register Paswoord vergeten?

Studiekeuzes topic

blokn verdomme, blokn moeje doen!

Berichtdoor Cab op za 07 feb 2009 1:50 pm

elberto schreef:Ik heb een vraag.
Ik heb mijn middelbaar in het technische gedaan. Ik heb gans mijn schoolleven niet veel moeten studeren. Nu zou ik volgend jaar heel graag geschiedenis gaan studeren en dan liefst op de universiteit.
Wat denken mensen met ervaring in het hoger onderwijs over de slaagkansen...

Tjah, ligt eraan hoe gemotiveerd ge zijt en de manier waarop ge studeert.

Ik weet enkel dat de leerstof in het middelbaar geen kloot betekend op unief of Hoge School. Eerlijk waar, moest ik beroeps gedaan hebben... ik zou even ver gestaan hebben aan het begin van het jaar in hoge school.
Het grote verschil is de ambitie, motivatie en vooral doorzettingsvermogen.

1 ding is zeker, ge gaat moeten studeren. Maar niet op dezelfde manier als in het middelbaar.
Middelbare studies das uw cursus een uurke lezen met den tv op en terwijl aan het rukken op K3. Studeren op hoge school is helemaal anders, daar moet het vooral begrijpen.
Dus de intensiteit en concentratie van het studeren is belangrijk, niet de hoeveelheid of snelheid.
een paar tips:
- Het is beter dat ge het een voormiddagje zeer geconcentreerd doorleest, dan 2 dagen en 12u per dag studeert met de tv of radio op en om de 5min een pauze.
- Het is beter dat ge de helft goed kent, dan alles half-een-half. Vooral bij mondelinge examens, want de meeste docenten vragen door als ze zien dat ge het niet volledig kent. Net parasieten...

Uw slaagkansen zijn even groot als een schele mongool en als een genie, tis het doorzettingsvermogen dat telt.
Cab (oude nickname: Cab.)
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor Nielsi op za 07 feb 2009 2:19 pm

Elberto:

Geschiedenis op de unief?
De vraag is natuurlijk in welke mate u geïnteresseerd bent in de leerstof.
Motiveer uzelf, werk voldoende, maak er een leukte tijd van en ga uw dromen achterna. ;) Als het niet lukt, who cares, u hebt tenminste geprobeerd. :p

Hogeschool - Universiteit is echt leuk. Ik durf zelf stellen dat het 5de-6de middelbaar minder leuk was. Altijd die toetsen en taken, die nutteloze lessen en saaie leerstof. In het hoger hebt u bijna nooit taken, bent u niet verplicht om aanwezig te zijn tijdens de lessen ...Twee (veelal drie) maal leren (en u hebt voldoende tijd - blok) en jupla, t'is binnen. Tijdens die periode moet het gebeuren hé, tijdens den blok. :p
Nielsi
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Nicske op za 07 feb 2009 2:21 pm

Cab. schreef:
elberto schreef:Ik heb een vraag.
Ik heb mijn middelbaar in het technische gedaan. Ik heb gans mijn schoolleven niet veel moeten studeren. Nu zou ik volgend jaar heel graag geschiedenis gaan studeren en dan liefst op de universiteit.
Wat denken mensen met ervaring in het hoger onderwijs over de slaagkansen...

Tjah, ligt eraan hoe gemotiveerd ge zijt en de manier waarop ge studeert.

Ik weet enkel dat de leerstof in het middelbaar geen kloot betekend op unief of Hoge School. Eerlijk waar, moest ik beroeps gedaan hebben... ik zou even ver gestaan hebben aan het begin van het jaar in hoge school.
Het grote verschil is de ambitie, motivatie en vooral doorzettingsvermogen.

1 ding is zeker, ge gaat moeten studeren. Maar niet op dezelfde manier als in het middelbaar.
Middelbare studies das uw cursus een uurke lezen met den tv op en terwijl aan het rukken op K3. Studeren op hoge school is helemaal anders, daar moet het vooral begrijpen.
Dus de intensiteit en concentratie van het studeren is belangrijk, niet de hoeveelheid of snelheid.
een paar tips:
- Het is beter dat ge het een voormiddagje zeer geconcentreerd doorleest, dan 2 dagen en 12u per dag studeert met de tv of radio op en om de 5min een pauze.
- Het is beter dat ge de helft goed kent, dan alles half-een-half. Vooral bij mondelinge examens, want de meeste docenten vragen door als ze zien dat ge het niet volledig kent. Net parasieten...

