register Paswoord vergeten?

Formule 1 Seizoen 2010

Tom boonen, Kim Clijsters, Ronaldinho & Kaka

Re: Formule 1 Seizoen 2010

Berichtdoor Moonknight op di 12 jan 2010 1:46 pm

* Vorige pagina fotogallery van GP2 test van Michael Schumacher *

Red Bull niet in actie op 1 februari

Afbeelding

Red Bull Racing zal als enige van de gevestigde teams niet aanwezig zijn bij de eerste groepstest van 2010. Die heeft van 1 tot en met 3 februari plaats op het circuit van Valencia.

Teambaas Christian Horner zei tegen Autosport: “Net als in 2009 kiezen we er voor om de nieuwe auto niet te brengen bij de eerste test, wij voegen ons bij de tweede test bij het veld. Dat is om de tijd in de windtunnel te optimaliseren."

"De auto is duidelijk meer een evolutie van de wagen van vorig jaar, in plaats van de revolutie die we voor afgelopen seizoen ondergingen. Desalniettemin, met het tankverbod op komst, hebben we besloten om onze ontwerpers zoveel mogelijk tijd te geven.”

Bron: http://f1-club.clint.be/

US F1 mag extra testen van andere teams

Afbeelding

Team US F1 heeft van de andere teams de kans gekregen om extra testsessies te rijden ter voorbereiding op het komende F1-seizoen.

De nieuwe Amerikaanse renstal, die haar thuisbasis heeft in Charlotte, kreeg eerder al de toelating om haar testsessies in de Verenigde Staten te houden in plaats van te moeten afzakken naar Europa om deel te nemen aan de officiële testruns in februari.

Het team zal nu ook niet te maken krijgen met verdere beperkingen op rechtelijnstests, die onlangs werden overeengekomen onder de teambazen.

"We krijgen speciale dispensatie om zes rechtelijnstests of zes windtunneldagen op te nemen in plaats van de vier tot waar de andere teams beperkt zijn," vertelde sportief directeur Peter Windsor aan Autosport.

"Het is een voorbeeld van hoe de FIA en de teams proberen om ons welkom te doen voelen."

De teambazen gingen er onlangs mee akkoord om de zes testdagen in te krimpen tot vier; die dagen kunnen echter ook ingewisseld worden voor een dag in een windtunnel met een wagenmodel op reële schaal.

Wegen van Hamilton en Pussycat Doll scheiden

Afbeelding

Het meest in het oog springende glamourkoppel op de paddock is uit elkaar. Lewis Hamilton en Nicole Scherzinger hebben besloten zich te richten op hun eigen carrières.

De Pussycat Doll was een graag geziene gast in het McLaren-kamp en de paddock. De zangeres was tijdens de vele up’s en down’s die Hamilton de afgelopen twee jaar kende vaak te zien naast vader en broer Hamilton. De F1 die toch een flinke dosis glitter en glamour hier en daar nodig heeft was blij met haar.

Beiden hebben ze verklaard liever voor hun carrière te kiezen dan verder te gaan met elkaar. Zo zal Nicole Scherzinger zich gaan concentreren op haar solo carrière nadat zij de Pussycal Dolls verliet.

Het management van Lewis: “Ze hebben beide besloten ieder hun weg te gaan, en aan hun succesvolle carrière te gaan werken. De twee zullen goede vrienden blijven.”

Lewis Hamilton wil zich in zijn voorbereidingen op het nieuwe F1 seizoen graag 100% kunnen concentreren op het heroveren van zijn wereldtitel. Met de comeback van Michael Schumacher, Alonso die naar Ferrari gaat en de komst van de regerend wereldkampioen Jenson Button in zijn team zal hij namelijk vol aan de bak moeten.

Laatst bijgewerkt door Moonknight op do 14 jan 2010 7:51 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
Moonknight (oude nickname: moonknight)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op wo 13 jan 2010 12:05 pm

Cosworth levert eerste motoren

De Britse motorbouwer Cosworth heeft haar eerste nieuwe F1-motoren afgeleverd bij de teams die er volgend seizoen mee zullen rondrijden. Het gaat om nieuwkomers Campos, Lotus, US F1 en Virgin Racing. Daarnaast zal ook Williams volgend seizoen met de Cosworth motoren rijden.

De CA2010 motor is gebaseerd op de CA2006, de 2,4 liter V8 die het Williams team in 2006 nog gebruikte. Om aan de reglementen te voldoen werd het aantal toeren verlaagd van 20000 tpm tot 18000 tpm.

"We kijken er al naar uit om ze op het circuit aan het werk te zien volgende maand. Er is immers nog heel wat werk te verrichten alvorens het seizoen van start gaat," aldus de general manager bij Cosworth, Mark Gallagher.

Schumacher tevreden na test ondanks de regen

Afbeelding

Michael Schumachers eerste testdag achter het stuur van een GP2-bolide werd gehinderd door regen op het circuit van Jerez de la Frontera.

De zevenvoudige wereldkampioen kon desondanks wel 52 ronden afwerken op de Spaanse omloop alvorens het weer ervoor zorgde dat hij het testwerk moest staken.

Ondanks de slechte omstandigheden toonde de Duitser zich na afloop tevreden met de eerste testrondes om zich weer vertrouwd te maken met snelheden die dicht aanleunen bij die van de F1-wagens.

"De dag van vandaag was goed, vooral omdat ik na een lange tijd opnieuw in een wagen kon rijden die de huidige Formule 1-wagens goed benadert," vertelde Schumacher. "Ondanks het weer, dat niet was zoals we hadden gewild, waren mijn zintuigen volledig paraat - dit alleen al was het waard."

"Ik voelde me meteen comfortabel op het circuit en natuurlijk wil ik ons team en de GP2 Series bedanken voor deze mogelijkheid om te rijden."

Didier Perrin, technisch directeur van de GP2 Series, was aanwezig bij de test - dat onderdeel uitmaakte van het ontwikkelingsprogramma voor 2011.

"Het is jammer dat het weer niet optimaal was, maar Michael kon de prestatie en het gedrag van de wagen al meteen goed analyseren," zei hij. "Morgen hopen we op beter weer en een droger circuit."

Piquet Jr. verlaat Formule 1 voor NASCAR

Afbeelding

Dit seizoen zullen we de naam Nelson Piquet Jr. wellicht niet op de tabellen zien verschijnen. De Braziliaanse ex-Formule 1-rijder maakte vandaag bekend dat hij de overstap maakt naar het Amerikaanse NASCAR.

"Ik dacht de afgelopen maanden goed na over mijn opties voor dit jaar," liet Piquet weten op zijn eigen website. "De keuze was niet eenvoudig. Het is altijd mijn droom geweest om een succesvol F1-rijder te worden. Maar mijn eerste 18 maanden in de F1 zijn niet geweest wat ik gehoopt had."

"Daarom heb ik nu besloten om iets totaal nieuws te proberen. NASCAR is een enorm uitdagende klasse. Verdere details volgen later maar volgend jaar rijd ik niet in de F1."

Laatst bijgewerkt door Moonknight op do 14 jan 2010 7:54 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op do 14 jan 2010 6:03 pm

Video - Schumacher test GP2-wagen in Jerez

Hieronder zijn enkele video's te bekijken van de test van Michael Schumacher achter het stuur van een GP2-wagen. De test vond plaats in Jerez waar de wisselende weersomstandigheden wat roet in het eten gooiden.

Laatst bijgewerkt door Moonknight op do 14 jan 2010 7:54 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op do 14 jan 2010 6:12 pm

Alle levende kampioenen present bij seizoensopener

Afbeelding

Alle nog levende Formule 1-kampioenen zullen aanwezig zijn bij de Grand Prix van Bahrein, de eerste race van 2010. Dat meldt de organisatie. Het evenement maakt onderdeel uit van de festiviteiten rond de start van het zestigste Formule 1-seizoen.

''Dit wordt een hele speciale gelegenheid. Vooral voor de mensen die heel veel van de sport houden en al heel lang de Formule 1 volgen.'', dat zei circuitmanager Martin Whitaker tegen The Guardian.

