register Paswoord vergeten?

Formule 1 Seizoen 2010

Tom boonen, Kim Clijsters, Ronaldinho & Kaka

Formule 1 Seizoen 2010

Berichtdoor Moonknight op do 26 nov 2009 8:10 pm

Een nieuw topic gemaakt voor het F1 seizoen van 2010 :)

Mercedes GP bevestigt Nico Rosberg voor 2010

Afbeelding

Nico Rosberg heeft een contract getekend bij het nieuwe Mercedes GP-team. Dat heeft de Duitse wagenfabrikant vandaag bekendgemaakt. De deal hing al een tijdje in de lucht toen duidelijk werd dat Mercedes graag twee Duitse piloten in de line-up had staan.

"Ik ben echt blij om deel uit te maken van de re-launch van de zilveren pijlen als piloot voor Mercedes," vertelde Rosberg. "Geen enkel ander merk in de F1 kan terugkijken op zo'n succesvolle traditie in het motorracen."

"Ik ben heel trots dat ik nu voor het nieuwe Mercedes-team zal rijden en zal samenwerken met Ross Brawn. Ik ben gemotiveerder dan ooit en ik kan nauwelijks wachten om te starten met testen."

Teambaas Ross Brawn benadrukt het grote talent van Rosberg en zijn vier jaren ervaring in de Formule 1.

"We zijn blij om Nico te verwelkomen en we kijken ernaar uit om met hem samen te werken, hij is een groot talent en heeft vier jaar ervaring," zei de Brit. "Hij zal een waardevolle bijdrage zijn aan ons team."

Norbert Haug, motorsportdirecteur bij Mercedes, zei: "Ik zag Nico al bij het kartracen samen met Lewis Hamilton en later in het programma van de DTM-events. Ik ken hem al sinds hij klein was en het was meteen duidelijk dat hij zijn weg als racepiloot zou vervolmaken."

"Dit maakt de herstart van Mercedes in de F1 nog mooier, omdat we een getalenteerde en sympathieke rijder als hem mogen verwelkomen in de line-up."

Ook Lotus en Manor GP bij de FOTA

Afbeelding

Nu Lotus en Manor GP bij de Formula One Teams' Association (FOTA) zijn ingeschreven, zijn alle veertien teams aangesloten. De hoge heren van de FOTA kwamen eerder deze week bijeen om te praten over de toekomst van de sport en lieten tevens de nieuwe teams toetreden.

Ook Toyota, dat zich heeft teruggetrokken, staat nog steeds op de ledenlijst. Daarnaast is Williams niet langer geschorst, zoals sinds mei het geval was.

Verder bevestigt de FOTA dat er verkiezingen op het programma staan. Luca di Montezemolo (Ferrari)stopt als voorzitter en John Howett kan niet aanblijven als vice-voorzitter omdat Toyota stopt met zijn Formule 1-project.

Andere agendapunten van de bijeenkomst waren een gezamenlijke launch, zoals bekend van de DTM, en de kwestie rond het laatste startbewijs. In beide gevallen wordt later meer duidelijkheid verwacht.
Laatst bijgewerkt door Moonknight op zo 18 apr 2010 10:21 am, in het totaal 9 keer bewerkt
Moonknight (oude nickname: moonknight)
Onwetende
Onwetende

Re: F1 2010

Berichtdoor Moonknight op vr 27 nov 2009 7:16 pm

BMW verkoopt team terug aan Peter Sauber

Afbeelding

BMW zal haar Formule 1-renstal terugverkopen aan voormalig teameigenaar Peter Sauber. Dat heeft de wagenfabrikant vandaag bekendgemaakt.

Gisteren al raakte bekend dat de overeenkomst tussen BMW en de Zwitserse investeringsgroep Qadbak niet zou doorgaan en vandaag laat het team dus weten dat Peter Sauber het team zal terugkopen, op voorwaarde dat het team een plaats krijgt op de grid in 2010.

"We zijn zeer blij met deze oplossing. Onze relatie met Peter Sauber is altijd zeer goed geweest en deze oplossing zal er voor zorgen dat het team ook in de toekomst succesvol kan zijn," aldus Dr. Klaus Draeger.

Peter Sauber verkocht z'n team in 2005 aan BMW maar door de financiële crisis besloot de Duitse autobouwer het team terug te verkopen. Het is nu afwachten of het team wordt toegelaten op de grid in 2010 maar nadat Toyota zich ook al terugtrok, zou dat geen probleem mogen zijn.

Volkswagen overweegt motoren te leveren vanaf 2012

De Volkswagen Groep overweegt om vanaf 2012 in de Formule 1 te stappen als motorenleverancier, dat meldt autosport.com.

De Duitse autoproducent denkt al enkele jaren aan een intrede in de Formule 1, maar door de invoering van nieuwe reglementen in 2012 zou het nu eindelijk de stap willen wagen.

"Als je de grootste autoproducent ter wereld bent, is het logisch dat je ook aan de Formule 1 denkt maar we willen er niet instappen voor 2012. De Formule 1 gaat eindelijk de goede kant uit. Veel grote constructeurs stappen er nu uit. Ze zouden motoren moeten beginnen leveren. Dan heb je al die problemen niet met een team, windtunnels, ingenieurs en zo verder. De Formule 1 wordt terug zoals die vroeger was," aldus voormalig F1-piloot en hoofd van de motorsport afdeling van Volkswagen, Hans-Joachim Stuck.
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op di 01 dec 2009 7:02 pm

Felipe Massa is vader geworden van zoon Felipinho

Afbeelding

Felipe Massa is gisterenavond vader geworden. Zijn vrouw Raffaela is in het Albert Einstein-ziekenhuis te Sao Paulo bevallen van een jongen, Felipinho.

Felipinho Massa weegt 3.370 gram en heeft een lengte van 49 centimeter. Alles verliep vlekkeloos en moeder en zoon stellen het zeer goed.

Felipe Massa vloog na zijn kartevenement van afgelopen zondag onmiddellijk terug naar Sao Paulo om bij zijn vrouw te zijn.

Het team van Ferrari heeft de familie Massa al gefeliciteerd in Jerez, waar de decembertest vandaag is begonnen. Op een bord stond te lezen “Benvenuto piccolo Felipe.” Dat betekent: “Welkom kleine Felipe.”

Wie is hier eigenlijk nog allemaal geïnteresseerd in de F1?
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor gfdsfedsfedfeds op di 01 dec 2009 7:06 pm

Ge kunt misschien uw berichten editten, ipv alle berichten afzonderlijk te plaatsen. ;)
'k Ben zelf niet echt geïnteresseerd in de F1, sorry.
gfdsfedsfedfeds (oude nickname: psydo)
Fundalize Moderator
Fundalize Moderator

Berichtdoor Moonknight op wo 02 dec 2009 11:55 am

Als er toch bijna niemand echt geïnteresseerd is, zal ik gwn stoppen met het "belangrijke" nieuws te posten tijdens het silly season. Dan maar gewoon wachten tot het seizoen terug is gestart en de discussies weer kunnen beginnen :)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Didier Deluxe op wo 02 dec 2009 4:46 pm

Moonknight schreef:Als er toch bijna niemand echt geïnteresseerd is, zal ik gwn stoppen met het "belangrijke" nieuws te posten tijdens het silly season. Dan maar gewoon wachten tot het seizoen terug is gestart en de discussies weer kunnen beginnen :)

Van mij mag je doordoen hoor. :)

De voorlopige teamverdeling voor 2010:
The full entry list of constructors and drivers as published by the FIA is as follows:

McLaren Mercedes
1 Jenson Button (GB)
2 Lewis Hamilton (GB)

Brawn Mercedes Benz*
3 Nico Rosberg (D)
4 TBA

Red Bull Racing Renault
5 Sebastian Vettel (D)
6 Mark Webber (AUS)

Ferrari
7 Felipe Massa (BR)
8 Fernando Alonso (E)

Williams Cosworth
9 Rubens Barrichello (BR)
10 Nico Hulkenberg (D)

Renault
11 Robert Kubica (PL)
12 TBA

Force India Mercedes
14 Adrian Sutil (D)
15 Vitantonio Liuzzi (I)

STR Ferrari
16 Sebastien Buemi (CH)
17 TBA

Lotus Cosworth
18 TBA
19 TBA

Campos Dallara
20 TBA
21 Bruno Senna (BR)

US F1 Cosworth
22 TBA
23 TBA

Virgin Cosworth
24 Timo Glock (D)
25 TBA

* This team has indicated its intention to change its team name to Mercedes Grand Prix prior to the start of the 2010 season.