Uw slaagkansen zijn even groot als een schele mongool en als een genie, tis het doorzettingsvermogen dat telt.

Dat is waar doorzettingsvermogen is een grote factor, maar je zei dat het middelbaar niets betekent. Hmm.... dat is soms niet waar. Natuurlijk als je geschiedenis gaat studeren dan heb je niet zo'n basiskennis nodig dan bijvoorbeeld bij wetenschappen. Humane Wetenschapsvakken heb je toch bijna geen voorkennis voor nodig in vgl met exacte wetenschappen. Zo moet je toch een goede basis hebben om in de unief iets met wetenschappen te doen, anders komt het immens zwaar.
Afbeelding
Nicske (oude nickname: VegTo91)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Timmeeeeh op za 07 feb 2009 2:50 pm

Nielsi schreef:
Hogeschool - Universiteit is echt leuk. Ik durf zelf stellen dat het 5de-6de middelbaar minder leuk was. Altijd die toetsen en taken, die nutteloze lessen en saaie leerstof. In het hoger hebt u bijna nooit taken, bent u niet verplicht om aanwezig te zijn tijdens de lessen ...Twee (veelal drie) maal leren (en u hebt voldoende tijd - blok) en jupla, t'is binnen. Tijdens die periode moet het gebeuren hé, tijdens den blok. :p

Over de theorievakken hebt ge gelijk, maar voor de praktijk (bij mij dan toch) is er ook permanente evaluatie en dat betekent dus dat ge er moet zijn.

Praktijk is bij mij dan Paginaopmaak en ik ben gebuisd omdat ik er net iets te weinig was + te weinig inzet op de opdrachten. Dus ik denk dat 't vooral afhangt van richting tot richting. Ik krijg op de hogeschool ook regelmatig eens een taak/paper maar wel minder dan in 't middelbaar.

Opdrachten krijg ik sowieso, maar dat hangt vooral van u richting af denk ik.
Timmeeeeh (oude nickname: Digi)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Amelie op za 07 feb 2009 6:06 pm

Hmm, ik denk aan Farmacie of Economische wetenschappen aan UGent. Nog eens naar de infodagen gaan, en wat afwachten. Kan ook zijn dat ik eerst Farmacie doe en nadien Vlerick. :)
Sometimes what seems like surrender isn’t surrender at all. It’s about what’s going on in our hearts. About seeing clearly the way life is and accepting it and being true to it, whatever the pain, because the pain of not being true to it is far, far greater.
Amelie
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Carelski op za 07 feb 2009 6:12 pm

Amelie schreef:Hmm, ik denk aan Farmacie of Economische wetenschappen aan UGent. Nog eens naar de infodagen gaan, en wat afwachten. Kan ook zijn dat ik eerst Farmacie doe en nadien Vlerick. :)
Ja, je hebt ook goesting :D
Carelski
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Soul op za 07 feb 2009 6:13 pm

Nielsi schreef: In het hoger hebt u bijna nooit taken, bent u niet verplicht om aanwezig te zijn tijdens de lessen ...Twee (veelal drie) maal leren (en u hebt voldoende tijd - blok) en jupla, t'is binnen. Tijdens die periode moet het gebeuren hé, tijdens den blok. :p

Maar toch buisde constant voor alles ^^ Zo ne jupla ist nie e. Moet het nie te makkelijk laten uitschijnen e ;)

Zo saaie theoretische vakken da iedereen ier doe man. Moja iedereen doe wa em wilt zkr.
Niks voor mij al die chemie en fysica en andere shit.
Laatst bijgewerkt door Soul op za 07 feb 2009 6:18 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
Afbeelding
Soul (oude nickname: soul)
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Amelie op za 07 feb 2009 6:16 pm

Carelski schreef:
Amelie schreef:Hmm, ik denk aan Farmacie of Economische wetenschappen aan UGent. Nog eens naar de infodagen gaan, en wat afwachten. Kan ook zijn dat ik eerst Farmacie doe en nadien Vlerick. :)
Ja, je hebt ook goesting :D

