegene die de afkorting niet snappen)

Op een ander forum waar ik zit mag je geen afkortingen gebruiken zoals sffs en miss of wss. Daar moet je volledige woorden gebruiken.

Nu, oke tussen dat forum en hier is nog een groot verschil. Maar willen jullie dan dat er regels moeten komen zodanig dat we allemaal terug in volle zinnen moeten typen?

Ik typ liever ook afkortingen, maar soms vergeet ik het. Ik probeer het dan wel zo duidelijk mogelijk te maken door veel spaties ertussen te laten ofzo.
Afbeelding

I love you 4 ever and ever!!
lieverdjelief
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Olaq op di 23 sep 2008 7:32 pm

Er zijn toch wel ergere zaken op de wereld dan het niet naleven van de perfecte spelling. Ik begrijp dat er hier personen zijn die kunnen ergeren aan grammaticale fouten, maar druk deze ergernis dan uit op een beschaafde manier en begin niet meteen klagen. Maak gewoon niet meteen van een vliegend insect een elephantidae. Niet iedereen is perfect neem ik aan.

Dit was mijn bijdrage op dit topic, ik hoop dat jullie ervan genoten hebben.

Mvg, gert

voila, ist zo goe geschreve :mrgreen:

zageventen ammel
Afbeelding
Olaq
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Sneezy op di 23 sep 2008 7:59 pm

aan de spelling geeks zoek al mijn reacties maar op ge zult genoeg kunnen verbeteren xD
ik zou verbaast zijn dat er in deze reactie geen fout staat rofl 8-)

en crazyloco wa maakt het uit dat ze da verbeteren. Ik vind het altijd zo dom als mensen zich druk maken in zon domme dingens. gelt ook voor die geeks die er de zenuwen van kreigen als mensen fouten typen wat maakt het uit :p kunde het lezen, ja? awel dan is het goed genoeg xD
Sneezy (oude nickname: TimeDefeater)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor taron op di 23 sep 2008 8:06 pm

brugesboytillidie schreef:
tonyt schreef:
Kickass schreef:Ach, leestekens doet ook al veel. 't Is soms daardoor dat ik ook een tekst 3x moet lezen vooraleer ik hem begrijp.

Ik ben al blij dat ze spaties gebruiken. wanthetisnietmakkelijktelezenalsallesaanelkaarstaat :mrgreen:

WanTHéti$niéTmaKkeLíjkTElezéNalsàLlès@an€LkàArStàAt is nog erger :o

maarMetCamelCaseIsAllesTochDuidelijkOokAlWordenErGeenSpatiesGebruikt
ditSpaartDanOokNogEens1BytePerWoordOpDeServer!
‫‬‭‮‪‫‬‭‮‫‬‭‫‬‭‮‪‫‬‭‮
taron
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor KITO op di 23 sep 2008 8:19 pm

ik ga volledig mee met poster #1
Afbeelding
KITO
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor De Groene Patreel op di 23 sep 2008 8:26 pm

?therapy? schreef:Zolang het niet puur dialect is, en nog leesbaar zie ik niet echt grote problemen.

Ga ik volledig mee akkoord .
Afbeelding

"Die fascinatie voor verval vind ik gevaarlijk: dat is een beschaving die op haar laatste benen loopt. Als je naar de tv kijkt, zie je ook: dit is geen normale wereld meer." - Paul Van Hoeydonck
De Groene Patreel (oude nickname: The Wanderer)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor brugesboytillidie op di 23 sep 2008 8:40 pm

fouten maken is inderdaad menselijk, en dat je wat internet-taal typt zoals 'svs' en 'wss' is inderdaad logisch op een fun-forum.

alleen stoor ik mij aan reacties in de trend van:

'Jah kerel joenge, das kij hart ni waar ofsu!'

zo opzettelijk dingen als hard met een t typen.
brugesboytillidie
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Arvini op vr 07 nov 2008 8:00 pm

wrm is het slegt als iemant je op je eigen type-foute wijst? Ik heb er persoonleik nix tegen. Je kunt toch uit je foute leren. Maar als je niet meer waar je foute staan, dan kan je er niets uit lere

en AN kunnen typen is best handig. Je spaardt er veel meer teid mee door ineens goed Nederlands te tiepen dan dat je snel tiept, en dan nog eens moedt nalezen, iemand alles laten verbeteren,..

nie? :)

( Ja de schrijffouten zijn opzettelijk... Ik denk ook niet dat deze post serieus zal genomen worden. )
Haen schreef:ieder zijn ding e
laat ons toch gewoon doen ipv zo te liggen zagen
tot da ge voor een gabber staat en dan durfde niks meer te zegge
Arvini
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Jesse op vr 07 nov 2008 8:04 pm

brugesboytillidie schreef:fouten maken is inderdaad menselijk, en dat je wat internet-taal typt zoals 'svs' en 'wss' is inderdaad logisch op een fun-forum.

alleen stoor ik mij aan reacties in de trend van:

'Jah kerel joenge, das kij hart ni waar ofsu!'

zo opzettelijk dingen als hard met een t typen.

of 'echt' met een g...
ik heb het ook nog gedaan, maar nu stoor ik me er echt aan :p
zje-ska-oe-tee-es
TETTEN!! Last.fm
Afbeelding

Afbeelding
Jesse (oude nickname: jaakske)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Dynamecc op za 08 nov 2008 9:54 pm

Norden schreef:
Jensjens schreef:k vint het anders wel redeleik irritand als er zo kij veel foutte in ne zin staan.. maja, das ieders keuze om daarover te zaage of nie hee?

kusje, eilant!

Is 'staan' niet met een d?

das nie de enigste fout e :p
Afbeelding
Dynamecc (oude nickname: gangsta123)
Onwetende
Onwetende

VorigeVolgende

Keer terug naar Fundalize Algemeen