- Toyota Motorsport GmbH remains formally bound by the Concorde Agreement to put forward a team for participation, though it has indicated that it will not be in a position to do so. An announcement will be made regarding this entry in due course.

En aangezien Toyota ermee gestopt is ga ik vanaf nu voor Lotus supporteren, maar dit geheel terzijde... :)
Afbeelding

"Bomen komen elkaar niet tegen en leven doorgaans langer."
Didier Deluxe
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Asoka op wo 02 dec 2009 4:50 pm

Psydo schreef:Ge kunt misschien uw berichten editten, ipv alle berichten afzonderlijk te plaatsen. ;)

Nee, is niet nodig.
Als het allemaal op dezelfde moment is dan kan je het gewoon editen. Maar er zit genoeg tijd tussen zodat een bump wel handig is om het topic terug onder de aandacht te krijgen.
Afbeelding

Hij zegt: ik hou van dieren, maar hij eet ze op.
Hij zegt: ik hou van bloemen, maar hij plukt ze.
Daarom ben ik bang wanneer hij zegt: ik hou van je.
Asoka (oude nickname: ?therapy?)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op wo 02 dec 2009 5:59 pm

Asoka schreef:
Psydo schreef:Ge kunt misschien uw berichten editten, ipv alle berichten afzonderlijk te plaatsen. ;)

Nee, is niet nodig.
Als het allemaal op dezelfde moment is dan kan je het gewoon editen. Maar er zit genoeg tijd tussen zodat een bump wel handig is om het topic terug onder de aandacht te krijgen.

Zo dacht ik er ook over :)

En aangezien er hier toch precies een beetje activiteit is:

Plannen constructie Frans F1-circuit geschrapt

Afbeelding

De kans dat de Grand Prix van Frankrijk binnenkort weer op de F1-kalender terechtkomt is wel heel klein geworden nudat plannen voor een nieuw circuit geschrapt werden.

Eerder dit jaar koos de Franse regering voor een circuit van 4,5 kilometer nabij Flins-Les-Mureaux ten noorden van Parijs. De omloop zou de steunpilaar worden van een nieuw industrieel complex dat grote investeringen moest lokken naar de regio van Yvelines.

Alhoewel het industrieel deel van het project zal uitgevoerd worden, heeft de lokale regering echter beslist om de plannen voor het F1-circuit te schrappen.

"Na alle stakeholders in deze zaak te hebben gehoord, heb ik in overeenkomst met de verkozen raad beslist om de constructie van het F1-circuit te schrappen," zei Alain Schmitz.

De hoop voor een terugkeer van de Franse GP ligt nu in handen van Paul Ricard.

Wordt Renault F1 verkocht aan Mangrove?

Afbeelding

Berichten in de Zwitserse pers duiden op een verkoop van het Renault F1-team aan de durfkapitaalgroep Mangrove. Volgens Motorsport Aktuell wijst de verrassende rijderskeuze voor de Jerez-test van deze week duidelijk in die richting.

Vorige maand ging het gerucht de ronde dat Renault overweegt in de F1 te blijven als motorleverancier maar dat het vertrekt als een volledige constructeur.

Motorsport Aktuell noemt nu Gerard Lopez, mede-oprichter Mangrove, een potentiële koper van het team.

Enkele insiders reageerden verrast toen Ho-Pin Tung, een in Nederland geboren Chinees, werd genoemd naast Lucas di Grassi en Bertrand Baguette voor de test line-up van Renault.

Een verklaring van de 26-jarige piloot toonde aan dat de hele zaak geregeld is door sportmanagement bedrijf Gravity. De eerder vernoemde Gerard Lopez is ook betrokken bij Gravity.

GP Canada heeft nieuwe promotor komende 5 jaar

Afbeelding

De GP van Canada komt terug op de kalender en heeft ook een nieuwe sponsor weten te strikken, de Octane Racing Group. De volgende vijf jaar zal er terug een GP in Montreal gehouden worden.

Het strikken van een nieuwe promotor was een belangrijke voorwaarde voor de terugkeer van de Canadese Grand Prix. Met de vorige promotor verschilde Formule 1-baas Bernie Ecclestone van mening over een bedrag dat nog betaald moest worden.

"We zijn erg trots dat we vorige week tot een deal zijn gekomen met de commerciële rechtenhouder van de Formule 1. Volgens mij zijn beide partijen vol vertrouwen dat de terugkeer van de Canadese Grand Prix een succes zal zijn." liet Francois Dumontier, de president van de Octane Racing Group weten.

Eccestone zei: "Ik ben erg tevreden dat er een overeenkomst is met de Octane Racing Group. Dumontier en zijn team beschikken over de benodigde kennis om een geweldig evenement neer te zetten en een succes te maken van de race in Montreal."

Ik ben al supporter voor Jenson (Button) sinds hij begon bij Williams in 2000, en ik zal voor hem blijven supporteren waar hij ook gaat. Vond het een verrassende keuze van hem om naar McLaren te gaan, maar hij zal wel weten wat hij doet. McLaren zal volgend jaar denk ik wel een competitieve wagen hebben, waarmee hij terug voor de titel kan strijden. Ben ook benieuwd hoe hij het ten opzichte van Hamilton gaat doen nu ze dezelfde wagen hebben.

F1 fans van Intertet: laat jullie horen! ;)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op do 03 dec 2009 8:30 pm

Neemt Prodrive het team van Renault over?

Afbeelding

De kans bestaat dat Renault wordt overgenomen door Prodive om zo de F1 te verlaten als fabrieksteam.

De Franse autofabrikant flirtte al met een Russische overnamekandidaat en is nu in gesprek met Prodrive over de verkoop van de renstal, zo meldt L’Equipe. De mogelijkheid om de sport te verlaten als fabrieksteam wordt serieus overwogen door Renault.

L'Equipe stelt dat Renault wel door wil gaan als motorleverancier voor Prodrive en Red Bull Racing. Het team van David Richards probeerde de afgelopen jaren meermalen toe te treden tot de Formule 1 en zou zich in de fabriek van Renault in Enstone gaan vestigen.

Een woordvoerder van Prodrive zei hierover: “We maken pas iets bekend als we iets hebben om bekend te maken. De waarheid is dat Prodrive, wiens kandidatuur voor 2010 niet geaccepteerd werd, klaar is om aan de Formule 1 deel te nemen op de voorwaarde dat we in staat zijn competitief voor de dag te komen en dat het haalbaar is.”

"Räikkönen heeft WRC-contract op zak"

Afbeelding

Kimi Räikkönens overstap naar het World Rally Championship is een gedane zaak en zal binnen enkele uren bevestigd worden. Dat schrijft Autosport.

Nadat de wereldkampioen F1 van 2007 geen competitief zitje meer kon vinden, besloot hij zijn kans te wagen in de rallywereld. Bronnen maken nu melding van een contract met het door Red Bull gesponsorde Citroen juniorteam aan de zijde van Sébastien Ogier.

Räikkönen zou het hele WRC-seizoen afwerken, behalve dan de rally in Nieuw-Zeeland waar zijn team niet aan zal deelnemen.

Eerder verklaarde Räikkönen nog dat hij graag naar de F1 terug zou keren in 2011. De voormalige Ferrari-piloot zou op het lijstje staan om teamgenoot te worden van Sebastian Vettel. Dat Red Bull ook achter de overstap naar de rallywereld zit, zal deze geruchten enkel nog meer aanvuren.

FIA overhandigt Sauber 13de plaats op de grid

Sauber heeft de laatste plaats op de grid toebedeeld gekregen van de FIA. Dat heeft de internationale automobielfederatie zelf aangekondigd. Met de mededeling komt een einde aan een lange tijd van onzekerheid voor de toekomst van de renstal.

Sinds BMW aankondigde dat het uit de F1 wilde stappen op het einde van het jaar, bleek de toekomst van het team in de touwen te hangen. Oorspronkelijk kwam de Duitse wagenfabrikant een deal overeen met Qadbak, maar toen bleek dat de 13de plaats op de grid naar Lotus ging, bleek die overeenkomst nietig.

De andere teams waren ook niet bereid om de grid uit te breiden naar 14 renstallen, zeker niet nadat bleek dat Qadbak een dubieuze reputatie had op sportief vlak.

Door de beslissing van Toyota na afloop van het seizoen om ook uit de F1 te stappen, kreeg Sauber echter een nieuwe kans. Toen voormalig teameigenaar Peter Sauber er ook nog eens mee akkoord ging om het team weer over te nemen, was het enkel nog maar een zaak om de FIA te overtuigen Toyota's deelname aan Sauber te overhandigen.