Ja, tzal wel zijn! :D :p
Sometimes what seems like surrender isn’t surrender at all. It’s about what’s going on in our hearts. About seeing clearly the way life is and accepting it and being true to it, whatever the pain, because the pain of not being true to it is far, far greater.
Amelie
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Nicske op za 07 feb 2009 6:58 pm

VegTo91 schreef:Yo

Ik heb een vraagje:

Ik zou graag ingenieurswetenschappen doen, maar aangezien ik dat niet in Kortrijk kan doen zou ik graag de doorstroomoptie wiskunde ingenieurswetenschappen doen. Nu komt de vraag: als je eerst wiskunde pakt als doorstoormoptie naar ingenieurswetenschappen, is die opleiding wiskunde vervat in ingenieurswetenschappen zodat je even lang erover doet om je diploma te halen als iemand die direct burgie doet?

iemand :? :mrgreen:
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Cab op za 07 feb 2009 8:36 pm

Ingewikkelde vraagstelling :?

Wat is uw doel, industrieel of Burgerlijk?
Doorstroomoptie -> Brugjaar?

Wat ik weet is dat de overstap van Industrieel naar Burgie een extra 2 jaar is dacht ik, 120 studiepunten als ik me niet vergis.
Is ook wel normaal dat je extra jaar moet doen om dat diploma te halen, anders zou niemand direct de burgelijke opleiding volgen.

En je zal dan ook 2 thesissen moeten doen natuurlijk.
Ook ga je vakken krijgen die beginnen met de veronderstelling dat je al bepaalde kennis hebt, maar die jij dan weer niet hebt. En dan krijg je bijvoorbeeld vakken die bepaalde wiskunde gebruiken, die jij dan op dat moment pas aan het inhalen bent.
Waardoor alles veel moeilijker wordt...

Zo'n brugjaren zijn dan ook bedoeld voor mensen die graag verder studeren of denken dat ze meer in hun hebben dan hun huidig diploma.

Ik raad u aan, als het mogelijk is, om vanaf jaar 1 de opleiding te volgen. Kortere studieperiode en maar 1 thesis.
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor Vlasjtrab op za 07 feb 2009 9:03 pm

Bij Handelswettenschappen is die wiskunde daar moeilijk?
Vlasjtrab
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor shizzle op za 07 feb 2009 9:26 pm

Amelie schreef:Hmm, ik denk aan Farmacie of Economische wetenschappen aan UGent.

Vreemde keuzes, dat zijn 2 heel verschillende richtingen é :p
Wat doe je nu?
shizzle
Fundalize Moderator
Fundalize Moderator

Berichtdoor Amelie op za 07 feb 2009 9:35 pm

shizzle schreef:
Amelie schreef:Hmm, ik denk aan Farmacie of Economische wetenschappen aan UGent.

Vreemde keuzes, dat zijn 2 heel verschillende richtingen é :p
Wat doe je nu?

Ja, ik weet het. Ik heb ook nog aan biomedische gedacht, maar dat is net iets te algemeen.
Nu volg ik Latijn-Wetenschappen.
Amelie
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Nicske op za 07 feb 2009 9:44 pm

Cab. schreef:Ingewikkelde vraagstelling :?

Wat is uw doel, industrieel of Burgerlijk?
Doorstroomoptie -> Brugjaar?

Wat ik weet is dat de overstap van Industrieel naar Burgie een extra 2 jaar is dacht ik, 120 studiepunten als ik me niet vergis.
Is ook wel normaal dat je extra jaar moet doen om dat diploma te halen, anders zou niemand direct de burgelijke opleiding volgen.

En je zal dan ook 2 thesissen moeten doen natuurlijk.
Ook ga je vakken krijgen die beginnen met de veronderstelling dat je al bepaalde kennis hebt, maar die jij dan weer niet hebt. En dan krijg je bijvoorbeeld vakken die bepaalde wiskunde gebruiken, die jij dan op dat moment pas aan het inhalen bent.
Waardoor alles veel moeilijker wordt...

Zo'n brugjaren zijn dan ook bedoeld voor mensen die graag verder studeren of denken dat ze meer in hun hebben dan hun huidig diploma.

