register Paswoord vergeten?

Website met bewegend menu?

Website met bewegend menu?

Berichtdoor Da_Tonio op vr 07 feb 2014 2:12 pm

Dag dames, dag heren,

voor de opbouw van een website voor een ecologisch/sociaal/educatief project zoek ik iemand die kan helpen om een kunstwerk in plaats van een website te maken. Vlotte bewegingen en overgangen moeten het menu een meerwaarde geven, zonder afbreuk te doen aan de gebruiksvriendelijkheid.

Volgens de info die ik intussen heb verzameld, zouden html en Java de basis of voldoende zijn voor dit te maken?
Ik heb me laten vertellen dat Drupal overkill is, dat Wordpress ruimschoots voldoet aan de nodige wensen, dat html het enige te scripten gedeelte is, ...
Maar ik ben een leek. De ene fanboy spreekt de andere fanboy misschien tegen. Daarom dus de vragen hier eens stellen.

1) Wie kan er een website van A tot Z opbouwen?
Niet dat dat de bedoeling is, gezien ik zelf graag help waar mogelijk (basis scripting zoals bvb titels in't vet zetten, underlinen, afbeeldingen toevoegen op de juiste plek, url's en dergelijke....) en nog liever bijleer. Gaandeweg zou ik dus meer om meer zelf moeten kunnen doen. Eerder iemand die het goede voorbeeld toont, me leert hoe dat te doen, en achteraf wat in het oog houdt wat ik doe, wat beter kan, wat later tot problemen kan leiden, etc etc.

2) Wie kan dat menu interactief maken?
De menu zoals ik hem voor ogen heb, maar dan in woorden... Vraag gerust om afbeeldingen indien nodig, ik schets er op los.

- Basis: Enkele zwart/wit schetsen als menuknoppen. Bvb een tuinontwerp voor de tuinontwerpen, een kalenderblad voor de activiteiten, vraagteken voor info, ...

- Bij mouseover komen er lijnen tussen de afbeeldingen, en krijgen ze een vage inkleuring, minder geschetste maar eerder afgewerkte zwart/wit tekening, zoiets dus (afhankelijk van wat er het beste uitziet als eindresultaat, tesamen met inkleuring en layout van de pagina.

- Bij mouseclick komt dan de aangeklikte keuze uitvergroot, terwijl de andere menuknoppen verkleinen. Het gekozen 'menu-logo' komt in kleur, afgewerkt en centraal in een kader met de submenu's. Waar geen submenu is, komt een kleine uitleg en een 'Ga verder'- knop, om dezelfde lijn door te trekken.

3) Wie kan eerst gratis, later tegen betaling hosten?
Niet dat er helemaal niets aan te verdienen valt, maar aanvankelijk zoek ik een gratis oefenruimte, speeltuin, knutselatelier, ...
Zodra de website wordt opengesteld bij het grote publiek, zouden we er wel wat voor betalen. Nu gaan we daar ook niet zot in doen, en zoeken we iemand die meer wil helpen uit sympathie voor het project, dan omwille van het weinig te verdienen geld.

De naam doet er nog niet toe, omdat die enkel naar de bestaande chaotische website van een maat zijn nonkel gaat leiden. Gezien ik noch anderen zich zo willen profileren naar buiten toe, hoop ik dat die bestaande website in een vergeten hoekje van het internet verdwijnt. (Met alle respect voor mn maat die er zijn tijd heeft ingestoken, maar euhm... die site spreekt boekdelen. Ge moet wel zoeken welk boekdeel waar staat... )
Voor wie info over het ecologische project zelf wil, kan me altijd pm-en.
vragen of info nodig??? PM of mail mag steeds
-------------------------------------------------------
greetzz

Da_Tonio
Da_Tonio
Pastoor
Pastoor

Re: Website met bewegend menu?

Berichtdoor ikke op za 08 feb 2014 2:27 pm

Da_Tonio schreef:Volgens de info die ik intussen heb verzameld, zouden html en Java de basis of voldoende zijn voor dit te maken?

De basis is HTML (en CSS voor opmaak), waarmee je statische websites maakt zonder database of dergelijke. Aangezien je direct spreekt over Drupal/WordPress vermoed ik dat HTML alleen te beperkt zal zijn voor wat je wil doen, dus moet je richting PHP om uw site dynamisch te maken.
JavaScript (niet Java) wordt gebruikt voor clientside fantasietjes zoals bewegende menu's en de meest gekende library is http://jquery.com/ waar je misschien iets kan uithalen, kwestie dat je het wiel niet opnieuw moet uitvinden.