Vandaag is dat dus effectief gebeurd.

"De FIA heeft BMW Sauber AG geïnformeerd dat hun aanvraag tot deelname in het 2010 2010 FIA Formula One World Championship succesvol is," las een verklaring van de FIA.

"Afhankelijk van hun ondertekening van het Concorde Agreement, zal BMW Sauber de 13de plaats krijgen in het kampioenschap, waarbij het de plaats inneemt van het Toyota-team."

"De FIA heeft nauw samengewerkt met de commerciële rechtenhouder en de betrokken teams en is dankbaar voor hun steun in het bereiken van de beste oplossing voor de sport."

Nürburgring wil F1-contract verlengen

Het Formule 1-contract van de Duitse Nürburgring loopt na 2011 af. De regering van deelstaat Rheinland-Pfalz wil graag het contract verlengen. Ze hopen met Bernie Ecclestone, Formule 1-baas, een betere voorwaarde overeen te komen, zoals hij eerder ook met de Hockenheimring deed.

Hendrik Herring, minister van Economie meldde: “We willen de race behouden, maar niet tegen elke prijs.” Premier Kurt Beck voegde toe: “Ik hoop en verwacht dat er betere voorwaarden voor ons zijn weggelegd.”

Op dit moment wordt er om het jaar voor de Duitse Grand Prix afgewisseld tussen de Hockenheimring en de Nürburgring. Er is ook al ter sprake gekomen om in de toekomst hetzelfde te doen met de Hockenheimring en Spa-Francorchamps.

Barrichello en Massa krijgen award

Afbeelding

Rubens Barrichello en Felipe Massa hebben vandaag een trofee ontvangen in Brazilië bij een prijsuitreiking.

Barrichello ontving de 'Golden Helmet' bij een prijsuitreiking in Sao Paulo. De veteraan eindigde als derde in de eindstand van het wereldkampioenschap met Brawn GP.

Massa die ook aanwezig was kreeg een speciale award. Hij kreeg namelijk een gouden replica van de helm waarmee hij in de kwalificatie van de Hongaarse GP zwaar crashte. Massa was na afloop zeer gelukkig: “De echte helm heb ik thuis liggen en deze prijs is een gift die ik de rest van mijn leven niet meer zal vergeten.”
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op za 05 dec 2009 11:09 am

Citroen maakt contract met Räikkönen bekend

Citroen heeft vandaag officieel bekendgemaakt dat Kimi Räikkönen hen zal vervoegen bij de line-up voor het World Rally Championship. De Fin zal deelnemen in het door Red Bull gesteunde Citroen Junior Team.

Voormalig Junior WRC-kampioen Sébastien Ogier wordt de teamgenoot van de F1-kampioen.

Eerder dit jaar maakte Räikkönen al zijn rallydebuut achter het stuur van een S2000 Abarth tijdens de rally in Finland. Räikkönens prestatie was indrukwekkend te noemen gezien de snelheid die hij opbouwde doorheen de stages.

Gedurende vele jaren heeft Räikkönen er ook gewag van gemaakt dat hij graag een carrière zou beginnen in de rally. Toen hij vorige maand dan ook onthulde dat hij een sabbatjaar zou inlassen, werd het WRC-kampioenschap aanzien als zijn volgende bestemming.

"Ik heb altijd willen deelnemen aan de rally, zeker aan het World Rally Championship, op een zeker moment in mijn carrière," vertelde Räikkönen. Dankzij Red Bull heb ik de mogelijkheid om de beste wagen in de klasse te besturen - de Citroen C4. Dit is een nieuwe maar heel opwindende uitdaging.

Het contract dat Räikkönen tekende loopt over één jaar, waarmee de geruchten worden gesterkt dat de Fin na zijn rallyavontuur zou kunnen overstappen naar het Red Bull Racing-team.

"Op dit moment hebben we een contract voor één jaar en we zullen zien hoe het verloopt in de toekomst," zei hij. "Ik kijk ernaar uit om de wagen te testen en de eerste rally te beginnen.

Villeneuve gelinkt met Prodrive

De naam van Jacques Villeneuve wordt gelinkt met de nieuwste geruchten over de toekomst van Renault in de Formule 1.

Gisteren berichtten we dat Prodrive de intentie heeft om de F1-fabriek van de Franse wagenfabrikant over te nemen.

Verwacht wordt ook dat Mangrove Capital Partners, betrokken bij managementgroep Gravity Sport dat Ho-Pin Tung onder haar vleugels heeft, onderdeel uitmaakt van de mogelijke deal tussen Renault en Prodrive.

Tung reed in de 24u van Spa van dit jaar voor het team van Gravity Racing International, samen met Jacques Villeneuve.

"We kunnen geen commentaar kwijt over de Renault-situatie, maar het is geweten dat het onze intentie is om in de F1 te geraken," aldus een woordvoerder van Prodrive.

Overnamestrijd woedt rond Renault

Afbeelding

Er woedt een overnamestrijd rond het Renault-team nu duidelijk is dat het bod van Prodrive concurrentie krijgt van het Luxemburgs investeringsfonds Genii Capital. Bijna zeker is alvast dat Renault de leiding over het team uit handen geeft.

Gisteren zat de bestuursraad van de Franse wagenfabrikant bij elkaar om de toekomst van het team te bespreken, maar een definitieve beslissing werd nog niet gemaakt omdat de aanbiedingen van Prodrive en Genii nog verder geëvalueerd moesten worden.

Alhoewel eerst gedacht werd dat Prodrive een bod had voorbereid in samenwerking met de zakenman Gerard Lopez, is nu duidelijk geworden dat de twee eigenlijk concurrenten zijn van elkaar.

Lopez voert zijn plannen door via Genii Capital in samenwerking met zijn zakenpartner Eric Lux. Zij staan onder meer aan het roer van Gravity Sports Management, dat een aantal piloten onder haar hoede heeft. Lopez' plannen bestaan erin de financiële controle van het team over te nemen, maar de renstal nog twee jaar te laten verderrijden onder de naam Renault.

Genii Capital zou ook van plan zijn het Renault Driver Development programma te integreren in zijn managementbedrijf als hij het team overneemt. Volgens de Franse krant Le Parisien geniet het bod van Lopez alvast de voorkeur van Renault CEO Carlos Ghosn, omdat het op zijn beurt ook de zegen krijgt van F1-baas Bernie Ecclestone.

De zaken worden er in ieder geval niet gemakkelijker op gemaakt omdat het management van Renault F1 zelf de voorkeur geeft aan het bod van Prodrive. David Richards, de baas van Prodrive, heeft namelijk heel wat ervaring met het runnen van heel professionele raceteams.

Ecclestone vertelde alvast aan The Times dat een oplossing in de maak is: "We moeten de hele zaak rond Renault zien op te lossen. We zitten er middenin op dit moment. Ik heb er vertrouwen in dat Renault volgend jaar in de F1 zit onder de naam Renault, en ook het jaar daarna en daarna."
Laatst bijgewerkt door Moonknight op za 05 dec 2009 11:10 am, in het totaal 1 keer bewerkt
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op za 05 dec 2009 11:09 am

Toyota, BMW en nu ook Renault (nog niet bevestigd) die uit de F1 stappen. Zware klap voor de sport moet ik zeggen...
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op ma 07 dec 2009 8:51 pm

Officieel: Silverstone komende 17jaar op de kalender

Afbeelding

Silverstone wordt ook de komende jaren het decor van de Britse GP. De British Racing Drivers' Club (BRDC), die eigenaar is van het circuit, heeft vandaag meegedeeld dat zij de komende jaren de Formule 1 zullen ontvangen.

Damon Hill, voorzitter van de BRDC, is verheugd over de uitkomst. “Het is niet eenvoudig om een contract van deze omvang te sluiten en je moet een grote verantwoordelijkheid op je nemen, maar de BRDC wilde deze relatie graag voortzetten.”

“Iedereen is zich ervan bewust dat de Britse GP meer is dan alleen een sportwedstrijd. Het is de dynamo voor de industrie in dit land. De race verliezen zou schadelijk geweest zijn en misschien was er dan ook geen weg terug meer geweest.”

Ook de faciliteiten op het circuit zullen enigszins iets veranderen: de verbouwing aan de nieuwe pit en paddock begint in de lente. Oorspronkelijk zou de Britse Formule 1-race vanaf volgend jaar op Donington Park worden verreden, maar dit circuit kon de benodigde financiële garanties niet nakomen.