Ik raad u aan, als het mogelijk is, om vanaf jaar 1 de opleiding te volgen. Kortere studieperiode en maar 1 thesis.

Het was eigenlijk om van wiskunde naar burgerlijk ingenieur te gaan.
Anders geef ik de site es, want ik twijfel wat het "totaal aantal jaren" zal zijn. http://www.kuleuven-kortrijk.be/nl/Onderwijs/Onderwijsaanbod/WiskundeOptIW
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Nicske op za 07 feb 2009 9:48 pm

Vlasjtrab schreef:Bij Handelswettenschappen is die wiskunde daar moeilijk?

Zou het niet weten, ik denk dat jke toch een grote algemene kennis moet hebben van wiskunde.
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Cab op za 07 feb 2009 9:54 pm

ahzo...

Een ingenieursopleiding is 3 jaar Bachelor en 1 jaar master.
En zoals het op de site staat heb je 2 jaar bachelor in kortrijk en 1 jaar bachelor in Leuven, dus hetzelfde aantal jaar als de normale opleiding. :)

Persoonlijk vind ik het raar, want je ziet toch niet dezelfe leerstof als dat van ingenieurswetenschappen... maar ok, als het zo is... dan is het zo :p
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor Nicske op za 07 feb 2009 10:12 pm

Bedankt! :)
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor elberto op za 07 feb 2009 10:53 pm

Nielsi schreef:Elberto:

Geschiedenis op de unief?
De vraag is natuurlijk in welke mate u geïnteresseerd bent in de leerstof.
Motiveer uzelf, werk voldoende, maak er een leukte tijd van en ga uw dromen achterna. ;) Als het niet lukt, who cares, u hebt tenminste geprobeerd. :p

Ik ga het proberen, ik ben er zeker in geinteresseerd. Ma mijn 1ste jaar gaat toch een jaar worden waar ik totaal nie veel ga uitgaan ze, ik ga der echt alles aan doen om te slagen, als het dan niet lukt, tja dan ist zo he.
elberto
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor -VinCenT- op za 07 feb 2009 10:55 pm

bwa te zien, ik kom van 3uurs wiskunde (economie-talen) dus wiskunde was wel een vak waar ik op voorhand van dacht dat ik meer moest gingen werken, maar ik ben vrij goed in wiskunde en ik vond dat het erg meeviel, al zijn er natuurlijk wel zeer veel die erop flessen
heeft natuurlijk ook te maken met je inzicht, als wiskunde een struikelvak is in het middelbaar dan zul je in hawe ook moeilijkheden hebben
Aanschouw mijn WATAFAK beest :mrgreen:
-VinCenT- (oude nickname: -VinCenT-)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor HumanAfterAll op zo 08 feb 2009 12:14 am

Ik wil heel graag Grafisch Ontwerp (Game- & Digitaal design) doen. Iemand hier ervaring mee?
HumanAfterAll (oude nickname: Double_J)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Joco op zo 08 feb 2009 10:14 am

-VinCenT- schreef:

bwa te zien, ik kom van 3uurs wiskunde (economie-talen) dus wiskunde was wel een vak waar ik op voorhand van dacht dat ik meer moest gingen werken, maar ik ben vrij goed in wiskunde en ik vond dat het erg meeviel, al zijn er natuurlijk wel zeer veel die erop flessen
heeft natuurlijk ook te maken met je inzicht, als wiskunde een struikelvak is in het middelbaar dan zul je in hawe ook moeilijkheden hebben

Kzit in mn derde jaar in gent en ik kom uit eco wiskunde 6u, ik had fantastische punten op wiskunde. Als je dan hoort wat de slaagcijfers zijn zou het 50% zijn. Meeste van eco wisk slagen, meeste van eco talen slagen net of buizen. Het is gewoon zo omdat in eco wisk je al uitzonderingen hebt gezien en daarop geoefend hebt terwijl je in de talen enkel de basis hebt meegekregen. In het tweede jaar komen er ook nieuwe dingen aan bod die je zelfs in eco wisk niet hebt gezien. Statistiek in tweede is ook een buisvak maja :mrgreen:
Joco (oude nickname: *Joco*)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Mayo op zo 08 feb 2009 11:13 am