Onder de twintig kampioenen bevinden zich onder anderen: Alain Prost, Nigel Mansell, Nelson Piquet, Alan Jones, Mario Andretti, Emerson Fittipaldi, Jack Brabham en John Surtees. Er wordt ook geprobeerd om zoveel mogelijk wagens waarmee deze rijders kampioen zijn geworden naar Bahrein te halen.

De Grand Prix van Bahrein wordt verreden op 14 maart.

Virgin bolide voor het eerst te zien in Jerez

Afbeelding

Virgin Racing zal volgens Nick Wirth, de technische directeur van het team, klaar zijn voor de testen in Jerez vanaf 10 februari. De auto zal dus niet in actie komen tijdens de eerste test in Valencia. Hij verwacht wel dat de auto rond die tijd in Engeland voorgesteld zal worden.

"Het was vanaf het begin de bedoeling om de auto te lanceren in Engeland", zei Wirth tegen Autosport.com. "De lancering zal waarschijnlijk plaats vinden op 3 februari, in het slechtste geval op 5 februari."

"Om eerlijk te zijn dachten we eerst dat we de testsessie in Jerez ook gingen missen. In September hebben we dan toch besloten om deel te nemen."

De technische directeur liet ook nog weten dat hun eerste volledig Formule 1-auto van de band is gerold.

"We hebben de eerste volledig geassembleerde monocoque terug gekregen van de schilderskamer. Hij bevat de crashconstructie, sidepods en alles wat een andere Formule 1-auto ook heeft.", zei hij dinsdag.

"We hebben de brandstoftank erin geplaatst. Nu wordt hij volledig afgewerkt, zodat hij klaar is bij onze lancering."

Koreaanse bandenleveranciers willen F1-contract

Afbeelding

Twee Koreaanse bandenfabrikanten zijn naar verluidt geïnteresseerd om vanaf 2011 de officiële bandenleverancier te worden van de Formule 1. Dat schrijft het Duitse Auto Motor und Sport.

Bridgestone maakte onlangs bekend dat het zich vanaf 2011 wil terugtrekken uit de koningsklasse van de autosport nadat haar contract met de FIA ten einde loopt op het einde van dit jaar.

De F1-bazen zien de Japanse bandenleverancier echter liever niet vertrekken. Om Bridgestone alsnog te overtuigen hun samenwerking met de F1 verder te zetten zouden ze daarom van plan zijn om een reglementswijziging door te voeren.

Eén van de mogelijkheden zou zijn om minder banden beschikbaar te stellen aan de teams per Grand Prix waardoor het jaarlijkse F1-budget van Bridgestone zou kunnen dalen. Nu bedraagt dat budget ongeveer 100 miljoen euro.

Auto Motor und Sport vermeldde evenwel niet wie de Koreaanse geïnteresseerden zijn maar de grote Zuid-Koreaanse bandenmerken zijn Kumho, Hankook en Nexen.

Op 22 januari zou er al een beslissing kunnen vallen over de bandentoekomst van de Formule 1.

Ecclestone wil "shortcuts" op circuits

Afbeelding

F1-baas Bernie Ecclestone heeft enkele opzienbarende voorstellen gelanceerd om het spektakel in de Formule 1 te verbeteren. De Brit sprak tijdens het Madonni di Campiglio-event van Ferrari.

Ecclestone vertelde daar dat hij nadenkt over het idee om "shortcuts" te installeren op de Grand Prix-circuits die de piloten een paar keer per race kunnen gebruiken.

"Ik denk dat het heel gemakkelijk zou zijn voor ons om op elk circuit een gebied te hebben waar je wat tijd kunt winnen zodat je kan inhalen - een shortcut zoals je het wil noemen - die een rijder vijf keer per race kan gebruiken," stelde Ecclestone voor.

"Het is goed voor de TV, goed voor de commentatoren; ze kunnen praten over iemand die nog drie shortcuts over heeft en iemand die er nog twee heeft en wat er zal gebeuren en nog veel meer."

De Brit vertelde ook dat de efficiënte remmen en de hoge betrouwbaarheid van de hedendaagse F1-wagens ook het spektakel hebben aangetast.

"Nog iets waar ik zo fel op hamer is dat de remmen dezer dagen zo efficiënt zijn dat - ik zal dit zeggen en ik ben waarschijnlijk mis - ik even laat kan remmen als de rest als ik maar de rempunten zie," zei hij.

"In de jaren 70 en 80 werd al het inhalen gedaan tijdens het remmen voor de bocht. Dat gebeurt niet meer. En nog iets dat slecht is, in de jaren 70 wist je dat van de mensen die bij de eerste zes zaten, de helft het einde van de race niet ging halen - en nu staan ze er alle zes. Mensen geven niet meer op."

Laatst bijgewerkt door Moonknight op do 14 jan 2010 7:55 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op do 14 jan 2010 7:51 pm

Alonso: "Ferrari wordt mijn laatste team"

Afbeelding

Fernando Alonso heeft Renault voor Ferrari ingeruild en als het van de Spanjaard zelf afhangt, dan was dat zijn laatste overstap in zijn F1-carrière.

De 28-jarige Fernando Alonso tekende een contract voor drie jaar, met een optie op twee extra seizoenen bij Ferrari. Eerder reed hij bij Minardi, Renault, McLaren en terug Renault.

Tijdens zijn eerste passage bij Renault werd hij wereldkampioen en nu wil hij met Ferrari weer meedingen naar het hoogste goed. "Het is een hele uitdaging, maar ik ben erop voorbereid. Onze taak is winnen."

Het klikt ook met ploegmakker Felipe Massa vertelde Alonso op een Ferrari-event in Italië. "We vullen elkaar goed aan. Ik eiste ook nooit om als eerste rijder behandeld te worden."

Alonso wil dus niet meer weg bij Ferrari: "Het was een kinderdroom hier te mogen rijden. Het is prachtig deel te mogen uitmaken van deze ploeg, die als een familie aan elkaar hangt. Dit is 100% zeker mijn laatste ploeg."

"Het is bijna onmogelijk om motivatie te vinden om voor een andere team te gaan rijden nadat je bij Ferrari reed. Natuurlijk voel ik mij nu kalm omdat ik mijn doel bereikt heb."

"Ik ben hier om het team mijn professionaliteit en vaardigheden te geven alsook om te werken met de ingenieurs en de ontwikkeling van de auto. Ook mijn relatie met de fans en de media, dus ik denk dat ik nu meer voorbereidt ben dan dat ik was bij Renault en mijn periode bij McLaren."

Alonso zegt ook dat het moeilijk zal zijn om in zijn eerste jaar de wereldtitel te veroveren: "Natuurlijk zal het moeilijk zijn. Ik zal mij zeer vlug moeten aanpassen. Ik heb slechts zeven à acht dagen om te testen in februari en ik denk dat we de eerste drie of vier races nog niet 100% aangepast zullen zijn aan de wagen. Maar vanaf de vijfde race ben ik zeker dat je de beste Alonso te zien zal krijgen."

Hij denkt niet dat hij het succes van Schumacher bij Ferrari zal kunnen nadoen. "Je wilt altijd winnen, maar ik denk dat zeven titels winnen bijna onmogelijk is dezer dagen. Formule 1 is zeer competitief geworden en de regels zijn zeer strikt."

Silverstone wordt onder handen genomen

Afbeelding

De circuit lay-out van de Britse Grand Prix zal er dit seizoen anders uitzien dan vorig jaar. De circuiteigenaars zijn de mogelijkheden aan het bekijken. Ze zullen gebruik maken van een nieuw deel van het circuit.

Op dit moment worden er heel wat aanpassingen gedaan aan Silverstone. Er worden een aantal nieuwe pitboxen en testfaciliteiten gebouwd. Ook zijn ze nu al volop bezig met de aanleg van een nieuw circuit, dat in het oude komt te liggen. Deze aanpassingen waren oorspronkelijk nodig voor de MotoGP, maar de F1 zal er nu ook gebruik van maken.

"Wij zijn op dit moment volop aan het werk.", zei Richard Phillips, manager van Silverstone, tegen Autosport.com. "Als je nu komt kijken zou je het circuit niet meer herkennen."

"We zijn bezig met de bouw van een nieuw circuit. Het is goedgekeurd door de FIA en zal zeker gebruikt worden voor de MotoGP en de Formule 1. Het circuit zal klaar zijn midden maart. We proberen ook om deze maand nog te starten met de aanpassingen aan de pits. Alles voorloopt goed."