De Britse Grand Prix wordt volgend jaar op 11 juli verreden. Op diezelfde dag wordt ook de finale van het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika gespeeld.

Rijdt Fisichella volgend seizoen voor Sauber?

Giancarlo Fisichella zou volgend seizoen voor Sauber kunnen rijden, dat heeft de Italiaan zelf gezegd op een persconferentie.

Fisichella reed afgelopen seizoen voor Force India en Ferrari, maar leek in 2010 slechts testrijder te gaan worden. Nu Peter Sauber het BMW-Sauber team terug heeft overgenomen, lijkt Fisichella terug kans te maken op een racezitje. Fisichella reed in 2004 al eens voor Sauber.

"Ik ben eerst en vooral blij voor Sauber dat ze mogen deelnemen aan het kampioenschap. Ik zou graag terug samenwerken met een team waarmee ik in het verleden ook al goed heb samengewerkt. Samen met Ferrari zullen we bekijken wat er mogelijk is."

Ecclestone: Schumachers comeback meer dan gerucht

Afbeelding

Al weken gonst het van de geruchten dat Michael Schumacher zijn comeback maakt bij Mercedes GP. Formule 1-baas Bernie Ecclestone denkt dat de mogelijkheid op een comeback van de Duitser meer is dan alleen een gerucht.

Er hebben zeker gesprekken plaats gevonden tussen Schumacher en Mercedes al weet niemand zeker wat de inhoud hiervan was. Ook Schumacher liet de kans om alle geruchten de wereld uit te doen aan zich voorbijgaan. Onlangs zei hij nog op het kartevenement in Brazilië: "Wie weet...!"

Maar zelfs Ecclestone weet dus niet meer wat hij denken moet en hij zal zeker de enige niet zijn. Tegenover The Times verklaarde hij niet zeker te weten wat de zevenvoudig kampioen gaat doen. “Persoonlijk denk ik niet dat hij terugkeert, maar aan de andere kant begint het meer dan alleen een gerucht te worden.”

Ecclestone weet dat een terugkeer goed zou zijn voor de kaartverkoop in de Formule 1. “Het zou magisch zijn. We hebben allemaal gezien wat het losmaakte toen hij aankondigde Felipe Massa te vervangen na diens ongeluk.”

De andere voornaamste kandidaten om bij Mercedes GP het tweede stoeltje naast Rosberg te krijgen zijn Nick Heidfeld en Robert Kubica. De Pool kan mogelijk nog vanonder zijn contract bij Renault omdat de toekomst van het team hoogst onzeker is.

Tot daar meer duidelijkheid over is, zijn Heidfeld en Schumacher de twee aangewezen kandidaten. Kiezen tussen die twee is volgens Ecclestone niet zo moeilijk. “Dat is een logische keuze, dan kies je voor Michael. Maar of het daadwerkelijk ook gaat gebeuren, weet ik niet. Als ik Michael was, zou ik het niet doen. Maar ik weet zeker dat hij succesvol gaat zijn, mocht hij toch besluiten terug te keren.”

Vandaag hebben Schumacher en Willi Weber, zijn manager, alvast een afspraak gemaakt met elkaar in Stuttgart. Weber ontkende dat de locatie iets te maken had met het hoofdkwartier van Mercedes/Daimler die toevallig in Stuttgart is. Weber zei: "We hebben een persoonlijke ontmoeting, zoals we ieder jaar doen. Norbert Haug en Mercedes staan niet op onze agenda."

Zijn vader Rolf Schumacher ontkende de geruchten niet echt. Tegen het Duitse Express zei hij: “Michael traint elke dag als een gek, hij doet dat echt niet voor niets.”
Onwetende
Onwetende

Re: Formule 1 Seizoen 2010-2011

Berichtdoor Moonknight op do 10 dec 2009 11:37 am

Haug: "Line-up Mercedes GP mogelijk pas na Kerstmis"

Afbeelding

Kerstmis staat weldra voor de deur en mogelijk zal de rijders line-up van Mercedes GP pas daarna bekend gemaakt worden. Dat zegt Mercedes Sport-baas Norbert Haug.

Met Nico Rosberg die al reeds bevestigd is, is het uitkijken naar wie zijn teamgenoot zal worden. Hardnekkige geruchten zeggen dat het wel eens Michael Schumacher kan zijn.

Tegen het Duitse persbureau DPA zei Haug: "Ik weet dat mensen graag te horen krijgen wie de tweede Mercedes zal gaan besturen, echter moet ik jullie teleurstellen want dat weten we nog niet."

Hij vervolgde: "We moeten voorlopig leren leven met de aandacht die we krijgen. We hebben tijd nodig en ik kan niet beloven dat de beslissing zal vallen voor Kerstmis."

Alonso maakt zich geen zorgen over tankverbod

Afbeelding

Fernando Alonso heeft de geruchten weerlegd dat de rijders voor volgend jaar hun rijstijl dramatisch zullen moeten veranderen door het tankverbod. Het enigste verschil zou de omgang met de banden zijn.

Doordat de auto's meer benzine aan boord zullen hebben zullen de gewichten in het begin en einde van de race zeer verschillend zijn.

Tweevoudig wereldkampioen Alonso, die volgend jaar de teamgenoot word van Felipe Massa bij Ferrari zei: "Ik geloof niet dat het tankverbod de races enorm zullen beinvloeden."

"Het belangrijkste zal zijn om de banden niet te forceren in de eerste 10 of 15 ronden, de eerste stint," zei Alonso

"Maar juist daarom denk ik dat de rijstijlen niet veel zullen veranderen." besloot de 28-jarige coureur uit Oviedo, die in februari voor het eerst met een Ferrari zal rijden.

Bridgestone plaatst volgend jaar kleine verandering

Afbeelding

Niettegenstaande dat Bridgestone eind volgend jaar eveneens de stekker uit de Formule 1 trekt voeren ze nog enkele veranderingen aan de banden door.

De Japanse bandenfabrikant had eerder aangekondigd de voorbanden smaller te maken omdat dat beter past bij de aerodynamische configuratie van de huidige auto’s.

Nu dat het tankverbod er zal komen tijdens races is Bridgestone gedwongen om ook de samenstelling van het rubber te wijzigen. De banden zullen het dus zwaarder te verduren krijgen. Hoofdengineer Jun Matsuzaki: “De constructie wordt nog duurzamer en we moeten ook de compounds veranderen.”

Brawn respecteert Buttons keuze voor McLaren

Afbeelding

Nu het eindelijk Jenson Button lukte na 7jaar om bij het team een wereldtitel te veroveren verlaat hij ze voor McLaren. Een goede uitdaging voor de regerende wereldkampioen om de strijd met Lewis Hamilton aan te gaan in een gelijke auto. Ross Brawn vindt het jammer dat Button vertrekt maar respecteert zijn keuze.

"Zijn keuze is teleurstellend omdat we heel goed samen werkten. Maar wat er ook gezegd is, het was niet om het geld. In het einde van de onderhandelingen was ons bod zelfs nog beter dan die van McLaren," vertelde Brawn aan het Duitse 'Auto Motor und Sport'.

"Maar het is gewoon niet slim om een rijder aan te nemen die niet gelukkig is en elders een grotere uitdaging ziet. Verdere onderhandelingen zouden totaal nutteloos zijn geweest," vervolgde hij.

"Jenson wou overduidelijk in de zelfde auto als Lewis Hamilton rijden. Dat is heel knap en heb ik alle respect voor." aldus Brawn.
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op do 10 dec 2009 11:44 am

Sporza niet zeker van verlenging F1-contract

Afbeelding

Wie er na volgend jaar de uitzendrechten van de Formule 1 in Vlaanderen gaat kopen is nog niet duidelijk. Het contract van Sporza, sportzender van VRT, loopt eind 2010 af. Met de economisch crisis en de besparingsplannen van de VRT ziet de toekomst er niet echt rooskleurig uit.

“Ons contract voor het uitzenden van de Formule 1 is nog voor één jaar, dus het komende seizoen zenden wij zeker nog Formule 1 uit.”, meldde een medewerker van Sporza vandaag aan onze redactie. “Over een nieuw contract moet er dus onderhandeld worden, maar de vraag is, in het kader van de besparingsmaatregelen, of er nog ruimte zal zijn voor deze dure uitzendrechten. Dat is ook voor ons helemaal niet duidelijk, dat moeten wij ook afwachten.”