Da_Tonio schreef:Ik heb me laten vertellen dat Drupal overkill is, dat Wordpress ruimschoots voldoet aan de nodige wensen, dat html het enige te scripten gedeelte is, ...
Maar ik ben een leek. De ene fanboy spreekt de andere fanboy misschien tegen. Daarom dus de vragen hier eens stellen.

Drupal vs. WordPress fanboys is zoals de special olympics. De (competente) PHP community is het er over eens dat beide het woord "framework" niet waard zijn, ze op vlak van code beide zuigen en dat WordPress nog slechtere code heeft dan Drupal. Ter illustratie berekende iemand dat je 15.000.000 melkwegstelsels vol micro-SD kaartjes van 64GB nodig hebt voor de unit tests voor de methode om PM's te sturen, "because apparently sending messages is a hard job". Uit inside info bleek dat WordPress developers er zelf kop noch staart aan krijgen.
Ik geef u dat mee omdat je blijkbaar wil bijleren, m.a.w. zelf code schrijven en dan ga hoogstwaarschijnlijk gewoon uw haar uittrekken van frustratie. Als je wil leren programmeren, moet je in de eerste plaats werken in code die als "goed" geschouwd kan worden, dus niet in Drupal of WordPress. Als dat niet uw ambitie is en je wil gewoon de basishandelingen doen met de inhoud van uw website, zonder wakker te liggen van hoe je bepaalde zaken anders kan doen werken, dan moet je het wel met zoiets doen.

Verder zal ik u niet actief kunnen helpen, zeker niet gratis, aangezien ik nu werk zat heb. Als je specifieke vragen hebt, kan ik daar eventueel wel wat helpen.
* Op alle regels zijn uitzonderingen *
* Alles is interpretatie *
* Interpretatie is relatief *
ikke
Fundalize Super-Moderator

Berichtdoor BramVroy op za 08 feb 2014 2:52 pm

Niet helemaal akkoord met ikke. Maar ik begin bij het begin.

Zoals ikke al zegt heb je het over JavaScript (niet Java, dat is een ander beest). jQuery is een library die het een en 't ander van JavaScript gemakkelijker maakt. Daarnaast is het inderdaad zo dat je HTML volledig onder te knie moet krijgen (dat maakt de structuur van je website) en dat gebruik je dan (bij een dynamische site, indien nodig) in je PHP. Ik zou echter beginnen met basic HTML(5) en CSS(3), niét met een CMS (content managment system). (Ik ga dan ook niet akkoord met ikke die zegt dat Wordpress een framework is. Meer info.)

Een voorbeeld van HTML5 (structuur van je website): http://www.sitepoint.com/a-basic-html5-template/
Nog wat over CSS3: http://www.css3.info/

Wat ik je aanraad: koop een goedkope webstek (bv. one.com) waar je zelf leert te werken met HTML en CSS (geen Wordpress, Drupal, Joomla of whatever). Begin bv. met een "over mij" pagina en zet daar al wat rommel in. Klinkt heel simpel (en is het voor de ervaren webdev ook) maar is een goede oefening. Probeer zo vanalles wat. Maak eens een website voor een bakkerij, of voor een fictief bedrijf etc. Maar begin met HTML en CSS en gebruik dan pas JS (en evt. PHP).

Ik ben niet akkoord met ikke dat Wordpress en Drupal slechte CMS zijn. Het is niet zonder reden dat er heel wat overheidswebsites gebruik maken van Wordpress/Drupal. Het is gemakkelijk en doet wat het moet doen. Toegegeven, geen van beide is écht resource efficient maar dat kan je volgens mij ook niet verwachten van open source projecten: ze moeten constant innoveren en hebben amper de kans om te optimaliseren. (Deels hun eigen schuld natuurlijk.) Ik werk nu dagelijks met Wordpress en het werkt vlot. Eens je je weg weet in al de template files is het gemakkelijk. Drupal is wel wat moeilijker, maar dat is ook al weer enkele jaren geleden dat ik ermee werkte. Joomla heb ik maar even geprobeerd, maar dat lag me niet. Dit zijn natuurlijk niet de enige CMS (Fork CMS is ook een tof light weight).