Volgens Phillips verloopt de ticketverkoop ook heel goed. "We kijken uit naar een groot evenement."

De Britse Grand Prix wordt verreden op 11 juli.

Alle launchdata op een rijtje

Afbeelding

Hieronder alle bekende launchdata op een rijtje...

Datum Team
25/01 Mercedes GP
28/01 Ferrari
29/01 McLaren
31/01 BMW Sauber
31/01 Renault
15/02 Lotus F1
Geen launch Williams
? Red Bull Racing
? Force India
? Toro Rosso
? US F1
? Campos Meta
? Virgin Racing

Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op zo 17 jan 2010 5:36 pm

Mercedes GP presenteert nieuwe livery op 25 januari

Afbeelding

Op 25 januari zal Mercedes Grand Prix bekendmaken hoe de kleurensamenstelling van de auto voor volgend seizoen er gaat uitzien. De presentatie zal gebeuren in het Mercedes-museum in Stuttgart. Deze presentatie zal echter nog wel gebeuren met de oude auto, de Brawn BGP001.

Het nieuwe Mercedes-ontwerp zal pas een week later, op 1 februari, aan de wereld worden getoond. Dan zal het team aan de eerste Formule 1-test van dit jaar, op het circuit van Valencia, beginnen.

Lotus F1 Team presenteert wagen op 5 februari

Lotus F1 Racing zal op 5 februari haar wagen presenteren. Teambaas Tony Fernandes maakte dit nieuws bekend op zijn Twitter-pagina. De officiële presentatie volgt een weekje later.

Van de nieuwe teams is Lotus het eerste om haar datum mee te delen. De eerste test van het team staat gepland op 17 februari in Jerez de la Frontera.

Button maakt McLaren debuut op 3 februari

Afbeelding

Jenson Button zal op 3 februari testen voor McLaren. De nieuwe wereldkampioen maakte dit bekend tijdens de autosportshow in Birmingham. De Brit rijdt dus enkel op de laatste dag van de driedaagse testweek in Jerez.

Op de openingsdag zal Pedro de la Rosa achter het stuur kruipen. Lewis Hamilton neemt het werk over op de 2de dag om zo het stuur over te geven aan zijn landgenoot. De nieuwe McLaren wordt op 29 januari gepresenteerd.

Rossi test nieuwe simulator Ferrari uit

MotoGP kampioen Valentino Rossi heeft de afgelopen dagen mogen testen in de splinternieuwe simulator van Ferrari.

Rossi mag zeer binnenkort ook nog eens aan het stuur van een echte Ferrari zitten. Als beloning voor opnieuw een wereldtitel in de MotoGP mag hij twee dagen testen met de Ferrari F2008 op het circuit van Barcelona.

Bij Ferrari is m'n vooral blij dat de nieuwe simulator eindelijk is afgewerkt. Het team moest twee jaar wachten op een volwaardige simulator.

Ook Force India niet aanwezig in Valencia

Afbeelding

Red Bull is niet het enige team dat niet in actie komt tijdens de eerste Formule 1-test van dit jaar op het circuit van Valencia. Force India zal ook niet aanwezig zijn. Ze willen net als RedBull de auto iets langer doorontwikkelen om deze pas op 10 februari op het circuit van Jerez de baan op te sturen. Dat heeft Adrian Sutil, Force India-rijder, gezegd in een interview met de officiële Formule 1-site.

"Het hele team is hard aan het werk om de auto op de best mogelijke manier te ontwikkelen. Voorlopig ziet alles er wel heel veelbelovend uit", vertelde de Duitse coureur. "De nieuwe reglementen zijn voor iedereen een uitdaging, dus pas tijdens de eerste test op Jerez zullen we weten of we die reglementen goed hebben geïnterpreteerd. Ik zal dan voor het eerst met de VJM3 rijden."

Onwetende
Onwetende

Re: Formule 1 Seizoen 2010 -> Nieuwe Poll: 17/01/10

Berichtdoor Lollo op zo 17 jan 2010 6:16 pm

Nice topic.

@poll, ik heb nog niet gestemd, ik heb er voorlopig echt geen idee van. Ik ben benieuwd naar de prestaties van Schumacher, zijn concurrentie en rijgedrag kan doorslaggevend zijn in de strijd om de titel. Na de eerste paar GP's zal het wel duidelijk worden tot wat hij nog in staat is.
Lollo (oude nickname: lollo)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op zo 17 jan 2010 8:13 pm

Mercedes: "Brawn beslist over rijdersstatus"

Afbeelding

Mercedes CEO Dieter Zetsche heeft verklaard dat het aan Ross Brawn is om te beslissen hoe de piloten zich onderling tot elkaar zullen verhouden tijdens het komende F1-seizoen. Dat zei hij aan de Italiaanse sportkrant La Gazetta dello Sport.

Schumacher kreeg tijdens een deel van zijn F1-carrière duidelijke prioriteiten over zijn teamgenoten. Voor zijn comebackseizoen bij Mercedes GP krijgt hij Nico Rosberg als teammaat.

Toen aan Zetsche gevraagd werd of Schumacher weer de nummer 1 zou toegewezen krijgen, zei hij: "We hebben een teammanager hiervoor. Ross Brawn is één van de besten. Als hij het niet was, hadden we vorig jaar de twee titels niet gewonnen, ondanks het debuut van het team. Hij zal beslissen in het beste belang van de rijders en de constructeur."

De Duitser, eveneens algemeen directeur van moederbedrijf Daimler, heeft er echter geen twijfel over dat Schumacher in vorm zal zijn.

"We zijn ervan overtuigd dat Michael het goed zal doen en dat hij opnieuw zal winnen," zei hij. "Misschien niet meteen, geef hem wat tijd, maar een veteraan stelt nooit teleur. Ik ben onder de indruk van zijn enthousiasme. In plaats van een comeback, lijkt het voor mij meer op een debuut."

Over de mogelijkheid dat Schumacher niet zou presteren, zei hij: "Dit is een hypothese die ik zelfs niet overweeg. Ross Brawn heeft al gesproken over Schumi's competitiviteit. Hij is gedurende jaren heel close met hem geweest en hij kent meer over hem dan ik. Als hij zegt dat het zo is, is er geen reden om iets anders te denken."

Onwetende
Onwetende

Berichtdoor TrakeTT op zo 17 jan 2010 8:17 pm

Keep on posting ;)

Goede artikels ;)
Afbeelding
TrakeTT (oude nickname: Trakett)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op ma 18 jan 2010 4:45 pm

TrakeTT schreef:Keep on posting ;)

Goede artikels ;)

Toch blij dat er enkele mensen zijn die het lezen en appreciëren. :)

Benzineverbruik zwak punt bij Ferrari?

Afbeelding

Ferrari is voor het komende seizoen hard aan het werk op vlak van benzineverbruik. Dat heeft teambaas Stefano Domenicali verklaard.

De V8-motor van de Italiaanse renstal verbruikt naar verluidt meer benzine per ronde dan die van haar belangrijkste rivalen Mercedes en Renault. Dat gegeven zal volgend seizoen nog belangrijker worden nu het niet meer toegelaten zal zijn om bij te tanken tijdens de pitstops.

"We zullen klaar zijn voor Bahrein," vertelde Domenicali aan de Spaanse krant Marca toen het ging over benzineverbruik.

"Ik denk dat het verbruik dit jaar van fundamenteel belang zal zijn. We werken hier heel hard aan, samen met Shell. We hebben relatief hoge verwachtingen maar we gaan de goede richting uit."

Alonso niet "bezorgd" om Schumi's GP2-test

Afbeelding

Fernando Alonso kan zich niet vinden in de mening van enkele F1-journalisten over de GP2-test van Michael Schumacher. Volgens hen leverde dat voor de zevenvoudige wereldkampioen een oneerlijk voordeel op bij het ingaan van 2010.

Temidden het huidig F1-testverbod reed Schumacher drie dagen op het Jerez-circuit achter het stuur van een ontwikkelingswagen van de GP2 Series.