Als Sporza de rechten dan toch niet kan of gaat kopen is de vraag welke Belgische zender het wel gaat doen. In het verleden had 2BE, vroeger Kanaal 2, de uitzendrechten, maar of dat ze een poging gaan wagen is nog maar de vraag. Ook VT4 is een mogelijke kandidaat. De commerciële zender zendt vanaf volgend seizoen de Moto GP uit.

Nu al recordverkoop voor Silverstone

Afbeelding

Gisteren werd bekent dat Silverstone een contract voor 17 jaar heeft getekend met de Formule 1-baas, Bernie Ecclestone. De Britse Grand Prix heeft nu al een recordverkoop van de tickets voor de Grand Prix in 2010 op hun naam staan. In de afgelopen 24 uur heeft het circuit al bijna 6500 kaarten verkocht.

Circuitdirecteur Phillips was verrast. "We zijn echt verbaasd over de goede kaartverkoop, dit betekend dat Silverstone een goed platform voor de autosport vormt in Engeland.", zei Phillips.

"Met twee Britse wereldkampioenen, een Brits team en een nieuwe deal voor de Britse Grand Prix kunnen we niet anders dan optimistisch te zijn. We hopen een goede show te kunnen leveren voor de fans volgend seizoen en met de MotoGP en de Formule 1 op Silverstone kan dat bijna niet mislukken."

Tony Fernandes blijft langer teambaas bij Lotus

Afbeelding

Tony Fernandes zal dan toch langer teambaas blijven bij Lotus F1 Racing. De Maleisiër was eerder van plan om zijn positie af te staan omdat het niet samen zou gaan met zijn rol als directeur van vliegmaatschappij Air Asia.

Fernandes liet aan Autosport weten: “De waarheid is dat ik echt teambaas zal zijn. Als je een vliegmaatschappij runt en je zegt dat je teambaas van een Formule 1-team wordt, dan raken de aandeelhouders bezorgd. Nu beginnen ze in te zien dat het wel kan.

Hij ging verder: Wanneer je een goed managementteam neerzet is het niet zo’n moeilijke baan, maar je bent wel degene die boel bij elkaar moet houden."

Fernandes is enthousiast om teambaas te blijven om zo Lotus te helpen om opnieuw een topteam te worden in de F1. "Het is belangrijk dat ik teambaas blijf om ervoor te zorgen dat we de prestaties gaan leveren die we willen leveren."

"Als oprichter zou het verkeerd zijn om op dit cruciale kruispunt het team te verlaten.” besloot hij.

Fernandes zal morgen aanwezig zijn op de openingsdag van het Motor Sport Business Forum in Monaco.
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op do 10 dec 2009 11:45 am

Belgisch bedrijf helpt met bouw van Ferrari World

Afbeelding

Het Limburgse bedrijf, ME Construct, heeft mee geholpen met de bouw van het dak boven het pretpark Ferrari World in Abu Dhabi. Het bedrijf uit Bree krijgt hiervoor 11 miljoen euro gespreid over twee jaar.

Het Ferrari-park in Abu Dhabi maakt deel uit van een groot geheel. Er ligt het F1-circuit waar vorig jaar de seizoensafsluiter werd gereden, maar ook hotels, een golfterrein, een shoppingcentrum, een jachthaven en particuliere woningen en appartementen.

Ferrari World Abu Dhabi wordt grotendeels met plaatselijk kapitaal gerealiseerd. Het wordt het eerste van een hele reeks pretparken gewijd aan de autosport in het algemeen en aan Ferrari in het bijzonder. Het pretpark moet tegen de volgende Formule 1-race volledig voltooid zijn.

Lopez: “F1 moet op nieuwe media inspelen”

Afbeelding

Lotus F1-teambaas, Tony Fernandes, en potentiële Renault-koper ,Gerard Lopez, vinden dat de Formule 1 meer met het internet en nieuwe media moet doen. Dat vertelde ze op het Motor Sport Business Forum in Monaco. Lopez en Fernandes vrezen ervoor dat de Formule 1 achter gaat geraken op andere sporten.

Lopez zei: “De teams kunnen de sport dichter bij de mensen brengen. De sport en de omgeving zijn gedwongen om te veranderen. De meeste uitzendcontracten zijn gebaseerd op de stand van zaken van 20, 25 jaar geleden. Feit is dat over drie, vier jaar tijd de meeste mensen in veel landen het niet meer zullen volgen via de televisie, maar via internet.”

“Dat herdefinieert de onderhandeling over contracten en de manier van verspreiding volledig. Je kan internetpubliek niet controleren op de manier dat je televisiepubliek kan controleren. De muziekindustrie heeft dezelfde ontwikkeling meegemaakt. Je dient nieuwe manieren te vinden om hier geld aan te verdienen, want dat houdt de sport levend.”

Lotus F1-teambaas deelt deze mening: “Ik zie de toekomst zoals de Formule 1 die tegemoet kan gaan, mits goed geleid. Het is een massale sport die nog niet de hele wereld bereikt, via online. Ik verliet de muziekindustrie omdat die het internet niet wilde omarmen. Bij Time Warner zei ik al dat ze het internet moesten omarmen, anders zou de muziekindustrie kapot gaan.”

“Iedereen vindt me gek omdat ik in de Formule 1 stap, maar hier liggen geweldige mogelijkheden in het werken met online proporties en mensen bereiken die voorheen nooit bereikt werden. De kans bestaat om er echt een globale sport, zoals voetbal is, van te maken. Het kan en ik denk dat we er daarom in geïnteresseerd zijn.”

McLaren verlengt contract met Koni

Afbeelding

McLaren heeft het contract met de schokdemperfabrikant Koni verlengd. Het Britse team denkt dat de Frequence Selective Damping-technologie van de Nederlandse fabrikant wel eens een belangrijke rol kan gaan spelen komend seizoen.

"Koni heeft een intelligent dempingssysteem ontwikkeld dat ervoor zorgt dat de coureurs met nog meer vertrouwen door de bochten kunnen", vertelde Jonathan Neale, de algemeen directeur van McLaren. "Dat is iets waar je als team altijd naar op zoek bent, wanneer je aan het proberen bent om het maximale uit de auto te halen."

Koni is al sinds 2007 een leverancier van de renstal. "De Formule 1 is een zeer goed podium voor Koni", zei Frits Altorf van Koni. "We zijn dan ook blij dat we de samenwerking met McLaren hebben kunnen verlengen, vooral nu de dempertechnologie een nog belangrijkere rol zal gaan spelen in de Formule 1."
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor bjoerk op do 10 dec 2009 4:16 pm

Ik lees juist dat van Schumacher, ik zou het machtig vinden moest hij terug keren. Maatr dan zit ik met serieus dilema Schumi of Button :p
Afbeelding

http://www.setbb.com/kevinphillippe/
YOU GOTTA FIGHT FOR KP's RIGHT TOO POOOOOOOOOOST
http://nl.pokerstrategy.com/#u715ES
bjoerk
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Moonknight op do 10 dec 2009 4:29 pm

bjoerk schreef:Ik lees juist dat van Schumacher, ik zou het machtig vinden moest hij terug keren. Maatr dan zit ik met serieus dilema Schumi of Button :p

Ik supporter al voor Jenson sinds het begin van z'n F1 carrière en ik ga dat blijven doen :p Ik zou het wel raar vinden, Schumacher is nu toch wel het Ferrari icoon bij uitstek geworden en dat die nu terug opeens naar Mercedes zou gaan zoals in het begin van z'n carrière. Nou ja, zal er aan moeten wennen maar dat zal het seizoen des te spannender maken!

Blij dat er nog is een reactie is btw ;)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor bjoerk op do 10 dec 2009 4:40 pm

Moonknight schreef:
bjoerk schreef:Ik lees juist dat van Schumacher, ik zou het machtig vinden moest hij terug keren. Maatr dan zit ik met serieus dilema Schumi of Button :p

Ik supporter al voor Jenson sinds het begin van z'n F1 carrière en ik ga dat blijven doen :p Ik zou het wel raar vinden, Schumacher is nu toch wel het Ferrari icoon bij uitstek geworden en dat die nu terug opeens naar Mercedes zou gaan zoals in het begin van z'n carrière. Nou ja, zal er aan moeten wennen maar dat zal het seizoen des te spannender maken!