Maar, zeker als onervaren webcoder, lijkt me het nutteloos om het wiel opnieuw uit te vinden. Na enkele jaren zal je misschien een ietwat degelijk CMS kunnen opzetten, maar zelfs dan zal je tegen heel wat issues oplopen, vooral security-gericht denk ik.

TL;dr: begin met basic HTML/CSS (zijn veel tutorials over te vinden, bekijk ook CodeAcademy eens), doe er dan wat JS/jQuery bij en daarna neem je er dan PHP en eventueel wat SQL bij.
Laatst bijgewerkt door BramVroy op za 08 feb 2014 4:00 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
BramVroy (oude nickname: V.Bram)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor Member op za 08 feb 2014 3:05 pm

Ik heb vroeger HTML en CSS geleerd door een vriend die me een perfect xHTML strict template gaf.
Daar heb ik alles grondig uit bestudeerd, en zo kon ik al snel zelf aan de slag gaan.
Ook door de talloze tutorialwebsites en webmaster communitu's.
Afbeelding

Eclipx schreef:@Member: vergeet de standaard tatoo op de achterrug niet ééh!!!!
Member (oude nickname: member1002)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Da_Tonio op za 08 feb 2014 3:20 pm

Alvast bedankt voor de info.

Is iedereen het hier eens met mekaar over het volgende?

HTML / CSS om te beginnen. Daarna Javascript en eventueel php om alles correct te laten bewegen bij mouse-over, mouseclick en die dingen.

Is het niet mogelijk om de basis op te bouwen zonder dat ik moet betalen? De site moet nog niet bruikbaar zijn, zelfs nog niet zichtbaar voor anderen. Dat er dus niets van op het internet of op een server staat maakt dus niet uit. Ik moet het gewoon leren, en pas als de menu ook maar ietwat lijkt op het eindresultaat dat ik voor ogen heb, moet die naar buiten komen.
vragen of info nodig??? PM of mail mag steeds
-------------------------------------------------------
greetzz

Da_Tonio
Da_Tonio
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Member op za 08 feb 2014 3:26 pm

Da_Tonio schreef:Alvast bedankt voor de info.

HTML / CSS om te beginnen. Daarna Javascript en eventueel php om alles correct te laten bewegen bij mouse-over, mouseclick en die dingen.

Is het niet mogelijk om de basis op te bouwen zonder dat ik moet betalen? De site moet nog niet bruikbaar zijn, zelfs nog niet zichtbaar voor anderen. Dat er dus niets van op het internet of op een server staat maakt dus niet uit. Ik moet het gewoon leren, en pas als de menu ook maar ietwat lijkt op het eindresultaat dat ik voor ogen heb, moet die naar buiten komen.

Voor HTML en CSS heb je geen webhost nodig. Je kan gewoon je index.html (en andere html files) slepen naar een web browser. Op die manier kan je ze ook bekijken.
Dit werkt niet met PHP, voor Javascript ben ik niet zeker.
Afbeelding

Eclipx schreef:@Member: vergeet de standaard tatoo op de achterrug niet ééh!!!!
Member (oude nickname: member1002)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Arnodude53 op za 08 feb 2014 3:43 pm

Member schreef:
Da_Tonio schreef:Alvast bedankt voor de info.

Voor HTML en CSS heb je geen webhost nodig. Je kan gewoon je index.html (en andere html files) slepen naar een web browser. Op die manier kan je ze ook bekijken.
Dit werkt niet met PHP, voor Javascript ben ik niet zeker.

Voor PHP, mysql etc kan je XAMPP gebruiken
Arnodude53 (oude nickname: loller99)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor ikke op za 08 feb 2014 3:45 pm

BramVroy schreef:Ik ben niet akkoord met ikke dat Wordpress en Drupal slechte CMS zijn. Het is niet zonder reden dat er heel wat overheidswebsites gebruik maken van Wordpress/Drupal. Het is gemakkelijk en doet wat het moet doen. Toegegeven, geen van beide is écht resource efficient maar dat kan je volgens mij ook niet verwachten van open source projecten: ze moeten constant innoveren en hebben amper de kans om te optimaliseren. (Deels hun eigen schuld natuurlijk.)
...
Maar, zeker als onervaren webcoder, lijkt me het nutteloos om het wiel opnieuw uit te vinden. Na enkele jaren zal je misschien een ietwat degelijk CMS kunnen opzetten, maar zelfs dan zal je tegen heel wat issues oplopen, vooral security-gericht denk ik.