Maar tijdens Ferrari's media-event in Madonna di Campiglio ontkende Alonso dat de kilometers achter het stuur van een GP2-bolide Schumacher enig voordeel zouden opleveren bij het ingaan van het nieuwe F1-seizoen.

"De GP2-wagen verschilt heel erg van de F1; het is helemaal geen goed referentiepunt," zei de 28-jarige Ferrari rijder aan La Stampa.

"Maar voor hem was het waarschijnlijk goed om zijn vertrouwen op het circuit terug te winnen. Als het toegelaten is, waarom niet."

Briatore wil nieuw proces aanspannen tegen FIA

Afbeelding

Voormalig teamchef Flavio Briatore is van plan om een nieuwe rechtzaak aan te spannen tegen de FIA. Ditmaal wil hij de de internationale automobielfederatie voor de rechter dagen omwille van een verlies aan inkomen.

Alhoewel de FIA onlangs verklaarde dat de piloten die door Briatore worden gemanaged toch hun superlicenties zouden krijgen voor 2010, maakte de Italiaan bekend dat Heikki Kovalainen en Lucas di Grassi beiden hun relatie met hem verbraken omwille van het crashgate-schandaal.

"We verloren Alonso, we verloren Kovalainen, we verloren verscheidene piloten," vertelde Briatore, die aanvankelijk nog geschorst was door de FIA, aan The Daily Telegraph. "We zullen de FIA vervolgen voor het geld dat we verloren hebben hierdoor."

Tijdens het media-event van Ferrari, weigerde Alonso echter te bevestigen dat hij zijn contract met Briatore had beëindigd.

"Ik wil hier niet op antwoorden," zei hij aan La Stampa. "Flavio is een vriend en ik wens hem al het beste voor de geboorte van zijn zoon."

Briatore, nauw betrokken bij de Londense voetbalclub Queens Park Rangers, zei in een interview met de Daily Mirror dat zijn F1-carrière is afgelopen.

"Ik zal nooit nog een ander team managen in de Formule 1, dat staat vast, maar ik heb mijn waardigheid teruggekregen en voor mij is dat een heel belangrijke zaak nadat ik 20 jaar in de sport heb doorgebracht," vertelde hij.

Brawn ziet Schumacher als nieuwe wereldkampioen

Afbeelding

Ross Brawn lag als teambaas van Brawn GP aan de basis van de wereldtitel van Jenson Button in 2009. De Brit heeft ook voor het komende seizoen hoge verwachtingen. Volgens Brawn kroont de teruggekeerde Michael Schumacher zich dit jaar direct tot wereldkampioen.

"Ik verwacht niet dat hij meteen de eerste races zal winnen. Hij zal moeten wennen aan de auto en de nieuwe coureurs in de Formule 1. Maar het zal niet lang duren voordat we Schumacher op zijn best zullen zien. Hij kan zich erg goed aanpassen aan de omstandigheden en leert dingen erg snel", aldus Brawn.

Brawn en Schumacher hebben elkaar sinds kort weer gevonden bij Mercedes. Als hij door het Duitse Bild wordt gevraagd wie hij als favoriet ziet voor voor het kampioenschap, is Brawn duidelijk: "Ik zou mijn geld dit jaar absoluut op Schumacher zetten."

Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op di 19 jan 2010 10:58 am

"Radicale" USF1-bolide krijgt naam Type 1

De eerste F1-wagen van het nieuwe US F1-team zal met de naam Type 1 door het leven gaan. Dat maakte een journalist van Racecar Engineering bekend nadat hij een bezoek kon brengen aan het hoofdkwartier van de renstal in Charlotte.

Volgens de publicatie zal het ontwerp van de nieuwe wagen "met zekerheid ingaan tegen de norm" en zal het voor enkele "gefronste wenkbrauwen" zorgen wanneer de wagen voor het eerst aan het publiek zal worden voorgesteld.

De Type 1, aangedreven door een Cosworth V8, zal in het begin van februari debuteren op Barber Motorsport Park in Alabama.

Da belooft :p

Button heeft veel vertrouwen in McLaren

Afbeelding

Jenson Button begint aan zijn eerste seizoen bij McLaren en hij heeft er nog geen moment spijt van gehad. Zijn eerste indrukken van zijn nieuwe werkgever zijn alvast zeer positief zegt de regerende wereldkampioen tijdens de Autosport International Show.

Button: “Als ik nu bij Brawn zou rijden, dan zou ik het seizoen positief aanvangen, maar niet zo positief als ik me nu voel bij McLaren.”

“Ik heb tijdens de winter hard gewerkt aan mijn fitness en het mentale aspect en op 1 januari ben ik begonnen bij McLaren. Het betekent veel voor me, want mijn eerste rit in een Formule 1-auto was in een McLaren als beloning voor mijn McLaren Autosport BRDC Award in 1999."

"Ik heb in de fabriek tijd doorgebracht in de simulator en met de ingenieurs en tot nu toe verloopt alles zeer goed. De twee jongens met wie ik nauw samenwerk zijn geweldig. Ze zijn hongerig voor succes dit jaar, net als ik. De samenwerking bevalt uitstekend.” aldus Button.

En da belooft ook :D
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Didier Deluxe op di 19 jan 2010 11:11 am

Moonknight schreef:
Volgens de publicatie zal het ontwerp van de nieuwe wagen "met zekerheid ingaan tegen de norm" en zal het voor enkele "gefronste wenkbrauwen" zorgen wanneer de wagen voor het eerst aan het publiek zal worden voorgesteld.

Da belooft :p

Da's net mooi vind ik, zeker als iedereen ze hartelijk komt uitlachen "omdat de wagen op niets trekt" en nadien blijkt dat ze de beste van de hele hoop hebben.
Ik vind het in elk geval mooi dat ze eens proberen verder te gaan en niet naar de andere teams kijken zodat uiteindelijk iedereen met een quasi dezelfde auto rijdt.
Afbeelding

"Bomen komen elkaar niet tegen en leven doorgaans langer."
Didier Deluxe
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Moonknight op di 19 jan 2010 11:20 am

Didier Deluxe schreef:Da's net mooi vind ik, zeker als iedereen ze hartelijk komt uitlachen "omdat de wagen op niets trekt" en nadien blijkt dat ze de beste van de hele hoop hebben.
Ik vind het in elk geval mooi dat ze eens proberen verder te gaan en niet naar de andere teams kijken zodat uiteindelijk iedereen met een quasi dezelfde auto rijdt.

Dat vind ik ook juist mooi, ik lachtte ze niet uit ofzo hé, nu hebben ze mij alleen maar nieuwsgierig gemaakt naar hoe die wagen eruit gaat zien. Vind ik zoals je zegt ook veel beter, want ik dacht gelezen te hebben dat de wagen van Lotus verdacht veel op die van Force India leek, maar dat komt waarschijnlijk omdat Mike Gascoyne daar nu baas is en hij had vroeger ook het commando bij Force India.
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Didier Deluxe op di 19 jan 2010 11:29 am

Moonknight schreef:Dat vind ik ook juist mooi, ik lachtte ze niet uit ofzo hé, nu hebben ze mij alleen maar nieuwsgierig gemaakt naar hoe die wagen eruit gaat zien.

Ik had het dan ook niet op u, maar op die mensen met hun gefronste wenkbrauwen. :)
Sauber geeft 37-jarige Spanjaard een kans
di 19/01/2010 - 12:04
Pedro de la Rosa heeft het tweede zitje bij Sauber in de wacht gesleept. De 37-jarige Spanjaard was de afgelopen zeven jaar testrijder bij McLaren-Mercedes. De keuze voor De la Rosa is een streep door de rekening van Bertrand Baguette, die ook hoopte op een stuur bij Sauber.

Sauber rekent in 2010 nu op De la Rosa en de 23-jarige Japanner Kamui Kobayashi. "De combinatie van een ervaren man en een opkomend talent heeft in het verleden altijd gewerkt", klinkt het bij Sauber.

"Pedro heeft de laatste jaren voor een topteam gewerkt en wij kunnen nu profiteren van zijn ervaring. Hij zal Kamui ook veel kunnen leren op het technische vlak."