Blij dat er nog is een reactie is btw ;)

Schumacher zou terug gaan voor ross brawn he, voor meer niet, ross brawn heeft schumacher gemaakt tot wat hij nu is :)

Ik ben altijd Schumacher fan geweest, maar toen heb ik jenson eens gezien in een top gear aflevering en ik vond die zo sympathiek dak vanaf moment dat schumi stopte voor jenson ben gaan supporteren, het heeft blijkbaar geholpen :p
Afbeelding

bjoerk
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Moonknight op do 10 dec 2009 5:32 pm

bjoerk schreef:Schumacher zou terug gaan voor ross brawn he, voor meer niet, ross brawn heeft schumacher gemaakt tot wat hij nu is :)

Ik ben altijd Schumacher fan geweest, maar toen heb ik jenson eens gezien in een top gear aflevering en ik vond die zo sympathiek dak vanaf moment dat schumi stopte voor jenson ben gaan supporteren, het heeft blijkbaar geholpen :p

Het is inderdaad nen hele sympathieke kerel, daarom supporter ik ook voor hem :) Als ze bij den BBC of van de F1 zelf interviews afnemen komt hij altijd sympathiek over. Schumacher is een klasse rijder, maar is niet zo sympathiek. Heb de Top Gear aflevering ook gezien btw :) "You've got 8 million ponds, put 20 ponds down there" of "Get the bloody windscreen changed" :lol:

En het is inderdaad voor Ross Brawn dat hij wil weerkeren, hij heeft de mogelijkheid om met de beste wagen van de gansen hoop te rijden en nog is wereldkampioen te worden dus dat gaat hij waarschijnlijk niet laten liggen. Wat ik me wel afvraag is of hij nog wel in staat is om F1 te rijden? :-k
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor bjoerk op do 10 dec 2009 5:38 pm

Moonknight schreef:
bjoerk schreef:Schumacher zou terug gaan voor ross brawn he, voor meer niet, ross brawn heeft schumacher gemaakt tot wat hij nu is :)

Het is inderdaad nen hele sympathieke kerel, daarom supporter ik ook voor hem :) Als ze bij den BBC of van de F1 zelf interviews afnemen komt hij altijd sympathiek over. Schumacher is een klasse rijder, maar is niet zo sympathiek. Heb de Top Gear aflevering ook gezien btw :) "You've got 8 million ponds, put 20 ponds down there" of "Get the bloody windscreen changed" :lol:

En het is inderdaad voor Ross Brawn dat hij wil weerkeren, hij heeft de mogelijkheid om met de beste wagen van de gansen hoop te rijden en nog is wereldkampioen te worden dus dat gaat hij waarschijnlijk niet laten liggen. Wat ik me wel afvraag is of hij nog wel in staat is om F1 te rijden? :-k

Die jongen heeft zich neit laten slabakken he, die heeft nog geraced tot nu, in kleinere competities, en wees gerust die zal nog wel genoeg rond rijden met die wagens, vergeet nie dat schumi sinds hij gestopt is is blijven testen bij ferrari :)
Afbeelding

bjoerk
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Moonknight op do 10 dec 2009 6:37 pm

bjoerk schreef:Die jongen heeft zich neit laten slabakken he, die heeft nog geraced tot nu, in kleinere competities, en wees gerust die zal nog wel genoeg rond rijden met die wagens, vergeet nie dat schumi sinds hij gestopt is is blijven testen bij ferrari :)

Ja maar toch niet zo frequent denk ik? En testen was toch verboden tijdens het seizoen? En hij heeft daar ook nog is dat motorongeval had waar hij een nekblessure had opgelopen, al zegt hij nu zelf wel dat hij daar 100% van hersteld is. Ik ben in ieder geval razend benieuwd wat het nieuwe seizoen zal geven. Want er komen ook nog eens 3 nieuwe teams bij en een verbod op bijtanken tijdens de race. Silverstone zal mss ook een nieuwe layout krijgen, allemaal dingen waar ik naar uitkijk :)

Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor bjoerk op vr 11 dec 2009 3:00 pm

Moonknight schreef:
bjoerk schreef:Die jongen heeft zich neit laten slabakken he, die heeft nog geraced tot nu, in kleinere competities, en wees gerust die zal nog wel genoeg rond rijden met die wagens, vergeet nie dat schumi sinds hij gestopt is is blijven testen bij ferrari :)

Ja maar toch niet zo frequent denk ik? En testen was toch verboden tijdens het seizoen? En hij heeft daar ook nog is dat motorongeval had waar hij een nekblessure had opgelopen, al zegt hij nu zelf wel dat hij daar 100% van hersteld is. Ik ben in ieder geval razend benieuwd wat het nieuwe seizoen zal geven. Want er komen ook nog eens 3 nieuwe teams bij en een verbod op bijtanken tijdens de race. Silverstone zal mss ook een nieuwe layout krijgen, allemaal dingen waar ik naar uitkijk :)

Afbeelding

Hopelijk zijn de nieuwe teams iets waard, dat Mercedes GP(vorige brawn GP) goed zal zijn valt niet aan te twijfelen als ze de juiste coureurs in hun wagens krijgen *kuch Schumacher kuch*. Maar of de rest evengoed zal zijn blijft de vraag, weinig teams waren zeer succesvol in hun eerste seizoen, en vergeet niet hoewel dat brawn nieuw was hadden ze wel de basis van honda en dat hebben ze nu niet. Maar inderdaad het kan best wel intressant worden ik kan ook niet wachten tot maart is het zeker de eerste race?
Afbeelding

bjoerk
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Moonknight op vr 11 dec 2009 3:05 pm

bjoerk schreef:Hopelijk zijn de nieuwe teams iets waard, dat Mercedes GP(vorige brawn GP) goed zal zijn valt niet aan te twijfelen als ze de juiste coureurs in hun wagens krijgen *kuch Schumacher kuch*. Maar of de rest evengoed zal zijn blijft de vraag, weinig teams waren zeer succesvol in hun eerste seizoen, en vergeet niet hoewel dat brawn nieuw was hadden ze wel de basis van honda en dat hebben ze nu niet. Maar inderdaad het kan best wel intressant worden ik kan ook niet wachten tot maart is het zeker de eerste race?

Inderdaad, 14 maart begint het opnieuw in Bahrein :)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op vr 11 dec 2009 3:09 pm

Anthony Hamilton geïnteresseerd in Renault

Afbeelding

Anthony Hamilton, de vader van Lewis Hamilton, zou gesproken hebben met Renault over een eventuele overnamen van het team. Dat schrijft de Franse krant Le Parisien. Volgens de krant zou Hamilton geïnteresseerd zijn in een gedeeltelijke of volledige overname van het Franse Formule 1-team. De krant staat in Frankrijk niet bekend als een roddelkrant.

Stéphane Samson, reporter van de krant, liet weten: "Een belangrijke relatie van Flavio Briatore, Alejandro Agag, heeft geprobeerd om een dossier op te zetten met Chinese investeerders, maar dat is niet gelukt. Ook de vader van Hamilton heeft zijn interesse betoond."

Woensdag heeft Gerard Lopez tijdens het Motor Sport Business Forum in Monaco bevestigd dat hij graag het team van Renault wil overnemen. Lopez is één van directeuren van GenII Capital, een investeringsmaatschappij uit Luxemburg. Ook Prodrive zou geïnteresseerd zijn in Renault.

Circuits willen toeschouwers meer bieden

Afbeelding

De circuits zijn het erover eens dat ze de bezoekers meer en beter kunnen vermaken dan dat nu het geval is. Dat bleek tijdens een debat bij het Motor Sport Business Forum in Monaco met (ex-)circuitbazen.

Walter Kafitz, voormalig circuitbaas van de Nürburgring en nu afgevaardigde van de circuits in de Formule 1 Commissie: “Circuits maken deel uit van de entertainmentwereld en niet alleen van de sportwereld. We concurreren niet onderling, maar met andere entertainmentevenementen. Mensen kunnen naar ons komen of ergens anders heen gaan."

“We proberen ze naar de circuits te lokken en moeten ons bewust zijn dat ze vaak een dag of hopelijk zelfs een weekend blijven. Dat verschilt enorm met bijvoorbeeld voetbal. We dienen de fans beter te vermaken. Niet alleen met een grote race, maar ook door een bijprogramma van races en entertainment.”

Razlan Razali, directeur van Sepang, voegt toe: “Toeschouwers zijn zeer belangrijk voor ons, kaartverkoop is onze belangrijkste bron van inkomsten. We stellen ons de vraag hoe we de mensen naar het circuit krijgen voor belangrijke races als Formule 1 en MotoGP. We moeten meer voor ze doen in de vorm van een aanbod naast de races.”