Correct, dat was ongeveer wat ik bedoelde. :p
Ik vermeldde enkel het feit dat de core code van WordPress rotslecht is en je daar heel moeilijk aanpassingen kan in maken. Uiteraard kan je templates wel aanpassen, aangezien dat zowat het enige is dat van de beheerder verwacht wordt. WordPress voor uitgebreide sites (subjectief begrip weliswaar, lees: met heel gevarieerde en gedetailleerde functionaliteit) gebruiken lukt niet omdat WordPress een CMS is, geen framework, dus je hebt ook niet de bewegingsvrijheid dat een framework u zou (moeten) bieden.
Open source is niet noodzakelijk slecht, integendeel, maar veel open source projecten hebben gewoon (een) slechte project manager(s) en/of geen richtlijnen of kwaliteitsmaatstaf. Qua CMS hoor ik goede dingen over http://www.rocketeercms.com/, wat een tussenoplossing biedt tussen complete CMS'en zoals WordPress en alles zelf schrijven.
Zelf gebruik ik al jaren geen CMS'en meer omdat die toch niet eenvoudig doen wat ik nodig heb voor mijn projecten en ik op lange termijn veel efficiënter projecten kan updaten in frameworks waar je uw vrijheid krijgt.

BramVroy schreef:TL;dr: begin met basic HTML/CSS (zijn veel tutorials over te vinden, bekijk ook CodeAcademyeens), doe er dan wat JS/jQuery bij en daarna neem je er dan PHP en eventueel wat SQL bij.

Thanks, die kende ik nog niet. Dat kan van pas komen om Python op te frissen en Ruby te leren.
ikke

Berichtdoor BramVroy op za 08 feb 2014 3:56 pm

Tgohja, je hebt (zeker bij Drupal) wel enorm veel mogelijkheden voor customisation hé. Met Plug-ins kom je ook bij Wordpress al heel ver. Voor meer user control en een echte community raad ik Wordpress wel niet aan. Maar ik denk bv. dat het heel goed mogelijk is om Fundalize te herschrijven in Drupal, zonder features te verliezen. De voorpagina lukt zelfs gemakkelijk in Wordpress. Natuurlijk weet ik niet wat de mogelijkheden van de admins achter de schermen zijn, maar dat moet ook doenbaar zijn in beide CMS'en.

Wat bedoel je dan juist dat je niet kan veranderen dat je zou willen veranderen? Met hooks kan je toch al heel veel bewerkstelligen (Wordpress).
BramVroy (oude nickname: V.Bram)
Moeder Theresa
Moeder Theresa

Berichtdoor ikke op wo 12 feb 2014 11:02 am

Ik heb de documentatie van Wordpress eens gelezen en met die hooks kan je inderdaad wel wat basisbewerkingen doen, maar niet wat je in een framework zou doen, of toch alleszins niet op een degelijk onderhoudbare manier zodat je het 3 maand later zonder problemen terug kan oppikken. Het lijkt mij een tamelijk goede oplossing voor mensen die wel enige notie van php hebben, maar geen programmeurs zijn.

Ik heb bij mijn eerste werkgever nog met Drupal gewerkt en dat was mateloos irritant. Dat begint allemaal heel goed, shitload aan plugins installeren, de zon schijnt, tot de klant week na week met nieuwe requests afkomt die steeds specialer en abstracter werden. "Agile development" is sowieso het beste principe, maar dan werk je beter niet met Drupal.
Uiteindelijk had die site in de helft van de tijd geschreven kunnen worden met een framework, waar je al die plugins ook kan gebruiken zonder dat een plugin developer daar speciaal ondersteuning voor Drupal moet voor schrijven.

Fundalize in Wordpress herschrijven is alleszins geen optie. De frontpage van eender welke site lijkt inderdaad altijd heel simpel, maar het is alles wat gewone gebruikers niet zien dat het complex maakt.
Ik werk zelf in high traffic environments, waar het soort feature bepaalt welke technologieën je moet gebruiken om de performance maximaal te houden zonder de kost de hoogte in te jagen. Vaak zitten daar ook experimentele technologieën tussen die nog maar net ontwikkeld zijn voor bedrijven die in dergelijke situaties zitten. Een 3rd party mailing service werd maanden geleden ge-DDOS'd, waardoor ze dringend hun API moesten veranderen zodat klanten er terug gebruik konden van maken. De wijzigingen die we daar hebben moeten maken, zouden catastrofaal geweest zijn in Drupal of Wordpress.
ikke

Keer terug naar Algemeen