De keuze van Sauber voor De la Rosa zal Bertrand Baguette ontgoochelen. De Belg had in november getest voor het Zwitserse team en hoopte op het tweede zitje. Misschien kan hij nu bij Sauber aan de slag als testrijder.
Afbeelding

Didier Deluxe
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Moonknight op di 19 jan 2010 6:54 pm

Didier Deluxe schreef:Ik had het dan ook niet op u, maar op die mensen met hun gefronste wenkbrauwen. :)

Ah zo, verkeerd begrepen ;)

Extra info over de la Rosa die zitje krijgt bij Sauber:
Sauber bevestigt Pedro de la Rosa voor 2010

Pedro de la Rosa zal volgend seizoen voor het Sauber-team rijden. Dat heeft het Zwitserse team vandaag bekendgemaakt. De Spanjaard wordt zo de teamgenoot van de reeds bevestigde Kamui Kobayashi.

De la Rosa stapt over van het McLaren-team, waar hij gedurende vele jaren testrijder was.

"Pedro heeft vele jaren gewerkt voor een topteam op het hoogste technisch niveau," vertelde Peter Sauber, teambaas van het Sauber-team. "Wij als team willen van zijn ervaring leren en hetzelfde geldt voor de jonge Kamui."

"De combinatie van een ervaren piloot met een opkomend jong talent is al vaak heel vruchtbaar gebleken. Ik verwacht niet dat ze gaan teleurstellen in 2010."

Peter Sauber erkende wel het feit dat het rijdersduo een goede wagen zal nodig hebben wil het degelijke prestaties neerzetten.

"Natuurlijk is het cruciaal dat we hen een degelijke wagen geven; ik voel me positief over de vooruitgang die we binnenskamers boeken," vertelde hij daarover. "We konden zoals gepland verderwerken aan de wagen voor 2010 doorheen de voorbije periode van onzekerheid."

Peter Sauber koos er onlangs voor om zijn team uit de handen van BMW weer over te nemen nadat die laatste besloot uit de F1 te vertrekken.

Pedro de la Rosa zelf is heel opgetogen met zijn contract bij Sauber: "Ik heb altijd geloofd dat ik nog een kans ging krijgen als teamrijder. Sinds het aantal tests werd ingeperkt, werkte ik hiernaar toe. Ik ben echt opgewonden over het seizoen bij Peter Saubers team, dat een sterke vertegenwoordiging heeft in de F1 sinds 1993."

Alonso krijgt nieuwe Ferrari-bolide te zien

Afbeelding

Fernando Alonso heeft een bezoek gebracht aan de Ferrari-fabriek in Maranello om de nieuwe F1-wagen van Ferrari te bekijken.

De Spanjaard, die volgende week zijn zitje zal passen voor de nieuwe bolide, reisde na het ski-event in Madonna di Campiglio meteen af naar het hoofdkwartier van de Italiaanse renstal om zich verder voor te bereiden op het komende seizoen.

Tijdens een speciale chatsessie op de officiële website van Ferrari, vertelde Alonso over de nieuwe wagen: "De wagen is bijna klaar."

"Ik ben hier vandaag in Maranello om het zitje voor te bereiden en wat andere zaken te doen met betrekking tot mijn debuut op het circuit. Ik denk dat de Ferrari competitief zal zijn en ik hoop echt om de rijderstitel naar Maranello te kunnen brengen."

Wie volgens hem zijn sterkste rivaal zal zijn in het gevecht om de titel, antwoordde Alonso: "Ideaal zou zijn als mijn grootste rivaal Felipe was: dat zou betekenen dat we het beste team zijn. Maar natuurlijk denk ik dat McLaren, Red Bull en Mercedes heel competitief zullen zijn en moeilijk te verslaan."

Ferrari stelt volgende week, op 28 januari, haar wagen voor in Maranello. De week daarna neemt het team deel aan de eerste groepstest in Valencia.

Piquet Jr.:"Ik had ook F1 kunnen rijden"

Afbeelding

Nelson Piquet Jr. kondigde vorige week aan dat hij in 2010 in de NASCAR series zal gaan rijden en dus niet langer in de Formule 1. Die beslissing kwam er echter niet door een gebrek aan keuze in de Formule 1, aldus Piquet zelf.

Piquet verdween afgelopen zomer uit de Formule 1 toen hij bij Renault vervangen werd door Romain Grosjean. Enige tijd later kwam hij terug in het nieuws toen hij bekend maakte dat hij in de Grote Prijs van Singapore 2008 met opzet gecrasht was na orders van het Renault-team. Hoewel hij volgens vele analisten geen kans meer zou krijgen in de Formule 1, geeft Piquet aan dat er toch nog interesse was.

"Ik had er bij kunnen zijn als ik dat gewild had. Ik had een zeer concreet bod maar ik ben alles zo beu daar. Ik koos een nieuwe richting en een nieuwe uitdaging in de NASCAR. Voor mensen buiten Amerika lijkt dit een stap achteruit maar mensen die er echt iets van begrijpen snappen dat dit een nog grotere uitdaging voor me is dan de F1."

Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Lollo op di 19 jan 2010 7:56 pm

Jammer dat er gestemd wordt op de poll zonder argumentatie. Ben benieuwd naar de ideeën van anderen over komend seizoen.
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op di 19 jan 2010 8:32 pm

Lollo schreef:Jammer dat er gestemd wordt op de poll zonder argumentatie. Ben benieuwd naar de ideeën van anderen over komend seizoen.

Hetzelfde hier eigenlijk.

Ik heb Michael Schumacher gekozen. Ik denk gewoon dat Ross Brawn zijn imago als "hét technisch brein in de F1" weer zal waarmaken en weer een fantastische wagen zal bouwen voor Schumacher (en Rosberg). En ja, aan de rijderskwaliteiten van Schumi hoef je niet meer te twijfelen... Ook in het verleden bij Ferrari is het duo Brawn-Schumacher onoverwinnelijk gebleken en ik denk dat dat nu niet anders zal zijn.

Als je het mij vraagt draait het in de F1 slechts 25% om de rijder en 75% om de wagen. Mijn mening. Zo zijn er tal van rijders die hun ware talent gwn niet kunnen tonen omdat ze met een slechte wagen rijden. Ik heb altijd al geweten dat Jenson het in zich had om kampioen te worden maar Honda bouwde in 2007 en 2008 gewoon zo'n slechte wagens dat Jenson gwn niet goed kon presteren. En ik vind het jammer dat mensen dan automatisch denken dat hij dan ook een slechte rijder is, ze hebben het vaak genoeg naar mijn kop gesmeten. Maar ik ben blijven supporteren voor Jenson en dat heeft nu zijn vruchten afgeworpen precies :)

Maar Jenson lijkt mij ook heel optimistisch als ik zijn interviews lees over McLaren, om even een concreet vb. te geven (uit een artikel hierboven):
Button: “Als ik nu bij Brawn zou rijden, dan zou ik het seizoen positief aanvangen, maar niet zo positief als ik me nu voel bij McLaren.”

Dus dit doet me nu weer twijfelen, want Jenson weet wat hij zegt. Voor het begin van het vorige seizoen was hij er gwn enorm zeker van dat ze een wagen hadden die races kon winnen. En wie won er 6 van de eerste 7 races? Maar ook wist hij dat het niet van lange duur zou zijn en dat ook de rest van het pak hun wagen zouden aanpassen naar de nieuwe reglementen, Ferrari en McLaren hadden er gwn niet voldoende tijd voor gehad aangezien ze tot de laatste race voor de titel streden.

Het enige waar ik mijn twijfels bij heb is bij het verbod op bijtanken, klinkt gewoon ontzettend raar imo. Dit is dan weer in het nadeel van Brawn, de meester-strateeg, want strategies zijn nu toch zo goed als verleden tijd wnnr je niet meer mag bijtanken en ook dat voor iedereen gewoon hetzelfde is, nl. juist genoeg benzine om de race mee te kunnen uitrijden :?

Ik weet 1 ding: het gaat een fantastisch seizoen worden! :D

PS: Ben blij dat ik stilaan niet meer de enige ben die hier dingen post, keep it up! :p
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Lollo op wo 20 jan 2010 12:15 am

Ik heb lang formule 1 gevolgd maar sinds een jaar of 2 is dat wat verwatert, dit seizoen terug wat intensiever volgen.
Ik deel je mening wel op sommige vlakken, zal er morgen er wat uitgebreider op in gaan tijdens een van mijn pauzes :D
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor TrakeTT op wo 20 jan 2010 9:04 am

Lollo schreef:Ik heb lang formule 1 gevolgd maar sinds een jaar of 2 is dat wat verwatert, dit seizoen terug wat intensiever volgen.