Ik ga volgend jaar Handelswetenschappen doen, weet wel nog niet of ik het in gent ga doen of in antwerpen. Ik kom uit eco mt, ma ktrek mij daar allemaal niet veel van aan van die "doembeelden" over de moeilijkheidsgraad van wiskunde. ;)
Afbeelding

De crew schreef:Gedraagt u nu maar of 't wisserke komt langs

Schaam jullie als crew, echt waar.
Mayo (oude nickname: MayoNaisePot)
I am the alpha and the omega
I am the alpha and the omega

Berichtdoor Vlasjtrab op zo 08 feb 2009 7:20 pm

*Joco* schreef:
-VinCenT- schreef:

Kzit in mn derde jaar in gent en ik kom uit eco wiskunde 6u, ik had fantastische punten op wiskunde. Als je dan hoort wat de slaagcijfers zijn zou het 50% zijn. Meeste van eco wisk slagen, meeste van eco talen slagen net of buizen. Het is gewoon zo omdat in eco wisk je al uitzonderingen hebt gezien en daarop geoefend hebt terwijl je in de talen enkel de basis hebt meegekregen. In het tweede jaar komen er ook nieuwe dingen aan bod die je zelfs in eco wisk niet hebt gezien. Statistiek in tweede is ook een buisvak maja :mrgreen:

Ja lap, ik kom van economie talen en wiskunde is mijn slechste vak. Ik buis er wel zelden tot nooit op, kzit altijd rond de 60%
Vlasjtrab
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor -VinCenT- op zo 08 feb 2009 8:39 pm

in hawe in gent is wiskunde wel niet je ergste vrees, geloof me ^^
Aanschouw mijn WATAFAK beest :mrgreen:
-VinCenT- (oude nickname: -VinCenT-)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Jakob op do 12 feb 2009 11:29 pm

Denk dat ik er uit ben... :mrgreen:

Volgend jaar Bedrijfsmanagement (Marketing) starten aan Hogeschool Gent, na 3 jaar ga ik waarschijnlijk naar Schotland voor een Master in het Mediamangement.

Kans bestaat ook dat ik banaba Media of Televisiestudies volg (Communicatiewetenschappen).

Bedoeling is op termijn managementfunctie (programma-, netmanager ed) te bekleden in een mediabedrijf.
Afbeelding
Jakob
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Cab op vr 13 feb 2009 12:22 am

how how ambitieus :)

Zolang als ge geen herhalingen geeft van FC de Kampioenen is dat prima ;)
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor Amelie op za 14 feb 2009 7:08 pm

Vandaag naar de infodag geweest over Economie, en ik denk toch dat het niet onmiddellijk iets voor mij is. Achja. :)
Amelie
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Nicske op za 14 feb 2009 7:55 pm

Amelie schreef:Vandaag naar de infodag geweest over Economie, en ik denk toch dat het niet onmiddellijk iets voor mij is. Achja. :)

Economie is meer voor de gasten die economie gedaan hebben in het middelbaar, niet voor Latijn-Wetenschappen :)
Afbeelding
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor samson1990 op za 14 feb 2009 8:08 pm

VegTo91 schreef:
Amelie schreef:Vandaag naar de infodag geweest over Economie, en ik denk toch dat het niet onmiddellijk iets voor mij is. Achja. :)

Economie is meer voor de gasten die economie gedaan hebben in het middelbaar, niet voor Latijn-Wetenschappen :)

Was da voor ne zever. Ik ken iemand die wetenschappe-wiskunde heeft gedaan en die nu TEW doet.
samson1990 (oude nickname: Samson1990)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor deligu op za 14 feb 2009 8:28 pm

Jakob schreef:Denk dat ik er uit ben... :mrgreen:

Volgend jaar Bedrijfsmanagement (Marketing) starten aan Hogeschool Gent, na 3 jaar ga ik waarschijnlijk naar Schotland voor een Master in het Mediamangement.

Kans bestaat ook dat ik banaba Media of Televisiestudies volg (Communicatiewetenschappen).

Bedoeling is op termijn managementfunctie (programma-, netmanager ed) te bekleden in een mediabedrijf.

Welkom op Mercator ^^. Kben ook buitenlandse studies van plan :D.
Afbeelding
deligu (oude nickname: DeLiGu)
Onwetende
Onwetende

VorigeVolgende

Keer terug naar School