“Hoe krijgen we bijvoorbeeld de vrouwen geïnteresseerd in races? We moeten ook denken aan activiteiten voor kinderen, concerten voor de massa, zodat ze ook naast de races kunnen genieten. We kunnen hun traditionele standpunt veranderen en meer entertainment introduceren.”

Whitmarsh verkozen tot nieuwe FOTA-voorzitter

McLaren-teambaas Martin Whitmarsh is verkozen tot de nieuwe voorzitter van de Formula One Teams' Association (FOTA), de teamsvereniging. Dat schrijft Autosport.

Whitmarsh wordt zo de opvolger van Luca di Montezemolo, de Ferrari-president wiens éénjarige termijn als FOTA-voorzitter op het einde van deze maand afloopt.

De aanstelling van Whitmarsh werd vandaag besproken tijdens een vergadering van de Formule 1 Commissie in Monaco.

Red Bull-teambaas Christian Horner zou op zijn beurt verkozen zijn tot voorzitter van de Sporting Work Group van de FOTA terwijl Ross Brawn aan het hoofd blijft staan van de Technical Working Group.

F1 Commissie wil puntensysteem aanpassen

Afbeelding

De F1-commissie onder leiding van Bernie Ecclestone heeft een voorstel gedaan om het scoresysteem vanaf volgend seizoen te veranderen. Winst van een Grand Prix moet niet langer 10, maar 25 punten opleveren.

Dit meldt de FIA in een persbericht. Het was voor het eerst sinds de ondertekening van het nieuwe Concorde Verdrag dat de commissie, bestaande uit afgevaardigden van teams, promotors, leveranciers en sponsors, bij elkaar kwam.

De winnaar ontvangt voortaan 25 punten, de nummer twee 20, nummer drie 15 en nummer vier 10. Daarna loopt het langzaam af. Het laatste punt is voor de coureur die als tiende finisht. Deze keuze is gemaakt vanwege de uitbreiding van het startveld.

De commissie heeft een aantal voorstellen naar buiten gebracht die morgen ter ratificatie aan de World Motor Sport Council (WMSC) worden voorgelegd.
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op vr 11 dec 2009 3:14 pm

Ayrton Senna is beste F1-rijder aller tijden

Afbeelding

217 (ex-)collega's hebben Ayrton Senna verkozen tot de beste F1-rijder die er ooit geweest is. De rijders werd gevraagd een top tien samen te stellen.

Ayrton Senna, die drie keer wereldkampioen werd, haalde het voor Michael Schumacher (zeven wereldtitels). Juan Manuel Fangio, de Argentijnse pionier uit de jaren 50 die goed is voor vijf wereldtitels, was derde.

Senna had wel nog meer dan drie titels kunnen behalen als hij in 1994 niet om het leven was gekomen tijdens de Grote Prijs van San Marino, op het circuit van Imola. De Braziliaan was toen 34 jaar.

Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso is de beste geklasseerde rijder die momenteel nog Formule 1 rijdt. De Spanjaard eindigde als negende.

Lewis Hamilton werd 17e, Kimi Räikkönen 22e, Sebastian Vettel 26e. Huidig wereldkampioen Jenson Button is pas 30e in de rondvraag.

Renault blijft in de F1 maar met een nieuwe eigenaar

Afbeelding

Het Renault F1 team zal ook volgend seizoen in de Formule 1 blijven, maar met een nieuwe eigenaar, dat meldt de BBC.

De toekomst van Renault in de Formule 1 was al een hele tijd onzeker. Vooral nadat Honda, Toyota en BMW zich het voorbije jaar terugtrokken. Nu zou er eindelijk een overeenkomst zijn met een nieuwe eigenaar die Renault ook volgend seizoen in de Formule 1 houdt.

Wie die nieuwe eigenaar is, werd nog niet bekendgemaakt. Geruchten in de paddock tippen op Gerard Lopez, een zakenman uit Luxemburg en David Richards, de eigenaar van het Britse Prodrive.

In de overeenkomst zou Renault een minderheidsaandeel behouden en het team zou ook volgend seizoen onder de naam 'Renault' verder rijden.

Een officiële aankondiging zou volgende week volgen.

Brawn GP eindelijk ‘echt’ Mercedes GP

Afbeelding

De naamsverandering van Brawn GP naar Mercedes Grand Prix is door de Formule 1-commissie goedgekeurd. Brawn GP werd in november al overgenomen door Mercedes, dus zal de naamsgoedkeuring door de World Motor Sport Counci nog slechts een formaliteit zijn. Het Britse team zal vanaf dit weekend door het leven gaan als Mercedes GP.

Het ‘nieuwe’ team zal ook recht hebben op een deel van de inkomsten die Brawn GP heeft verdiend met hun goede prestaties in 2009. "De commissie is het erover eens dat Brawn toestemming moet krijgen de naam van het team in Mercedes te veranderen", verklaarde de commissie."Het team zal vanwege de historische prestaties ook betalingen blijven ontvangen. Dit gebeurt bij eenmalige uitzondering vanwege de lange periode dat Mercedes-Benz al actief is in de Formule 1."

Nico Rosberg is al zeker van een plaatsje bij Mercedes Grand Prix, maar wie de andere rijder wordt is nog onduidelijk. De namen van Nick Heidfeld en Michael Schumacher werden al veelvuldig genoemd.

Wil Ferrari Schumacher laten gaan?

Afbeelding

Het gerucht dat Michael Schumacher zou terugkeren in de Formule 1 blijft maar duren. De zevenvoudige wereldkampioen zou een rijderstoeltje bij Mercedes GP krijgen. Als hij dan al terugkeert is het nog maar de vraag of dat Ferrari hem wil laten gaan.

Ferrari en Schumacher lieten eerder in een gezamenlijke verklaring weten dat de Duitser nog drie jaar bij het team zou blijven. Het is wel niet duidelijk of dat het gaat over een mondelinge overeenkomst of een contract.

Schumacher zou gaan meehelpen bij de ontwikkeling van nieuwe straatauto's. Daar zit waarschijnlijk een mogelijk probleem. Ze zouden hem niet willen laten vertrekken omdat Ferrari en Mercedes elkaar zowel op en naast de baan bekampen. Door de lancering van de SLS Gullwing wordt Mercedes een directe concurrent van Ferrari op gebied van sportwagens.

Mercedes GP zal waarschijnlijk na Kerstmis hun volledige rijders line-up bekendmaken.
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor bjoerk op vr 11 dec 2009 3:34 pm

Moonknight schreef:
Wil Ferrari Schumacher laten gaan?

Afbeelding

Het gerucht dat Michael Schumacher zou terugkeren in de Formule 1 blijft maar duren. De zevenvoudige wereldkampioen zou een rijderstoeltje bij Mercedes GP krijgen. Als hij dan al terugkeert is het nog maar de vraag of dat Ferrari hem wil laten gaan.

Ferrari en Schumacher lieten eerder in een gezamenlijke verklaring weten dat de Duitser nog drie jaar bij het team zou blijven. Het is wel niet duidelijk of dat het gaat over een mondelinge overeenkomst of een contract.

Schumacher zou gaan meehelpen bij de ontwikkeling van nieuwe straatauto's. Daar zit waarschijnlijk een mogelijk probleem. Ze zouden hem niet willen laten vertrekken omdat Ferrari en Mercedes elkaar zowel op en naast de baan bekampen. Door de lancering van de SLS Gullwing wordt Mercedes een directe concurrent van Ferrari op gebied van sportwagens.

Mercedes GP zal waarschijnlijk na Kerstmis hun volledige rijders line-up bekendmaken.

Ik zou het enorm smerig vinden moest ferrari hem niet laten gaan, als de man wil racen laat hem dan racen. En als je hem niet laat gaan geef hem dan zelf een zitje. Maar als dat waar is vind ik het enorm smerig van Ferrari
Afbeelding

bjoerk
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor bjoerk op vr 11 dec 2009 4:13 pm

"50 procent kans dat ik F1 rijd in 2010"
De test van Bertrand Baguette bij Renault trok heel wat media-aandacht in België. De 23-jarige Belg staat dan ook dicht bij een F1-zitje. Hoe dicht? "De kans dat ik volgend seizoen in de Formule 1 rijd, schat ik op 50 procent", zegt hij in de kranten.

Baguette was tevreden over zijn eerste dag in een F1-bolide, maar toch niet helemaal. Renault stuurde hem met een strikt programma het circuit op, zodat hij geen scherpe tijd kon neerzetten.

"Ik had liever een straffe tijd neergezet, maar ik moest het ontwikkelingsprogramma van Renault tot in de puntjes afwerken. Dat was mijn belangrijkste opdracht. En die heb ik - denk ik - goed uitgevoerd."