Schumacher-fan? :p
Afbeelding
TrakeTT (oude nickname: Trakett)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Lollo op wo 20 jan 2010 9:19 am

TrakeTT schreef:
Lollo schreef:Ik heb lang formule 1 gevolgd maar sinds een jaar of 2 is dat wat verwatert, dit seizoen terug wat intensiever volgen.

Schumacher-fan? :p

Haha neen niet echt, eerder Ferrari fan, schumacher zijn stijl kom me wel bekoren :D Een echte favoriete piloot heb ik niet echt :p
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op wo 20 jan 2010 1:26 pm

Schumacher wil Rosbergs racenummer

Afbeelding

Michael Schumacher heeft aan zijn teamgenoot Nico Rosberg gevraagd om van racenummer te wisselen voor de start van het nieuwe F1-seizoen.

Alvorens de zevenvoudige wereldkampioen besloot om zijn comeback te maken, tekende Mercedes GP reeds een contract met Nico Rosberg en schreef de Duitser in voor het wereldkampioenschap met nummer 3.

Zoals de zaken ervoor stonden, moest Schumacher daarom nummer 4 nemen. Schumacher heeft echter gevraagd aan Rosberg om van nummer te wisselen, en dat omwille van bijgeloof.

"Ross Brawn weet dat ik liever rijd met oneven racenummers," vertelde Schumacher volgens Bild.

Schumacher heeft al zijn zeven wereldkampioenschappen gewonnen met een oneven racenummer: vijf met nummer 1 en elk één met de nummers drie en vijf.

Het racenummer 4 heeft daarentegen nog nooit een F1-titel opgeleverd en kon tijdens de afgelopen tien jaar maar goed zijn voor zeven overwinningen.

Campos-bolide doorstaat crashtest

De wagen van het nieuwe Campos Meta 1-team heeft de crashtest van de FIA doorstaan. Dat meldt Autosport.

Het slagen van de test van de 2010-bolide, ontwikkeld door de Italiaanse constructeur Dallara, is een opsteker voor het team dat nog steeds op zoek is naar externe investeerders voor haar F1-project.

"De wagen is nu gehomologeerd en we werken nog steeds heel, heel hard," aldus Campos. "We hebben vertrouwen over onze positie, en we zitten dicht bij een deal met een investeerder die ons nog meer zal helpen."

Als alles goedgaat zal Campos vanaf de tweede groepstest deelnemen aan de voorbereidingen op volgend seizoen.

Whitmarsh nieuwe voorzitter van FOTA

Afbeelding

De teamsvereniging, de Formula One Teams' Association, heeft bevestigd dat McLaren-teambaas Martin Whitmarsh verkozen is als nieuwe voorzitter voor het komende seizoen.

Whitmarsh neemt het mandaat op van Ferrari-president Luca di Montezemolo dat vorige maand afliep. Ferrari-teambaas Stefano Domenicali werd verkozen als ondervoorzitter van de vereniging.

Red Bull-teambaas Christian Horner krijgt de functie van voorzitter van de Sporting Regulations Working Group, terwijl Ross Brawn van Mercedes GP zijn rol als voorzitter van de Technical Regulations Working Group zal behouden.

De FOTA omvat nu alle teams die aan de F1 deelnemen.

Doornbos: "Campos en USF1 vragen vijf miljoen"

USF1 en Campos vragen vijf miljoen dollar voor hun racezitjes. Dat heeft de Nederlandse racer Robert Doornbos gezegd.

Doornbos, voormalig F1-rijder voor Minardi en Red Bull, nam vorig jaar deel aan de Indycar en vertelde aan nusport.nl dat hij gesprekken had met de nieuwe F1-teams aangaande het volgende seizoen.

"We hebben bekeken of er mogelijkheden waren," zei Doornbos. "Er waren gesprekken met USF1 en Campos Meta, die geïnteresseerd waren. Maar ze vroegen elk om 5 miljoen dollar sponsorgeld."

"Als ik zoveel geld had, zou ik vooraan staan in de IndyCar Series in plaats van achteraan de grid in de Formule 1."

Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op wo 20 jan 2010 7:55 pm

Enkele video's van het jaarlijkse VROOM event:

Het skiën

Het racen met Fiat Panda's en Karts op het ijs

From Monday 11 to Saturday 16 January at Madonna di Campiglio in the Italian Dolomites, the 20th edition of the Wrooom event, Ferrari and Ducati Press Ski Meeting will take place.

From Monday 11 to Saturday 16 January 2010 Madonna di Campiglio in the Italian Dolomites will host the 20th edition of the Wrooom event, where the teams from Ferrari and Ducati will meet journalists from all over the world for a week under the sign of passion for engines and speed.

On the occasion of the Press Ski Meeting’s 20th anniversary the two teams will present their novelties for the 2010 motorsport season in a world premiere during special meetings with the international press.

This year the snowy mountains of the Trentino region will host Fernando Alonso’s debut in red. The Spanish driver will take part in a ski race with his teammate Felipe Massa and the Scuderia Ferrari Marlboro’s third driver Giancarlo Fisichella, torchlight processions, press conferences and the traditional final race on the lake.

Bron: http://www.ferrari.com/

Voor meer info en filmpjes kan je dus ook terecht op: http://www.ferrari.com/
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op do 21 jan 2010 1:01 pm

John Iley aan de slag bij McLaren

Aerodynamica specialist John Iley zal volgend seizoen voor McLaren aan de slag gaan. Iley werkte een half jaar geleden nog voor Ferrari maar werd daar vervangen door Nikolas Tombazis.

"We kunnen bevestigen dat John Iley het Vodafone Mclaren Mercedes team heeft vervoegd als hoofd van de Aerodynamica afdeling."

John Iley werkte eerder ook al voor Jordan en Renault.

Alonso voorstander van bonuspunten

Afbeelding

Ferrari-piloot Fernando Alonso heeft aangegeven dat hij voorstander is van een systeem met bonuspunten voor de snelste raceronde en polepositie.

Het idee voor de invoering van bonuspunten werd enige tijd geleden al geopperd en komt begin februari op tafel bij de Formule 1 Commissie van de FIA.

Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso is alvast positief over het idee en denkt dat heel wat rijders voorstander zijn van het systeem.

"De polepositie is altijd belangrijk en het is steeds zeer fijn om op pole te staan. Het zou goed zijn als we daar één of meer punten voor zouden kunnen krijgen. Hetzelfde geldt voor de snelste ronde. Het zou de motivatie kunnen verhogen om ook daar punten voor toe te kennen."

Rossi rondt eerste testdag af bij Ferrari

Afbeelding

Valentino Rossi is vandaag begonnen aan z'n testdagen voor Ferrari. De MotoGP kampioen kreeg de testsessie cadeau na het behalen van de wereldtitel.

Rossi testte onder heel wat publieke belangstelling met de Ferrari F2008 uitgerust met GP2-banden op het circuit van Barcelona. In de voormiddag was het circuit niet helemaal droog, maar in de namiddag kreeg de Italiaan dan toch de kans om zich te bewijzen op een droog circuit.

Voor de 30-jarige Rossi is de testsessie puur entertainment. Nadat hij in het verleden al eens meer serieuze testen mocht afleggen bij de Scuderia Ferrari, heeft hij de hoop op een Formule 1-carrière nu opgegeven. Toch wil teambaas Stefano Domenicali niets uitsluiten.

"Zeg nooit nooit. Er is al heel wat discussie geweest over een derde wagen voor de teams in de Formule 1 en dit zou een interessante optie kunnen zijn. Het zou een verbetering zijn voor de sport, zeker als we Rossi zouden kunnen zien rijden in de Formule 1."

Rossi test morgen verder in Barcelona.

Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op do 21 jan 2010 1:04 pm

Ferrari toont nieuwe livery op oude F60

Fernando Alonso heeft al achter het stuur gezeten van een Ferrari F1-wagen in de nieuwe livery voor 2010.