Dat Baguette bij Renault mag blijven, lijkt onwaarschijnlijk. Hij mikt meer op een plaatsje bij een van de vier nieuwe teams. (US F1, Manor, Lotus en Campos) of bij Sauber.

"Wat 2010 zal brengen weet ik nog niet. Ik doe er alles voor, ik werk keihard. Er zijn wel wat contacten. De kans dat ik volgend jaar F1 rijd, schat ik op 50 procent."

Leinders: "Jammer dat hij niet snel mocht gaan"

Bas Leinders, de laatste Belg in de F1 als test- en reserverijder bij Minardi in 2005, volgde de test van Bertrand Baguette met aandacht. "Hij deed het erg goed", zegt Leinders in Het Laatste Nieuws en Het Belang van Limburg.

"Hij heeft er het maximum uitgehaald. Spijtig dat Renault, in tegenstelling tot de andere teams, zijn jonge rijder niet het circuit opstuurde met de opdracht zo snel mogelijk te gaan. Daardoor bleef hij op de negende tijd steken."

"Hoe goed hij ook zijn job heeft gedaan voor Renault, de rest van de wereld staart zich blind op die tijd. Maar beter deze test dan geen test. Het is een ervaring die hij meeneemt en het opent wellicht de deuren naar een andere test."

Donderdag mag Baguette weer aan de slag
Bij die ene test blijft het trouwens niet voor Baguette. Donderdag mag onze landgenoot, ook in Jerez, een test afleggen bij Sauber. Dat nieuws hing al een tijdje in de lucht en is woensdag officieel bevestigd.
Afbeelding

bjoerk
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Moonknight op vr 11 dec 2009 5:52 pm

Ik besteed er eigenlijk niet zo veel aandacht aan of Baguette al dan niet in de F1 zal geraken. Dit is alleszinds dé kans voor hem, met zo veel nieuwe teams die er bij komen. Als hij nu niet door een team gekozen wordt gaat het moeilijk worden voor hem om nog in de F1 terecht te komen. Als hij door een nieuw team gekozen wordt moeten we hem sowieso niet te ver vooraan zoeken, wat ook normaal is met een nieuw team èn nog eens een rookie zijn. Het zou natuurlijk wel mooi zijn moest er nog eens een Belg mee in de F1 rijden. :)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op vr 11 dec 2009 6:05 pm

Racestewards geassisteerd door ex F1-coureurs

Afbeelding

Vanaf volgend seizoen zullen voormalige Formule 1-coureurs deel uitmaken van de stewards, die bij iedere Grand Prix aanwezig zullen zijn. Dat maakte de FIA bekend.

Het besluit van de World Motor Sport Council van de FIA komt na vele discussies in het verleden, waarin menig coureur wel eens zijn beklag deed over de gekke straffen van onervaren stewards. Zo kreeg Lewis Hamilton bijvoorbeeld na afloop van de Grand Prix van België van 2008 een tijdstraf waardoor hij zijn zege kon inruilen voor de derde plaats.

Met de komst van een permanente, kleinere groep van racestewards hoopt de FIA dat dit soort controversiële beslissingen tot het verleden behoren. De FIA vaardigt naar elke Formule 1-race drie stewards af die bij de races bijgestaan worden door een steward die door de autosportbond van het organiserende land naar voren wordt geschoven.

Een onervaren racesteward in de Formule 1 behoort nu in ieder geval tot de verleden tijd. De FIA maakte vooralsnog niet bekend welke voormalige Formule 1-coureurs de stewards gaan assisteren.

FIA wijzigt F1-kalender

Afbeelding

De FIA heeft nog enkele wijzigingen aangebracht aan de Formule 1-kalender voor volgend seizoen. De Grand Prix van Abu Dhabi zal ook in 2010 de seizoensafsluiter zijn. Op de eerder gepubliceerde kalender stond Brazilië als laatste race gepland, maar dit is dus nu gewijzigd.

De organisatie van de Grand Prix van Abu Dhabi had gisteren laten weten dat ze graag de laatste race zouden willen organiseren. Op dat verzoek is de FIA dus ingegaan. De twee races zijn gewoon van plaats geruild.

De GP’s van Japan en Korea zijn ook elk een week verschoven. De twee Aziatische races worden nu respectievelijk op 10 en 24 oktober verreden.

01 2010 FORMULA 1 BAHRAIN GRAND PRIX (Sakhir) 12 - 14 Mar
02 2010 FORMULA 1 AUSTRALIAN GRAND PRIX (Melbourne) 26 - 28 Mar
03 2010 FORMULA 1 MALAYSIAN GRAND PRIX (Kuala Lumpur) 02 - 04 Apr
04 2010 FORMULA 1 CHINESE GRAND PRIX (Shanghai) 16 - 18 Apr
05 FORMULA 1 GRAN PREMIO DE ESPANA 2010 (Catalunya) 07 - 09 May
06 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO 2010 (Monte Carlo) 13 - 16 May
07 2010 FORMULA 1 TURKISH GRAND PRIX (Istanbul) 28 - 30 May
08 FORMULA 1 GRAND PRIX DU CANADA 2010 (Montreal) 11 - 13 Jun
09 2010 FORMULA 1 GRAND PRIX OF EUROPE (Valencia) 25 - 27 Jun
10 2010 FORMULA 1 BRITISH GRAND PRIX (Silverstone) 09 - 11 Jul
11 FORMULA 1 GROSSER PREIS VON DEUTSCHLAND 2010 (Hockenheim) 23 - 25 Jul
12 FORMULA 1 ING MAGYAR NAGYDIJ 2010 (Budapest) 30 Jul - 01 Aug
13 2010 FORMULA 1 BELGIAN GRAND PRIX (Spa-Francorchamps) 27 - 29 Aug
14 FORMULA 1 GRAN PREMIO D'ITALIA 2010 (Monza) 10 - 12 Sep
15 2010 FORMULA 1 SINGAPORE GRAND PRIX (Singapore) 24 - 26 Sep
16 2010 FORMULA 1 JAPANESE GRAND PRIX (Suzuka) 08 - 10 Oct
17 2010 FORMULA 1 KOREAN GRAND PRIX (Yeongam) * 22 - 24 Oct
18 FORMULA 1 GRANDE PREMIO DO BRASIL 2010 (Sao Paulo) 05 - 07 Nov
19 2010 FORMULA 1 ABU DHABI GRAND PRIX (Yas Marina Circuit) 12 - 14 Nov
* Subject to circuit approval

Officieel: FIA bevestigt nieuw puntensysteem

Afbeelding

De Formule 1 kent vanaf 2010 een nieuw puntensysteem. Dat heeft de FIA vandaag bekendgemaakt. De gehele top-tien zal voortaan punten behalen. De winnaar zal 25 punten scoren, de nummer twee twintig en de nummer drie vijftien. Dit is ingevoerd omdat de grid uitgebreid zal worden naar dertien teams.

Het oude systeem (10-8-6-4-3-2-1), dat sinds 2003 actief was, kreeg de nodige kritiek te verwerken, omdat de beloning voor een overwinning niet groot genoeg zou zijn. Met het nieuwe systeem is een overwinning dus waardevoller.

"Doordat de grid is uitgebreid naar dertien auto's en na aanbeveling van de F1 Commissie, is besloten om een nieuw puntensysteem te introduceren in 2010." liet de FIA weten.

Jenson Button liet eerder op de dag al weten een voorstander te zijn van het plan. "Ik vind het een geweldig idee. Het is toch mooi dat je bij een overwinning vijf punten meer kunt pakken dan de nummer twee. Het is ook belangrijk, want we houden in de Formule 1 allemaal van winnen. Vorig seizoen won ik zes races, maar ik pakte iedere keer maar twee punten meer dan degene achter mij."

De puntenverdeling:

P1: 25 ptn.
P2: 20 Ptn.
P3: 15 ptn.
P4: 10 ptn.
P5: 8 ptn.
P6: 6 ptn.
P7: 5 ptn.
P8: 4 ptn.
P9: 2 ptn.
P10: 1 ptn.
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op za 12 dec 2009 10:04 am

Ben op het idee gekomen om om de zoveel tijd een nieuwe poll te plaatsen in dit topic. De eerste is ondertussen geplaatst: "Wie zal het constructeurskampioenschap winnen in 2010?"

Reacties zijn altijd welkom! ;)
Onwetende
Onwetende

Volgende

Keer terug naar Sport