De nieuwe sponsor, bankgigant Santander, publiceerde de foto's in de Spaanse pers. Ze zijn afkomstig van een promo-event dat Ferrari uitvoerde op het Paul-Ricard circuit in Frankrijk met de wagen van vorig seizoen, de F60.

De nieuwe livery toont overduidelijk witte voor- en achtervleugels.

De nieuwe Ferrari, de 258, wordt volgende week gelanceerd op 28 januari.

Afbeelding

Massa test vrijdag met F2008

Afbeelding

Felipe Massa zal vrijdag met een Ferrari F2008 testen op het Circuit de Catalunya in Spanje.

Het zal de derde keer zijn dat de Braziliaan achter het stuur kruipt van een oude Ferrari-bolide sinds het herstel van zijn schedelblessure die hij vorig jaar opliep. Eerder reed Massa al met een F2007 op de circuits van Fiorano en Mugello.

De test zal verlopen op GP2-banden om in orde te zijn met het F1-testverbod.

"Omdat de wagen en het circuit beschikbaar is, dacht ik dat het hulpzaam zou zijn om een dagje op het circuit te testen om het vertrouwen in een F1 terug te winnen," vertelde Massa.

Willis keert niet terug bij Sauber

Geoff Willis keert niet terug naar de Formule 1 bij het Sauber-team.

De Brit was één van de meest gekende technische directeurs in de sport tot hij in het midden van vorig seizoen mysterieus genoeg Red Bull Racing verliet.

Daarvoor werkte Willis al voor McLaren en Williams, maar ook voor Honda totdat hij daar de laan werd uitgestuurd.

Geruchten gingen de ronde dat hij dit jaar zou terugkeren en dat bij Ferrari of Sauber, maar het Zwitserse team liet verstaan dat haar technisch team onder leiding zal blijven van Willy Rampf.

Santander zal ook Pedro de la Rosa sponsoren

Pedro de la Rosa zal volgend seizoen persoonlijk gesponsord worden door de Spaanse bankverzekeringsgroep Santander.

Naast het sponsoren van de F1-teams van Ferrari en McLaren, liet de bank afgelopen woensdag verstaan dat het de terugkeer van Pedro de la Rosa bij Sauber ook zal ondersteunen.

De financiering zou komen via Santanders dochterbedrijf Universia, een netwerk van Spaanse en Portugese universiteiten.

"We zullen hem persoonlijk steunen, maar we zullen niet bij Sauber zitten met één van onze merken," vertelde Juan Manuel Cendoya, communicatiechef bij Santander.

Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op do 21 jan 2010 5:19 pm

Foto's: Alonso en Massa in nieuwe overalls

Ferrari publiceerde vandaag foto's van hun rijdersduo in de nieuwe overalls voor het komende seizoen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Lollo op do 21 jan 2010 5:47 pm

Te veel Renault kleuren in de helm van Fernando :p
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op za 23 jan 2010 6:32 pm

Dubbele diffuser verboden vanaf 2011

Afbeelding

De beruchte dubbele diffusers zullen vanaf 2011 verboden worden, dat meldt autosport.com.

De dubbele diffusers zagen vorig seizoen het levenslicht en brachten heel wat commotie te weeg aan het begin van het seizoen. Vanaf volgend jaar lijken ze dus verboden te worden.

Bronnen binnen de Technical Working Group van de FIA geven aan dat het reglement zal voorschrijven dat de diffuser uit één enkel oppervlak moet bestaan, waardoor een dubbele diffuser onmogelijk zal worden.

De beslissing van de Technical Working Group zal nu worden voorgelegd aan de Formule 1 Commission en de World Motor Sport Council. Een goedkeuring lijkt echter een formaliteit.

Vitaly Petrov biedt vijftien miljoen voor een F1-zitje

De Russische GP2-piloot Vitaly Petrov heeft 15 miljoen euro over voor een zitje in de Formule 1.

De 25-jarige Petrov werd vorig seizoen tweede in het GP2-kampioenschap en hoopt dit seizoen al de overstap te maken naar de Formule 1.

De 15 miljoen euro die Petrov veil heeft voor een plaats in de koninginneklasse van de autosport komt vooral van Russische bedrijven zoals Gazprom en Sberbank.

"Er zijn maar zes of zeven piloten die echt geld verdienen, de rest moet het team betalen om te mogen rijden," aldus Petrov's manager Wili Weber.

Twee teams, Renault en Campos, lijken interesse te tonen in Petrov.

Lancering McLaren MP4-25 live te volgen via internet

De launch van de nieuwe McLaren F1-bolide zal volgende week vrijdag live te volgen zijn via het internet.

De MP4-25 moet McLaren-piloten Lewis Hamilton en Jenson Button in staat stellen mee te strijden voor de wereldtitel.

Het lanceringsevenement van McLaren zal plaatsvinden op het hoofdkwartier van hoofdsponsor Vodafone in Groot-Brittannië. Geïnteresseerden die niet ter plaatse aanwezig kunnen zijn, zullen dus alles kunnen volgen via de officiële website van McLaren: http://www.mclaren.co.uk/

Schumacher krijgt startnummer 3

Afbeelding

Michael Schumacher zal volgend seizoen dan toch rondrijden met het startnummer 3 op z'n Mercedes bolide.

Eerder deze week vroeg de zevenvoudige wereldkampioen z'n team om het oneven startnummer omdat hem dat geluk zou brengen. De wensen van de Duitser werden meteen ingewilligd.

"Michael heeft een voorkeur voor oneven nummers. Hij vroeg ons om het oneven startnummer en we hebben dat verzoek aanvaard," aldus een woordvoerder van Mercedes GP.

Teamgenoot Nico Rosberg, die eerder dus het nummer 3 werd toegewezen, moet tevreden zijn met startnummer 4.

Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Moonknight op za 23 jan 2010 6:35 pm

Alguersuari bevestigd bij Toro Rosso

Scuderia Toro Rosso heeft bevestigd dat Jaime Alguersuari bij het team zal blijven tijdens het komende seizoen.

Er heerste geruime tijd onzekerheid over de toekomst van de jonge piloot, des te meer omdat Toro Rosso geen officiële bevestiging kwijt wilde.

"Dit seizoen zal hij opnieuw opkijken tegen een steile leercurve want alle circuits in het eerste deel van het seizoen zullen nieuw zijn voor hem," zei teambaas Franz Tost. "Jaime's aanstelling bevestigt ook onze toewijding om mensen uit het Red Bull Young Driver Programme aan te brengen."

Door Alguersuari's zitje zullen er volgend jaar drie Spaanse piloten op de grid staan.

Nick Heidfeld reservecoureur bij Mercedes GP?

Afbeelding

De manager van Nick Heidfeld heeft tegen Auto Bild gezegd dat Heidfeld wellicht reserve coureur bij Mercedes GP in 2010 wordt. De 32 jarige veteraan zou aankomende maandag in Stuttgart aangekondigd worden. Met deze aankondiging zou de renstal een volledige Duitse formatie hebben.

''Nick wil zich volledig richten op zijn baan als reserve rijder en wil de huidige coureurs steunen met zijn inzet.", zei Heidfelds manager Andre Theuerzeit. "Nick wilde eigenlijk een racestoeltje maar de beslissing viel erg laat. Daarom hebben we nu voor een andere optie gekozen."

Er zou volgens Theuerzeit echter nog niets ondertekend zijn. Mercedes motorsportbaas Norbert Haug zei dat er wel serieus onderhandeld wordt maar nog niets zeker is. Heidfeld werd eerder in verband gebracht met Renault maar het lijkt erop dat het team op zoek is naar een coureur die geld meebrengt.

Woordvoerder Lopez bevestigt geruchten USF1

Afbeelding

De woordvoerder van Jose Maria Lopez, Miguel Mattos, heeft de geruchten dat de Argentijn bij USF1 gaat rijden bevestigd. Mede-teameigenaar Peter Windsor heeft meerdere gesprekken met Lopez gevoerd en bekeken of de Argentijn genoeg geld in het laatje kon brengen.

Lopez heeft meerdere organisaties achter zich staan die het benodigde geld meenemen. Het geld komt deels van bedrijven die López al een tijd steunen, en deels van de regering, waar Windsor tot vrijdagmiddag laat nog mee in onderhandeling was.

"Er is een overeenkomst getekend en maandag zal de officiële bekendmaking plaatsvinden", vertelde Mattos aan persbureau Reuters.

Het Amerikaanse team had nog geen rijders gecontacteerd. Het was eerst de bedoeling dat er bij USF1 alleen Amerikaanse coureurs zouden gaan rijden. Van dat idee zijn ze snel teruggekomen, het team is nu op zoek naar betalende coureurs.

'Zwarte' Virgin-bolide debuteert in Silverstone

Afbeelding

De wagen van Virgin Racing zal zijn debuut maken op 4 februari in Silverstone. Het is de bedoeling dat hun rijders, Timo Glock en Lucas di Grassi, elk één dag testen op het Engelse circuit. Later zal het team op 10 februari aansluiten bij de rest van het veld voor de tweede groepstest in Jerez.

“We hebben wel gedacht aan de eerste test in Valencia, maar we hebben voor Silverstone gekozen.", zei Glock tegen Auto Motor und Sport. "Als nieuw team kunnen we een test buiten de officiële datums houden. Silverstone ligt bij onze voordeur. Mochten we tegen problemen aanlopen kunnen we sneller reageren dan wanneer we naar Valencia zouden gaan.”

Lucas di Grassi liet eerder aan de Braziliaanse televisiezenderweten Globo dat de auto van de Britse renstal overwegend zwart zal zijn. Alex Tai, die een maand Virgin Racing runde, sprak over een overwegend rode wagen, maar het team kiest nu toch voor zwart.

“De onderste helft van mijn helm krijgt de kleuren grijs en zwart, wat past bij de auto. Die wordt helemaal zwart met een mooi en zeer leuk ontwerp.”, zei di Grassi.

Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Didier Deluxe op ma 25 jan 2010 3:26 pm

Mercedes GP heeft zijn nieuwe "kleurenschema" voor 2010 voorgesteld. Let wel op! Het gaat enkel en alleen om de kleuren, het chassis is nog van de Brawn van vorig jaar.

Ik vind het op niet veel trekken, het zilver en zwart zijn zeer stijlvol maar die appelblauwzeegroene accenten vloeken daar echt mee.

Nog even de releasedata van een deel van de wagens meedelen:
January 28 - Ferrari, Maranello, Italy
January 29 - McLaren, Newbury, UK
January 31 - BMW Sauber/Renault, Valencia, Spain
February 1 - Mercedes GP/Williams, Valencia, Spain
February 10 - Red Bull/Force India, Jerez, Spain
Early February - US, Barber Motorsport Park, Alabama, USA
February 12 - Lotus
Afbeelding

Didier Deluxe
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Moonknight op ma 25 jan 2010 7:57 pm

Ik vind de nieuwe livery van Mercedes GP wel sjiek :)

Brawn trots op samenwerking met Mercedes

Afbeelding

MercedesGP teambaas Ross Brawn sprak tijdens de presentatie van de nieuwe livery van het team over de trots die hij voelde bij de samenwerking met Mercedes.

"Het is ten eerste fantastisch voor ons team. Een jaar geleden hadden we geen toekomst en nu hebben we zo'n geweldige partner. Het werkt zo motiverend voor mij en voor de hele ploeg. Er mogen bij zijn bij de terugkeer van een icoon uit de racegeschiedenis... Het is 55 jaar geleden dat Mercedes nog een eigen team had. Ik heb al veel mooie dingen beleeft in mijn carrière maar dit is uitermate opwindend."

Teams zijn het eens over aanpassing puntensysteem

De Sporting Working Group van de Formule 1 heeft vorige week een kleine wijziging aan het puntensysteem voor volgend seizoen goedgekeurd.

Vorige maand nog kondigde de FIA aan dat het punten systeem zou wijzigen van 10-8-6-5-4-3-2-1 naar 25-20-15-10-8-6-5-3-2-1. De wijziging die de Sporting Working Group afgelopen week goedkeurde zou het systeem opnieuw wijzigen, nu naar 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 voor de plaatsen 1 tot 10.

Het idee om ook punten toe te kennen voor de polepositie en de snelste raceronde, werd niet weerhouden.

De beslissing van de Sporting Working Group moet nu nog bevestigd worden door de Formule 1 Commissie en de FIA World Motor Sport Council.

Reacties na presentatie Mercedes GP in Stuttgart

Afbeelding

Vandaag werd Mercedes GP voorgesteld in Stuttgart. De kleurstelling van de auto grijpt terug naar het verleden, zilvergrijs met zwarte tinten. De kleuren werden geshowd op de Brawn-auto van 2009 want die van komend jaar is nog niet klaar.

Schumacher reageerde enthousiast als vanouds: "Eindelijk gaat het seizoen 2010 echt los! Ik heb echt enorm veel zin in deze nieuwe uitdaging. Dit seizoen is voor mij een nieuwe start en ik ben heel erg gemotiveerd"

"Mercedes is natuurlijk een kampioenenteam en ik kan niet wachten tot ik in Valencia voor het eerst in de auto mag stappen. Ik ben er zeker van dat Mercedes in staat zal zijn om te vechten om het kampioenschap, en ik zal ook zeker mijn best doen."

"Met het rijden voor Mercedes voltooi ik eigenlijk ook een erg mooie cyclus. Ik ben mijn carrière namelijk begonnen met de driepuntige ster op mijn helm en dat is nog een reden waarom ik niet kan wachten om weer te beginnen." besloot de zevenvoudige wereldkampioen.

Rosberg op zijn beurt is natuurlijk zeer tevreden dat hij de kans heeft gekregen om voor de 'Silberpfeilen' te rijden: "Hier in het museum in Stuttgart kan je echt de autosportgeschiedenis van Mercedes-Benz voelen."

"Ik ben erg trots op het feit dat ik deel mag uitmaken van het nieuwe Silver Arrows-team. Sinds ik in november bij het team ben gekomen, heb ik veel tijd doorgebracht in de fabriek in Brackley, bij de motorenafdeling in Brixworth en hier in Stuttgart. Zo heb ik iedereen leren kennen."

"Ik heb gezien hoe hard iedereen werkt aan de auto, en ik kan niet wachten tot de kans om voor het eerst in de auto te rijden, volgende week in Valencia. Ik kijk er naar uit om met iedereen bij Mercedes samen te werken en zal alles geven om hun harde werk met goede resultaten te belonen." aldus Rosberg

Teambaas Ross Brawn is uiteraard blij om terug samen te kunnen werken met Michael Schumacher. Onder zijn bewind behaalde Schumacher zijn wereldtitels. "Het is geweldig om weer met Michael te werken. Ik had niet verwacht dat dat ooit weer zou gebeuren."

"Het is een enorme motivatie voor het team en Nico Rosberg is een uitstekende teamgenoot voor Michael. Nico rijdt al een tijdje mee en het samenwerken met Michael zal hem goed bevallen. Zo kan hij zien hoe een wereldkampioen werkt." vertelde de Brit.

Het circuit van Bahrein krijgt extra lus

Afbeelding

Het seizoen start dit jaar op het circuit van Bahrein. Een rondje over het circuit zal langer duren dan afgelopen jaar. De organisatie heeft besloten een extra lus toe te voegen aan de omloop, waardoor de baan enkele extra bochten krijgt. Na bocht 4 zullen de coureurs nu links afslaan. Het circuit had vorig seizoen een lengte van 5.412 kilometer, maar nu zal hij 6.299 kilometer lang zijn.

"We hebben deze lus voor het eerst gebruikt in de 24 uursrace van 2006 en dat was een groot succes", aldus Zayed Akzayani, voorzitter van het circuit. "Met de nieuwe regels, de extra teams en de coureurs in gedachten, is dit een prima moment om het circuit uit te breiden met deze nieuwe uitdaging vol nieuwe inhaalmogelijkheden."

Niet alleen het circuit van Bahrein wordt verandert. De organisatie van de GP van Engeland is de circuit lay-out van Silverstone ook aan het herbekijken.

Afbeelding

Bron: http://f1-club.clint.be/ + http://www.autosport.com/
Onwetende
Onwetende

VorigeVolgende

Keer terug naar Sport